Fon HotSpot info actief @ e-services

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

je kunt je bbox cover even openen en die antenne erop schroeven...
of een fonera simpl aanschaffen met een fontenna... :-)
in de fonera kun je dan nog tenminste je "paypal" adres kwijt :-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hoeveel fontenna's kan je eigenlijk kwijt op één simpl?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

eentje...je kunt er een splitter op kwijt anderzijds of een extra versterker ... maar het blijft zoals alle "goedkope" toestellen een toestel met *1* radio ... maar je kunt er een omni of directionele antenne op kwijt (standaard r-sma connector)
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

vergeet ook niet dat bij het spelen met antenne met meer gain .. de EIRP veranderd ...
En die vastgelegd op 100mw voor 2.4 Ghz :) Als je dus een fontenna antenne gebruikt die heeft een gain van 6,5 dbi = 4,5 dbd ..
Dan mag er in eigenlijk maar 22mw uit dat AP komen om aan die norm te voldoen ... ( 22 x 4,5 = 99mw EIRP )
EIRP = vermogen zender - coax verliezen x winst antenne in dbd ..
Laat dat nu precies de reden zijn dat er geen connectors voorzien zijn voor externe antenne op sommige routers .. en ook op PMR's :)
Dus hoe hoger de gain/winst van de antenne die je gebruikt .. hoe minder vermogen je mag gebruiken op het AP/Wifi kaartje zelf .
Maar goed dat was een beetje off-topic info :)

Ik heb hier ook Mijn Belgacom fon geactiveerd vanmorgen .. maar vanavond krijg ik ook " "Momenteel kunt u uw internetverbinding niet delen met anderen" BBOX2 VDSL2 met zelf de firmware hier in het topic er reeds erin geflashed :)
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

ik had van iemand van Belgacom had me paar dagen geleden gezegd dat het normaal voor 1 november geplant stond om dit te activeren. dus verbaast me dat het al in de e-services staat.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

waarschijnlijk heeft iemand het dan ook "uitgeschakeld" want het scherm is nu veranderd in "Momenteel kunt u uw internetverbinding niet delen met anderen."
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

gisteren stond er dat firmware van modem binnen de 24uur zou upgegrade worden, nu staat er gewoon nog:
Een bijwerking van de software van uw modem is vereist.

voor de rest is alles hier nog hetzelfde als gisteren
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Bij mij stond dat gisteren er ook op maar nu dus niet meer ..

Nu een rood zinneke : Momenteel kunt u uw internetverbinding niet delen met anderen.
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Beste forumgebruikers,

het FON-gedeelte in de Belgacom e-Services werd inderdaad afgelopen weekend geactiveerd, maar is nog in testfase. Jullie kunnen er momenteel nog geen gebruik van maken.
Deze dienst zal voor het eind van dit jaar officieel gelanceerd worden.

Op deze website kunnen jullie alle nieuws volgen rond Belgacom en FON: http://www.belgacomfon.be
Ik zal jullie ook op de hoogte houden via dit forum.


Vriendelijke groeten,
Eva van Belgacom
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De eerste Belgacom-gebruikers hebben zich geregistreerd voor gebruik van het Fon-netwerk. Dit netwerk stelt internetters in staat om hun eigen internetverbinding via wifi te delen en op hun beurt gebruik te maken van andermans hotspot.

Dat melden een aantal gebruikers van het Belgische Userbase-forum. Het is mogelijk om te registreren via de modeminstellingen en zo het modem gereed te maken voor Fon; eventueel wordt er nog een firmware-update uitgevoerd. Meedoen met het initiatief betekent voor klanten dat zij ook in het buitenland op Fon-netwerken kunnen inloggen.

De provider leek nog niet van plan te zijn om de Fon-registratie open te zetten. Gebruikers laten weten dat aanmelden inmiddels niet meer mogelijk is, terwijl de dienst zelf laat weten dat het delen van de internetverbinding momenteel nog niet mogelijk is. Volgens geruchten wordt Fon-registratie per 1 november volledig opengezet, al heeft Belgacom dit nog niet bevestigd.

Belgacom kondigde al eerder een samenwerkingsverband met Fon aan. Op termijn wil de Belgische provider zijn klanten een draadloos modem met twee toegangspunten leveren. Een wordt door de klant zelf gebruikt, terwijl het andere toegangspunt met anderen kan worden gedeeld.
http://tweakers.net/nieuws/77623/belgac ... -25&u=1800

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

De bbox2 kan dacht ik twee ssids aan....dus waar die laatste paragraaf vandaan komt?
Mn smartphone heeft wel degelijk een fon_belgacom gezien maar nu niet meer
Het belgacomfon.be account geeft een access denied... Op mn btfon account heb ik nog 19.70pond blijkbaar (mn bt fonera draait al tijdje niet meer) op mn fonera hotspot.... Aftellen geblazen tot belgacom start...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

eventjes een attachment met screenshot.
De fonera hotspot bezit hetzelde MAC adres als mijn eigen SSID
Bijlagen
belgaconfon.png
(128.39 KiB) Nog niet gedownload
captive portal.png
(335.68 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door gedeco 25 okt 2011, 22:09, in totaal 2 gewijzigd.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Mooi het werkt dus reeds bij u ...

