wireless-n performantie

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Heb sinds een paar dagen een WNDR3700 router van Netgear. Daardoor kan ik vanaf nu ook wireless-n gebruiken. Heb hierbij echter het volgende bizarre probleem in combinatie met een Vaio laptop. Chipset is Atheros AR9285.

Wanneer ik de router instel op b/g only, dan heb ik geen probleem. Ik haal met iperf een goeie 20Mbps. Windows 7 geeft aan dat de connectie 54Mbps is. Mijn backup programma (EMC Retrospect) haalt 150 MB/min.

Wanneer ik echter de router instel op b/g/n, zowel 130Mbps als 300Mbps, dan heb ik wel problemen. Om te beginnen geeft Windows 7 respectievelijk 65 en 150Mbps aan. Ik vermoed dat dit niet abnormaal is en het is omdat de AR9285 chip geen 40MHz bandbreedte supporteert. Mijn iperf is in beide gevallen echter ook delfde, namelijk 30 Mbps. Dat vind ik al behoorlijk aan de lage kant, zeker voor 150Mbps. Maar wat me helemaal van de wijs brengt is dat mijn backup nu nog slechts aan 30 MB/min draait, wat overeen zou komen met ongeveer 6Mbps. Het vreemde echter is dat een speedtest naar speedtest.telenet.be wel de volledige Internet snelheid haalt (rond de 45 Mbps met Fibernet).

Ik krijg hier dus kop noch staart aan. Heb al vanalles geprobeerd : encryptie wijzigen (normaal haal je bij wireless-n enkel volle snelheid bij WPA2+AES), verschillende driver parameters van de AR9285, Windows 7 TCP auto-tuning afgezet,... Maar niets helpt.

Iemand nog andere ideeën/voorstellen ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Nog wat verder getest en zeer opmerkelijke vaststellingen gedaan. Ik dacht van eens de network usage te controleren via Task Manager.

Volgende testen zijn van laptop1 (Win 7) naar server (Win XP Pro)

1. Ik start de backup. Op dat moment gaat mijn network usage naar ong. 3% (dus 4.5 Mbps) en blijft enorm stabiel. De backup draait op dat moment ook aan slechts 30 MB/min.
2. Tijdens die backup start ik vervolgens iperf met een testtijd van 2 minuten. Op dat moment stijgt de usage naar 23% (34.5 Mbps) en is weer vrij stabiel. Iperf klokt af op 30 Mbps. Maw, iperf merkt totaal niets van mijn backup.
3. Ik start nog eens iperf op (terwijl de backup nog altijd loopt) en halfweg doe ik een Telenet Speedtest. Ik zie de network usage grafiek nu kortstondig pieken naar meer dan 50%, en Speedtest klokt af op 48Mbps. Maw, Speedtest merkt totaal niets van mijn backup+iperf.

Dan eens getest met tegelijk een iperf naar server maar ook naar desktop (Win XP Home). De iperf naar de server merkt weer totaal niets van de 2de parallelle iperf. Die 2de iperf gaat echter aan 60 Mbps en in de netwerk monitor zie ik nu dus effectief al 60% usage, goed voor gezamelijk ongeveer 90 Mbps.

Je zou nu gaan denken dat om de een of andere reden die server maar 30 Mbps kan binnenhalen, maar neen hoor. Een iperf van laptop2 (Win XP Pro) naar de server haalt 60 Mbps.

Kortom: het lijkt erop alsof de connecties vanuit de Win7 machine gecapped zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik vreesde al dat dit een vaag probleem was waarvoor niemand een oplossing gaat hebben :P
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

* heb je ook al op "wifi-n only" gezet?
* heb je ook iets van een LAN poort (ftp server?) -> wifi gedaan?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

* Wifi-n only: halvelings. In de config van mijn router kan ik enkel kiezen 54, 130 of 300 Mbps. Echt op n-only kan ik niet zetten, maar heb wel eens test gedaan met die laptop als absoluut enige client op het 130 of 300 Mbps wifi network (nl door de SSID en key te wijzigen). Zelfde resultaat.
* LAN->wifi : eigenlijk is mijn Telenet speedtest dat al, en dat gaat dus goed. Ook HD videos openen die op de server staan en die op de laptop afspelen gaat goed (terwijl het met wireless-g haperde wegens te weinig bandbreedte).
Alexke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 17 keer

mijn ervaringen met WiFi zijn over het algemeen niet echt positief.
Het is draadloos en daarom in mijn mening : traag en onbetrouwbaar.
Ik haal hier op mijn N1 vision ongeveer 4.5mb per seconde. Ook van alles geprobeerd , E3000 gaan lenen ,andere laptop enzovoort!
WiFi is echt iets om met een gsm of laptop in de zetel te kunnen surfen.
ga voor een bedraad netwerk en je backup is binnen 10 minuten gedaan.
Specs: Intel i7 5960x @ 4.3ghz - Rampage V Extreme - 16gb DDR4 Dual Channel 2800mhz - 2 x 980GTX Ti - AX1200i - 1Tb Samsung 840 EVO
GSM : Duosim Base Business 7 : iPhone 6S + iPhone 5S
Tablet : iPad Air 2
Belgacom TV en Intense Internet
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Eens proberen met OpenWrt?
Ik heb de post maar snel doorgelezen maar ik zie je nergens praten over 5Ghz of 2,4Ghz? Met OpenWrt kun je 1 van de 2 uitschakelen. Ik zet 5Ghz uit want daar is de ontvangst barslecht. 2,4 Ghz werkt perferct bij mij. Ik gebruik het echter alleen maar om te surfen in de zetel. Voor de rest altijd bedraad. (heb ook de wndr3700v2)

