Fibernet en VoIP

Mr DC
Starter
Starter

In de C470IP heb ik niets veranderd. Ik blijf er inderdaad af, ookal heeft die port forwarding misschien geen invloed :-D
Mr DC
Starter
Starter

Ja we zijn een paar maand later. Ondertussen is het systeem al een paar keer uitgevallen. Daarstraks nog een telefoontje met de technische dienst met iemand die mij écht niet wou helpen. Zelfs een modem only installatie was voor hem onmogelijk. Echt schandalig dat sommige mensen wel goed geholpen worden :bang:
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Reeds contact opgenomen met Charlotte?
Ook ik heb verschillende keren de klantendienst moeten bellen, en 1 à 2 keer de "technische dienst" (=> "neen meneer, modem resetten zal het probleem niet verhelpen"), maar na via twitter contact opgenomen te hebben met Charlotte belde men mij plots op met de boodschap dat het probleem verholpen was.

[Voor alle duidelijkheid: Charlotte is GEEN persoon, meer uitleg @ http://blog.telenet.be/2010/03/charlotte-twittert-mee/]
Afbeelding
Mr DC
Starter
Starter

Ah dat is nog een goeie tip. Ik kende 'Charlotte' al en wist al dat dit geen persoon is :-D. Als er veranderingen zijn laat ik het zeker weten.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Een kennis vam mij heeft net zijn Telenet abonnement van TV only laten omzetten naar de shake Digitaal TV + Fibernet 50.
Hij vroeg en kreeg de modem only SBV6120E omdat hij met VOIP wilde gaan experimenteren.

Vandaar deze vraag in het topic Fibernet en VOIP.

Hij had reeds een draaloze N router Dlink DIR-615E en ik heb hier nog een FritzBox 7140 liggen.
Nu zou hij een Weepee nummer willen aanvragen, hoofdzakelijk voor inkomend verkeer dus, evenals een VOIPSTUNT en een JUMBLO abbo.
Dit zou toch moeten werken als we de FB achter zijn Dlink hangen ? Ziin router heeft als LAN adres 192.168.1.1
DE FB hoeft dus uitsluitend maar telefonie af te handelen.
Klopt het dat zit zou moeten werken als we bvb de FB DHCP server afzetten, dan een vast IP aan de FB geven bvb 192.168.1.10 en dan gewoon een LAN poort van zijn DIR615 verbinden met een LAN poort van de FB ? In de FB ook "vaste lijn " afzetten denk ik en dan zijn 3 telefonie providers ingeven in Internet Telephony, daarna Telephone devices configureren en Dialing rules instellen zodanig dat hij steeds automatisch via de best geschikte provider belt.

Gezien de afstand tussen onze woonplaatsen had ik graag geweten voordat ik het ga proberen of dit inderdaad zou lukken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bobsys1 schreef:Klopt het dat zit zou moeten werken als we bvb de FB DHCP server afzetten, dan een vast IP aan de FB geven bvb 192.168.1.10 en dan gewoon een LAN poort van zijn DIR615 verbinden met een LAN poort van de FB ?
Dit klopt niet helemaal. Je moet gewoon:
  • - de FritzBox instellen op "Internet via LAN1"
    - daarna de optie "IP Client" (Share existing Internet connection in the network) kiezen: dit schakelt het router gedeelte uit.
    - nu kan je kiezen tussen vast IP of dynamisch (bij dynamisch zal de FritzBox een IP adres krijgen van de D-Link (192.168.1.xxx)
    - als laatste nog de snelheid ingeven van je internet verbinding.
Als je nu op "Apply" drukt, kan je de FritzBox voortaan op zijn nieuw (vast of dynamisch) IP bereiken om de rest in te stellen. Je kan nu een willekeurige LAN poort gebruiken om te verbinden met de D-Link, en de andere LAN poorten zijn te gebruiken als een switch, alsook de WLAN.

Zorg er ook voor dat zowel in de FritzBox als de D-Link "UPnP" actief staat, zodat de FritzBox automatisch de nodige poorten in de D-Link opent. Dat is nodig voor de inkomende gesprekken (die de D-Link naar de FritzBox moet sturen).
Indien toch nog problemen met inkomende gesprekken, moet je misschien nog manueel de nodige poorten forwarden (SIP + RTP poorten).

Na een IP wissel (publiek IP) zal je een tijdje onbereikbaar zijn, maar gezien bij Telenet het IP bijna nooit wijzigt, zal dat ook geen probleem zijn.

