Hallo,
Ik heb digitale TV van telenet & een SD digicorder (1ste generatie denk ik). Waar de kabel direct binnenkomt heb ik goede ontvangst. Maar ik ben op het idee gekomen daar nog eens 30 meter kabel aan te hangen. (redelijk goede kwaliteit, eigenlijk voor sateliet).
Aan het einde van die 30 meter heeft mijn digicorder slechts ontvangst op een deel van de zenders. Vele hebben geen ontvangst. Aan het begin van die 30 meter heb ik een kabelsignaal-versterker geplaatst. Zo'n eenvoudige goedkope versterker die men in het stopcontact moet aansluiten.
Met die ertussen heb ik ontvangst op de digicorder op de bijna al de kanalen. Sommige werken soms, soms niet. Men kan dus niet zeker zijn dat het opgenomen zal zijn omdat het signaal weg kan vallen op sommige posten.
Daarom heb ik een 2de signaalversterker geplaatst, aan het einde van de 30 meter en dan met een kabel van 1 meter naar de digicorder. Geen enkele ontvangst meer op geen enkele zender. Maar als ik de versterker uit het stopcontact trek dan heb ik wel ontvangst, ook op de zenders waar ik anders geen ontvangst op had. Dit komt als een verassing, maar ok, niets op tegen natuurlijk als het zo werkt natuurlijk.
Als ik de eerste versterker uit het stopcontact trek heb ik wel geen ontvangst meer. Dus van die eerste versterker is het wel van belang dat die stroom heeft.
Dat wou ik even delen. Hoop dat het andere mensen kan helpen.
digitaal; slechte ontvangst sommige zenders/mijn oplossing
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Normaal plaatst TV een NIU waarop reeds +4 dB uitgangen zitten... normaal hoef je dus zeker geen eigen versterker te plaatsen.WalterB1 schreef:Aan het begin van die 30 meter heb ik een kabelsignaal-versterker geplaatst.
Op het einde waar je signaal slecht is ga je versterken... rommel erin, nog grotere rommel eruit... mij verbaast het niets.WalterB1 schreef:Daarom heb ik een 2de signaalversterker geplaatst, aan het einde van de 30 meter en dan met een kabel van 1 meter naar de digicorder. Geen enkele ontvangst meer op geen enkele zender. Dit komt als een verassing.
Ik denk dat je beter de oorzaak van je probleem oplost... en dat doe je niet door twee versterkers bij te plaatsen.WalterB1 schreef:Hoop dat het andere mensen kan helpen.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Originele redenering. De oorzaak van "mijn probleem" is dat ik er 30 meter extra kabel heb aan gehangen omdat ik TV wil zien op een andere plek dan waar het in huis komt. Dat kan ik oplossen door dat niet te doen.
Maar dat wil ik niet.
Het signaal van de NIU is niet krachtig genoeg op zich om de meeste zenders te hebben 30 meter later. Met mijn opstelling werkt alles wel. Verder ga ik hier niet op in. Bedoeling is gewoon deze mogelijke oplossing te delen voor wie een gelijkaardig probleem heeft.
Maar dat wil ik niet.
Het signaal van de NIU is niet krachtig genoeg op zich om de meeste zenders te hebben 30 meter later. Met mijn opstelling werkt alles wel. Verder ga ik hier niet op in. Bedoeling is gewoon deze mogelijke oplossing te delen voor wie een gelijkaardig probleem heeft.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 18 keer
Dag Walter,
Ik zou op de versterker (de eerste)
kijken hoeveel dB versterking die geeft.
Als er een regelknop op staat, zou ik deze langzaam aan terugdraaien. & dan eens kijken op de digicorder
Als de versterking te groot is kan dit ook problemen geven. De laatste (niet ingeschakelde) versterker, gaf misschien net genoeg demping?
@r2504: Wat stel je voor aan de OP ?
Ik zou op de versterker (de eerste)
kijken hoeveel dB versterking die geeft.
Als er een regelknop op staat, zou ik deze langzaam aan terugdraaien. & dan eens kijken op de digicorder
Als de versterking te groot is kan dit ook problemen geven. De laatste (niet ingeschakelde) versterker, gaf misschien net genoeg demping?
@r2504: Wat stel je voor aan de OP ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De OP vraagt geen oplossing, hij heeft geen probleem.
Hij had een probleem, en heeft een oplossing die hij ons wilde delen.
Dat een niet ingeschakelde versterker aan het einde van de 30m coax een gunstig effect heeft, is inderdaad zeer merkwaardig, en kan volgens mij ook wijzen in de richting van een terminatie probleem (impedantie) ...
De OP beschrijft jammer genoeg niet zijn bekabeling vanaf de NUI.
- Zit de 30 coax op een 2de poort op de NUI (liefst de +4dB poort zoals hier al gezegd) ?
- Of zit die 30m gewoon op de coax doos waar vroeger de 1ste TV op stond (in dit geval heeft de OS het probleem zelf veroorzaakt) ?
Zonder deze info is het moeilijk om zijn voorgestelde oplossing te beoordelen.
Hij had een probleem, en heeft een oplossing die hij ons wilde delen.
Dat een niet ingeschakelde versterker aan het einde van de 30m coax een gunstig effect heeft, is inderdaad zeer merkwaardig, en kan volgens mij ook wijzen in de richting van een terminatie probleem (impedantie) ...
