Hallo,
Ik zit met het volgende probleem, mijn neef heeft een laptop waarop windows xp home edition stond. Nu heeft hij een paar dagen geleden problemen gehad met zijn laptop op te kunnen starten. Deze blokkeerde ofwel bij het venster waar je de user kan selecteren ofwel ging hij tot in windows en kon je niets meer verder doen.
Nu heb ik dus via de cd van windows xp (home) windows terug geinstalleert, de oude windows bestanden vervangen (geen format) zodat de gegevens die in mijn documenten of gewoon op de c schijf stonden niet verwijdert zouden worden.
Maar natuurlijk zijn die gebruikers ook gewist, maar dat is niet het probleem die zijn snel terug aangemaakt maar deze krijgen dan wel weer een andere map in "C:\Documents and Settings".
De oude user mappen staan er nog allemaal in van de vorige installatie, ik kan in al die user mappen van de vorige installatie behalve 1'tje. Ik denk dat mijn neef daar een paswoord ofzo heeft voor gebruikt gehad waardoor ik er niet in kan (mijn neef zelf weet het niet meer, maar als het zo zou zijn weet hij wel wat hij als paswoord gebruikt heeft).
Dus als ik die map wil openen komt er op het scherm dat de map niet toegangkelijk is. Nu staan daar heel veel belangrijke documenten in van zijn vader zijn werk maar we krijgen die map niet open. Er is ook nergens een mogelijkheid om eventueel een paswoord in te vullen.
Weet soms iemand hier een oplossing voor om deze map met of zonder paswoord toch te kunnen openen? Het is nogal een zeer dringende en belangrijke zaak voor zijn vader.
Kan er mij aub iemand hiermee helpen of als er iemand weet waar ik mss beter met deze vraag terecht kan (ander fora ofzo, ...)? Je mag me alle raad achterlaten.
Met dank bij voorbaat,
David
Hoe een beveiligde map deblokkeren?
veilige modus opstarten
aanmelden als administrator
rechterklik op die map
security
eigenaarschap veranderen naar een gebruiker op de nieuwe pc (u gewone administrator bijvoorbeeld)
eventueel ook de permissies veranderen naar de admin, maar ook zeker het eigenaarschap, ni vergeten !
endan zou het moeten lukken
aanmelden als administrator
rechterklik op die map
security
eigenaarschap veranderen naar een gebruiker op de nieuwe pc (u gewone administrator bijvoorbeeld)
eventueel ook de permissies veranderen naar de admin, maar ook zeker het eigenaarschap, ni vergeten !
endan zou het moeten lukken
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Tenzij je ooit "Encrypt data" hebt aangeduid. Dan kan je NOOIT meer die data recupereren, tenzij je je security certificaat ooit hebt geëxporteerd en apart hebt opgeslagen. Dergelijke mappen herken je omdat de naam in het groen staat. Ook een linux-versie kan die mappen niet lezen omdat deze in een ander bestandssysteem staan (EFS bovenop NTFS).
nog een makkelijkere oplossing mss, gn nood om in veilige modus op te starten!
voorafgaande stap:
1. start -> deze computer
2. extra -> mapopties -> tabblad weergave
3. zoek voor Eenvoudig delen bestanden en vink dat uit!
Dan:
1. Rechtermuisklik op de map die je wenst te deblokkeren
2. Op tabblad beveiliging (is er een bijgekomen door de vorige stap) klik je rechtsonder op geavanceerd
3. Dan tabblad eigenaar en daar vink je 'Eigenaar van subcontainers en objecten vervangen aan'.
4. je kiest een nieuwe eigenaar in het hok erboven
5. Klik op toepassen
voorafgaande stap:
1. start -> deze computer
2. extra -> mapopties -> tabblad weergave
3. zoek voor Eenvoudig delen bestanden en vink dat uit!
Dan:
1. Rechtermuisklik op de map die je wenst te deblokkeren
2. Op tabblad beveiliging (is er een bijgekomen door de vorige stap) klik je rechtsonder op geavanceerd
3. Dan tabblad eigenaar en daar vink je 'Eigenaar van subcontainers en objecten vervangen aan'.
4. je kiest een nieuwe eigenaar in het hok erboven
5. Klik op toepassen
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Als je met windows XP home werkt, zal bovenstaand truckje helaas niet werken, want dan kan je eenvoudig delen niet uitschakelen, daar heb je de Pro editie voor nodig.
Je kan er altijd de volgende artikeltjes eens op nalezen :
Microsoft Knowledge Base Article - 307874
Microsoft Knowledge Base Article - 304040
Je kan er altijd de volgende artikeltjes eens op nalezen :
Microsoft Knowledge Base Article - 307874
Microsoft Knowledge Base Article - 304040
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke