Telenet en 2de AP

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
YvesT
Starter Plus
Starter Plus

Ik ben uiteindelijk overgestapt naar Telenet, nooit echt een fan geweest.
Maar toch maar een kans gegeven gezien DSL toch maar niet over de 10mbit kwam bij mij in de buurt.

Nu zit ik dus op fibernet 100.
Enige minpunt toch nog toe, de modem die Telenet gebruikt heeft heel slecht wireless bereik.
Mijn Linksys modem had in hete hele huis goed wireless signaal, nooit problemen mee gehad.
Nu met die van telenet, heb ik op de 2de verdiep gewoon geen ontvangst.

Maar gezien er toch een kabel van 1ste verdiep(waar modem staat) naar 2de verdiep gaat.
Dacht ik eraan om een 2de AP te plaatsen, ik kan uiteindelijk gewoon een switch zetten.
Maar dat lost mijn wireless signaal probleem niet op.

Heeft er iemand ervaring hiermee?
In kort gaat dit problemen geven of niet?
Want heb zo een gevoel dat het niet zo makkelijk zal zijn.
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Kan ik zowel mijn eigen draadloze router als de nieuwe modem gebruiken, en er voor zorgen dat alles toch binnen één intern netwerk hoort?
Ja, dit kan erg makkelijk, op voorwaarde dat je eigen router WPA2-ondersteuning heeft. Dit werkt enkel vlot als al je apparaten WPA2 ondersteunen. (dikwijls is dit een kwestie van drivers updaten) - Sommige apparaten geven erg veel problemen bij deze setup. Mijn goedkope (geen Android) Sony Ericsson-gsm snapt dit soort netwerk helemaal niet. Lees dan de alinea onder de stappen voor een alternatieve oplossing.
  • Stel je Telenetmodem als volgt in: Afbeelding
    Kies zelf een naam voor je netwerk (SSID bij stap 3), en een wachtwoord voor je netwerk (Key bij stap 6). Onthoud deze goed!
    Zet je Telenetmodem op de tab 'Algemeen' ook op Kanaal 1, 6 of 11, en onthou op welk kanaal hij staat!
  • Stel nu op je eigen router in als volgt:
    • SSID: Zelfde als Telenetmodem
    • Kanaal: 1, 6, of 11 - maar NIET hetzelfde kanaal als je Telenetmodem.
    • Beveiligingstype: WPA2 Personal (soms WPA2 PSK) - Enkel AES (dus niet WPA/WPA2 of AES+TKIP)
    • Beveiligingskey: exact hetzelfde als op je Telenetmodem.
    Bijvoorbeeld op de Linksys WRT54G met dezelfde instellingen als in de vorige screenshot: Afbeelding Afbeelding
  • Schakel op je eigen router DHCP uit, en geef je router een IP binnen het netwerk van Telenet, bijvoorbeeld 192.168.0.111. Voorbeeld op WRT54G: Afbeelding
  • Sluit je modem aan op één van de netwerkpoorten van je eigen router, NIET op de WAN-poort (!)
Als alles goed gaat heb je nu één draadloos netwerk. Je draadloze apparaten gaan vanzelf verbinding maken met het sterkste draadloos signaal. Het is mogelijk dat sommige apparaten eventjes de verbinding verliezen bij het veranderen van signaal. Controleer dan of alles op WPA2 staat.
Uit mijn topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=28700
Laatst gewijzigd door Ambroos 13 maa 2011, 17:46, in totaal 1 gewijzigd.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Ambroos
Plus Member
Plus Member

Eens je dat hebt gedaan zou dit in ieder geval erg weinig problemen moeten geven! Zolang je WPA2 en AES gebruikt gaat het wisselen van AP in een paar honderdsten van een seconde, en merk je hier dus niets van.

Als je nog hulp nodig hebt, stuur me dan even een PM. Desnoods voeg je me eventjes toe op MSN en gids ik je door het hele proces, of stel ik het snel even in via Teamviewer!

Grtz,
Ambroos
YvesT
Starter Plus
Starter Plus

Oh wist niet dat het zo simpel ging zonder problemen.

