Vraagje over netwerk
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 7 keer
hey,
We hebben ons een huis gekocht en we zouden daar eerst een aantal dingen in veranderen. één van die dingen is een UTP netwerk aanleggen.
Mijn huidig opstelling eerst:
Mijn PS3(bedraad) staat in verbinding met mijn NAS(ook bedraad Mijn nas staat in verbinding met mijn 2 PCS(ook bedraad) dat alles gaat naar een bbox2(belgacom). De wii gaat draadloos. Dan hebben we nog een laptop maar die kan niet draadloos.
Ik zou in mijn huisje een netwerk aanleggen met 8 aansluitingen. Zodat ik overal internet kan nemen: 3 slaapkamer (voor toekomst) en 2 in de woonkamer en 1 in de eetplaats. ik zou internet(VDSL2) en later Belgacom tv nemen
Ik zou ook graag dak mijn nas overal kan bereiken. Wat moet ik doen om dit te laten werken ? Een hub of switch(advies welke?) pakken en die achter mijn BBox2 zetten en waar moet ik mijn nas zetten?
groeten Mike
We hebben ons een huis gekocht en we zouden daar eerst een aantal dingen in veranderen. één van die dingen is een UTP netwerk aanleggen.
Mijn huidig opstelling eerst:
Mijn PS3(bedraad) staat in verbinding met mijn NAS(ook bedraad Mijn nas staat in verbinding met mijn 2 PCS(ook bedraad) dat alles gaat naar een bbox2(belgacom). De wii gaat draadloos. Dan hebben we nog een laptop maar die kan niet draadloos.
Ik zou in mijn huisje een netwerk aanleggen met 8 aansluitingen. Zodat ik overal internet kan nemen: 3 slaapkamer (voor toekomst) en 2 in de woonkamer en 1 in de eetplaats. ik zou internet(VDSL2) en later Belgacom tv nemen
Ik zou ook graag dak mijn nas overal kan bereiken. Wat moet ik doen om dit te laten werken ? Een hub of switch(advies welke?) pakken en die achter mijn BBox2 zetten en waar moet ik mijn nas zetten?
groeten Mike
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat je nieuwe woonst klaar staat voor zowel Belgacom, Telenet (en later voor FTTH ?)
Kies een centraal punt waar alle kabels vertrekken (technische ruimte).
Hier kan de BBox2 staan, de Telenet modem, een switch, NAS, telefooncentrale, router ...
Zorg dat Belgacom en Telenet kabel binnenkomen in de technische ruimte.
Zorg door ook voor voldoende stopcontacten.
Wat betreft kabels:
- trek 2 UTP kabels naar ieder punt waar je een aansluiting wil hebben, dan kan je later nog altijd kiezen om één te gebruiken voor telefoon en één voor netwerk, of beide voor netwerk: die flexibiliteit heb je dan (NAS, wireless AP, etc ...). Hier kan je zo'n inbouwdoos monteren met 2* RJ45.
- Waar de TV komt, moet je ook min. 2 UTP's leggen: zowel bij Belgacom als bij Telenet is het netwerk van de decoder gescheiden van je LAN. Als je meerdere toestellen hebt die een netwerk verbinding hebben (TV met netwerkverbinding, mediaplayer, DVD speler ...) kan je nog meer UTP's leggen, of een switch voorzien in je TV kast.
- Overal waar je later eventueel TV wil (slaapkamers) ook een coax voorzien naast de 2 UTP's (geeft je de flexibiliteit om over te schakelen naar Telenet, Sateliet ...)
- Coax naar de zolder (klaar voor satelliet).
- Wat betreft je NAS: die kan je eigenlijk overal zetten waar je netwerk hebt.
- Indien je onvoldoende wireless bereik hebt (BBox2, Telenet router), kan je gelijk waar een AP zetten waar je een netwerk aansluiting hebt.
Kies een centraal punt waar alle kabels vertrekken (technische ruimte).
Hier kan de BBox2 staan, de Telenet modem, een switch, NAS, telefooncentrale, router ...
Zorg dat Belgacom en Telenet kabel binnenkomen in de technische ruimte.
Zorg door ook voor voldoende stopcontacten.
