Beste userbasers,
Een Belgisch bedrijf (helaas moet ik de naam nog even stil houden) is op zoek naar openbare plaatsen waar :
- veel (al dan niet passerend) volk is
- veel gebruikers zitten met wireless toestellen (android-phones, iPhones, laptops, tablets, ...)
- nood is aan draadloos internet
- studentenhuizen/koten/wijken
- concertzalen/cinema's/aula's/culturele centra
Reden : dit bedrijf wilt, naar analogie met Belgacom en Telenet, België volzetten met wifi's op dergelijke plaatsen. En, het leukste van al, dit voor de gebruiker volledig gratis! Het systeem zal namelijk werken zoals bvb free-hotspot.com dit doet : bij het inloggen krijg je een reclameboodschap te zien voor enkele seconden, waarna je x tijd gratis kan surfen. Eénmaal deze tijd om is, verschijnt de boodschap opnieuw, waarna men na het accepteren opnieuw kan surfen.
Surfen is niet beperkt tot één of meerdere sites. In principe kan alles wat gebruik maakt van internet (mail, www, ftp, ssh, ...) perfect langs dit netwerk gaan. Het enige dat niet toegankelijk zijn bvb adultsites en torrentverkeer voor vanzelfsprekende redenen.
Het bedrijf gebruikt de 2 populaire banden voor het wifi signaal : zowel de 2.4GHz als de (minder bezette) 5GHz band. Voor de aanleg van het draadloze systeem gaat men één of twee VDSL lijnen (dedicated voor het project) gebruiken (aanleg op kosten van het bedrijf), zodat de gehele bandbreedte ter beschikking staat van de gebruikers. Ook gaat men niet, zoals bvb free-hotspot.com gebruik maken van huis/tuin/keukenrouters met aangepaste firmware, maar van professionele draadloze toestellen met 1 tot 16 radio's, afhankelijk van de locatie en de drukte van de plaats.
Momenteel heeft het bedrijf al enkele tientallen van dergelijke spots geïnstalleerd op diverse plaatsen in België, maar deze staan momenteel nog in "stealth modus". Als alles goed gaat gaan deze "online" begin 2012.
Indien u een plaats kent dat aan één of meerdere van deze voorwaarden voldoet, gelieve mij dit in PM door te sturen of het hier te plaatsen. Ik geef het met veel plezier door aan de verantwoordelijke mensen.
Gratis Wifi : wie kent een goeie plaats?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het lijkt mij bizar dat ze zelf niet op het idee kunnen komen waar die plaatsen zijn...
J.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Contacteer:
Ze zijn uiteraard ook op de hoogte, en waar ze al toestemming hebben is de installatie reeds voltooid. Maar zij kunnen dit onmogelijk weten van HEEL België hé
Ik ken alleen maar mijn eigen dorp en errond. Ik heb dan ook geen idee wat bvb interessante plaatsen zouden zijn in bvb Ninove. Dat is wat zij willen bereiken met deze vraag.

Telefonie = EDPnet + OVH
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Kinepolis in Hasselt. Er is free wifi van de Quick, maar die haalt de rest van het complex niet en binnen zit je vrijwel kooi van Faraday's-gewijs met zeer slecht GSM-ontvangst. Als ik bovendien zie hoeveel mensen in een zaal voor de aanvang van een film hun GSM bezig zijn...
En mogelijk geldt dat ook voor andere cinema-complexen
En mogelijk geldt dat ook voor andere cinema-complexen

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Lijkt me nu ook niet dat het de bedoeling is dat je tijdens de film gaat surfen of zelfs mailen.meon schreef:En mogelijk geldt dat ook voor andere cinema-complexen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
*Campus kantienberg van arteveldehogeschool
(maak er een abbo van 5€ op en 80% neemt eentje als het internet blijft zoals het nu is)
*Deinze, jeugdcentrum (50.983488,3.525565) ingeven in google
(Iedere middag komen er studenten van het 5&6de middelbaar met smartphones, vrijdag en zaterdag meestal fuif/feestjes & het verbaast me hoeveel jonge mensen een smartphone meenemen naar een fuif
) En in de zomer is er zeer veel passerend volk +iedere woensdag kaandelfeesten.
Bastoge, "de main street" (50.00444,5.720298) veel toeristen drukke winkelstraat...
Citadelpark,koning albert park, vlasmarkt, sint baafs, korenmarkt gent.
(maak er een abbo van 5€ op en 80% neemt eentje als het internet blijft zoals het nu is)
*Deinze, jeugdcentrum (50.983488,3.525565) ingeven in google

(Iedere middag komen er studenten van het 5&6de middelbaar met smartphones, vrijdag en zaterdag meestal fuif/feestjes & het verbaast me hoeveel jonge mensen een smartphone meenemen naar een fuif

Bastoge, "de main street" (50.00444,5.720298) veel toeristen drukke winkelstraat...
Citadelpark,koning albert park, vlasmarkt, sint baafs, korenmarkt gent.
-
- Deel van't meubilair
Ieder stadscentrum waar de nodige terrasje zijn zal wel in aanmerking komen zeker.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
en elk station, elke grote markt, elk groot tankstation naast de snelweg, bij uitbreiding elke snelweg met file, ...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
yups heb hier ook al wifi in cultuurcentrum, café, grote markt, bibliotheek, sportcentrum gestoken... hier te Izegem
je kunt al praktisch online al zwemmend en bij pot&pint en met een goed boek
je kunt al praktisch online al zwemmend en bij pot&pint en met een goed boek