Heb gewoon mijn WAG200 gebruikt, die op bridged gezet, ander IP toegekend, DHCP uit.
En internet werkt via kabel, en wireless boven.

Enige verschil is, heb gewoon mijn SSID laten staan zoals het stond voor mijn ADSL.

Tenzij er iets is dat storing krijgt nu, lijkt me dit te werken zoals het moet.

Bedankt voor de hulp
Ambroos
Plus Member
Plus Member

Dat werkt inderdaad ook ^^ Zolang ze op een verschillend WiFi-kanaal staan toch!

Het voordeel als je dezelde SSID gebruikt (en WPA2 AES) is dat je computers vanzelf zonder onderbreking tussen AP's kunnen wisselen, maar als je Linksys een vrij sterk signaal geeft en centraal in je huis staat, kan je waarschijnlijk zelfs beter de wireless-functionaliteit van je Telenetmodem helemaal uitschakelen!
YvesT
Starter Plus
Starter Plus

Ja dat klopt, de Linksys heeft eigenlijk perfect signaal voor bij ons zonder al te veel problemen overal signaal te hebben.
Raar dat die van Telenet dat niet heeft, maar zal wel aan de kwaliteit liggen.

nogmaals bedankt.
Ambroos
Plus Member
Plus Member

De Telenetmodem is bovengemiddeld hoor, met de juiste instellingen. Zolang je 'm op 2.4Ghz, 802.11bgn en op een ongebruikt kanaal (checken met inSSIDer) zet presteert hij beter dan de meeste andere AP's! Linksys is natuurlijk wel top, dus daarmee zit je bijna altijd goed! Het jammere aan de Telenetmodem is dat die zelden of nooit centraal staat, maar altijd waar je TV binnenkomt! Bij mij bijvoorbeeld in de kelder, bij mijn nonkel dan weer in de berging, en bij andere mensen dan weer in de garage. Dan gebruik je inderdaad beter je eigen AP.

Fijn dat je vraag beantwoord is ^^

- Ambroos
yourt
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Ik heb beneden slechte ontvangst met de WL modem van Telenet op de slaapkamer. Had eerst mijn Asus zelfde SSID en ander kanaal gegeven als extra AP+switch. Maar da's verloren moeite want die Asus haalt van mijn Fibernet 50 zo'n goede 40Mbit draadloos met ontvangst 5 op 5. Draadloos dus uit bij Telenet.
Wat ik wel heb: mijn Synologie kan ik bij wijze van proef op poort 2121 benaderen via het interne netwerk, maar niet extern. Kan mijn IP wel pingen (ping reply open gezet om te testen) op IP of op DDNS, maar geraak er niet doorheen ondanks port forwarding in de modem of DMZ op de NAS. En de firewalls staan dan af om testredenen, zowel bij TN als op de NAS.
Hoe zou dat komen?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dubbele nat vermoed ik. Zoek maar eens op dit forum. Normaal kan je dit oplossen door zelfde ssid + ander kanaal + zelfde beveiliging te gebruiken en de UTP kabel van je telenetmodem in poort 1 te steken ipv WAN.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

in dat geval moet je zeker zorgen dat DHCP uitgeschakeld is op de 2e AP...
yourt
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

krisken schreef:Dubbele nat vermoed ik. Zoek maar eens op dit forum. Normaal kan je dit oplossen door zelfde ssid + ander kanaal + zelfde beveiliging te gebruiken en de UTP kabel van je telenetmodem in poort 1 te steken ipv WAN.
Nope... NAT staat af. Had zelfde SSID, allebei WPA2-AES... (ondertussen trouwens alleen nog de Asus in WLAN, Telenet staat af).
in dat geval moet je zeker zorgen dat DHCP uitgeschakeld is op de 2e AP...
Die tweede da''s de Asus en die staat af, dient als AP en switch. Adressen komen van de Telenet modem-router.
Iemand overigens een idee welke range die gebruikt? Heb de printer een vast IP gegeven op 192.168.0.9 (de lage getallen gebruikt hij niet precies).
Heb al DHCP adressen gezien van 115 tot 219...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”