HD Digicorder (huur) en HD Digibox

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
meubel
Member
Member

Misschien een stom vraagje, maar kan er mij eens iemand uitleggen wat het verschil is tussen deze twee? Ik vermoed dat men met een Digicorder ook programmas op voorhand kan programmeren?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Digibox = enkel digitaal kijken
Digicorder = digitaal kijken + opnemen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
meubel
Member
Member

Kan ik - wanneer ik geen zin heb om digitaal te kijken - nog altijd analoog tv kijken bij Telenet?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja (voorlopig toch wel).
Maar ooit zal analoge TV van de kabel verdwijnen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het kan inderdaad maar waarom zou je willen ? Eens je enkele dagen digitaal gekeken heb wil je heus niet meer naar een beeld kijken dat vol "ruis" zit (zelfs indien je analoog signaal redelijk goed is heb je nog steeds een groot verschil).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ik kan al enkele redenen noemen, waarom we hier (meestal) analooog blijven kijken:
- gemak van één afstandsbediening,
- vlugger zappen,
- kast onder TV moet openstaan om te kunnen zappen op onze digicorder.

last but not least, ik zie zo géén enorm verschil tussen analoog/digitaal (met uitz. van enkele posten).
* misschhien omdat mijn ogen niet meer zo goed zijn als de jouwe :(
* of omdat de verbinding via de digicorder en TV over scart gaat (geen HD) ?

Ik hoop ook dat de analoge kabel nog niet te vlug verdwijnt, ook al wegens het gemak om meerdere TV's aan te sluiten.

Ik zag ook op sites van de Nederlandse FTTH projecten, dat ze daar het (digitaal) signaal terug converteren naar een 35-tal analoge TV kanalen (coax uitgang op de fiber decoder). Op die manier kunnen de gebruikers die op FTTH inschrijven hun oudere TV toestellen blijven gebruiken, en meerdere TV's aansluiten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:- gemak van één afstandsbediening,
Bij TN krijg je standaard een beperkt programmeerbare AB... het enige wat ik er trouwens mee doen is m'n TV aan en uitschakelen, verder heb ik geen andere functies nodig. De eerste generatie HD Digicorders heeft wel het nadeel dat je je volume niet kan regelen bij gebruik van HDMI (wat je met AB als Logitech prima kan oplossen).
philippe_d schreef:- vlugger zappen,
Eigenlijk mag ik daar niet over klagen... noch met m'n Digibox, SD Digicorder en nieuwste HD Digicorder.
philippe_d schreef:- kast onder TV moet openstaan om te kunnen zappen op onze digicorder.
Da's inderdaad een nadeel van het extra kastje.
philippe_d schreef:* of omdat de verbinding via de digicorder en TV over scart gaat (geen HD) ?
Ik heb zelf ook nog alle TV's aangesloten via SCART (vind het een beetje zonde ze buiten te gooien voor het handje vol zenders dat nog maar HDTV heeft), en het verschil is goed zichtbaar als je eens terug switched. Initieel deed ik dat nog wel eens als twee opnames bezig waren, maar met de nieuwe decoder heb je zelfs drie tuners.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

philippe_d schreef:last but not least, ik zie zo géén enorm verschil tussen analoog/digitaal (met uitz. van enkele posten).
* misschhien omdat mijn ogen niet meer zo goed zijn als de jouwe :(
* of omdat de verbinding via de digicorder en TV over scart gaat (geen HD) ?
Enkele mogelijkheden:
* Je hebt nog een oude CRT TV.
* Je hebt een enorm goede LCD/Plasma TV die een enorm stabiel beeld kan genereren van een analoge input
* Je gebruikt geen RGB signaal op je SCART: ofwel doordat je het niet ingesteld hebt op de Digibox (staat standaard op CVBS), ofwel omdat je TV geen RGB binnenkrijgt (ofwel geen support ofwel gebruik je uitgerekend de niet-RGB SCART ingang bij meerdere SCART inputs), ofwel een slechte SCART-kabel die de RGB pinnen niet gebruikt.

Ik gok op het laatste. Het verschil tussen CVBS (Composite) en RGB is dag en nacht, en dan moet je weten dat CVBS van een digitale bron nog altijd beter is dan UHF (analoge TV).
ROL
Starter
Starter

Een bijkomend probleem van de TN-afstandsbediening is dat deze de sub-pagina's in teletekst niet kan vastspijkeren en je terug met roulerende pagina's zit ! Daarom kijk ik teletekst analoog of via dvb-c : daar kan ik de functies van de AB van de tv gebruiken, waar vastspijkeren wel mogelijk is.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Er is een immens verschil tussen analoog en digitaal : dit in termen van comfort, beeld en geluid.

Vooreerst : weg met die SCART kabel! Vervang hem door HDMI (hoeft zelfs geen dure kabel te zijn) en zie meteen het immense verschil.

Afstandsbediening : zelf gebruik ik slechts 1 toestel, nl. de goedkoopste van Logitech (4 in 1 voor destijds 29 euro) waarmee ik echt alles kan bedienen.

Mits een kleine investering plaats je zo een infrarood "oogje" (ontvanger) op de TV, via een minuscuul kabeltje verbonden met de digicorder. Deze kan
dus perfect in een afgesloten ruimte staan. Bij mijn schoonvader geïnstalleerd zonder problemen ; het oogje kleeft op de TV en als je het toont dan
ziet men het zelfs niet. Er bestaan dergelijke infrarood verdeelbakjes voor vb. 4 toestellen.

Vlugger zappen : ik moet zeggen, na de softwareupdate enkele maanden geleden ging de digicorder plots een versnelling hoger en dat nieuw toestel is gewoonweg verbluffend nog veel sneller... De snelheid van mijn LCD bediening verdwijnt hierbij echt in het niets.
Bovendien is de digitale gids echt een niet meer te missen onderdeel van het TV kijken.

Comfort : enorm gebruiksvriendelijk, vergeleken met vb. Belgacom TV (TV Vlaanderen weet ik helaas niet)

Opnames : tegelijkertijd 2 opnames en een andere zender bekijken! Met het oude model kon je geen andere zender bekijken maar wel een andere opname.

Misschien nog een voordeel is, maar dan echt specifiek voor Telenet, het feit dat u nog meerdere TV's (analoog) kunt aansluiten terwijl dit bij de concurrentie niet mogelijk is. Tegen de tijd dat analoog ophoudt te bestaan zou het vermoedelijk moeten volstaan om alsnog digitaal te kunnen kijken
via een smartcard ipv. een volwaardige digibox (weliswaar met een modern TV toestel)

Kort samengevat : zoals hier eerder vermeld : ook ik zou dit voor geen geld ter wereld meer willen missen!
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”