Fon HotSpot info actief @ e-services

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Avenger 2.0 schreef:Leuk, dan heb je zowat overal gratis en snel wifi ter beschikking. Ben benieuwd of telenet hetzelfde gaat doen...
telenet heeft in zijn nieuwe routers een afgezonderde hotspot zitten die ze kunnen activeren (toch een tijd geleden ergens gelezen), ik denk het dus wel.

Verder is het wel jammer dat je maar met 1 tegelijk kan inloggen. Een gezin waarvan er 3 personen zijn die willen fonnen hebben dus pech.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

johcla schreef:Als je tussen de lijntjes leest, moet je dus tijdens de 'overgangsperiode' de PPPoE-sessie van je BBox2 niet activeren om er zelf gebruik van te maken?
Dat is inderdaad het geval. Ook mensen die zelf geen BBox2 gebruiken zullen kunnen gebruik maken van de "grace period" ;)
MClaeys schreef:Verder is het wel jammer dat je maar met 1 tegelijk kan inloggen. Een gezin waarvan er 3 personen zijn die willen fonnen hebben dus pech.
Als die 3 personen gelijktijdig op verschillende locaties willen fonnen (nieuw werkwoord voor de Van Daele :)), heb je inderdaad pech. Als je met 3 gezinsleden op dezelfde locatie willen fonnen, moet je een wireless accesspointje gebruiken, instellen als wireless client, en het internet sharen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ze worden gewoon lid van het grote fon netwerk, dus ik heb al een FON user dan kan ik daarmee ook inloggen op de belgacom fonnetjes ? Zonder dat het aan de limiet telt ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Correct !
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Theoretisch gezien (en ik hoop dat ik hier niemand mee op ideeën breng) zou je dus aan je streng gelimiteerde Belgacom 'Internet Start' verbinding een Fon kunnen hangen en tegen dezelfde snelheid 950GB downloaden op de Belgacom verbinding van de buren? Probleem met downloadlimieten is ineens opgelost :P
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

speed via fon zal wel gecapt worden zodat dit niet gaat ;)
als je toch wil via de buren gaan doe het dan ineens ergens waar de modem niet gelock staat
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Vraag me ook wel af hoe het met de beveiliging zit. Zou de bbox2 volledig afgeschermd zijn van de fon gast gebruiker? Kan deze de bbox2 niet laten crashen of vastlopen door veel gelijktijdige connecties te openen zoals bv bij torrents het geval is?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Petervanakelyen schreef:Theoretisch gezien (en ik hoop dat ik hier niemand mee op ideeën breng) zou je dus aan je streng gelimiteerde Belgacom 'Internet Start' verbinding een Fon kunnen hangen en tegen dezelfde snelheid 950GB downloaden op de Belgacom verbinding van de buren? Probleem met downloadlimieten is ineens opgelost :P
Denk dat dit niet zal lukken
philippe_d schreef: [*]Het Fon verbruik zal niet in mindering komen van het volume van de Fon Bbox2 (uiteraard), maar wel op het volume van de Fon gebruiker (via jouw Belgacom.Fon login). Uiteraard weinig impact voor mensen met onbeperkt volume abbo's.
[
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb deze lijnwaarden:
Downstream line rate 30064 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Maar mijn abbo is Comfort dus 15mbps download. Zal dan de snelheid van Fon gebruik maken van de overige 15 mbps die ik niet kan gebruiken wegens mijn abbo?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Awel, dat vroegen we ook. Ze zouden prioritisatiesoftware voorzien, maar ik dacht dat ze hebben gezegd dat het afgetrokken werd van jouw 15 Mbps. Ofwel ben ik fout, want het was nogal verwarrend.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

