Scarlet One - digitale tv en ethernet vraag

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Spooik
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2008, 10:49

Ik heb een vraag ivm Scarlet One Box:

- Loopt het digitale TV signaal over gewoon ethernet en kan dit signaal door meerdere switches gestuurd worden, samen met "gewone" pc ethernet signaal? Of moet er een aparte kabel, op een aparte poort, van de scarletbox naar de setopbox aan de tv getrokken worden?

Het schema op de site van Scarlet maakt mij niet veel wijzer, het is niet duidelijk aangegeven of tv en netwerk verkeer over dezelfde kabel al dan niet mag/kan.

- Kan iemand eens een foto posten van de poorten van zo'n scarletbox ? Op die manier kan ik beter inschatten welke kabels ik nodig heb en wat moet veranderen aan mijn huidige Dommel Homeconnect setup.

Veel informatie die ik op internet vind is allemaal nogal gedateerd....

Met dank
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Op de Scarlet One Box zitten naast de internet uitgangen, aparte RJ45 uitgangen voor TV signaal. Van daaruit vertrekt dan een aparte UTP (of beter) kabel voor het TV signaal naar de BGC TV decoder. Voor de telefoon zitten er RJ11 uitgangen vanwaar je de telefonie bekabeling laat vertrekken.
Als je thuis meerdere switches hebt en je kan de VLAN's deftig configureren, dan veronderstel ik dat je de Scarlet Box internet en TV uitgang (zitten op andere VLAN) aan een switch kunt hangen en dan op een andere plaats in je huis op de switch daar, naar de TV decoder en PC's kunt verbinden. Maar zoals gezegd dan moet je jouw VLANs goed beheren.
Spooik
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2008, 10:49

Wel, het probleem is dat de Scarlet Box (modem, switch, router hoe je het ook wil noemen) in de bureau komt. Van de bureau naar de living lopen er 2 kabels: 1 telefoon en 1 ethernet. In de living staat er een pc en dus ook de TV.

Tv en PC signaal moeten dus door dezelfde ethernetkabel (van bureau naar living) en in de living zou ik dan een switch plaatsen die dan het signaal naar pc en de setopbox stuurt.

Waarin worden die VLAN's ingesteld? In de ScarletBox of in de switch? De switch die ik nu heb is zo'n dom 8 poort geval waar niets op te configgen is.

Even een schema bijgevoegd:


Afbeelding
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Is het niet goedkoper en gemakkelijker om de kabel te splitsen in 2 x 100 mbit dan? is toch genoeg voor tv en voor internet?

Afbeelding
Spooik
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2008, 10:49

Code: Selecteer alles

Is het niet goedkoper en gemakkelijker om de kabel te splitsen in 2 x 100 mbit dan?
Ik zit niet echt in om nog een switch aan te schaffen, vantegenwoordig kosten die niets meer, de vraag is gewoon: zal deze setup (op het schema) werken?

- kan ethernet en tv over dezelfde UTP kabel tussen de bureau en living? (daar er geen andere optie is om nog een kabel bij te trekken)

- moet ik dan 2 poorten van de scarletbox (een TV poort en een Ethernet poort) verbinden met de eerste switch? Wat mij nogal raar lijkt aangezien swichten (voor ik weet) maar 1 WAN/ Uplink poort hebben.

Of verkoop hier helemaal onzin?
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Als het internet toch over een kabel moet, dan kan je die splitsen zoals ik eerder zei.
Ik zie het nut niet van de switches?
Spooik
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2008, 10:49

Oh ja! Mijn excuses, ik de bureau op de switch komt natuurlijk ook een pc en een NAS :)

Die staan niet op mijn schema :s
Trevorken
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 maa 2006, 11:29
Locatie: Laakdal