Wat betreft kabels:
- trek 2 UTP kabels naar ieder punt waar je een aansluiting wil hebben, dan kan je later nog altijd kiezen om één te gebruiken voor telefoon en één voor netwerk, of beide voor netwerk: die flexibiliteit heb je dan (NAS, wireless AP, etc ...). Hier kan je zo'n inbouwdoos monteren met 2* RJ45.
- Waar de TV komt, moet je ook min. 2 UTP's leggen: zowel bij Belgacom als bij Telenet is het netwerk van de decoder gescheiden van je LAN. Als je meerdere toestellen hebt die een netwerk verbinding hebben (TV met netwerkverbinding, mediaplayer, DVD speler ...) kan je nog meer UTP's leggen, of een switch voorzien in je TV kast.
- Overal waar je later eventueel TV wil (slaapkamers) ook een coax voorzien naast de 2 UTP's (geeft je de flexibiliteit om over te schakelen naar Telenet, Sateliet ...)
- Coax naar de zolder (klaar voor satelliet).
- Wat betreft je NAS: die kan je eigenlijk overal zetten waar je netwerk hebt.
- Indien je onvoldoende wireless bereik hebt (BBox2, Telenet router), kan je gelijk waar een AP zetten waar je een netwerk aansluiting hebt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Een belangrijke tip:
Leg de bekabeling in wachtbuizen met gladde binnenwand en vermijd bochten van minder dan 120 graden. Zo kan je later nog nieuwe kabels trekken door de bestaande buizen.
Nog een aantal nuttige links:
Telenet Kabelbrochure
Brochure telecominstallatie in particuliere woningen
http://netaanleg.telenet.be/
http://www.belgacom.be/ikverhuis
Leg de bekabeling in wachtbuizen met gladde binnenwand en vermijd bochten van minder dan 120 graden. Zo kan je later nog nieuwe kabels trekken door de bestaande buizen.
Nog een aantal nuttige links:
Telenet Kabelbrochure
Brochure telecominstallatie in particuliere woningen
http://netaanleg.telenet.be/
http://www.belgacom.be/ikverhuis
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Zet er dus ook geen RJ11 aan... hou alles op RJ45, hier kan je namelijk ook RJ11 stekkers insteken (en in je technische ruimte is het dan een kwestie van deze correct te patchen).philippe_d schreef:- trek 2 UTP kabels naar ieder punt waar je een aansluiting wil hebben, dan kan je later nog altijd kiezen om één te gebruiken voor telefoon en één voor netwerk, of beide voor netwerk: die flexibiliteit heb je dan (NAS, wireless AP, etc ...). Hier kan je zo'n inbouwdoos monteren met 2* RJ45.
Met de nieuwste combi modem/routers van TN hoeven je decoders niet langer meer op een aprate LAN te zitten, echter het is best dat je de regel van Philippe volgt en dit wel doet. Ook de aanbeveling van aan je TV meer dan 2 connecties te voorzien zou ik zeker volgen... decoder, HTPC, TV, spelconsole, telefoon... op dergelijk plaats is dus vaak heel wat connectiviteit vereist.philippe_d schreef:- Waar de TV komt, moet je ook min. 2 UTP's leggen: zowel bij Belgacom als bij Telenet is het netwerk van de decoder gescheiden van je LAN. Als je meerdere toestellen hebt die een netwerk verbinding hebben (TV met netwerkverbinding, mediaplayer, DVD speler ...) kan je nog meer UTP's leggen, of een switch voorzien in je TV kast.
Een technische "ruimte" is een must... helaas is die locatie vaak niet echt geschikt voor het wireless signaal uit te verdelen. Best voorzie je dus UTP kabel naar enkele strategische plaatsen waar je één of meerdere AP's (ipv. wireless routers) kan plaatsen.philippe_d schreef:- Indien je onvoldoende wireless bereik hebt (BBox2, Telenet router), kan je gelijk waar een AP zetten waar je een netwerk aansluiting hebt.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik ga volledig akkoord met alle voorgaande berichten.