De OP beschrijft jammer genoeg niet zijn bekabeling vanaf de NUI.
- Zit de 30 coax op een 2de poort op de NUI (liefst de +4dB poort zoals hier al gezegd) ?
- Of zit die 30m gewoon op de coax doos waar vroeger de 1ste TV op stond (in dit geval heeft de OS het probleem zelf veroorzaakt) ?
Zonder deze info is het moeilijk om zijn voorgestelde oplossing te beoordelen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
Hij heeft inderdaad geen probleem... maar dergelijke "oplossing" zou ik gewoon nooit vermelden omdat het geen oplossing is (je kan het misschien best omschrijven als een pure toevalstreffer) !philippe_d schreef:Hij had een probleem, en heeft een oplossing die hij ons wilde delen.
Wat belangrijk is bij dergelijke dingen zijn technische feiten... hoeveel demping geeft de coax (goede coax zit rond de 18 dB, standaard rond de 25 dB per 100m op 870 MHz), welke lengte heb je (voor 30m mag je dus op zo'n 6 dB rekenen, wat op 600 MHz dan rond de 4 dB kan uitkomen). Als je dus de +4 dB uitgang gebruikt kan je mits goede kwaliteit zonder verstekers (mits je signaal van de straat op een redelijk niveau zit).
Wil je alsnog een goede oplossing... geef dan eens wat meer feiten/cijfertjes.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Wat voor kabel gebruik je specifiek? Ikzelf zou ook eerder denken aan overversterking, maar het kan ook aan de gebruikte kabel liggen. als het zo een coaxkabel is zonder vaste kern, geen dubbele afscherming, ... heb je namelijk ook snel prijs!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik heb gevonden hoe het zit.
Kort, eindconclusie; het werkt perfect zonder enige extra versterker. De 30 meter coax direct aangesloten op de "TV" aansluiting van de NIU. Heb kwaliteit 99% op alle kanalen (of toch op die waar ik naar kijk, ook op de zenders die eerder zeer zwak waren).
Het was een end-user error, zoals meestal het is als het niet werkt.
Hoe het zo gekomen is;
Alvorens gaten door muren te gaan boren en 30 meter nieuwe coax te trekken wou ik testen of het wel zou werken. Dus ik heb een oude coaxkabel gebruikt van een 15 meter lang om het te testen. Daarmee had ik enkel ontvangst op een beperkt aantal zenders. Met de signaalversterker ertussen had ik ontvangst op bijna alle zenders, sommige niet stabiel.
Daarna heb ik nieuwe coax getrokken. sat kabel dubbele afscherming volgens de bedrukking op de kabel. En de stekkers verstoken van de voorlopige naar de definitieve kabel. Omdat het toch al niet goed werkte met slechts een 15 meter kabel was ik niet op het idee gekomen het te testen de nieuwe kabel zonder versterker. Dit omdat die dubbel zo lang was. Met versterker werkte het, behalve dat sommige zenders niet werkte (soms) / niet stabiel waren. Signaalsterkte steeds in beweging tussen de 14% en de 75%.
Toen ik de 2de niet aangesloten singaalversterker plaatste moet die gewerkte hebben als demper en zo een positief effect hebben gehad.
Maar nu heb ik dus 99% zonder iets extra ertussen. Goede les.
Kort, eindconclusie; het werkt perfect zonder enige extra versterker. De 30 meter coax direct aangesloten op de "TV" aansluiting van de NIU. Heb kwaliteit 99% op alle kanalen (of toch op die waar ik naar kijk, ook op de zenders die eerder zeer zwak waren).
Het was een end-user error, zoals meestal het is als het niet werkt.
Hoe het zo gekomen is;
Alvorens gaten door muren te gaan boren en 30 meter nieuwe coax te trekken wou ik testen of het wel zou werken. Dus ik heb een oude coaxkabel gebruikt van een 15 meter lang om het te testen. Daarmee had ik enkel ontvangst op een beperkt aantal zenders. Met de signaalversterker ertussen had ik ontvangst op bijna alle zenders, sommige niet stabiel.
Daarna heb ik nieuwe coax getrokken. sat kabel dubbele afscherming volgens de bedrukking op de kabel. En de stekkers verstoken van de voorlopige naar de definitieve kabel. Omdat het toch al niet goed werkte met slechts een 15 meter kabel was ik niet op het idee gekomen het te testen de nieuwe kabel zonder versterker. Dit omdat die dubbel zo lang was. Met versterker werkte het, behalve dat sommige zenders niet werkte (soms) / niet stabiel waren. Signaalsterkte steeds in beweging tussen de 14% en de 75%.
Toen ik de 2de niet aangesloten singaalversterker plaatste moet die gewerkte hebben als demper en zo een positief effect hebben gehad.
Maar nu heb ik dus 99% zonder iets extra ertussen. Goede les.
-
- Deel van't meubilair
Zo zie je maar dat je beter naar de oorzaak zoekt dan beginnen met versterkers te plaatsen. In het algemeen heb je mits je goed materiaal gebruikt geen versterkers nodig (tenzij je echt lange afstanden zou hebben, maar in een normaal huis is 30m al een stevige afstand).WalterB1 schreef:Maar nu heb ik dus 99% zonder iets extra ertussen. Goede les.
Fijn te horen dus dat je het probleem hebt gevonden.