malinwa001 schreef:speed via fon zal wel gecapt worden zodat dit niet gaat ;)
als je toch wil via de buren gaan doe het dan ineens ergens waar de modem niet gelock staat
Snelheid van Fon wordt gecapt op 3Mb/s down, wat exact dezelfde snelheid is als het 'Internet Start' abbo heeft.
jorisx schreef: Denk dat dit niet zal lukken:
Maar als je je Fon niet hebt via Belgacom, kunnen ze moeilijk het volume van jouw login aftrekken ;)
Avenger 2.0 schreef:Vraag me ook wel af hoe het met de beveiliging zit. Zou de bbox2 volledig afgeschermd zijn van de fon gast gebruiker? Kan deze de bbox2 niet laten crashen of vastlopen door veel gelijktijdige connecties te openen zoals bv bij torrents het geval is?
Client Isolation staat aan, dus clients op het publiek signaal kunnen elkaar niet zien, noch de gebruiker van het private signaal (of de LAN-poorten). Tevens hebben de Fon-gebruikers een ander publiek IP-adres dan jijzelf. Ik vermoed dat er in chillispot (de service die de Fonspot verzorgd op de bbox2) wel een limiet op het aantal connecties zal staan. Om Fon te kunnen gebruiken moet je ook de laatste firmware hebben, waarin de bug die het TR-69 process op 100% deed lopen (en ervoor zorgde dat de bbox2 aanzienlijk trager werd) volgens mij gefixt is.
-KoeKe- schreef:Ik heb deze lijnwaarden:
Downstream line rate 30064 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Maar mijn abbo is Comfort dus 15mbps download. Zal dan de snelheid van Fon gebruik maken van de overige 15 mbps die ik niet kan gebruiken wegens mijn abbo?
Dat zou het meest voor de hand liggend zijn.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Vanwaar haal je al die info ivm. chillispot enz ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Als je met telnet inlogt op de bbox2 en 'shell' uitvoert, kom je gewoon in een linux shell terecht en kan je rustig de configuratiescripts en processen op de box bekijken. ;)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

De portal is wel nog een 404

https://belgacom.portal.fon.com/SAGBEL01/belgacom/

Code: Selecteer alles

# cat chilli.conf 
radiusserver1 a.sagbel01.ra.fon.com
radiusserver2 b.sagbel01.ra.fon.com
radiussecret garrafon
uamsecret garrafon
swapoctets
dhcpif eth1
uamanydns
uamallowed 213.134.44.0/23
uamserver https://belgacom.portal.fon.com/SAGBEL01/belgacom/
# 
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Je kan beter kijken naar chilli.conf in /tmp:

Code: Selecteer alles

# cat chilli.conf
radiusserver1 a.sagbel01.ra.fon.com
radiusserver2 a.sagbel01.ra.fon.com
radiussecret F0nb3LShAr3dS3cr3t!
uamsecret garrafon
swapoctets
dhcpif eth1
uamanydns
uamallowed 213.134.44.0/23
uamserver https://belgacom.portal.fon.com/SAGBEL01/belgacom/xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Je kan overigens gebruik maken van wget en tftp om bestanden in de firmware te verzenden en te ontvangen :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Als het met chilispot werkt, moet je dan de BBox 2 wel gebruiken? DD-WRT heeft ook chilispot en in principe toch te configureren als Belgacom Fon dan? Tzou wel handig zijn omdat ge dan een betere router kunt gebruiken dan de BBox 2 :p
Ik heb Scarlet, dus kan het jammer genoeg niet uittesten op mijn Linksys E3000
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Petervanakelyen schreef:Maar als je je Fon niet hebt via Belgacom, kunnen ze moeilijk het volume van jouw login aftrekken ;).
Dat is wel waar, maar mensen die een niet-Belgacom Fon hebben, moeten hun verbinding delen via Fonera, en wat anderen verbruiken via jouw hotspot gaat dan wel van jouw volume af.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

MClaeys schreef:Als het met chilispot werkt, moet je dan de BBox 2 wel gebruiken? DD-WRT heeft ook chilispot en in principe toch te configureren als Belgacom Fon dan? Tzou wel handig zijn omdat ge dan een betere router kunt gebruiken dan de BBox 2 :p
Ik heb Scarlet, dus kan het jammer genoeg niet uittesten op mijn Linksys E3000
Volgens mij is dat perfect mogelijk. Aanpassingen die worden uitgevoerd moet je natuurlijk wel handmatig doen, want naar DD-WRT kunnen ze die niet pushen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Hoe gaat het gebruik van die FON hotspots in z'n werk?