PS. Je zou ook kunnen kiezen om de FritzBox als router te gebruiken, en de D-Link in te stellen als switch + WAP. Dan heb je dit eventueel port-forwarding en IP-wissel probleem niet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: PS. Je zou ook kunnen kiezen om de FritzBox als router te gebruiken, en de D-Link in te stellen als switch + WAP. Dan heb je dit eventueel port-forwarding en IP-wissel probleem niet.

OK. Zo ga ik het proberen.

PS: De FB als router schakelen met daarna de Dlink als switch heeft weinig zin denk ik. De 7140 is nog gebouwd voor ADSL. Van de 50 mbits/sec die je er in stopt krijgt hij er hooguit 20 doorgepompt. Beste oplossing zou zijn de Dlink te vervangen door een 7390 maar die kost 250 Euro en mijn 7140 krijgt hij gratis. :-D :-D
philippe_d
Moderator
Moderator

Je hebt gelijk: de WAN > LAN speed van de 7140 zal niet zo denderend zijn.
De WAN > LAN (routed) troughput van de 7390 is inderdaad veel hoger (rond de 300 mbit/s).
Een goedkopere versie is de 7270, die haalt WAN > LAN speeds van rond de 70 mbit/s.
Geen idee wat de D-Link haalt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: Geen idee wat de D-Link haalt.
Zijn Dlink haalt alvast hetzelfde wanneer hij een PC rechtstreeks op de Telenet modem aansluit als wanneer hij die Dlink er tussen zet. Getest met Fibernet 50 op zowel RACK66 in Brussel als op de Telenet speedtest site. t'Is een N router dus waarschijnlijk haalt hij een stuk meer dan die 50 mb/sec.
De FB 7140 achter de modem haalde tussen 19 en 21.
philippe_d
Moderator
Moderator

bobsys1 schreef:t'Is een N router dus waarschijnlijk haalt hij een stuk meer dan die 50 mb/sec.
Wireless N heeft natuurlijk niets te maken met de WAN (routed) troughput ...
Net zoals een gigabit router ook geen 1.000 mbit WAN-LAN kan routen ...
Beide termen slaan gewoon op het Lan gedeelte.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:
bobsys1 schreef:t'Is een N router dus waarschijnlijk haalt hij een stuk meer dan die 50 mb/sec.
Let op het woordje " waarschijnlijk"!
Dat staat er omdat de WAN > LAN throughput met de komst van de N router op de markt ook gevoelig verhoogd is boven de voormalige 20 a 25 mb/sec. Dat heeft inderdaad rechstreeks niets te maken met de WIFI snelheid maar onrechstreeks wel. De opkomst van die N router viel zo ongeveer in hetzelfde tijdperk als de opkomst van snellere internetverbindingen dan de verouderde ADSL. In de praktijk zul je dus geen enkele N router vinden die slechts 20 mbits/sec WAN > LAN haalt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Je hebt gelijk: de WAN > LAN speed van de 7140 zal niet zo denderend zijn.
De WAN > LAN (routed) troughput van de 7390 is inderdaad veel hoger (rond de 300 mbit/s).
Waarom zou er enig verschil zijn tussen WAN > LAN en WAN > LAN (routed)... beide zijn namelijk hetzelfde ?
bobsys1
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:Waarom zou er enig verschil zijn tussen WAN > LAN en WAN > LAN (routed)... beide zijn namelijk hetzelfde ?
Wat philippe_d exact bedoelde in zijn antwoord kan alleen hijzelf verduidelijken maar er is wel degelijk verschil in WAN > LAN en WAN > LAN routed throughput. Trouwens er zijn nog verdere onderverdelingen en varianten te onderscheiden.
Hoe routers in de fabriek zelf getest worden weet ik niet maar in the field gebruikt men frequent PC's die een test software suite draaien bvb IxChariot.
De router wordt dan tussen twee PC's gezet, ééntje aan de WAN kant en ééntje aan de LAN kant. Beiden draaien de test software. De test suite heeft vele mogelijkheden. Zo kan men bvb de router in DMZ zetten en QOS OFF met als gevolg dat hij geen tijd nodig heeft om de inkomende bit stream te routen noch rekening dient te houden met prioritizing. Das dus de snelste methode om packages van WAN naar LAN te sturen. Moet de stream wél geroute worden en gebruikt men darenboven nog prioritizing (Bij VOIP bvb) moeten die packages eerst geanalizeerd worden voordat ze op de LAN verschijnen en dat kost tijd. Dus WAN > LAN routed zal iets méér tijd vragen waardoor de throughput daalt. Ook bij een inkomende stream met mix van verschillende protocols zal de WAN > LAN throughput verschillen. In de specs van huis tuin en keuken routers is frequent niks te vinden over de WAN > LAN througput en als er wél iets staat is het meestal niet duidelijk omschreven. Ik neem aan dat in die gevallen altijd de meest voordelige waarde gegeven wordt. Die test suites kunnen ook LAN > WAN meten.
Tenslotte is de WAN > LAN throughput ook afhankelijk van het gebruikte protocol.
philippe_d
Moderator
Moderator

r2504 schreef:
philippe_d schreef:Je hebt gelijk: de WAN > LAN speed van de 7140 zal niet zo denderend zijn.
Waarom zou er enig verschil zijn tussen WAN > LAN en WAN > LAN (routed)... beide zijn namelijk hetzelfde ?
Ik bedoelde daar niets mee.
Er is gewoon een verschil tussen een 7140 (20 mbps), een 7270 (70 mbps) en 7390 (300 mbps) WAN > LAN troughput.
Met "routed" wilde ik gewoon de nadruk leggen dat de modem hier meer moet doen dan alleen switchen ...
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Een kennis gaat binnenkort verhuizen en wilde van de gelegenheid gebruik maken om over te stappen van Dommel ADSL2 en twee Belgacom lijnen (tel + fax) naar Telenet shake TV + Fibernet50 terwijl tel. en fax naar VOIP zouden gaan.
Plan is om een modem only te laten plaatsen met daarachter een FB7390 en twee lijnen te bestellen bij Weepee . Eentje voor telefonie en eentje voor fax. Telefoon zou dan op FON1 van de FB komen en de fax op FON2.
Nu heeft hij (bedrijfsmatig) nogal veel faxen te versturen vanaf voorgedrukt papier. Zowat 100 per maand. Dat gebeurd nu met zijn combo printer/scanner/fax Brother MFC-7820N en dat wil hij graag zo houden. Met een Weepee fax lijn zullen zijn inkomende faxen als .pdf in zijn mail terrechtkomen en dat is prima maar hij wil die steeds weerkerende papieren kunnen blijven faxen via die Brother. Kan dat als het fax gedeelte van die printer op FON2 van de FB aangesloten is en geconfigureerd in de FB als fax met uitgaande lijn dat Weepee fax nummer ?
En kan hij bovendien voor die faxen welke hij niet op papier heeft maar met de PC zelf versturen met bvb Winprint Hylafax ?

En tenslotte heb ik de indruk dat weepee meerdere types fax lijn aanbied. Ik zag iets van T58 of zoiets ... dus welke bestellen ????
philippe_d
Moderator
Moderator

bobsys1 schreef:Met een Weepee fax lijn zullen zijn inkomende faxen als .pdf in zijn mail terrechtkomen en dat is prima maar hij wil die steeds weerkerende papieren kunnen blijven faxen via die Brother. Kan dat als het fax gedeelte van die printer op FON2 van de FB aangesloten is en geconfigureerd in de FB als fax met uitgaande lijn dat Weepee fax nummer ?
Wat betreft Fax, wil je 3 verschillende zaken:
  • - je wil dat binnenkomende faxen via e-mail naar jouw gestuurd worden (fax-2-mail)
    - je wil de mogelijkheid hebben om faxen te versturen via een klassiek faxtoestel
    - je wil de mogelijkheid hebben om faxen te versturen via de PC (Hylafax)
Dan moet je hiervoor ook verschillende accounts aanmaken:

