Modem>Router>Switch(16p)>PC,laptops,NAS

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ouwe
Starter
Starter

Hallo,

Momenteel heb ik een internetconnectie via Telenet. Ik zou graag overal in huis op het netwerk kunnen om a) te surfen b) bestanden via de NAS uit te wisselen of soms rechtstreeks tussen PC/laptops onderling

Ik heb:
- Telenet Modem
- Router DLink DIR 615
- Switch: Cisco SG100-16
Overal cat5e kabels
3 laptops
2 vastePCs
1 NAS QNAP TS259 Pro+
2 smartphones

Ik heb al heel wat voorstellen van configuratie gezien waar men minder PC en laptops heeft en men voldoende heeft met 4 poorten op de router. Aangezien ik er heel wat meer nodig had, heb ik er een 16 poort switch bijgezet die op enkele na allemaal gevuld zijn en gebruikt worden naargelang er in en andere kamer connectie nodig is.

Ik dacht aan volgende opstelling:

TN modem <--> Router <---> Switch <--> NAS
NAS <--> PC1
NAS <--> PC2
NAS <--> laptop1
NAS <--> laptop2
Router ))))))))))))))))))))) laptop3
Router ))))))))))))))))))))) smartphone 1
Router ))))))))))))))))))))) smartphone 2

De NAS en PCs staan vast. De laptops zijn soms via kabel soms via wifi verbonden, smartphones via wifi.

Maar ik krijg het niet goed geconfigureerd om overal aan de NAS te geraken. Ben op dit gebied nogal een beginner.

Iemand suggesties met DHCP settings, subnets, ... ?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

TN modem <--> Router <---> Switch <--> NAS
Switch <--> PC1
Switch <--> PC2
Switch <--> laptop1
Switch <--> laptop2
Router ))))))))))))))))))))) laptop3
Router ))))))))))))))))))))) smartphone 1
Router ))))))))))))))))))))) smartphone 2

Zo is het veel beter ;)
Geef die NAS een fixed IP, werkt veel makkelijker.

Ik ken de dir615 niet, maar in mijn dir655 kan ik bv ook een bepaald ip-adres aan de hand van het mac-adres toekennen, want het heel makkelijk maakt om voor mijn toestellen fixed ip's te hebben met dhcp.
Subnet, alles in hetzelfde (bv 255.255.255.0). En ook alles in dezelfde IP-range (bv 192.168.2.X) .
ouwe
Starter
Starter

Sorry bedoelde inderdaad switch op die plaatsen en niet NAS.

Na weer enkele uren ploeteren is het opgelost denk ik.

WAN: 192.168.0.240 subnet 255.255.255.0, Default Gateway: 192.168.0.1
LAN router IP 192.168.2.1 , subnet mask: 255.255.255.0
router DHCP range 192.168.2.100-192.168.2.199
NAS staat op vast IP adres 192.168.2.100

Alles schijnt te werken. Grootste probleem dat ik maar niet zag, was een proxy setting van mijn werk. In IE en Chrome stond wel via verbindingen, LAN instellingen de proxy uit maar blijkbaar moest dit op een andere plaats ook uitgevinkt worden. Via Firefox kwam ik daar dan toch op uit.

Bedankt voor je suggesties Thamar
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ouwe schreef:router DHCP range 192.168.2.100-192.168.2.199
NAS staat op vast IP adres 192.168.2.100
Da's al niet correct... je mag geen vaste IP-adressen toekennen die in je DHCP pool zitten (aangezien deze de eerste client die hij tegenkomt eveneens dit adres zal geven zodat je een conflict hebt).

PS. Bij Microsoft DNS staat je fixed IP wel in de pool, maar moet je het dan excluden (bij de meer eenvoudige DNS servertjes zoals op routers mag het echter niet).
ouwe
Starter
Starter

In de setup van de router heb ik een mogelijkheid van DHCP reservation. Daar heb ik die NAS met zijn vast IP adres ingezet.

Daar net onder zie ik ook alle toestellen die hij in het DHCP bereik detecteert. Je kan ofwel volledig manueel die MAC en IP toevoegen aan de DHCP reservation list ofwel via een combobox het toestel kiezen.

De andere toestellen hebben dan ook een IP dat nog expires. Bij de NAS staat er 'expires: never '

Ik vermoed dat dit correct is of moet ik hem volledig uit de DHCP halen?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dat is correct.
Je NAS krijgt alle andere gegevens wel nog steeds via DHCP (DNS settings, default gateway, etc.. ) ook als deze zouden veranderen.
Doch jouw NAS zal wel steeds hetzelfde IP-adres krijgen van jouw router. Dus steeds op hetzelfde IP-adres bereikbaar.
Net wat je beoogde dus.
A DHCP reservation is a permanent IP address assignment. It is a specific IP address within a DHCP scope that is permanently reserved for leased use to a specific DHCP client.
Bron: DHCP Reservation

@r2504
Zelfs de de eenvoudige BGC BBox2 router werkt op deze manier.
Gewoon een IP-adres via DHCP reservation toekennen aan een MAC adres. Een IP-adres vanuit de DHCP pool ....
Uiteraard is het voor complexere netwerken interessanter om meerdere DHCP pools te hebben: eentje voor de dynamische en eentje voor de statische bijvoorbeeld.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”