1. Voorzie elke ruimte van minstens 2 UTP kabels, indien mogelijk meer (bvb living, bureau, ...)
2. Elke plaats waar je een computer wilt hebben voorzien van UTP (telenet + belgacom OK)
3. Elke plaats waar je een tv wilt hebben voorzien van UTP + Coax (telenet + belgacom OK). Nieuwe TV's hebben ook vaak een netwerkpoort. Ook mediaspelers en spelconsoles hebben graag internet. Als je bvb tv+mediaspeler+spelconsole+belgacomtv+telenettv neemt heb je al een pak UTP kabels nodig. Een switch bij de tv is een mogelijke oplossing maar ik plaats liever meer UTP kabels in het huis die toekomen op één grote switch (een 24 poort gigabitswitch kost je iets van een 120 euro maar) dan diverse kleine switches in heel het huis.
4. Laat alle UTP kabels uitkomen op een centrale plaats aka technische ruimte. Zo kan je daar de telenetmodem of belgacommodem plaatsen met een switch en vanaf daar verder vertakken. Zorg ook dat de telefoonkabel en coaxkabel van telenet (buitenaf) toekomen in deze ruimte.
5. Indien je draadloos internet wilt : voorzie 2 UTP kabels naar elk verdiep (ongeveer het midden), daar kan je later een AP aan hangen.
6. Voorzie coax + 2xUTP naar de zolder (en 2 naar eventuele kelder) voor bvb satelliet later
7. Je NAS kan je dan bvb op zolder/kelder plaatsen zodat hij uit je weg staat. Maar ook bvb in je technische ruimte.
8. Niet alleen pc's en tv's gebruiken UTP kabels maar ook devices als spelconsoles etc. Ook mag je denken dat over 10 jaar elk apparaat kan aangesloten worden op Internet (diepvries, ijskast, ...)
9. Indien je een muziekliefhebber bent : UTP naar alle plaatsen waar je boxen wilt, dan kan je in elke ruimte dezelfde muziek horen door een radio te plaatsen in je technische ruimte.
1. Voorzie elke ruimte van minstens 2 UTP kabels, indien mogelijk meer (bvb living, bureau, ...)
2. Elke plaats waar je een computer wilt hebben voorzien van UTP (telenet + belgacom OK)
3. Elke plaats waar je een tv wilt hebben voorzien van UTP + Coax (telenet + belgacom OK). Nieuwe TV's hebben ook vaak een netwerkpoort. Ook mediaspelers en spelconsoles hebben graag internet. Als je bvb tv+mediaspeler+spelconsole+belgacomtv+telenettv neemt heb je al een pak UTP kabels nodig. Een switch bij de tv is een mogelijke oplossing maar ik plaats liever meer UTP kabels in het huis die toekomen op één grote switch (een 24 poort gigabitswitch kost je iets van een 120 euro maar) dan diverse kleine switches in heel het huis.
4. Laat alle UTP kabels uitkomen op een centrale plaats aka technische ruimte. Zo kan je daar de telenetmodem of belgacommodem plaatsen met een switch en vanaf daar verder vertakken. Zorg ook dat de telefoonkabel en coaxkabel van telenet (buitenaf) toekomen in deze ruimte.
5. Indien je draadloos internet wilt : voorzie 2 UTP kabels naar elk verdiep (ongeveer het midden), daar kan je later een AP aan hangen.
6. Voorzie coax + 2xUTP naar de zolder (en 2 naar eventuele kelder) voor bvb satelliet later
7. Je NAS kan je dan bvb op zolder/kelder plaatsen zodat hij uit je weg staat. Maar ook bvb in je technische ruimte.
8. Niet alleen pc's en tv's gebruiken UTP kabels maar ook devices als spelconsoles etc. Ook mag je denken dat over 10 jaar elk apparaat kan aangesloten worden op Internet (diepvries, ijskast, ...)
9. Indien je een muziekliefhebber bent : UTP naar alle plaatsen waar je boxen wilt, dan kan je in elke ruimte dezelfde muziek horen door een radio te plaatsen in je technische ruimte.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
Wow
hier krijg ik meer info. bedankt jongens of Meisjes.
Ik moet wel zeggen dat ik een bestaat huis heb dus geen nieuwbouw. alle kabels moeten in de muren dus ik veronderstel dat 24 een beetje teveel is.
waarom overal 2 UTP?
ik kan begrijpen dat ik in de woonkamer 2 UTP nodig heb ( TV en PS3) maar in de eetkamer of keuken toch niet? of slaapkamer ofzo
hier krijg ik meer info. bedankt jongens of Meisjes.
