101 bellen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 14 keer
Wij hadden zonet een noodoproep naar 101 nodig. Tot onze verbazing konden wij dit nummer niet bellen. Dit is een grote schande!!! Dit kon mensenleven kosten...
Het is in het verleden nog al gebeurd dat wij zelfs 1207 niet konden bellen. Ik begin het zo stilaan beu te worden die VOIP oplossing van EDPNET
Het is in het verleden nog al gebeurd dat wij zelfs 1207 niet konden bellen. Ik begin het zo stilaan beu te worden die VOIP oplossing van EDPNET
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Inderdaad. Met u gsm kan u altijd naar 112 bellen in geval van nood.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
En op wat baseer je je om dit te beweren ? Bij mijn weten zijn er wel voip providers die dit aanbieden. Maar zoals reeds in andere topics aangehaald zou ik toch steeds aanraden om het eens te testen voor alle zekerheid.q-tec schreef:En dit is zo bij elke voipprovider!
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Noodnummers bellen met voip gaat inderdaad niet, maar dit wordt toch veel te weinig gecommuniceerd.
In noodsituaties id het niet vanzelfsprekend om daarbij stil te staan en zo snel mogelijk een gsm te vinden.
Uit reflex grijp je toch naar het dichtstbijzijnde toestel, denk ik.
Thuis hebben we een simbox aan onze router hangen, voor noodoproepen en in het geval dat internet niet werkt.
In noodsituaties id het niet vanzelfsprekend om daarbij stil te staan en zo snel mogelijk een gsm te vinden.
Uit reflex grijp je toch naar het dichtstbijzijnde toestel, denk ik.
Thuis hebben we een simbox aan onze router hangen, voor noodoproepen en in het geval dat internet niet werkt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
De algemene voorwaarden bij EDPNET vermelden niets over noodnummers en dergelijke. Dit moet dus werken. Er staat zelfs dat je geen nomadisch voip-nummer hebt bij hen. Alleen thuis te gebruiken op het adres van de DSL-aansluiting.
Ik zou een klacht-ticket aanmaken bij EDPNET.
Ik zou een klacht-ticket aanmaken bij EDPNET.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Voor zover ik weet is in België 3starsnet de enigste VOIP-provider die dit aanbiedt(meteen ook de reden waarom ik ervoor gekozen heb, ik heb wel een GSM, maar wel als het echt nodig is, wil ik niet afhankelijk zijn van mijn helder vermogen om mijn GSM te nemen ipv. mijn vaste telefoon.VOiD schreef:En op wat baseer je je om dit te beweren ? Bij mijn weten zijn er wel voip providers die dit aanbieden. Maar zoals reeds in andere topics aangehaald zou ik toch steeds aanraden om het eens te testen voor alle zekerheid.q-tec schreef:En dit is zo bij elke voipprovider!
Bovendien (aangezien je vaste telefoon verbonden moet zijn met een echt adres(bij "echte" vaste, en niet-nomadische VOIPs) is het in noodsituaties beter om via je vast toestel te bellen.
Probleem is natuurlijk dat je dat niet kan testen, ik ga ervan uit dat ik de noodnummers kan gebruiken aangezien 3starsnet dat zegt. Maar ik ga nog niet naar de 100 bellen om te zeggen dat ik mijn VOIP-telefoon eens wilde testen in geval van nood.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Met je GSM kunnen ze je met gemak vinden met een speling van +/- 10 meter hoor...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Ik hoop voor jou dat het werkt mocht je het ooit (hopelijk nooit) nodig hebben.Stroper schreef:Probleem is natuurlijk dat je dat niet kan testen, ik ga ervan uit dat ik de noodnummers kan gebruiken aangezien 3starsnet dat zegt. Maar ik ga nog niet naar de 100 bellen om te zeggen dat ik mijn VOIP-telefoon eens wilde testen in geval van nood.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Bel bvb eens 106?VOiD schreef:Ik hoop voor jou dat het werkt mocht je het ooit (hopelijk nooit) nodig hebben.Stroper schreef:Probleem is natuurlijk dat je dat niet kan testen, ik ga ervan uit dat ik de noodnummers kan gebruiken aangezien 3starsnet dat zegt. Maar ik ga nog niet naar de 100 bellen om te zeggen dat ik mijn VOIP-telefoon eens wilde testen in geval van nood.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Zou mij verwonderen als noodnummers niet werken bij edpnet. Staat normaal duidelijk vermeld als het niet zo is bij andere voip providers.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Kan iemand eens een link posten naar het artikel in de voorwaarden? Ik vind hier namelijk niets over terug.q-tec schreef:Je hebt een contract getekend waarbij aan u de kennis is gegeven dat u geen noodnummer kan bellen via voip.