Welke firmware versie is dit ? Ik heb nu 60R10A-60A05G maar vind nergens die hotspot optie terug ...
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Runtime Code Version 60R10A-60A05G
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

In versie 60A05E zat de FON-optie ook al. Geen idee wat er is veranderd tussen 60A05E en 60A05G, bugfix release misschien.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Raar dat ik die dan niet zie .. vermoed dat ze dat remote activeren ofzo ..

En de java code zal nog wel niet bekend zijn ..

Runtime Code Version 60R10A-60A05G

Mijn modem zit wel in een andere /24 range maar dat zou niks mogen uitmaken ..
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Lees dit topic eens door (voornamelijk vanaf pagina 3). Het wordt inderdaad remote geactiveerd, er is iemand die een commando had om het te activeren maar dat lijkt hier niets te doen. Javascript code om het te disablen is er ook, alleen de 'enable' knop mist :P
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ok ik heb het werkende nu .. na een reset naar defaults van de BBOX2 .. kwam de hotspot optie er op ..
ook FON_Belgacom SSID werkt .. heb zojuist een 1ste sessie met mijn login gedaan .
Bandbreedte wordt blijkbaar op 3/3 geshaped .

Download Speed: 2862 kbps (357.8 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 3651 kbps (456.4 KB/sec transfer rate)
Latency: 34 ms
dinsdag 25 oktober 2011 22:45:04

Wel heb ik de Service 1 keer moeten disablen en restarten ivb met heart beat .. even afwachten of dat nog gebeurd .
Ik vermoed omdat alles nog niet ok is op E-services ..

Update: E-services zegt nu dat alles ok is ..
Bijlagen
bbox2-fon-ok.png
(20.42 KiB) Nog niet gedownload
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kan je eens volop downloaden en dan testen of je snelheid er onder leid? EN of je diverse ip's hebt (bvb www.watismijnip.be) met je gewone ssid?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Zal eens wat testen straks .. enige wat mij niet zo aanstaat is die upload speed :)
Die mag ook wat meer shaped zijn ..

Wat ook niet lukt is een traceroute ... elke site is zogezegd maar 1 hop .. best grappig .
Maar voor de rest schijnt het prima te werken .. heb zonet weer mijn ip adres aangepast ... dat ik er weer opkan via m'n pf ..en niet telkens op de wifi van de BBOX2 moet connecten :)

Maar je kan de boel dus een handje helpen blijkbaar .. en die firmware zelf flashen en een reset to default doen :)

Update : ik heb dus nu 3 wan adressen in gebruik ... 1 voor WPA/SSID BBOX2 1 voor FON_Belgacom 1 op m'n PF Wan ..
Dat was wat je wou weten denk ik ... dus neen het is niet hetzelfde publiek ip blijkbaar op de FON_Belgacom SSID dan op het normale SSID ..

Update2 :dat krijg ik dus wel nog Service status: hotspot is down : heartbeat triggered offline en dan is SSID dus weg .. even disablen en enablen en dan komt hij terug ..
Bijlagen
hotspot-ofline.png
(2.18 KiB) 667 keer gedownload
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Zou de FON-optie ook werken als je de WAN van je Bbox2 gedisabled hebt?
Ik heb die namelijk gedisabled omdat mijn eigen router voor de internetconnectie zorgt, en zo hou ik nog één vrije internetconnectie over.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

vrees van niet .. ik zie trouwens dat je een Fritzbox met VDSL modem hebt ..
Dus vermoed ik dat je BBOX2 niet gebruikt als modem zelfs ..

Enige mogelijkheid zou zijn BBOX2 als modem gebruiken en op zowel de fritbox als de bbox2 een PPOE sessie .