Ik moet wel zeggen dat ik een bestaat huis heb dus geen nieuwbouw. alle kabels moeten in de muren dus ik veronderstel dat 24 een beetje teveel is.
waarom overal 2 UTP?
ik kan begrijpen dat ik in de woonkamer 2 UTP nodig heb ( TV en PS3) maar in de eetkamer of keuken toch niet? of slaapkamer ofzo
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Aan welk systeem denk je dan bij punt 9 ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- tomw
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik vind toch dat u hierbij wat overdrijft. Waarom trouwens telkens 2 UTP's naar ieder verdiep voor wireless? 1 is genoeg..krisken schreef:Ik ga volledig akkoord met alle voorgaande berichten.
-
- Pro Member
- Bedankt: 33 keer
[/quote]tomw schreef:
Ik vind toch dat u hierbij wat overdrijft. Waarom trouwens telkens 2 UTP's naar ieder verdiep voor wireless? 1 is genoeg..
Helemaal niet overdreven. In tegendeel.
Het kost zo goed als niks om i.p.v 1 UTP er twee te trekken. Daar bestaan namelijk dubbel UTP kabels voor die je dus in één keer door de buis trekt. Voordelen zijn legio. Naast de vrijheid om deze tweede kabel voor diverse doeleinden te gebruiken zoals telefoon, IP camera en wat weet ik allemaal in de toekomst, creer je eveneens de mogelijkheid om op al die punten eventueel een switch te zetten en toch verder te gaan als dat nodig zou worden. Al die voordelen en het "zo goed als" geen meerkost of meer werk. Een gouden raad is eveneens punt 4 van Krisken. Een 24 of 48 punts patch panel in die technische ruimte is de perfecte manier om u tegen onvermijdelijke wijzigingen in de toekomst te beschermen. Eerlijk gezegd, alle andere punten die Krisken opnoemde zijn al even belangrijk. Bedenk dat de moeite en kosten die je doet bij het leggen van al die kabels in het niet verdwijnen in vergelijking met het gemak, moeite en kosten die je later zou moeten doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
De vraag is hoeveel % van die kabels je ooit gaat gebruiken... M'n advies is leg naar ieder stopcontact een aparte 'stijve' buis (ni van diene flexibele rommel waar ge nadien toch geen draad meer doorkrijgt) zodat je ten allentijde nog een kabel kan trekken. Vandaag is het UTP, binnen x jaar mischien fiber... Dan zit je daar met je UTP kabels waarvan je 80% nooit gebruikt hebt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Fiber in huis is nog wel erg verweg, cat5e kabels zijn geschikt tot gigabit, als je al een nas hebt die meer dan 1 gigabit kan leveren kun je die op de te kopen switch direct aansluiten, ik heb bij de bouw van mijn huis ook direct naar alle kamers 2x utp getrokken plus coax, en op kantoor ruimte zelfs 8x, zodat ik alleen op 1 plek alles kan patchen, geen aparte rj11 contacten en telefoondraad, telefoon gaat perfect op rj45. Bij mijn TV zit ik met 2x lan al krap, popcorn+telenet digicorder en het zit vol. mijn tv heeft geen lan gelukkig
[
Post made via mobile device ]
[

MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
2 UTP's is nooit te veel. Je zal maar om één of andere reden een tweede (al is het maar tijdelijk) netwerk willen opzetten. Of telefoon en LAN.
De kleine meerkost nu weegt niet op tegen het achteraf bijleggen.
In een living zou ik bijna in elke hoek 2 utp's voorzien, wij hebben hier een grote verbouwing van oa de living achter de rug en komen toch al tot de conclusie dat er hier en daar aansluitingen ontbreken. Je wil dan plots die telefoon toch op een andere plaats zetten dan eerst voorzien....
J.
De kleine meerkost nu weegt niet op tegen het achteraf bijleggen.
In een living zou ik bijna in elke hoek 2 utp's voorzien, wij hebben hier een grote verbouwing van oa de living achter de rug en komen toch al tot de conclusie dat er hier en daar aansluitingen ontbreken. Je wil dan plots die telefoon toch op een andere plaats zetten dan eerst voorzien....
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Als we dan toch over fiber beginnen kan je even goed Cat6a of Cat7(a) leggen, dan ben je voor de toekomst voorzien op 10Gbit (mits vervangen van je centrale switch als de prijs het dan toelaat). Ik zie dit echter nog niet snel doorbreken voor thuisgebruik. 