En dit is zo bij elke voipprovider!
Nu ja wie heeft geen gsm de dag van vandaag?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik vind dat de wetgever (via BIPT) iedere telecom (dus ook VoIP) provider die in Belgie geregistreerd is - en die Belgische telefoonnummers mag uitgeven - zou moeten verplichten om oproepen naar de Hulpdiensten mogelijk te maken.
Voor klanten met nomadische nummers
Voor klanten met nomadische nummers
- a) zou er een systeem moeten zijn waarbij de klant zelf zijn physische locatie kan ingeven.
b) zou de klant de keuze moeten krijgen om voor deze dienst in- of uit te schrijven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
Het gaat niet zozeer om de klant Philippe, maar om de goede werking van de nooddiensten denk ik.philippe_d schreef:Voor klanten met nomadische nummers
- a) zou er een systeem moeten zijn waarbij de klant zelf zijn physische locatie kan ingeven.
b) zou de klant de keuze moeten krijgen om voor deze dienst in- of uit te schrijven.
Als zoon voor de papa een sip account op de tablet installeert, en de papa is vb. op vakantie in de Ardennen...en die belt de 100, dan staan ze voor zijn deur. Dan is het toch de discussie met de oproeper (wist het/wist het niet)...En natuurlijk zal de oproeper het laatste beweren om van de kosten af te zijn.
En hoeveel leukerds heb je niet. Tegenwoordig kan bijna iedereen geografisch nr. bieden. Hebben zij controle op de juiste gegevens hiervan. Ik denk dat pstn lijn zekerheid biedt.
Moet je dan telkens -als je op verplaatsing belt- je fysische locatie op een site ingeven? En wat als je dat vergeet? Zware gevolgen.....
't zijn maar enkele bedenkingen
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Met een GSM moet je me niet zeggen dat ze je meteen op 1 of 20 meter perfect kunnen localiseren... Of wel? Komt op hetzelfde neer. Als je geen adres kan doorgeven kunnen ze je niet helpen, hetzelfde met VoIP, ik zie niet meteen het probleem. Je kan zelfs SMS'en dacht ik... Tenzij je echt niet weet waar je bent natuurlijk...satsurfer schreef:Moet je dan telkens -als je op verplaatsing belt- je fysische locatie op een site ingeven? En wat als je dat vergeet? Zware gevolgen....
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
Sorry maar dit is totaal geen argument. Met de 'vaste' lijn ben je ook niet zeker van de locatie van de beller. Met de huidige voip centrales kan je vanop eender welke locatie quasi eender welke lijn gebruiken.
Het feit is dat we ons moeten aanpassen aan nieuwe technologieen. Ik ben het volledig eens met Philippe. Ik wil op z'n minst de mogelijkheid hebben om de nooddiensten te kunnen bellen - op mijn verantwoordelijkheid - dat m'n adres correct is.
Ik denk trouwens dat de hulpdiensten meer last hebben van dronkaards en flauwe plezanten dan wat anders.
Het feit is dat we ons moeten aanpassen aan nieuwe technologieen. Ik ben het volledig eens met Philippe. Ik wil op z'n minst de mogelijkheid hebben om de nooddiensten te kunnen bellen - op mijn verantwoordelijkheid - dat m'n adres correct is.
Ik denk trouwens dat de hulpdiensten meer last hebben van dronkaards en flauwe plezanten dan wat anders.
-
- Elite Poster
http://en.wiki.edpnet.be/index.php/EDPn ... lephony.3Fq-tec schreef:Je hebt een contract getekend waarbij aan u de kennis is gegeven dat u geen noodnummer kan bellen via voip.
En dit is zo bij elke voipprovider!
Nu ja wie heeft geen gsm de dag van vandaag?
Can I call all numbers with EDPnet Telephony?
Yes, you can call all numbers. You can adapt/indicate/cancel certain features via My EDPnet, the customer portal of EDPnet. Here you can determine whether you allow VAS nummers (payable numbers) or not.
