Hallo,
Ik ben al een tijdje op zoek naar praktische feedback van telenet gebruikers ipv naar theoretische snelheden.
Mijn internet gebruik:
Sinds een tijdje maak ik geregeld HD videos van een spel dat ik op een behoorlijk niveau speel (World of Warcraft) die ik vervolgens naar youtube upload. Vaak meer dan een gigabyte groot. Bij m'n huidige provider Dommel heb ik via speedtest ongeveer een upload snelheid van 0,3 mb/s (in theorie is m'n abonnement bij dommel het strafste, alleen woon ik in een vrij oud huurhuis waarvan de koper bekabeling volgens de belgacom installateur in een povere staat is, wat een snelheidsbeperking geeft) De realiteit is dat een video naar youtube uploaden vaak 8-10 uur duurt. Wanneer ik een video upload gaat de ms (lag) zodaning de hoogte in dat WoW spelen haast onmogelijk is, Dus is dat een klusje voor wanneer ik slaap. Wat niet echt wenselijk is omdat de comp in dezelfde kamer staat en nogal wat lawaai kan maken.
De laatste tijd krijg ik een hoop vragen op m'n youtube channel om te live streamen wanneer ik speel. Met m'n huidige connectie is dat uiteraard niet mogelijk.
En een derde en laatste aspect is de ping. Bij dommel zit ik gemiddeld rond de 30 naar een server die blijkbaar in Parijs staat. Waar ik dus erg tevreden over ben.
Vroeger (3-4j) geleden- ben ik telenet klant geweest en over 't algemeen best tevreden. Het lijkt - gezien de staat van de bekabeling - dan ook m'n enige optie te zijn. Echter upload snelheid was toen niet echt belangrijk voor mij, en dus kan ik er mij geen echt beeld over vormen.
Mijn concrete praktische vragen aan telenet gebruikers:
1) Zijn de upload tijden voor HD video naar youtube echt supersnel? Over hoeveel tijd praten we voor een 10min HD video (of 1gyg)? Een Deen waarmee ik samen wow speel, heeft een soortgelijk fibernet abonnement. Half uurtje nadat we beiden hetzelfde gefilmd hebben staat zijn video online (editten incluis). 1g duurt max 10 minuutjes voor hem.
2) Zit er echt een groot praktisch verschil tussen fibernet en Fibernet Xl qua uploadsnelheid? Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit of 't 10 of 30 minuten duurt om een video up te loaden, zolang 't geen 10 uur is.
3) Wat is je gemiddelde MS / ping als je op de normale europese servers speelt? Heb je last van lag en hoe vaak?
4) Gaat streaming volt met Fibernet (haperingen, lag, heeft 't een invloed op je ms)? En zo ja, is't aan te raden om XL te nemen mbt maandelijks volume (we praten over 4x 3-5uur per week streamen)). Grote content downloaden doe ik overigens zelden.
5) Hoe is telefoon bij telenet? Momenteel heb ik een all in abonnement bij dommel waarbij ik onbeperkt internet en onbeperkt gratis bellen heb naar vaste lijnen. Ik bel zelden, maar 't is wel belangrijk voor mij om bereikbaar te zijn op een vaste lijn. Momenteel betaal ik ongeveer 55 euro per maand aan dommel. De Fibernet shake met tv (die ik nooit ga gebruiken) / telefoon & 100 gb per maand is vergelijkbaar in prijs. De XL shake is al direct de helft duurder (jammer genoeg is er geen shake zonder dig tv).
Iedereen die de moeite neemt om te antwoorden, bedankt bij voorbaat.
Getekend,
Een oude gamer
Fibernet upload snelheid vr youtube & streaming?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 13 keer
Met Fibernet XL zou dat geen probleem mogen zijn: 5Mbit upload.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
In theorie zou dit geen probleem mogen geven. Echter in de praktijk : no idea. Ik zou zeggen maak eens een video en upload deze bij iemand die een telenetaansluiting heeft. Dan heb je antwoord op al je vragen
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
denouwen schreef:Ik ben al een tijdje op zoek naar praktische feedback van telenet gebruikers ipv naar theoretische snelheden.