Ik weet niet of je er iets mee bent maar ik kan het maar posten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb eerst DD-WRT geprobeerd, maar er terug afgegooid wegens niet stabiel. Oorzaak is het 'Stuck Beacon' probleem, dat notabene veroorzaakt wordt door clients met een Atheros chipset. OpenWRT wou ik nog even mee wachten. Het is overigens nog maar zeer de vraag (if not onwaarschijnlijk) of de oorzaak in de router zit.

Ik gebruik zowel 5GHz als 2.4GHz omdat ik ook enkele 5GHz wireless-n clients heb (die overigens zeer snel wireless hebben, inclusief die backup). Maar Atheros supporteert geen 5GHz en zelfs geen channel bonding, daardoor is de snelheid dus überhaupt al beperkt tot 150 Mbps.

Maar inderdaad, ik heb het ondertussen wel al opgegeven en zal maar telkens mijn netwerkkabel uithalen om die laptop te backuppen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Atheros :bang:

Elke Atheros dat ik al ben tegengekomen heeft problemen met WIFI N. Enige manier om het opgelost te krijgen = Drivers updaten!
Echter, Windows zal er geen vinden en op de site van atheros ga je er vermoedelijk ook geen vinden.
Ga op zoek via http://atheros.cz
Zorg wel dat systeemherstel up&running is.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Ik weet het niet maar OpenWrt erop zwieren duurt niet lang hé. Als ik google naar 'Stuck Beacon' dan zie ik enkele onderwerpen die dateren van 2007-2009. Ondertussen zal in de trunk versie van OpenWrt dit probleem wel al opgelost zijn zeker?

of zoals "xayana" zegt: drivers van laptop udaten?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Het Stuck Beacon probleem is op DD-WRT, niet OpenWRT ;). Maar had al vrij veel ervaring met DD-WRT, dus die zwierde ik er eerst op. Vroeg of laat ga ik toch wel OpenWRT proberen, denk ik, want de stock firmware is toch echt redelijk beperkt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Toch een kleine doorbraak. Aangezien ik nog de config van mijn DD-WRT experiment gesaved had, was het peanuts om er terug eens DD-WRT op te zetten om daarmee te testen. En hiermee blijkt het probleem effectief opgelost. Het volledige relaas lees je hier : http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... e/36903256 .

Nu rest me 2 mogelijkheden :
* met het Stuck Beacon probleem leven. Er is nl een workaround die de interface monitort en wanneer hij down is hem herstart.
* of toch maar eens OpenWRT proberen...

Geen haast bij, dus zal er eens een paar nachtjes over slapen :).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

@Tomby

Had jouw Netgear WNDR3700 van iBOOD twee stickers op de verpakking van de router?
Zoiets als in onderstaand plaatje (eerste sticker gebroken en tweede sticker intact)?
150 megabytes per minuut is veel te traag, me dunkt.
Ik heb er toen meerdere gekocht op iBOOD.
Met sommige haal ik 11-12 megabytes per seconde, continue.
Met andere (zelfde setup qua plaatsing en configuratie) 2 megabytes per seconde, als het meezit.
Zulke twee stickers duiden mijn inziens op een refurbished router (in het beste geval of anders een poging tot) ...

Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Die 150M/minuut is door het backup programma. Daar haal je nooit de maximale throughput mee wegens allerlei overhead, oa de al simpelweg de file compares (want is een incrementele backup), de compressie en de encryptie. Files copiëren van een netwerk share gaat veel rapper. De test was met een directory van 1G aan medium sized bestanden. Was in 2 minuten overgehaald naar mijn netbook, dus zo een 8MB/s, en een netbook is sowieso wel beperkt qua snelheid. Zou ook eens met de Vaoi van mijn vrouw moeten proberen om nog verschil te zien.

Dat gezegd zijnde, was het mij idd ook opgevallen dat de plastic verpakking al eens opgedaan geweest was, en vervolgens terug dichtgeplakt. Ik dacht ook direct aan een returned exemplaar. Maar voor de rest was er niet het minste krasje of zo op het toestel te merken, waardoor ik toch twijfel of het wel een refurb was. Als ik me nog herinner was die gebroken seal trouwens (ook) voor de documentatie en had ik de indruk dat het een toestel voor een andere markt was, waar ze nu effen de documentatie van gewisseld hadden. Zoiets gebeurt wel vaker bij iBood.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”