Fragmentatie bezorgt eigenaars Android-smartphone kop- en ge

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Fragmentatie bezorgt eigenaars Android-smartphone kop- en geldzorgen

Het is geen geheim dat fragmentatie het grootste probleem van het Android-platform is. Koop je nu een Android-smartphone in de winkel, dan weet je niet of en hoeveel updates jouw toestel nog zal ontvangen van de fabrikant. Volgens Michael Degusta zal de consument in geval van een beveiligingslek een ander toestel moeten aankopen omdat er geen updates meer beschikbaar zijn voor een groot aantal smartphones.

Degusta lijstte 18 Amerikaanse Android-smartphones op en bekeek of deze toestellen binnen de contractduur nog een update ontvingen. De resultaten zijn beangstigend. Zeven van de achttien smartphones hebben nooit een recente versie van Android gehad. Tien van de achttien toestellen liepen twee versies achter tijdens de tweejarige contractperiode.

Amper een jaar na de release van de toestellen, werd de support voor elf van de achttien smartphones gestopt. Van alle smartphones hebben 15 daarvan geen Gingerbread, de voorlaatste nieuwe Android OS voor smartphones. Amper twee toestellen uit het hele rijtje zullen ooit Ice Cream Sandwich draaien, de laatste nieuwe Android OS.

Ter vergelijking: Twee jaar na de lancering van de de iPhone 3GS ontvangt het toestel nog steeds updates; iOS 5 is voor deze smartphone beschikbaar.

Recent nog werd een beveiligingslek vastgesteld in het Android OS. De exploit werkt in Android 2.3.3 en lager en zorgt ervoor dat er alle soorten gegevens over je telefoon verstuurd worden naar een remote server. Wie dus dat beveiligingslek wil oplossen moet ofwel een update ontvangen van de fabrikant van zijn smartphone, ofwel zijn toestel rooten en een custom ROM zoals Cyanogenmod of MIUI installeren, of een nieuw toestel aankopen met de meest recente OS.

Thanks aan Flash_Blue voor het melden van dit nieuws.

UB Frontpage
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Voor een OS dat claimed open te zijn zou je beter verwachten.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

http://tweakers.net/nieuws/77719/canoni ... aaien.html

Misschien is dit stukken beter dan android, op mijn laptop staat het en ik ben toch al vele vele jaren een gelukkige gebruiker. :)
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

r2504 de populairste android phones hebben meestal wel een of andere community die er voor zorgen dat nieuwe software er op verschijnt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

r2504 schreef:Voor een OS dat claimed open te zijn zou je beter verwachten.
Juist niet. Fabrikanten zijn dan namelijk niet verplicht om te upgraden. En waarom zou je ook als fabrikant, je verkoopt je consument toch liever een nieuw toestel, dan zijn oude gratis te upgraden zodat ze geen nieuwe moeten kopen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Al ooit eens van XDA/Modaco en CyanogenMOD gelezen?

Vooraleer ik een gsm uitkies, zorg ik ervoor dat XDA en/of CM gebruikt kan worden...
Zo heb ik onlangs een nieuwe gsm gekocht, dankzij XDA een onofficiele CM op kunnen zetten en jawel, nu is mijn gsm zelfs beter dan de veeeeel duurdere gsm's... :)

Enfin, fragmentatie is een beetje overroepen. Het is wel zo dat het beetje irritant is dat sommige fabrikanten (vooral Samsung) heel laat updates uitbrengen. (of helemaal niet uitbrengen). Maar op dat moment moet je gewoon zeggen: kijk, ik ga gewoon voor Custom ROM's en problem solved :beerchug:

EDIT: MIUI nog natuurlijk vergeten :roll:

EDIT2: Het kan erger dan Samsung, bv. LG... Volgens laatste bronnen komt de update naar Android 2.3 voor de 2xSpeed pas rond maart 2012! Zo'n fabrikanten moeten ze verbieden om smartphones te verkopen!
Laatst gewijzigd door Dima_2005 31 okt 2011, 20:04, in totaal 2 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, Android is open source... Maar de drivers voor je camera-gedeelte niet, of de radio, of ...
Als je dus MIUI of zo geladen krijgt is het nog hopen dat alles nog werkt...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik dacht dat, enkele maanden geleden, Google een (officieus) akkoord had met HTC, Samsung, ... om een nieuwe Android-phone minstens 1,5 jaar van updates te voorzien.
(Ik vind het nieuwsbericht wel niet direct terug.)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Met minstens 1 grote update en voor de rest was het ook niet te veel.