=> ge kunt edpnet telephony ook niet op andere ISP gebruiken, gelinkt aan uw IP, dus waarom zou je noodnummers niet kunnen bellen met deze ingreep.
in het begin kon ik ook geen 0800 nr. bellen via edpnet, na ingreep lukte dit wel....misschien is er iets verkeerd ingesteld bij hen.?
kreeg melding:
"sorry, the service you requested is not available"
oplossing edpnet na 30':
"blijkbaar was het te wijten aan de propagatietijd"
-
- Elite Poster
Aan de ene kant zijn de hulpdiensten(en de meeste niet technische mensen) er zo op gebouwd dat een "vast" nummer geografisch gebonden is, ik neem aan dat als de centrale gent een 02/oproep krijgt die als een vergissing zullen interpreterenVOiD schreef:Sorry maar dit is totaal geen argument. Met de 'vaste' lijn ben je ook niet zeker van de locatie van de beller. Met de huidige voip centrales kan je vanop eender welke locatie quasi eender welke lijn gebruiken.
Daarnaast is er natuurlijk de vraag wie er dan verantwoordelijk is, uit de voorwaarden van 3starsnet leidt ik af dat de VOIP-aanbieder de garantie moet bieden(kan verkeerd zijn), waarna zij hem zullen proberen te recupereren.
Anderzijds lijkt het mij logisch dat een VOIPtelefoonaanbieder het expliciet duidelijk vermeldt of het wel/niet mogelijk is om de hulpdiensten op te bellen. Wat bij EdpNet dus blijkbaar een probleem is.De VoIP Dienst waarbij aan de Klant een geografisch nummer werd toegekend, verleent toegang tot de nooddiensten tenzij ingeval van storing in het elektriciteitsnet. De Klant erkent dat de VoIP Dienst niet nomadisch zal gebruikt worden, o.m. om te vermijden dat de locatie van de beller niet gekend zal zijn voor de nooddiensten. De Klant zal aldus zijn toestel niet verplaatsen of activeren op een andere plaats dan de plaats vermeld in de bestelbon. De Klant zal instaan voor eventuele kosten als gevolg van een zinloze verplaatsing van de nooddiensten.
-
- Elite Poster
Zoiets zal ook wel afhangen van de kwaliteit van de verbinding, ik dacht dat 30 meter realistischer is onder normale omstandigheden.krisken schreef:Met je GSM kunnen ze je met gemak vinden met een speling van +/- 10 meter hoor...
En tenzij je in een alleenstaande woning belt, zal het dus niet echt duidelijk zijn vanwaar het precies komt,bij studio' s, kleine appartementen kan je zelfs met 10 meter al direct een 8 tal adressen beslaan(op verschillende verdiepingen dan nog)
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Steek u modem hier eens bij mij in en ik zal eens een telefoontje doen, benieuwd waar ze zullen staan dansatsurfer schreef:=> ge kunt edpnet telephony ook niet op andere ISP gebruiken, gelinkt aan uw IP, dus waarom zou je noodnummers niet kunnen bellen met deze ingreep.
(geloof me je kan jouw router op eenzelfde actieve eender welke adsl lijn gebruiken, over vdsl durf ik me niet uitspreken).
In die zin heb je dan weer een nomadisch nummer binnen belgië lijkt me.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Mijn nr. is vorig jaar 3 weken te vroeg geporteerd van BT naar edpnet...ik zat nog bij BT voor adsl. 3 weken NIET kunnen bellen!honda4life schreef:Steek u modem hier eens bij mij in en ik zal eens een telefoontje doen, benieuwd waar ze zullen staan dansatsurfer schreef:=> ge kunt edpnet telephony ook niet op andere ISP gebruiken, gelinkt aan uw IP, dus waarom zou je noodnummers niet kunnen bellen met deze ingreep.
(geloof me je kan jouw router op eenzelfde actieve eender welke adsl lijn gebruiken, over vdsl durf ik me niet uitspreken).
In die zin heb je dan weer een nomadisch nummer binnen belgië lijkt me.
onlangs ook bij Philippe_d mijn accountgegevens (voip+vdsl) van edpnet doorgespeeld. hij zit bij BGC.....kon geen sip account actief krijgen!
Tenzij jij kan toveren misschien?