Worden er steeds dezelfde ssid's gebruikt (zodat je niet expliciet moet connecteren)? Encryptie (WPA/WPA2) of het principe van een hotspot waarbij je via https redirect moet inloggen en netwerk zelf onbeveilgd is?

Zou praktisch zijn mocht er een manier zijn om je toestel (bvb op mac adres) te registreren zodat je overal automatisch geconnecteerd en ingelogd ben van zodra er dergelijke FON hotspot binnen bereik is... Mac adressen in centrale databank die de router dan via soort van radius kan verifiëren zodra iemand probeert te verbinden...
Of anders WPA enterprise, waarbij je voor wifi netwerk zelf moet inloggen met user/pass, wat natuurlijk nog veel beter is (wel meer config werk op Windows pc's).
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Netwerk zelf is onbeveiligd, je logt in via een captive portal. De SSID mag je zelf kiezen, maar is altijd in de vorm 'FON_MijnEigenSSID'. Er is een app in de Android Market waar je je gebruikersnaam/wachtwoord inbrengt en die automatisch voor je verbind en inlogt als er een Fon in de buurt wordt gedetecteerd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgens mij is de Belgacom Fon SSSID altijd FON_BELGACOM.

Wat betreft inloggen: het is inderdaad het principe van een hotspot waarbij je via https redirect moet inloggen en netwerk zelf onbeveilgd is. Op basis van een cookie in je browser kan je er wel voor zorgen dat je niet telkens je login moet ingeven op de portal.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Philippe,

Peter legt uit hoe een FON hotspot werkt, niet specifiek een Belgacom FON hotspot. Bij de 'normale' fon hotspots is het inderdaad zo dat je je SSID vrij kan kiezen (begint wel steeds met FON).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

de fon optie is blijkbaar volledig verdwenen in e-services
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Hallo iedereen,


Ik heb vastgesteld dat niet alle informatie rond FON hier op dit forum correct is. Ik tracht de juiste informatie te verzamelen bij de betrokken teams en zal jullie na het (verlengd) weekend informeren.

Vriendelijke groeten & prettig weekend,
Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Zijn er al concretere geruchten rond een nieuwe versie van de bbox? bbox2 is nu toch ook al weer een paar jaar oud en als ik het hier goed lees niet echt 100% geschikt.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Petervanakelyen schreef:Kan je eens proberen om Newsleecher op te zetten op een PC rechtstreeks op de bbox2 en eentje op een PC die een eigen PPPoE sessie maakt? (Dat kan namelijk ook prima rechtstreeks vanuit Windows). Misschien houden ze dit tegen met de laatste firmware update :)
Dat werkte inderdaad .. maar heb eindelijk m'n PF dat ook kunnen wijsmaken :-)
Ik had outbound nat op manual staan .. en daar stond enkel de 1ste WAN poort in .. m.a.w hij stuurde niks naar m'n 2de WAN ..( pppoe1 )
Heb hem op auto gezet nu en werkt prima nu ...

http://speedtest.net/result/1561226106.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vraagje voor WLAN kenners

We hebben dus vernomen dat alle Belgacom Fons hetzelfde SSSID zullen uitzenden: FON_BELGACOM
Hoe werkt dat dan als je in de nabijheid ben van meerdere Bboxen ?
In een appartement vind je gauw 5 tot 10 Bboxen, die straks allemaal hetzelfde SSSID zullen uitzenden.

Volgens mij zal mijn laptop dan maar één netwerk zien (FON_BELGACOM) en proberen te roamen tussen de verschillende AP's (afhankelijk van waar ik mij bevindt kan ik dichter bij de ene of andere buur zitten).
In tegenstelling tot een normale roaming situatie (verschillende APs op één LAN), zal je hier dan telkens een nieuw IP krijgen (en misschien telkens opnieuw moeten inloggen op de portal) ??