1) Inkomende faxen:
  • - maak hiervoor een Fax naar email account aan
    - porteer je fax nummer naar deze account
    - deze account moet je niet in de FritzBox opzetten
    - binnenkomende afxen worden door WeePee opgevangen, en naar jouw e-amil account gestuurd als PDF.
2) Uitgaande faxen via klassiek faxtoestel:
  • - maak hiervoor bij WeePee een T-38 outbound account aan.
    - deze account registreren in je FritzBox, als Fax toestel.
    - FON2 instellen dat jij (default) deze account gebruikt voor uitgaande gesprekken.
    - deze uitgaande lijn heeft geen telefoonnummer (CLIP), en is ook niet gelinkt aan jouw inkomende fax-2-mail account. Voor klassieke faxen wordt het faxnummer meegestuurd met de faxheader, die je instelt in het faxtoestel.
    - pas op: als je in de FritzBox kiesregels instelt, zullen deze ook gebruikt worden voor uitgaande faxen. Eventueel moet je via de prefix van de faxlijn de kiesregels overrulen
3) Uitgaande faxen via Hylafax:
  • - installeer een compatibel faxprogramma op de PC (vb WinPrint Hylafax).
    - als uitgaande faxserver: faxout0.weepee.org
    - gebruik als username + wachtwoord één van je accounts (dit dient gewoon om de kosten te kunnen doorrekenen)
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: Wat betreft Fax, wil je 3 verschillende zaken:
  • - je wil dat binnenkomende faxen via e-mail naar jouw gestuurd worden (fax-2-mail)
    - je wil de mogelijkheid hebben om faxen te versturen via een klassiek faxtoestel
    - je wil de mogelijkheid hebben om faxen te versturen via de PC (Hylafax)
Dan moet je hiervoor ook verschillende accounts aanmaken:
Bedankt voor dit snelle antwoord. (.... en dat op zo goed als... Kerstavond)
Zeker voor het addertje onder het gras van de dialing rules bij het faxen want daar gaan zeker een reeks rules van toepassing zijn i.v.b met selectief telefoneren gebruik makend van JUMBLO en VOIPSTUNT. Over het vermijden hiervan ga ik morgen eens nadenken....

Er zullen dus 3 accounts nodig zijn. Weet je toevallig ook of die allemaal dezelfde prijs van 18 Euro zijn ???

Last but not least van harte Prettige Feestdagen gewnst.
philippe_d
Moderator
Moderator

- er zijn 3 accounts nodig
- alle accounts zijn gratis
- wat je betaalt zijn de portaties. 2 nummers porteren = 2 * 18 EUR
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:- er zijn 3 accounts nodig
Aangezien ik niet wist dat een Weepee klant voor telephony ook faxen kan verzenden via Hylafax ben ik even gaan Googlen. Voor mijn Windows 7 64 bit vond ik al direct het nodige op http://sourceforge.net/projects/wphf-reloaded/. Werkte meteen. Blijkt freeware te zijn aangezien er bij installatie niks gevraagd werd.
Later las ik op de Weepee site dat klanten het ook kunnen downloaden via de Weepee customer GUI. Heb dat gedaan en geinstalleerd maar dat blijkt geen freeware te zijn. 30 day trial. Op zich geen probleem maar heeft iemand ervaring wat de beste software hiervoor is ? Is dus alleen voor uitgaande faxen.
philippe_d
Moderator
Moderator

Wat bedoel je met "beste" ? Het werkt, of het werkt niet ... dus beide zijn evengoed ?
Ikzelf gebruik de open source WinPrint Hylafax van sourceforge.net
Je hebt inderdaad geen fax account nodig om op die manier faxen te versturen.
Je hebt zelfs geen telefoonnummer nodig, dus een gewone WeePee account (met krediet) volstaat.
Gezien je 2 EUR belkrediet hebt om VoIP uit te testen, kan je er al heel wat faxen mee versturen ...
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Wat bedoel je met "beste" ? Het werkt, of het werkt niet ... dus beide zijn evengoed ?
Ikzelf gebruik de open source WinPrint Hylafax van sourceforge.net
Met "beste" bedoelde ik zowel gebruikersvriendelijkheid als mogelijkheden. Zoals bvb het verschil tussen Notepad en Word. Die werken ook beiden.
De Halyfax welke ik gedownload heb is in weze een windows printer driver die exact (maar alleen dat) wat op uw scherm staat verstuurt. Om nu een even extreem voorbeeld te geven als Notepad-Word noem ik bvb ActiveFax. Is echter heel wat méér dan een printer driver. Heb ik vele jaren lang op het werk gebruikt. Kost ook een paar centen, destijds zowat 500 Euro dacht ik. Tussen datgene wat Activefax kan en wat Winprint Halyfax kan zouden daarom wel eens best een reeks paketten kunnen zitten met diverse mogelijkheden en diverse prijzen. Bvb, het automatisch aanmaken van Cover pages, preview multipage faxen en nog zoveel méér.
Op de site http://www.hylafax.org/content/Desktop_Client_Software staan bvb een dertigtal Hylafx compatible "free" packages en zowat een dozijn "non free" packages voor diverse operating systems. Mijn vraag was dus.... heeft iemand goede ervaringen met één of meerdere van deze packages en welke is aan te raden?
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:- er zijn 3 accounts nodig
Met een opstelling: Telenet modem only -> Fritzbox 7390 en de 3 accounts waarvan sprake werkt alles keurig behalve uitgaande faxen op de T38 lijn.
De T38 account is ingesteld op de FB als internet lijn: Phone number 3299090xxxxx, User name: idem, paswoord yyyyyyyy, registrar t381.weepee.org, Use internet number for registration aangevinkt, DTMF transmission Auto. De FB geeft die lijn het Internet Number ID : *124#. Verder is op het tabblad Fax transmission using T38 aangevinkt.
De analoge Fax hangt aan FON2 en de instellingen aldaar zijn: Outgoing calls: 3299090xxxxx zijnde het nummer van de T38 lijn. Incoming calls: niks ingevuld.