Doe je dat expres sail0rbe, de theoretische snelheid posten? Topicstarter vraagt expliciet géén theoretische snelheden!sail0rbe schreef:Met Fibernet XL zou dat geen probleem mogen zijn: 5Mbit upload.
Vroeger bij Telenet haalde ik maximum 0,5 Mbps upload naar Youtube met een abonnement met een theoretische upload van 1,5 Mbps.
Nu met een VDSL2-verbinding haal ik praktisch 2 Mbps upload naar Youtube.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Toch een aantal bemerkingen...
- Onlangs had TN geruime tijd nog problemen met het streamen van YouTube video's (ondertussen is dit volgens mij weer opgelost maar het komt nogal eens terug), echter ik weet niet of het ook impact had op het uploaden ervan.
- Uploaden en simultaan gamen gaat volgens mij nooit goed gaan (dus ook niet via xDSL), tenzij je perfect QoS kan instellen. De upload gaat anders je upstream verzadigen zodat ook de downstream in problemen komt omdat de ACK's verzuipen in die overbelaste upstream.
- Geef de naam eens van je server en een TN'er zal er wel een ping naar doen.
- Vergeet niet de prijs voor je kabelabbonement erbij te rekenen ! Probleem is dat TN geen Shakes meer heeft zonder digitale TV, dus er komt steeds zo'n 13 euro bij (en als je echt geen TV kijkt is dat dus want eigenlijk betaal je dan zo'n 13 + 8 euro huur voor niets).
- Telefoon bij TN werkt prima... en was steeds concurrentieel (tenzij je echt VoIP gaat gebruiken), echter nu BGC voortaan ook de oproepen naar GSM gratis maakt staat TN natuurlijk terug een stapje achter.
- Onlangs had TN geruime tijd nog problemen met het streamen van YouTube video's (ondertussen is dit volgens mij weer opgelost maar het komt nogal eens terug), echter ik weet niet of het ook impact had op het uploaden ervan.
- Uploaden en simultaan gamen gaat volgens mij nooit goed gaan (dus ook niet via xDSL), tenzij je perfect QoS kan instellen. De upload gaat anders je upstream verzadigen zodat ook de downstream in problemen komt omdat de ACK's verzuipen in die overbelaste upstream.
- Geef de naam eens van je server en een TN'er zal er wel een ping naar doen.
- Vergeet niet de prijs voor je kabelabbonement erbij te rekenen ! Probleem is dat TN geen Shakes meer heeft zonder digitale TV, dus er komt steeds zo'n 13 euro bij (en als je echt geen TV kijkt is dat dus want eigenlijk betaal je dan zo'n 13 + 8 euro huur voor niets).
- Telefoon bij TN werkt prima... en was steeds concurrentieel (tenzij je echt VoIP gaat gebruiken), echter nu BGC voortaan ook de oproepen naar GSM gratis maakt staat TN natuurlijk terug een stapje achter.
-
- Deel van't meubilair
Dan spreek je wel over een Fibernet XL (dan is de TS wel bijna 100 euro kwijt per maand)... een gewone Fibernet heeft slechts de helft (2.5 Mbps waarvan je zo 10% mag aftrekken als maximum snelheid als de peerings natuurlijk in orde zijn).rozagona schreef:Waarom post jij dan zelf hier jou 2Mbps. Met Fibernet is het zeker meer.