-
- Deel van't meubilair
Waarom twee... zo heb je steeds de mogelijkheid van één op je LAN te steken en de andere op je WAN, telefonie of wat dan ook. Als je maar één hebt moet je al beginnen met managed switches en VLAN's, en telefonie kan je al helemaal niet oplossen dan.tomw schreef:Ik vind toch dat u hierbij wat overdrijft. Waarom trouwens telkens 2 UTP's naar ieder verdiep
Nope... de vraag is welke je vergeten bent te leggen !VOiD schreef:De vraag is hoeveel % van die kabels je ooit gaat gebruiken...
Een buis in de muur steken en wat plamuren is nog geen ramp... je vloer openbreken hoef ik niet te vertellen zeker.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Ik heb die dommigheid begaan: vloer uitgebroken en niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om kabels onder te leggen. En dat was vorig jaar, en je kan nu niet zeggen dat ik niet geïnformeerd ben over dit alles
. Gewoon al 6 maanden in het stof en niet aan gedacht. Ik beklaag het me ondertussen al serieus! Mijn wifi kan mijn bureau gewoon niet deftig bereiken
.

-
- Plus Member
hey
Ik heb ook de vloer opgebroken ik heb nu 11 UTPS (5 living + salon 4 op Slaapkamers en 2 in keuken. Dus begin feb begin ik met eletriciteit and dat netwerkje aan te leggen
IK zou graag van de experts horen wat ze mij aanraden van Switch
Eisen:
Natuurlijk 1 GBPS
een eigen PPPOE dat ik de BBOX2 alleen gebruik als modem.( vlan 10 en draadloos uitzetten toch? e
Draadloos mogelijkheid
Genoeg vermogen binnen het netwerk( dat switch naar stilslaat als jij iets overpomp en iets aant bekijken zijt
dank u
Ik heb ook de vloer opgebroken ik heb nu 11 UTPS (5 living + salon 4 op Slaapkamers en 2 in keuken. Dus begin feb begin ik met eletriciteit and dat netwerkje aan te leggen
Eisen:
Natuurlijk 1 GBPS
een eigen PPPOE dat ik de BBOX2 alleen gebruik als modem.( vlan 10 en draadloos uitzetten toch? e
Draadloos mogelijkheid
Genoeg vermogen binnen het netwerk( dat switch naar stilslaat als jij iets overpomp en iets aant bekijken zijt
dank u
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Als ik er zo bij stil sta heb ik later toch ook best wel veel utp-kabels nodig 
Momenteel gebruik ik het volgende al:
- 1 tv
- 1 Xbox 360
- 1 PS3
- 1 Xbox 1 (die kan ik eventueel nog weg laten want deze kan niet meer online)
- 3 desktops
- 2 laptops
- 1 nas
Reken dan dat daar nog ooit een decoder voor digitale tv bij komt, een extra tv waarschijnlijk, een mediaserver (en wat extra testservers, ik studeer netwerken dus leuk om te experimenteren), telefoontoestellen, ... Je zit snel aan 2 per kamer.
Het voordeel is dat je de Wii dan waarschijnlijk ook aan de kabel kan hangen.

- 1 tv
- 1 Xbox 360
- 1 PS3
- 3 desktops
- 2 laptops
- 1 nas
Reken dan dat daar nog ooit een decoder voor digitale tv bij komt, een extra tv waarschijnlijk, een mediaserver (en wat extra testservers, ik studeer netwerken dus leuk om te experimenteren), telefoontoestellen, ... Je zit snel aan 2 per kamer.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Als je over PPPoE praat, dan bedoel je waarschijnlijk een router ?Zeuske schreef:IK zou graag van de experts horen wat ze mij aanraden van Switch
Eisen:
Natuurlijk 1 GBPS
een eigen PPPOE dat ik de BBOX2 alleen gebruik als modem.( vlan 10 en draadloos uitzetten toch?
Ik denk niet dat het verstandig is, als je een gigabit intern netwerk wilt en kennelijk die snelheid ook belangrijk vindt, om hiervoor een gigabit router te gebruiken.Zeuske schreef:Genoeg vermogen binnen het netwerk (dat switch naar stilslaat als jij iets overpomp en iets aant bekijken zijt
Wat volgens mij zit daar eigenlijk geen "swicth' in. Zo'n router is gewoon een klein computertje met 4 netwerk interfaces, waarin door middel van software het verkeer gekopieerd wordt van de ene poort naar de andere.
