Fritzbox 7270 – Uitgaande lijn selecteren

Plaats reactie
Broeckie
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb een Fritz.Box 7270 met twee VOIP-accounts en een inkomende vaste telenet-lijn. De inkomende telenet-lijn werkt.
Op de Fon 1 is een vast toestel aangesloten. Nu zou ik graag instellen dat de Fon 1 altijd gebruikt maakt van de vaste lijn van Telenet om uit te bellen. Ik heb dit ingesteld via het “Telephony Devices”-menu maar wanneer ik met het toestel op de Fon 1 uitgaand bel, maakt hij steeds gebruik van VOIP. In het “Telephony Devices”-menu selecteerde ik het telefoonnummer voor de vaste lijn als uitgaand.
De fixed-line is geactiveerd. Inkomende gesprekken via de Telenet-lijn vormen geen probleem zijn ingesteld dat ze enkel op Fon 1 worden ontvangen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het instellen van de uitgaande lijn selectie gebeurt in de Fritz!Box op 3 niveaus, en wel in de volgende volgorde:
  1. Je kan voor ieder toestel een "default" lijn instellen voor uitgaande gesprekken.
    • voor analoge toestellen, DECT toestellen en IP phones gebeurt dit in de Telephony Devices:
      In de drop-downlist naast "Outgoing Class" selecteer je "Fixed Line" of de gewenste VoIP lijn.
      Pas op: soms is er verwarring als je aan verschillende lijnen hetzelfde telefoonnummer hebt gegeven.
    • voor ISDN toestellen gebeurt dat op basis van de uitgaande MSN (die je instelt op het toestel)
  2. Dan zijn er de "Dialing Rules". Een kiesregel zal altijd Regel nr 1 overschrijven. Dit heeft dus een hogere prioriteit dan de default instelling van het toetsel.
  3. Als laatste zijn er de Prefixen. Een *11# voor het nummer zal altijd de vaste lijn nemen; om geforceerd één van de VoIP lijnen te nemen moet je prefixen *121#, *122# enz. gebruiken.
    Een dialing prefix zal altijd Regel nr. 1 en 2 overschrijven. Dit heeft dus een hogere prioriteit dan de default instelling van het toestel en de kiesregels.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Broeckie
Starter
Starter

Da's al een stukje verhelderende uitleg, maar ik zit dus nog ergens vast.

Ik heb momenteel geen dialing rules ingesteld en gebruik geen prefixen. Normaal zou dus alles via stap 1 moeten lopen. Op Fon 1 heb ik het nummer van de vaste lijn geselecteerd voor inkomend en uitgaand. Inkomende oproepen worden perfect gefilterd, zodat ze enkel op Fon 1 terecht komen. Uitgaande oproepen verlopen ondanks de selectie van de vaste lijn op het toestel als uitgaand steeds via het eerste VOIP-nummer.

Als ik mijn VOIP-nummers uitschakel, krijg ik een bezet toon op Fon 1 na het vormen van een uitgaand nummer.

Bovendien heb ik ook "Use fixed-line substitute connection" geactiveerd. Normaal zou ik dus via de "Fixed Line" moeten kunnen bellen, maar wanneer ik uitgaand en VOIP niet beschikbaar is. Als ik bel als mijn VOIP-accounts zijn uitgeschakeld, geraak ik ook niet verder dan een bezet toon. De Fixed-line wordt dus niet gebruikt.

[Mod Edit] dubbele post samengevoegd
philippe_d
Moderator
Moderator

Probeer eens met prefix *11# om uit te bellen, en kijk of je nu wel kan uitbellen via de vaste lijn.
Dan weten we dat:
  • - de vaste lijn werkt om uit te bellen.
    - je ergens een instelling verkeerd doet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Broeckie
Starter
Starter

Nog even wat verder getest. Prefix *11# voor de vaste lijn, is in mijn Fritzbox blijkbaar *111#.

Als ik *111# gebruik om via de vaste lijn uit te bellen, krijg ik direct een bezettoon.
Wanneer ik *121# kies (VOIP Weepee), geeft hij een kiestoon.

Vervolgens koos ik *122# (VOIP Weepee 2) en belde naar mijn eigen vaste lijn. Dit lukt dus wel. Het is dus duidelijk dat inkomend werk, maar er uitgaand een probleem is.

Ik heb zelf een kabel gemaakt, om internet en telefoon naar mijn Fritzbox te brengen. Aangezien internet feilloos werkt en telefoon inkomend een goede kwaliteit heeft, kan ik mij niet inbeelden dat hieraan een fout ligt. Of toch?
philippe_d
Moderator
Moderator

Lijkt me idd een probleem, aan de kabel zal het niet liggen, gezien inkomend werkt.
Heb je fixed network "enabled" aangetikt ?
Eén telefoonnummer ingebracht bij "analogue line" (alleen cijfers, geen spaties, geen tekens)
Alle telefoonnummers (MSN) gewist bij "ISDN" ?

Ook best een ander nummer ingeven dan bij de VoIP lijnen
vb analoge lijn = 56601234, VoIP = 003256601234

Het enige probleem dat ik nog zou kunnen zien is dat de FritzBox de aanwezigheid van de analoge lijn niet "detecteert" omdat bijvoorbeeld de spanning op de analoge uitgang van de Telenet telefonie modem veel lager is dan wat er op een Belgacom analoge buitenlijn staat (> 40V DC on-hook).
De FritzBox detecteert wel het belsignaal (maar dat is een wisselspanning).

Probeer ook eens de 2 draden te wisselen (zou normaal niets mogen uitmaken, maar je weet nooit). Is wel een nieuw kabeltje maken :).

PS - Prefix *11# moet ook werken.
Broeckie
Starter
Starter

Het einde van de tunnel is bereikt.

Ik had bij mijn eerste kabel geknoeid met de draadparen. Vandaag een nieuwe kabel gemaakt en alles werkt perfect.

Als er een probleem is met het analoge telefoonsignaal, geeft de Fritzbox een bezettoon wanneer je via deze lijn uitgaand wil bellen.

Phillipe_D bedankt voor de ondersteuning in dit topic.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”