't Is op hete kolen lopen voor fabrikanten: ofwel frequent updates uitbrengen en ervoor zorgen dat uw gebruikers veel langer doen met hun gsm en dus ook een positief beeld van je krijgen, maar niet zo snel wisselen van gsm, ofwel weinig of geen updates en ervoor zorgen dat uw gebruikers snel wisselen van gsm, maar dan krijg je als fabrikant wel een negatief imago en zorg je ervoor dat ze wisselen van fabrikant.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

konda schreef:r2504 de populairste android phones hebben meestal wel een of andere community die er voor zorgen dat nieuwe software er op verschijnt.
Leuk voor een tweaker maar niet voor jan met de pet.
Avenger 2.0 schreef:Fabrikanten zijn dan namelijk niet verplicht om te upgraden. En waarom zou je ook als fabrikant, je verkoopt je consument toch liever een nieuw toestel, dan zijn oude gratis te upgraden zodat ze geen nieuwe moeten kopen...
Als je bij de consument het idee kweekt dat het OS belangrijk is voor hun dan ben je wat mij betreft ook verplicht hun updates aan te bieden gedurende enkele jaren... en blijkbaar heeft Apple dat goed begrepen (en zo komt kwaliteit en service dan misschien toch bovendrijven). Misschien dat bedrijven dit zich vandaag nog kunnen veroorloven... smartphones is een groeiende markt... maar het zal een slechte nasmaak geven bij veel consumenten op termijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Jan-met-de-pet heeft een telefoon nodig die kan SMS'en en Telefoneren en da's geen smartphone, helaas. Er worden behoeften aangepraat die niet nodig zijn, met alle gevolgen vandien. Een ander probleem, vroeger, toen de dieren nog spraken, werd een product getest voor het op markt kwam, nu is daar geen tijd/geld voor en worden de early adaptors als testers gebruikt. Maar door de snelle evolutie van de markt worden er al maar meer mensen early adaptor, gewild of ongewild. De bugs zijn er nog niet uit of het toestel+software is verouderd en alles begint van tevoren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

r2504 schreef:Voor een OS dat claimed open te zijn zou je beter verwachten.
Het is niet zo open als men claimt, .. nu het was al eerder aangehaald dat android de security ramp was/is, en men was al blij dat niemand tot op heden zich tot het toestel gericht had om virussen te verspreiden.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Nuja, een security ramp... op een iPhone zou je inderdaad minder snel een virus krijgen aangezien je niet zomaar een .apk erop kan zetten en alles MOET via de apple store passeren. Dus eigenlijk meer security-ramp in het opzicht van de gebruiker, maar daar zit het hem net: open -> keuze laten wat te doen, maar wel verantwoordelijk zelf opnemen daarvoor (wat veel mensen dan niet doen) of gesloten -> alles zelf onder controle nemen en kiezen wat jij vind wat voor de gebruiker belangrijk is.

Daarbij, open werd inderdaad geclaimed, maar is het dan ook niet zo? Ik wil maar zeggen, anders zouden de developers nooit custom roms kunnen maken, moest het niet open zijn???
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ben nog steeds een Android fan: heel dat verhaal van "open" doet u vermoeden dat er vanalles mogelijk is met wat knutselwerk, maar dat is meteen ook het probleem.

Stel hier nu concreet: Ik heb hier een Acer Liquid E met Android 2.2 op. Als een van de weinigen kan je bij Acer kiezen tussen hun eigen interface (which s****) en de standaard Android-interface (jochei). Stel nu dat ik meer uit dit toestel wil halen zal ik die moeten rooten en custom firmware gaan flashen (MIUI?)...
Als ik dan de how-to's lees... Geef ik het op.
Ik ben na het flashen niet eens zeker dat alles nog werkt, het zijn immers allemaal drivers en custom apps...