Dit haalt niet de performance van zelfs maar de goedkoopste switch, die deze functie met een dedicated stuk hardware realiseert.
Als je twee computers voluit op gigabit verkeer laat uitwisselen, gaat die router op zijn gat vanwege de cpu belasting.
Ik zou me dus gewoon een standard router kopen en verbinden met de Telenet modem, maar daarachter een gigabit switch voor je interne LAN (die je verbindt met 1 poort op de router.)
De functie van die router is dan alleen het verkeer regelen van/naar internet, je intern verkeer gaat over de gigabit switch.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Plus Member
Ik zou me dus gewoon een standard router kopen en verbinden met de Telenet modem, maar daarachter een gigabit switch voor je interne LAN (die je verbindt met 1 poort op de router.)µ
wat ik vraag kan niet?
Switch(Router) --) Bbox2( als elke modem gebruiken)
Moet jij de beiden hebben? Switch en router?
wat ik vraag kan niet?
Switch(Router) --) Bbox2( als elke modem gebruiken)
Moet jij de beiden hebben? Switch en router?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 15 keer
idd, leg zo veel mogelijk utp kabels van alle hoeken naar 1 centraal punt, kabel kost niks (60€ voor 305m)
de aansluit doosjes moet je natuurlijk niet allemaal zetten want deze kosten veel geld (15-20€ per doosje)
ook overal 2 kabel leggen (aansluitdoosje heeft 2 aansluitingen) zodat je tel + internet kan sturen of 2x internet
als je achteraf switchkes moet bijhangen kost u dat meer in elektriciteit, beter is 1 grote switch dan 2 kleine
label u kabel goed adh van nummerkes bv: 1.01, 1.02,... waarbij het eerste cijfer de verdieping voorsteld en de rest de aansluit nr, zet dit ook op plan
kabel kan je gewoon in flex buis steken per 2-4 kabels, geen scherpe bochten maken
je kan cat 5e of als je iets meer te besteden hebt cat 6, maar aangezien de meeste kabels niet meer dan 50m zullen zijn is dit niet nodig
de aansluit doosjes moet je natuurlijk niet allemaal zetten want deze kosten veel geld (15-20€ per doosje)
ook overal 2 kabel leggen (aansluitdoosje heeft 2 aansluitingen) zodat je tel + internet kan sturen of 2x internet
als je achteraf switchkes moet bijhangen kost u dat meer in elektriciteit, beter is 1 grote switch dan 2 kleine
label u kabel goed adh van nummerkes bv: 1.01, 1.02,... waarbij het eerste cijfer de verdieping voorsteld en de rest de aansluit nr, zet dit ook op plan
kabel kan je gewoon in flex buis steken per 2-4 kabels, geen scherpe bochten maken
je kan cat 5e of als je iets meer te besteden hebt cat 6, maar aangezien de meeste kabels niet meer dan 50m zullen zijn is dit niet nodig
-
- Deel van't meubilair
Toch wel... zijn speciale chipsets die kunnen geconfigureerd worden als "switch" en op dat moment ook wirespeed halen (en ook geen CPU belasting veroorzaken).philippe_d schreef:Wat volgens mij zit daar eigenlijk geen "swicth' in. Zo'n router is gewoon een klein computertje met 4 netwerk interfaces, waarin door middel van software het verkeer gekopieerd wordt van de ene poort naar de andere.
De nieuwe Telenet All-In-One toestellen bevatten reeds een router... je hoeft deze dus niet apart aan te kopen (tenzij je niet tevreden bent met de mogelijkheden van de TN AIO, maar dan moet je wel een modem-only setup bekomen).philippe_d schreef:Ik zou me dus gewoon een standard router kopen en verbinden met de Telenet modem, maar daarachter een gigabit switch voor je interne LAN (die je verbindt met 1 poort op de router.)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
http://wiki.openwrt.org/doc/uci/network/switch
Er wordt inderdaad configureerbare switch gebruikt in SOHO "routers".
De WNDR3700V2 gebruikt bv. de "rtl8366s" als switch. De datasheet kun je gemakkelijk vinden op het internet.