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Beste Johand, het zou zeker mogelijk moeten zijn om 101 te bellen via onze VOIP verbinding, ik stel voor dat u me uw edpnet klantnummer doorstuurt, zodat we kunnen onderzoeken wat er is misgelopen.johand schreef:Wij hadden zonet een noodoproep naar 101 nodig. Tot onze verbazing konden wij dit nummer niet bellen. Dit is een grote schande!!! Dit kon mensenleven kosten...
Excuses hiervoor, ik hoop dat alles toch in orde is gekomen.
Met vriendelijke groeten,
Joachim
-
- Elite Poster
Heb mijn edpnetnr. geporteerd naar weepee door aanhoudende problemen.Avenger 2.0 schreef:Zou mij verwonderen als noodnummers niet werken bij edpnet. Staat normaal duidelijk vermeld als het niet zo is bij andere voip providers.
nieuw vdsl2 contract, waardoor ik terug nieuw edpnet nr. krijg
Ga dit instellen (dialing rules) bij fritz dat hij noodnummers via epdnet laat verlopen.....eventjes checken bij edpnet of het werkt....(zie 0800 nr.'s die niet werkten). Testen ga ik niet doen! Wil geen boete hebben, als iedereen zijn voip oplossing gaat testen elk jaar dat ze van operator veranderen
-
- Moderator
Dat is de reden waarom ik voorstel dat VoIP providers deze dienst verplicht moeten aanbieden, maar aan de klant om te beslissen of hij gebruik wilt maken van deze mogelijkheid. Iemand die zijn nr nomadisch gebruikt (zoals in jouw voorbeeld hierboven), moet dan deze optie niet nemen.satsurfer schreef: Tegenwoordig kan bijna iedereen geografisch nr. bieden. Hebben zij controle op de juiste gegevens hiervan. Ik denk dat pstn lijn zekerheid biedt.
Moet je dan telkens -als je op verplaatsing belt- je fysische locatie op een site ingeven? En wat als je dat vergeet? Zware gevolgen.....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
heb 2 SIP accounts en FWD-account (1 in fritz + 1 smartphone)philippe_d schreef:Iemand die zijn nr nomadisch gebruikt (zoals in jouw voorbeeld hierboven), moet dan deze optie niet nemen.
dus in mijn geval zou ik dan mijn gescreende sip account smartphone moeten laten 'unscreenen' anders is het niet te doen voor noodnummers
-
- Moderator
Met jouw SIP gegevens kon ik niet registreren op mijn Belgaom lijn.satsurfer schreef:onlangs ook bij Philippe_d mijn accountgegevens (voip+vdsl) van edpnet doorgespeeld. hij zit bij BGC.....kon geen sip account actief krijgen!
Met jouw Edpnet PPPoE login kreeg ik een EDPNet IP adres, en kon ik met jouw SIP gegevens wel inloggen op jouw VoIP account ...
Maar deze discussie is hier een beetje naast de kwestie
- een EDPNet VoIP nummer kan je dus wel "'nomadisch'' gebruiken (maar alleen op een EDPNet Internet verbinding).
- EDPNet geeft de gebruiker de verantwoodelijkheid indien het nr nomadich gebruikt (tegen hun voorwaarden in).
Of ervoor zorgen dat je smartphone de GSM verbinding gebruikt voor noodnummers en niet de VoIP verbinding ??satsurfer schreef:heb 2 SIP accounts en FWD-account (1 in fritz + 1 smartphone)
dus in mijn geval zou ik dan mijn gescreende sip account smartphone moeten laten 'unscreenen' anders is het niet te doen voor noodnummers!
Er kan perfect een Oost-vlaams adres aan een 02 nummer hangen hoor ...stroper schreef:Aan de ene kant zijn de hulpdiensten(en de meeste niet technische mensen) er zo op gebouwd dat een "vast" nummer geografisch gebonden is, ik neem aan dat als de centrale gent een 02/oproep krijgt die als een vergissing zullen interpreteren!
-
- Elite Poster
sowieso zou ik zonder een softphone client werken op de smartphone....., programma opstarten, sip-account actief maken, nog wifi verbinding hebben. Tegen dan ben je 5' verloren.philippe_d schreef:Of ervoor zorgen dat je smartphone de GSM verbinding gebruikt voor noodnummers en niet de VoIP verbinding ??satsurfer schreef:heb 2 SIP accounts en FWD-account (1 in fritz + 1 smartphone)
dus in mijn geval zou ik dan mijn gescreende sip account smartphone moeten laten 'unscreenen' anders is het niet te doen voor noodnummers!