Is bij mij hier ook zo .. mijn Pfsense router maakt PPOE Connectie , en de BBOX2 ook ( anders werkt FON dus niet net getest )
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb inderdaad een Scarlet abonnement met een FB 7390, vandaar mijn signature.
Daarnaast heb ik nog een Belgacom generation abonnement, met een BBox2 en een fritzbox 7270. Daar zou ik dus de FON op kunnen activeren.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Ik heb reeds eergisteren FON geactiveerd via e-services, waarbij de melding stond dat de moden(BBOX2) een update nodig had die binnen de 24u zou gebeuren, maar blijkbaar is dit nog altijd niet zo. Wat zijn de ervaringen bij andere gebruikers of is dit normaal omdat men nog maar in een "beginfase" zit en alles nog niet draait zoals het hoort.
Via de e-services wel al de melding dat ik mijn aangemaakte account kan gebruiken op een belgacomfon hotspot, maar nog steeds de melding van update binnen de 24u.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

zie bericht Eva, zit nog in testfase... de vereiste firmware updates van de modem worden blijkbaar nog niet gepushed, dus kan je er nog geen gebruik van maken, als je firmware manueel gaat flashen werkt het blijkbaar al
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

ik heb'm geflasht met http://cpe.mirrors.skynet.be/Sagem_BbOx2_60A05G.img
maar geen "hotspot" sectie te zien in de GUI...


maar ik las dat het 60A05E moet zijn? maar de G lijkt alfabetisch recenter of toch niet?
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ik heb ook de G versie , maar heb de BBOX2 moeten resetten voor de "Hotspot" functie in de lijst kwam op de webif ...

Maar het werk maar voor 10 min ofzo ..

Dan krijg je dit :

Hotspot
Hotspot info
Hotspot: Enabled
Service status: hotspot is down : heartbeat triggered offline

Vermoed nog ergens heartbeat die dus niet werkt ...
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Wel wel wel wel ... Belgacom is mij goed gezind vandaag ...

Ik kijk naar m'n BB0X2 en zie dat hij synct op 50mbit ... zou dat te maken het met die FON ??? Of eerder verdere uotrol van 30 -> 50 ?

Downstream line rate 50192 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 15.7 dB

Jammer dat ik er niet veel ga aan hebben .. er zal nog wel ergens een cap op zitten voor internet .. ( heb geen Belgacom TV )


Afbeelding
Bijlagen
bbox2-50mbit.png
(5.26 KiB) Nog niet gedownload
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Petervanakelyen schreef:Ik geloof dat ik hiervoor al ergens heb vermeld, maar je moet de 60A05G firmware hebben. Hij staat hier :)
kan je ook gewoon een account aanmaken of moet dit een van Belgacom zijn? Ik wil anders wel graag mijn Scarlet box upgraden naar deze filmware. Ik heb wel interesse in Fon, maar minder in de afzonderlijke hardware :p
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

@Kitt: als je met pfsense een tweede PPPoE sessie maakt en loadbalancing tussen deze twee sessies toepast, kan je 50Mbit down halen (ook al is je abonnement gelimiteerd) :)

@MClaeys: ik heb me hetzelfde afgevraagd. Belgacom firmware flashen op de Scarlet Box is geen probleem, de vraag is of Scarlet de FON-service ook remote activeert (ik vermoed dat het Belgacom-only is).
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ja Peter .. dat heb ik geprobeerd ... 2 Sessies zijn actief ...Maar krijg precies geen load er door .
Skynet + andere internet uplink gaat wel ...