Er wordt inderdaad configureerbare switch gebruikt in SOHO "routers".
De WNDR3700V2 gebruikt bv. de "rtl8366s" als switch. De datasheet kun je gemakkelijk vinden op het internet.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
http://www.netwerkkabel.eu/
Ik was van plan hier binnenkort te bestellen.
Als je een mogelijkheid ziet om de kosten nog naar beden te krijgen mag je me steeds PM'en met een oplossing om samen te bestellen.
Zelf had ik in gedachte 50 of 100m cat5e sftp te bestellen.
Ik was van plan hier binnenkort te bestellen.
Als je een mogelijkheid ziet om de kosten nog naar beden te krijgen mag je me steeds PM'en met een oplossing om samen te bestellen.
Zelf had ik in gedachte 50 of 100m cat5e sftp te bestellen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Hangt ervan af hoeveel je voor connectors moet betalen (anders maak je ze lekker zelf).Zeuske schreef:Is 0.55 euro veel voor een cat 6 van 1meter
[Post made via mobile device ]
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Ik heb daar ook cat5 sftp besteld tezamen met wat shielded connectoren, kabeltester, hulsjes en krimptang. Vlotte en snelle levering. Ik kan me niet uitspreken over de kwaliteit want ik kan niet vergelijken met andere producten.honda4life schreef:Ik was van plan hier binnenkort te bestellen.
-
- Pro Member
- Bedankt: 33 keer
Als je "een Gigabit switch" met "genoeg vermogen binnen het netwerk " bedoeld dan moet je bedenken dat bij een huis-tuin en keuken Gigabit switch die Gigabit slaat op alle traffic over alle poorten samen. Neem even aan dat je 4 PC's hebt allemaal nieuw spul met bvb een simpele sata raid 0. Die kunnen sequentieel data naar elkaar tegen zowat 200 MegaBytes per seconde (minus overhead). Stel dat A naar B bestanden copieert over twee poorten van uw switch. Laten we zelfs veronderstellen dat die verbinding inderdaad aan 1 Gb/sec plaatsvind. Wanneer je dan tegelijk twee andere PC's die even snel zijn bestanden laat uitwisselen dan zal die 1 Gb/sec verdeeld worden over de 2 x 2 poorten in actie en beiden gaan hun snelheid verlagen naar 0.5 Gb/sec. Wil je 1 Gb voor elke verbinding heb je een managed switch nodig en dat kost al wat. Die switches kunnen ook VLAN's aan en nog een boel meer. Heb er hier nog eentje liggen van toen zoonlief nog thuis was en voor burgerlijk ingenieur computerwetenschappen studeerde. Is een Netgear GS716T 16 poorts 1 Gbit. voor 19 inch rack mount. Eigenlijk wil ik hem eventueel wel verkopen als je zin hebt. Ik gebruik hem niet meer om 3 redenen, namelijk die zou op mijn bureau moeten staan en is daar te groot voor. Ten tweede hebben die dingen een ventilator en daar wordt ik zenuwachtig van zo dicht bij mijn oren en ten derde, ik heb nu lang niet meer zoveel PC's en/of servers in huis die dit soort van traffic nodig heeft.Zeuske schreef:hey
Eisen:
Natuurlijk 1 GBPS
Draadloos mogelijkheid
dank u
-
- Deel van't meubilair
Ik zie het verband niet tussen de speeds van de backplane en een managed switch ? Beiden hebben niets met elkaar te zien.bobsys1 schreef:Wil je 1 Gb voor elke verbinding heb je een managed switch nodig en dat kost al wat.
-
- Plus Member
hmmmmmm daar heb jij gelijk in mssn is dat een beetje overdreven(1 GB per poort effectief) dank u voor uw uitleg
Met een gigabit switch kom ik toe ja?
mod edit: full quote weggehaald.

mod edit: full quote weggehaald.
-
- Plus Member
eigenlijk wil ik zoiets hebben
http://server.idemdito.org/svt/web/pppoe.htm ( tekening 4 maar dan met meer poorten)
kan dit? of moet er een switch/ patch panel bij?
En bij belgacom? is dit ook zo? of?