En sorry, daar heb ik eerlijk gezegd geen zin (meer) in. En dat is wat je koopt met iOS: ease of mind. Doordat je in je 'walled garden' vertoeft waarbij Apple beslist wat jij kan en wilt (!!) wérkt heel het Apple ecosysteem ook gewoon vlot met mekaar. Als ik zie hoe een iPhone z'n video naar een tv gestreamed krijgt via een Apple TV (dat daar Bonjour, Airplay en weet ik veel achter zit) zonder een greintje moeite, dan vind ik dat knap. Via DLNA kan dat ook (hey, een open standaard!), maar ik heb 't nog maar zelden zo vlot zien werken. Pas op, ik ben een heavy DLNA-gebruiker (ik heb 4 renderers en 3 servers), maar 't voelt allemaal wat houtje-touwtje.

In het kort: Android is super voor iemand die geen schrik heeft om met z'n telefoon te fiddelen :).

Vroeger was het heel normaal dat je op je smartphone gewoon met de OS-versie bleef werken die meegeleverd zat. Tegenwoordig moet iedereen blijkbaar kunnen upgraden, zonder dat je een hardwareupgrade kan doen. Vreemd vind ik dat :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:Als ik dan de how-to's lees... Geef ik het op. Ik ben na het flashen niet eens zeker dat alles nog werkt, het zijn immers allemaal drivers en custom apps...
Als jij het opgeeft zegt dit al genoeg voor de gemiddelde consument.
meon schreef:Tegenwoordig moet iedereen blijkbaar kunnen upgraden, zonder dat je een hardwareupgrade kan doen. Vreemd vind ik dat :).
Mijn x-jaar oude PC heeft ook geen problemen met Windows XP, Vista, 7 of welke Linux distributie dan ook... waarom is het dan vreemd voor een telefoon om de software te upgraden (zonder nieuwe hardware) ? Uiteindelijk is dat ding niet veel anders dan een PC hoor, en waar wel verschil zit (de effectieve radio oa.) maakt dan meer weinig uit voor Android versie X of Y.

Nu ja, de telefoonfabrikanten hebben de perceptie gekweekt dat het OS belangrijk is... maar blijkbaar willen ze de gevolgen ervan niet dragen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat het grootste probleem niet de OS zelf is, en niet het aanpassen van de OS naar het toestel. Het grootste probleem is hun eigen schil (Sense, TouchWiz,...) Die neemt veel tijd in beslag om te ontwikkelen...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dima_2005 schreef:Nuja, een security ramp... op een iPhone zou je inderdaad minder snel een virus krijgen aangezien je niet zomaar een .apk erop kan zetten en alles MOET via de apple store passeren. Dus eigenlijk meer security-ramp in het opzicht van de gebruiker, maar daar zit het hem net: open -> keuze laten wat te doen, maar wel verantwoordelijk zelf opnemen daarvoor (wat veel mensen dan niet doen) of gesloten -> alles zelf onder controle nemen en kiezen wat jij vind wat voor de gebruiker belangrijk is.

Daarbij, open werd inderdaad geclaimed, maar is het dan ook niet zo? Ik wil maar zeggen, anders zouden de developers nooit custom roms kunnen maken, moest het niet open zijn???
bv, http://www.zdnet.com/blog/google/google ... -more/2845

en om ff custom rom aan te spreken, het heeft lang geduurd vooraleer ik toegang kreeg tot mijn android 2.2 via een root exploit om een custom rom te installeren, als iets open is dan moet je dat in mijn ogen niet doen, .. en kan je gewoon custom roms installeren naar keuze en dit zonder dat ineens uw garantie verloopt op het toestel !

dus als jij eender wel os kan installeren, zonder dat dit uw garantie aantast en zonder dat je hiervoor je systeem moet exploiten dan spreken we voor mij pas van open. op een iphone kan je ook dingen doen door root te exploiten, .. is het dan een open systeem?