Aangezien de FB een waslijst van dialing rules heeft voor JUMBLO, VOIPSTUNT en een Weepee sip account moet de fax zelf zorgen dat steeds de juiste (T38) lijn gebruikt wordt en daarom is de fax ingesteld met een vaste Dial prefix namelijk: *124#,
De comma op het einde wacht 2 seconden op de tweede kiestoon voordat het faxnummer zelf gedraaid wordt.

Dit alles werkt niet naar behoren. Ik kan echter wel zien dat:
1) De fax wacht eerst op dial toon.
2) Na de dial tone stuurt de fax inderdaad de code *124# en wacht op de tweede dialtone.
3) De fax draait dan het juiste nummer
en dan....
krijg ik SOMS antwoord en begint het negotieren over snelheid. Dan volgt ofwel een foutboodschap ofwel wordt de verbinding verbroken
of SOMS antwoord de opgebelde fax niet met de gekende faxtoon en blijft de verbinding actief open.

In de hoop iets meer te weten te komen heb ik de fax vervangen door een gewoon analoog telefoontoestel om eens te HOREN wat er gebeurd.
Zelfde resultaat. Er wordt op de kiestoon gewacht bij het opnemen van de hoorn. Dan draai ik *124#. Er komt een nieuwe kiestoon. Dan draai ik het nummer en hoor de ringtone van de fax. En daarna ofwel geen faxtoon ofwel een faxtoon maar geen successvolle negotiatie.
In alle gevallen worden de gesprekskosten wel op de Weepee T38 account aangerekend.

Het faxen via Hylafax gaat perfect en de gesprekken worden aangerekend op het gewone weepee sip account omdat ik dat zo heb ingesteld.

Iemand enig idee wat ik nog kan testen ???
philippe_d
Moderator
Moderator

Het is algemeen bekend dat faxen over VoIP niet altijd even goed gaat, en zelfs met T38 is succes niet gegarandeerd.
Wat je nog kan proberen:
- faxen over een van de andere lijnen (de Betamaxen, de WeePee voice account) ?
- aan/uitschakelen van de T38 optie ?
- eventueel verschillende settings in het faxtoestel uittesten (9600 vs 14400 bps) ?
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Het is algemeen bekend dat faxen over VoIP niet altijd even goed gaat, en zelfs met T38 is succes niet gegarandeerd.
Wat je nog kan proberen:
- faxen over een van de andere lijnen (de Betamaxen, de WeePee voice account) ?
- aan/uitschakelen van de T38 optie ?
- eventueel verschillende settings in het faxtoestel uittesten (9600 vs 14400 bps) ?
Bedankt voor de goede raad.
Heb vanalles geprobeert.
T38 aan of uit maakt geen verschil.
Maar het faxen over andere lijnen werkt wél. t.t.z Het rare is dat het alleen via VOIPSTUNT gaat en NIET via Weepee account T38 of ook niet via Weepee voice account .
Enfin, al bij al mag ik niet klagen want veel faxen over VOIPSTUNT zijn nu zelfs gratis gezien mijn free days.
Nu vraag ik me af waarom dan die Weepe T38 in het leven geroepen is. Blijkbaar had ik het mis toen ik dacht dat faxen met een analoog toestel over VOIP alleen maar reliably kon met zo een account. Niet dus.
philippe_d
Moderator
Moderator

Die WeePee T38 account heeft je toch geen geld gekost. Dus het proberen waard :).
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Die WeePee T38 account heeft je toch geen geld gekost. Dus het proberen waard :).
Da klopt. Alleen had ik er méér van verwacht. Voorlopig nog een half dozijn faxen gestuurd via VOIPSTUNT en allemaal feilloos, weliswaar allemaal naar hetzelfde nummer (omdat ik remote op die PC kan en dus niemand hoef te storen).
Als blijkt dat het niet altijd goed gaat dan toch maar een Belgacom lijntje want de mensen waar dit moet werken kunnen zich niet veroorloven dat het maar half en half werkt.

Bedankt in alle gaval voor de hulp.
Over and out. :-) :-)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”