Ik lees hier net in een brochure van telenet dat ze enkel Cat5 gebruiken voor internet en Digitale tv lol? Dus IK kan geen Cat 6 gebruiken?
http://server.idemdito.org/svt/web/pppoe.htm ( tekening 4 maar dan met meer poorten)
Ik lees hier net in een brochure van telenet dat ze enkel Cat5 gebruiken voor internet en Digitale tv lol? Dus IK kan geen Cat 6 gebruiken?
-
- Deel van't meubilair
Dat kan ja... maar meestal ga je dat niet vinden in huis-tuin-en-keuken versies... wel in meer gespecialiseerde hardware zoals bijvoorbeeld dit of dit. Dergelijke dingen vragen echter wel wat kennis van networking wat betreft setup (no offense, maar ik zou het jou dus niet echt aanbevelen).Zeuske schreef:eigenlijk wil ik zoiets hebben
Cat 6 is gewoon een iets betere kabel... die kan je dus zeker gebruiken.Zeuske schreef:Ik lees hier net in een brochure van telenet dat ze enkel Cat5 gebruiken voor internet en Digitale tv lol? Dus IK kan geen Cat 6 gebruiken?
-
- Deel van't meubilair
Digitale TV van Telenet gaat over de coax... je UTP kabel is enkel voor het interactieve gedeelte.
Los hiervan voldoet Cat 5E uitstekend voor video... je kan hier namelijk snelheden tot 1 Gbps mee halen (terwijl een video streams bij beide providers nog niet eens 10 Mbits halen).
Los hiervan voldoet Cat 5E uitstekend voor video... je kan hier namelijk snelheden tot 1 Gbps mee halen (terwijl een video streams bij beide providers nog niet eens 10 Mbits halen).
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
hebben jullie er ooit al eens aangedacht van gewoon een switch achter de tv te zetten, .. ipv voor elk ding een nieuwe kabel te trekken? ik zou eventueel 2 trekken in diagonale hoeken, .. maar 2 bij elkaar dan zie ik er eerder meer graten in om een shielded te nemen.MClaeys schreef:Als ik er zo bij stil sta heb ik later toch ook best wel veel utp-kabels nodig
- 1 tv
- 1 Xbox 360
- 1 PS3
- 3 desktops
- 2 laptops
- 1 nas
Normaal laat je alle kabels toekomen op een patch paneel liefst lsa werkt makkelijk, .. dan heb je daarna maar de patch te verbinden met de switch en klaar is kees. Vergeet er niet bij te schrijven wat wat is.Zeuske schreef:eigenlijk wil ik zoiets hebben
edit: trouwens normaal kan je per utp 2 100mbit leggen, .. dacht ik, weet niet 1gbit, ..
http://www.infocellar.com/networks/cabl ... cables.htm
misschien interessant saat een lijst bij met do's en don'ts http://www.lanshack.com/cat5e-tutorial.aspx
-
- Deel van't meubilair
Het is mooi... maar voor thuisgebruik heb ik er zo m'n bedenkingen bij... hoe vaak moet je iets herpatchen en wat is de meerwaarde (uiteindelijk kost zo'n paneel ook wel geld) tov. van gewoon plugjes op je kabel ?Ofloo schreef:Normaal laat je alle kabels toekomen op een patch paneel liefst lsa werkt makkelijk, .. dan heb je daarna maar de patch te verbinden met de switch en klaar is kees.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Als het een huis is, is een patchblokje wel beter. Bij mijn ouders hun thuis heb ik ook overal UTP gelegd...
- 2x in living (tv + mediaspeler)
- 1x in living (boven een kast, wifi aansluiting
- 1x in keuken (klein tv'tje, amper in gebruik)
- 3 slaapkamers, elk 2 utp kabels
- 1 bureau, 2 utp's (pc + wifi boven)
- garage : 2 utp's voor fileserver
Samen komen er dus al een 14 kabels toe...als ze dan eens alles herinrichten is het maar patchkes versteken...
- 2x in living (tv + mediaspeler)
- 1x in living (boven een kast, wifi aansluiting
- 1x in keuken (klein tv'tje, amper in gebruik)
- 3 slaapkamers, elk 2 utp kabels
- 1 bureau, 2 utp's (pc + wifi boven)
- garage : 2 utp's voor fileserver
Samen komen er dus al een 14 kabels toe...als ze dan eens alles herinrichten is het maar patchkes versteken...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
En wat versteek je dan... uiteindelijk steken ze toch maar gewoon allemaal in dezelfde switch.