Ik maak die 2 sessies wel over 1 netwerkaart in de PF .. en ik zie keurig de 2 PPOE's online met elk hun Wan ip en GW ..
Die 2 heb ik dan in een gateway group gestoken tier1 en tier1 om te load te verdelen .
En dan mijn rule aangepast dat hij die gateway groep moet usen ... maar bijvoorbeeld met newsleecher krijg ik maar de helft van de draadjes ...
Bijlagen
skynet-multi2.png
(3.58 KiB) 2451 keer gedownload
skynet-multi1.png
(5.05 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Kan je eens proberen om Newsleecher op te zetten op een PC rechtstreeks op de bbox2 en eentje op een PC die een eigen PPPoE sessie maakt? (Dat kan namelijk ook prima rechtstreeks vanuit Windows). Misschien houden ze dit tegen met de laatste firmware update :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Op de Belgacom Community Event gisteren avond hebben we een demo gezien van Belgacom Fon, en zijn er enkele van onze vragen beantwoord. Hieronder een overzichtje:
  • De Fon Hotspot is alleen beschikbaar op de laatste Firmware. Deze Firmware wordt geleidelijk (in batches) gepusht naar de Bbox2. Dus iedere Bbox2 wordt in de toekomst een Fon Hotspot (alleen als je VDSL2 synct, niet op ADSL).
  • Mensen die hun VLAN20 uitgezet hebben (wegens VoIP) krijgen deze update natuurlijk niet automatisch.
  • Iedere (VDSL2) Bbox2 zal automatisch het Fon Hotspot signaal uitzenden. Er is dus gekozen voor een opt-out model. Op die manier zal het aantal Fon Hotspot aanzienlijk groter zijn dan bij een opt-in model. Er zal wel gecommuniceerd worden hoe gebruikers deze optie kunnen uitschakelen.
  • De bandbreedte voor Fon zal beperkt worden (sommige gebruikers rapporteren 3/3 mbps).
  • Het Fon verbruik zal niet in mindering komen van het volume van de Fon Bbox2 (uiteraard), maar wel op het volume van de Fon gebruiker (via jouw Belgacom.Fon login). Uiteraard weinig impact voor mensen met onbeperkt volume abbo's.
  • Volgens Belgacom zal de Fon bandbreedte niet ten koste gaan van de bandbreedte van de gebruiker van de huidige surfsnelheid/TV-ervaring. Het dataverkeer van de klant zal ten alle tijden voorrang krijgen op het FON-verkeer dat ook nog eens gecapt wordt. Op de vraag hoe dit dan technisch geregeld wordt konden ze niet antwoorden (aparte VLAN ? VPN? ). Ze verwezen ons naar het "BT model", waar Fon blijkbaar ook aangeboden wordt zonder negatief effect op de bandbreedte van de gedeelde modem ??
  • De Hotspot krijgt wel een apart publiek IP. Dus geen gevaar voor de gebruiker die zijn internet deelt (vb illegaal gebruik door de Hotspot gebruiker).
  • Sommige gebruikers hebben al gemeld dat Fon niet actief is als je de PPPoE sessie op de BBox2 uitschakelt. Dat betekent dus dat gebruikers die hun BBox2 alléén als modem gebruiken (met eigen router) de Fon niet kunnen inschakelen (tenzij 2 PPPoE sessies). Gezien de Fon dus dezelfde PPPoE sessie gebruikt, hebben wij toch het vermoeden dat de bandbreedte zal gedeeld worden :-( .
  • Mensen die een Bbox2 hebben uitsluitend voor Belgacom TV (dus géén Internet), zullen geen Fon Hotspot zijn (om dezelfde reden als hierboven: geen PPPoE).
Wat betreft inschrijven/gebruik:
  • Klanten die zelf een Hotspot willen gebruiken moeten zich voor deze dienst inschrijven via e-services. Je krijgt dan een login (zelfs te kiezen user-id en paswoord).
  • Tijdens je aanmelding wordt gecontroleerd of je een "compatibele" modem hebt (bbox2 met de laatste FW), en wordt indien nodig de recente FW gepusht (zie boven).
  • Vanaf het ogenblik dat je je hebt aangemeld, ben je een een Fon gebruiker, en lid van de internationale Fon Community. Je hebt dus overal (in België en in het buitenland) gratis toegang tot de Fon Hotspots.
  • Gezien nog niet alle modems compatibel zijn (oude modems, oude Frmware, ADSL2 gebruikers) geldt een overgansperiode, waarbij niet gecontroleerd wordt of jouw eigen Hotspot actief is. Je kan dus (voorlopig) effectief andere Fon Hotspots gebruiken, zonder dat je eigen Hotspot actief staat.
  • Er is maximaal één Hotspot sessie per login toegelaten. Je kan dus met één login niet op verschillende plaatsen aangemeld zijn.
  • Voorbijgangers die géén Fon Hotpsot gebruikers zijn (vb Telenet klanten) kunnen wel gebruik maken van jouw Hotspot (mits betaling via de Fon inlog pagina).
  • Last but not least: je krijgt géén credits als iemand van jouw Fon Hotspot gebruik maakt. In ruil hiervoor heb je wel gratis toegang tot alle Fon's wereldwijd (en hoef je geen Fonera toestel te kopen, gezien het ge-integreerd is in je BBox2 (dus volgens Belgacom een win-win).
Dit waren de belangrijkste punten. Indien opmerkingen/verbeteringen hoor ik het graag.

[Edit] wijzigingen in de originele tekst in blauw
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dank voor de mooie uiteenzetting, philippe_d
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Philippe,

misschien een kleine rechtzetting. Er is niet gezegd dat het geen impact zou hebben op de bandbreedte die je op dit moment hebt. Er is wel gezegd dat er geen merkbare verschillen zouden zijn in je huidige surfsnelheid/TV-ervaring.
Het dataverkeer van de klant zal ten alle tijden voorrang krijgen op het FON-verkeer dat ook nog een gecapt wordt op ? Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

OK, tekst aangepast.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Leuk, dan heb je zowat overal gratis en snel wifi ter beschikking. Ben benieuwd of telenet hetzelfde gaat doen...
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

enkel jammer van het zwakke draadloze signaal van de bbox2.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Iets wat ze mss met een bbox3 kunnen oplossen, betere wifi (en N dan natuurlijk). Zowieso moeten ze nieuwe hardware hebben voor Vectoring echt te kunnen gebruiken, de huidige bbox2 kan alleen vector-friendly gemaakt worden mbv firmware)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Bedankt, Philippe!
Als je tussen de lijntjes leest, moet je dus tijdens de 'overgangsperiode' de PPPoE-sessie van je BBox2 niet activeren om er zelf gebruik van te maken?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”