En begin niet over zijn linux kernel want ios is ook bsd gebaseerde kernel die ook open is.

qua veiligheid, .. moet je maar eens iphone vs android in tikken je zal een duidelijk verschil zien, .. en dan moet je eens android trojans in typen in google.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

relevante link : http://theunderstatement.com/post/11982 ... of-support

en relevante grafiek in bijlage.
Bijlagen
016a_android_orphans.png
(36.36 KiB) Nog niet gedownload
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

r2504 schreef: Als jij het opgeeft zegt dit al genoeg voor de gemiddelde consument.
Een gemiddelde consument zijn is geen misdaad. Als ik een apparaatje koop, dan moet dit werken tot dat dit versleten is. Ik moet me geen zorgen maken over beveiligingsproblemen en updates zouden niet nodig moeten zijn. Moet je dit wel doen, dan deugt het product niet van in het begin.
Zelf loop je risico op verlies van garantie als er wat mis gaat bij een update. Waarom je er dan aan wagen ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Zelf ben ik toch ook eerder ontgoocheld in Android. Voor mijn HTC Desire heb ik wel geteld 1 minor update gehad en that's it. Dat kan er bij mij toch echt niet in. Voor Windows XP krijg ik nog altijd updates, en dat ding is verdorie 10j oud en draait ook op massa's hardware. Er schort dus toch wel degelijk iets aan het distributie-model van Android.

Los daarvan heb ik een hoop ergernissen, die niet op te lossen zijn, aangezien er geen nieuwe updates komen voor mijn telefoon :
* een PPTP implementatie die gewoon NIET werkt. Blijkbaar een bug in de encryptie. Enige manier om het werkend te krijgen is zonder encryptie... zeer interessant voor een VPN, NOT.
* een bizarre datumbug als je je taal in het Nederlands instelt, waarbij dan ineens de dagen van de week getoond worden als een cijfer. Ben dan maar naar Engels geswitched.
* Steeds meer problemen met geheugentekort, doordat een hoop apps (natuurlijk de zwaarste, uitgerekend van Google zelf) niet op SD-card te installeren vallen. Die apps worden bij elke update ook weer groter.

Een van de redenen om voor Android te gaan was ook dat ik 'later' ook wat kon gaan experimenteren met custom ROMs. Dat was dan voor als ik eens wat tijd had en goesting, eens mijn telefoon uit garantie was. Blijkt nu dat ik dat eigenlijk al zou moeten doen gewoon om van mijn ergernissen af te geraken.

Tenslotte (en dat wist ik op voorhand) is het een feit dat gewoon de overgrote meerderheid van bedrijven die apps ontwikkelen de voorkeur geven aan iOS. Voor Android moet je gewoon steevast wachten, omwille van technische of commerciële redenen (bvb Yelo), als het er ooit al van komt.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Lord Utopia schreef:Met minstens 1 grote update en voor de rest was het ook niet te veel.

't Is op hete kolen lopen voor fabrikanten: ofwel frequent updates uitbrengen en ervoor zorgen dat uw gebruikers veel langer doen met hun gsm en dus ook een positief beeld van je krijgen, maar niet zo snel wisselen van gsm, ofwel weinig of geen updates en ervoor zorgen dat uw gebruikers snel wisselen van gsm, maar dan krijg je als fabrikant wel een negatief imago en zorg je ervoor dat ze wisselen van fabrikant.
Duurzaamheid, daar moet de wereld naartoe. Kapitalisme moeten we vergeten.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een fabrikant neemt tegenwoordig zou weinig marge en zoveel risico dat een hardware product moet verkopen om op te brengen, als hij dan elke gebruiker nog eens een in-house aangepaste ROM moet kado doen, dan gaat hij failliet.
Zijn we, als consument, bereid om meer te betalen voor deze service ? en zo ja, hoeveel ?

En hoeveel meer mag een fabrikant vragen om niet als 'duur' te worden bestempeld ?

Als ik bvb voor een TomTom 70€/jaar moet neertellen voor nieuwe kaarten, dan vind ik dat veel, zeker in verhouding tot het aankoopbedrag van het toestel. Ligt die prijs in verhouding met de kostprijs? , ik denk het wel. Een toestel als een Tomtom produceren kost een fractie van de basiskost van kaartmateriaal. Van de andere kant is kaartmateriaal gemakkelijker in verdeling en is het reproduceren gemakkelijker.

Een printerfabrikant verkoopt z'n toestellen ook met verlies en wint op de inkt, met dat verschil dat een printer zonder inkt onbruikbaar is, een tomtom met kaarten van vorig jaar is perfect te gebruiken, zo ook een telefoon met 'de voorlaatste software'...

Tenzij de consumentenverwachting sterk verandert, is dit een evolutie die niet tegen te houden is, vrees ik

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”