VDSL modem rechtstreeks op TF2007 (enkel voip+dsl)

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

waarschijnlijk domme vraag... :eek:

Ik heb VDSL2 bij edpnet. lijntype: NoVoice (gebruik voip)

Heb een TF2007 gratis bij Belgacom gekregen. :-D

In deze configuratie heb ik VDSL.

Kan ik de 6 pin DSL splitter 'uitschakelen' op 1 of andere manier? Misschien krijg ik dan nog iets beter signaal? Voor wat dient de blauwe fiche rechts?

Dank voor jullie reacties....

Afbeelding

Afbeelding

http://www.weethet.be/TF2007_6-PIN_SPLITTER.html
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Je kan beter de splitter laten steken alhoewel je geen telefonie van belgacom hebt, Er wordt nog steeds een telefoon indentificatie signaal meegestuurd, beter om die te splitsen met de splitter.
Het blauwe klemtje rechts onderaan kan je een binnenkabel op aansluiten en daar je modem op plaatsen, dus hetzelfde als de uitgang van de splitteer waar je je modem op hebt staan.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

thx redman

't is dus niet zo dat mijn kabels links, gewoon op de dsl moeten aangesloten worden, en dan splitter erop....

hoe confectioneer je zo'n kabeltje (om op de dsl naar de modem)? Ik zal moeten een vriend vragen die electronica gestudeerd heeft om dit te maken.... :oops:
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

En waar staat je modem?
Ik zie dat er uit uw splitter een plat telefoonsnoer vertrekt naar modem. Dit type kabel is niet echt geschikt voor vdsl2. De bijgeleverde kabels zijn getorst (rond).
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De invoer die nu op het zwarte klemmetje staat mag zeker niet op de blauwe dsl gehangen worden. Dit werkt niet.
Het blauw klemmetje is alleen nodig als je de modem ergens anders wilt plaatsen met een binnenkabel, dit gaat zeker niet zorgen voor een beter signaal.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Digital_007 schreef:En waar staat je modem?
Ik zie dat er uit uw splitter een plat telefoonsnoer vertrekt naar modem. Dit type kabel is niet echt geschikt voor vdsl2. De bijgeleverde kabels zijn getorst (rond).

Ik denk dat bij edpnet die er niet bijgeleverd worden
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het beste dat je kan doen is inderdaad de splitter blijven gebruiken. Deze rechtstreeks koppelen gaat ook maar dat maakt geen verschil uit.
Even kort :
Zwarte klem : de kabels van Belgacom zelf (je invoer dus)
Groene klem : bedoeld voor alle koperkabels van je telefonie op aan te sluiten
Blauwe klem : bedoeld om je VDSL2 modem aan te sluiten.

Normaal plaatst men de TF2007 aan de invoer, en hangt men daar je modem op. Echter pak nu bvb een huis waar de invoer van Belgacom toekomt in de garage, en er telefoonkabels getrokken zijn naar de slaapkamer, living en bureau dan kan men - in samenspraak met de klant uiteraard - ervoor kiezen om slaapkamer, living en bureau het blauw-wit paar te gebruiken voor telefonie naar deze plaatsen en het andere paar (ik gebruik groen-groenwit bij UTP ofwel paars-groen bij VVT) gebruik ik voor het VDSL2 signaal door te sturen naar het bureau. In de bureau plaats je nog een extra 5polig contactpunt en je zet de bbox2 daar. De splitter doe je op de TF2007.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

wegens plaatsgebruik in socarex buis, dunne kabel naar zolder (8 m. hoger). Zou evt. nu de vdsl router-modem beneden plaatsen bij de bgc aansluiting en via wifi werken. Op voorwaarde dat ik max. snelheid haal via de wifi. (802n)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vergeet dat laatste maar :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

krisken schreef:en het andere paar (ik gebruik groen-groenwit bij UTP ofwel paars-groen bij VVT) gebruik ik voor het VDSL2 signaal door te sturen naar het bureau. In de bureau plaats je nog een extra 5polig contactpunt en je zet de bbox2 daar. De splitter doe je op de TF2007.

zo is het bij mij....
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Deze opstelling zou perfect moeten werken. Kan je even duidelijk uitleggen wat je juist nu hebt en wat je wilt veranderen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

krisken schreef:Vergeet dat laatste maar :)

toch minstens 50 Mbit (als je 300 Mbit technisch aankan?) Nu krijg ik nog 1 streepje of soms 2 op mijn smartphone beneden, laptop ook wifi signaal 'laag' toont hij...

aan router: 4 streepjes

theoretisch kan ik nog altijd een cat6 kabel naar boven trekken (heb er liggen)
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

Het is uiteraard best de modem beneden naast NTP te plaatsen en te verbinden naar TF2007 met deftig getorst telefoonsnoer.
Krijg wel de kriebels als ik de installatie zie van de NTP. Volgens mij zijn de draden plat gedrukt aan de linkerkant als het deksel erop geplaatst wordt.
Normaal komt de grijze invoerkabel langs onder binnen in de NTP en heb je geen risico op gebroken draad.
Ik zou dat afknippen waar de draden platgedrukt zijn en opnieuw aansluiten.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

krisken schreef:Deze opstelling zou perfect moeten werken. Kan je even duidelijk uitleggen wat je juist nu hebt en wat je wilt veranderen?

dus zoals op foto boven (da's de garage)....
kabel uit splitter gaat naar zolder....daar komt die kabel terecht in contactdoos, waar een 5 polige fiche op aangesloten is (heeft vriend voor mij ooit gedaan, daar ik geen fiches kan maken). In principe zou de kabel vanuit de DSL splitter eigenlijk rechtstreeks op de modem kunnen aangesloten worden (tussenstap vermeden).

waarom modem verhuizen:
1) beneden een beter wifi signaal wil....kan ook repeater zetten (een dezer dagen krijg ik nieuwe fritzbox, dus zou oude als repeater kunnen gebruiken, maar ik probeer mijn stroomverbruik niet onnodig in de hoogte te jagen :-D )

2) Ook gebruik ik nu sagem f@st + fritzbox, binnenkort de Fritzbox 7340 (met ingebouwde VDSL modem, die iets minder van kwaliteit is denk ik dan de sagem) Dus als hij vlak aan aansluiting staat: nog beter vdsl signaal?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Digital_007 schreef:Het is uiteraard best de modem beneden naast NTP te plaatsen en te verbinden naar TF2007 met deftig getorst telefoonsnoer.
Krijg wel de kriebels als ik de installatie zie van de NTP. Volgens mij zijn de draden plat gedrukt aan de linkerkant als het deksel erop geplaatst wordt.
Normaal komt de grijze invoerkabel langs onder binnen in de NTP en heb je geen risico op gebroken draad.
Ik zou dat afknippen waar de draden platgedrukt zijn en opnieuw aansluiten.

bedankt Digital_007

idd. bij het nemen van de foto heb ik gemerkt dat de draden wat platgedrukt waren.....heb doosje nu goed opgeplaatst, en ze gaan langs de opening.

Zoveel kabel heb ik niet over, als ik er nog stukje afknip......of ben ik verkeerd?

moeten de koper draden ook niet in een lusje (voor beter contact)

Ik zal nog eens nakijken als ik de modem verhuis....
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”