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik kan mij niet voorstellen hoe zo'n project rendabel kan worden ? Gewoon door die reklameboodschappen ?krisken schreef:... dit bedrijf wilt, naar analogie met Belgacom en Telenet, België volzetten met wifi's op dergelijke plaatsen. En, het leukste van al, dit voor de gebruiker volledig gratis! Het systeem zal namelijk werken zoals bvb free-hotspot.com dit doet : bij het inloggen krijg je een reclameboodschap te zien voor enkele seconden, waarna je x tijd gratis kan surfen.
./.
Voor de aanleg van het draadloze systeem gaat men één of twee VDSL lijnen (dedicated voor het project) gebruiken (aanleg op kosten van het bedrijf), zodat de gehele bandbreedte ter beschikking staat van de gebruikers. Ook gaat men gebruik maken van ... professionele draadloze toestellen met 1 tot 16 radio's, afhankelijk van de locatie en de drukte van de plaats.
* Per hotspot één of twee dedicated VDSL lijnen.
* Professioneel materiaal.
* Installatiekosten.
Begin maar te rekenen welk kapitaal + bedrijfskosten je nodig hebt om "gans België vol te zetten met wifi's"...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Contacteer:
Een pak investeerders zit achter het verhaal. Helaas kan ik je niks meer zeggen. Je hebt de naam Philippe, staat altijd vrij om dit zelf even te vragen 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
skynetbbs : laten we zeggen : evenwaardig als Zapfi.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
winkelcentrums zoals bv wijnegemshoppings centrum
tankstations waar truckers doorgaans stoppen, of bestuurders in het algemeen, ..
winkelstraten, ..
dokterskantoren in de wachtzaal
eigenlijk overal waar je moet wachten
tankstations waar truckers doorgaans stoppen, of bestuurders in het algemeen, ..
winkelstraten, ..
dokterskantoren in de wachtzaal

- Joe de Mannen
- Elite Poster
En hoe rendabel gaat het zijn als er niet eerst wordt gefocussed op de bekende, drukke plaatsen ipv het cultureel centrum van een boerengat dat door iemand van een anoniem forum werd aangebracht ?
Nu ja, als het er komt en het is de moeite om te gebruiken, waarom niet ? en anders is het de zoveelste in de rij die het heeft geprobeerd.
J.
Nu ja, als het er komt en het is de moeite om te gebruiken, waarom niet ? en anders is het de zoveelste in de rij die het heeft geprobeerd.
J.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
dan kunnen ze straks nog zeggen dat je niet mag internetten en daarvoor een boete vragen,.. allé als ik stil sta doe ik het ook ze niet daarvan.Joe de Mannen schreef:.. bij uitbreiding elke snelweg met file, ...
J.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
'k Denk dat ge al een boete aan uw been hebt als ze het zien...
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
De stations zijn zeker plaatsen waar er wifi zou moeten zijn. Telenet heeft er op enkele al een hotspot maar daar ben je als niet-telenetklant niets mee.
De NMBS maakt constant reclame voor hun toepassingen om de vertragingen online te volgen maar wat ben je ermee als je niet online kan, zeker tegen de huidige prijzen. De Lijn heeft nu ook een leuke app (mijnlijn.be) waar je realtime de wachttijd van de bus kan volgen maar alweer niet handig zonder verbinding.
Hopelijk lost de fon-actie van Belgacom dit deels op maar in openbare gebouwen zoals stations zal dit waarschijnlijk ook niet helpen.
De NMBS maakt constant reclame voor hun toepassingen om de vertragingen online te volgen maar wat ben je ermee als je niet online kan, zeker tegen de huidige prijzen. De Lijn heeft nu ook een leuke app (mijnlijn.be) waar je realtime de wachttijd van de bus kan volgen maar alweer niet handig zonder verbinding.
Hopelijk lost de fon-actie van Belgacom dit deels op maar in openbare gebouwen zoals stations zal dit waarschijnlijk ook niet helpen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Eigenlijk zou het aanbieden van gratis internet bij de basis dienstverlening moeten horen van ieder station.
Geen idee waarom de NMBS daarvoor Telenet of Belgacom nodig heeft. Zoals je zegt, op deze manier kan je nu alleen ofwel Telenet ofwel Belgacom klanten mee bedienen.
Ik zag trouwens in Antwerpen centraal dat de Telenet Hotspot zorgt voor de access (portal), maar je dan wel surft via het netwerk van provider "NMBS" (geen Telenet IP). Waarom zou de NMBS dan niet even goed zelf kunnen zorgen voor het uitbaten van die Hotspots ?
Geen idee waarom de NMBS daarvoor Telenet of Belgacom nodig heeft. Zoals je zegt, op deze manier kan je nu alleen ofwel Telenet ofwel Belgacom klanten mee bedienen.
Ik zag trouwens in Antwerpen centraal dat de Telenet Hotspot zorgt voor de access (portal), maar je dan wel surft via het netwerk van provider "NMBS" (geen Telenet IP). Waarom zou de NMBS dan niet even goed zelf kunnen zorgen voor het uitbaten van die Hotspots ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad en niet enkel voor een station maar ook voor een restaurant, cafe, ... Ik blijf het bizar vinden dat bijvoorbeeld cafe's enorm veel geld investeren in infrastructuur voor rokers maar niets kunnen/willen voorzien voor een klant die ook WIFI wil gebruiken.philippe_d schreef:Eigenlijk zou het aanbieden van gratis internet bij de basis dienstverlening moeten horen van ieder station.