Is het niet makkelijker om de decoder gewoon met een EOP-adapter aan te sluiten?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Als je een switch hebt die VLANs ondersteund moet het lukken :)
Zie ook: Telefoon, fax, Internet en Belgacom TV over 1 UTP kabel
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Spooik schreef:Oh ja! Mijn excuses, ik de bureau op de switch komt natuurlijk ook een pc en een NAS :)
Die staan niet op mijn schema :s
Dus:
- aan de kant van de Scarlet box die kabelsplitter zoals de tuftuftuf beschrijft > hiermee stuur je de 2 signalen op één UTP.
- aan de kant van de bureau terug zo'n kabelsplitter > hier komen de 2 signalen terug apart.
- het TV signaal verbinden met de decoder.
- het Internet signaal verbinden met uw bestaande switch ("dom 8 poort geval"), en hieraan uw PC's, NAS, etc ...
... en dit alles zo op jouw schema zetten :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Als je de splitter gebruikt die pufpufpuf aanhaalt heb je nog wel vier UTP-kabeltjes en twee koppelstukken nodig om alles met elkaar te verbinden. Als ze dezelfde splitter met 2x male naar 1x female zouden hebben zou het iets handiger zijn. Je kan je kabel overigens ook zelf splitten (dan heb je geen splitters nodig :) ).

Edit: en volgens het schema staat de Scarlet Box in het bureau, waardoor dit niet klopt:
- aan de kant van de Scarlet box die kabelsplitter zoals de tuftuftuf beschrijft > hiermee stuur je de 2 signalen op één UTP.
- aan de kant van de bureau terug zo'n kabelsplitter > hier komen de 2 signalen terug apart.
De kant van de bureau en de kant van de Scarlet Box zijn namelijk dezelfde kant. ;)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ben je zeker dat het TV signaal niet op alle poorten zit?
Is bij BGC toch momenteel het geval?
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

Nee. Bij default (bridged mode) staat er tv-signaal op port 3 en 4 zoals ze in de configuratie pagina's genoemd worden. Op de box zelf staan ze gelabeld als TV1 en TV2 (linkerkant). Port 1 en 2 (1 "gele" links, en 1 op de achterkant) kan je gebruik voor je LAN verkeer. Je kan wel de poorten wijzigen indien nodig vor een 3de tv, of een 3de LAN poort.

Het is niet echt nodig om tv en internet van elkaar te scheiden, aangezien de tv-packets toch met een vlan gemerkt zijn. Maar de ISP's vragen er toch om, half om performance redenen (Internet en TV kan elkaar dan niet storen), half om te verhinderen dat men gaat proberen in te loggen op de decoder of packets te onderschappen of zo (niet dat dit echt moeilijk te omzeilen is natuurlijk). Maar tegenwoordig kan je via TV-Overal toch je pc en de decoder met elkaar laten praten (enkel Belgacom voorlopig, nog niet bij Scarlet), dat maakt het helemaal niks meer uit. Dat is de fully routed mode, en heb je TV-packets op alle 4 de poorten, en tegelijk een 4-port switchje.
Spooik
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2008, 10:49

Ok bluezy, bedankt voor de antwoorden.

Ik heb het schema even aangepast:

Afbeelding
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

Dit lijkt me inderdaad te werken voor de TV bridged mode - het enige speciale is dat je normaal 2 kabels nodig zou hebben tussen bureau en living, maar dat je ze hier bundelt met de splitter. Ietwat raar, maar werkt perfect natuurlijk. Je zou ook de network kabel die nu op port 3 hangt gewoon in de switch van de bureau kunnen steken, misschien dat dit wat sneller werkt. Ik ben niet zo tevreden van de kwaliteit van de switch in de Sagem, maar dat telt ook voor de meeste rommel die ze verkopen in Media Markt en dergelijke.

Kan er iemand bevestigen dat je in (als je TV-Overal hebt), er inderdaad tv-packets /en/ LAN packets op alle poorten zitten ? Dan heb je de splitter niet nodig, en kan je bureau en living gewoon met elkaar verbinden (wel met een klein switchje in de living). Maar spijtig genoeg werkt dit nog niet bij Scarlet.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”