Of zie ik mogelijke problemen waar er geen zijn ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Je zal inderdaad telkens een nieuw ip krijgen omdat je je aanmeldt op een andere LAN. Dat is geen probleem, zolang er pakweg geen download bezig is (een site die nog niet half ingeladen is kan je nog ff refreshen).
Wat wellicht een groter probleem is, is dat je vermoed ik telkenmale zal moeten herinloggen op die portal pagina.
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

xenne schreef:de fon optie is blijkbaar volledig verdwenen in e-services
hier ook verdwenen
Afbeelding
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Nog een observatie
- mijn SSID wordt niet gebroadcast. (bijkomende beveiliging)
- De Belgacom FON SSID word wel gebroadcast.

Dus indien je weet dat er een FON in de buurt is weet je quasi zeker dat er een andere SSID met dezelfde signaalsterkte in de buurt is
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik (en Kitt) kunnen bevestigen dat er Belgacom_FON spots actief zijn :) Paar gezien tijdens een site survey van Wireless België.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

philippe_d schreef:Vraagje voor WLAN kenners

We hebben dus vernomen dat alle Belgacom Fons hetzelfde SSSID zullen uitzenden: FON_BELGACOM
Hoe werkt dat dan als je in de nabijheid ben van meerdere Bboxen ?
In een appartement vind je gauw 5 tot 10 Bboxen, die straks allemaal hetzelfde SSSID zullen uitzenden.

Volgens mij zal mijn laptop dan maar één netwerk zien (FON_BELGACOM) en proberen te roamen tussen de verschillende AP's (afhankelijk van waar ik mij bevindt kan ik dichter bij de ene of andere buur zitten).
In tegenstelling tot een normale roaming situatie (verschillende APs op één LAN), zal je hier dan telkens een nieuw IP krijgen (en misschien telkens opnieuw moeten inloggen op de portal) ??

Of zie ik mogelijke problemen waar er geen zijn ?
waarom zou je op je appartement de fon gebruiken als je eigen connectie binnen handbereik is?

Kunt ge van die fon dan ook het kanaal instellen? Want ik neem aan dat er anders in zo appartementen wel snel storingen kunnen optreden.
Dat roamen klopt trouwens wel, maar normaal kiest hij wel automatisch het netwerk met het sterkste signaal, als er dus 1 uitschieter is zal je steeds dezelfde houden (bij Windows en Linux, geen idee bij OSx)
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Je kan geen apart kanaal kiezen omdat er geen twee radio's in de bbox2 zitten. Er wordt gewoon om de zoveel tijd een pakketje met je eigen SSID en een pakketje met de FON_BELGACOM SSID in de lucht gegooid, met hetzelfde MAC-adres van dezelfde radio. Als je het kanaal van je eigen SSID wijzigt, veranderd het kanaal van de Fonspot dus ook ;)
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

MClaeys schreef: Want ik neem aan dat er anders in zo appartementen wel snel storingen kunnen optreden.
Voor zover ik heb ondervonden ga je niet echt storingen hebben. Indien 2 accesspoints op hetzelfde kanaal broadcasten in dezelfde omgeving gaat vooral je wireless bandbreedte omlaag.

Het komt er op aan bij het instellen van je WLAN een kanaal te kiezen dat door niemand in gebruik is.
De meeste smartphones als ook linux hebben software beschikbaar om je te vertellen op welk kanaal er reeds een SSID actief is.

Regelmatig herhalen is de boodschap. Vooral in het geval dat er nieuwe accesspoints worden ingeschakeld in de buurt. De meeste mensen trekken zich hier niets van aan, sterker nog ze blijven op de fabrieksinstellingen staan.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hij heeft het over 15 accesspoints in het appartementsblok, ga er dus maar vanuit dat de draadloze bandbreedte sterk zal dalen dan (de storing waar ik over spreek). Zelfs al zou er nog 1 kanaal vrij zijn dan nog zit je met de gebakken peren want kanalen overlappen elkaar voor een stuk.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Dacht dat kanaal 1,6 en 11 de enige zijn die niet overlappen. Het probleem met die hotspots zal niet groter worden dan nu al het geval is (met een gelijk aantal draadloze routers). Want zoals hierboven gezegd is er maar één radio maar die 2 SSID's uitzendt.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Klopt, op 2.4 Ghz zijn er enkel 3 kanalen die elkaar niet storen/overlapen,1,6 en 11. Nog erger is het als iemand dubbele kanaal breedte gebruikt, dan blijft er niet veel ruimte over. Dan kan je best een dual band wifi pakken met ook de 5Ghz band, meer kanalen en geen overlap, wel minder bereik door de hogere frequentie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Hallo iedereen,


zoals beloofd plaats ik hier nog enkele feiten op een rijtje. Kwestie van alvast enkele twistpunten en vragen de wereld uit te helpen :wink:
  • De Fon hotspot is enkel beschikbaar op de laatste Firmware van de B-Box2. Deze wordt momenteel, geleidelijk aan (in batches) gepusht naar de klanten die over VDSL2 beschikken.
  • Mensen die hun VLAN20 hebben uitgezet (bv. wegens VOIP) krijgen deze update niet automatisch.
  • Iedere B-Box2 die is aangesloten op VDSL2 zal automatisch het FON Hotspot signaal uitzenden. Er is dus gekozen voor een opt-out model. Op die manier zal het aantal Fon hotspots aanzienlijk groter zijn dan bij een opt-in werkwijze. Uiteraard zullen we wel op voorhand communiceren hoe klanten die dit niet willen deze optie kunnen uitschakelen.
  • Het datavolume dat via het Fon netwerk zal gebruikt zal niet afgetrokken worden van het internetvolume gelinkt aan de Fon B-Box, maar wel van het volume van de Fon-gebruiker in kwestie (via jouw Belgacom.Fon login). Indien jouw Fon-hotspot dus gebruikt wordt door anderen, hoef je je geen zorgen te maken; dit impacteert jouw internetvolume niet. Uiteraard is er sowieso weinig impact voor klanten met onbeperkt datavolume
  • De bandbreedte die voor Fon voorzien wordt, zal niet ten koste gaan van de huidige surf- en TV-ervaring van de B-Box2 eigenaar. Het dataverkeer van de klant zal altijd voorrang krijgen op het Fon-verkeer. Ook wordt de Fon-bandbreedte gecapt.
  • De Fon hotspot gebruiker krijgt een apart publiek IP-adres. Er is dus geen gevaar voor de gebruiker die zijn B-Box2 openstelt voor Fon (bv. illegaal surfgedrag van de Fon-gebruiker)
  • Voor Fon wordt er een afzonderlijke PPPoE sessie voorzien
  • De B-Box2 van TV-only klanten (geen internet) zal niet als FON-hotspot functioneren
  • Belgacom FON klanten kunnen gebruik maken van het wereldwijde Fon netwerk, hoeven geen extra toestel te kopen hiervoor (cfr. Fonera) en delen hun internetverbinding op een veilige manier.
  • indien een klant Fon activeert via de e-Services, wordt nagegaan of de B-Box2 van de klant effectief al de nieuwste firmware bezit. Als dit niet het geval is, wordt deze gepusht naar de klant.

Dat is de input waar ik voorlopig over beschik. Er was al heel wat info beschikbaar hier op het forum, maar ik hoop toch dat mijn post nog enig licht in de duisternis kan brengen :-)

Vriendelijke groeten,
Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dank voor de info, Eva van Belgacom.... weet je toevallig ook op welke snelheid de Fon-bandbreedte gecapt wordt?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

3 Mbps down, upload onbeperkt (dus maximum 4,5 Mbps voor iemand met een Intense abbo).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”