-
- Moderator
- Contacteer:
Even mijn bemerkingen
1. Let op als je overdreven veel gaat downloaden/uploaden bij Telenet : zoek op dit forum eens naar "vrij downloaden" en lees de topics
2. TS heeft nu internet via telefoonlijn (adsl/adsl2/vdsl?) waarbij hij vermoed dat zijn interne bekabeling niet goed is. Dit zou volgens TS de reden zijn dat het uploadennaar YT +10 uur duurt. Indien dit echt zo is (TS : dubbel en triple check aub) dan is enkel telenet een alternatief
3. Welke WOW server gebruik je juist?
4. Zoals reeds gezegd : bij xdsl technologie (zekr adsl/adsl2) is het zo dat bij uploaden je een hogere ping krijgt (meer dan 100 ms is doodnormaal). Bij vdsl heb ik hiermee nog geen problemen ondervonden. Misschien is dit een oplossing? Geen idee of dit bij TN ook zo is
1. Let op als je overdreven veel gaat downloaden/uploaden bij Telenet : zoek op dit forum eens naar "vrij downloaden" en lees de topics
2. TS heeft nu internet via telefoonlijn (adsl/adsl2/vdsl?) waarbij hij vermoed dat zijn interne bekabeling niet goed is. Dit zou volgens TS de reden zijn dat het uploadennaar YT +10 uur duurt. Indien dit echt zo is (TS : dubbel en triple check aub) dan is enkel telenet een alternatief
3. Welke WOW server gebruik je juist?
4. Zoals reeds gezegd : bij xdsl technologie (zekr adsl/adsl2) is het zo dat bij uploaden je een hogere ping krijgt (meer dan 100 ms is doodnormaal). Bij vdsl heb ik hiermee nog geen problemen ondervonden. Misschien is dit een oplossing? Geen idee of dit bij TN ook zo is
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Dat is jou uitspraak... ik lees hier vaak andere dingen. Nu als ik de TS z'n post lees denk ik niet dat volume z'n hoofdprobleem is.rozagona schreef:Vrij downloaden geen enkel probleem met fibernet100.
54.95 plus kabelkost is 68 a 69 euro (volgens mij is dat heel wat meer dan de helft).rozagona schreef:Fibernet50 kost ook maar de helft en haalt zeker 2Mbps upload.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik had een vermoeden, maar ik heb helaas niet gekeken naar zijn aantal posts. Vermoeden kwam er na zijn speedtest link
Telefonie = EDPnet + OVH
- 7zp
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
10min HD video is geen 1gig, tenzij het raw is. Encode eerst naar H264 en uw bestanden zouden al een pak kleiner zijn. En zover ik weet heeft telenet vrij goeie peerings naar europa toe (in tegenstelling tot dommel soms, crappy hwng netwerk).
Bedankt voor alle reacties!
tarren mill - stockholm - 213.248.123.21
stormscale - frankfurt - 80.239.233.60
kazzak - stockholm - 213.248.123.43
kul tiras - parijs - 80.239.181.54
(http://www.wowwiki.com/EU_English_realms_info -> IP per server overzicht).
Ik zag trouwens dat TN een business shake heeft vr telefoon & internet. Alleen komt die dus duurder uit dan de persoonlijke met TV/Internet/Telefoon.
Wat ik dus moet zien uit te vissen is hoeveel volume 1 uur streamen in beslag neemt. Dan is't erg makkelijk uit te rekenen hoeveel gyg ik nodig heb per maand voor deze 2 zaken alleen.
Eerlijk, of ik nu een 2gyg bestand aan 2 mbs of 5 mbs binnenhaal, voor die paar keer dat ik dat nodig heb, maakt mij niks uit. Maar tussen uploaden aan 10-30 kbps vs 1 MB+ zit natuurlijk wel een wereld van verschil. 't Moet gewoon een beetje vooruitgaan, dat is alles.
Ik denk dat ik eigenlijk m'n vraag had kunnen samenvatten als: 'welke effectieve uploadsnelheid haal jij met een 2,5mbps upsteam fibernet abonnement naar youtube'.
Den ouwen
Op zich is dat geen issue, als een upload dermate snel gaat (15-20 minuutjes) is't geen probleem voor mij om ff naar de wc te gaan (of zo). Als't uren duurt dan is't natuurlijk een ander verhaal.r2504 schreef:Uploaden en simultaan gamen gaat volgens mij nooit goed gaan (dus ook niet via xDSL), tenzij je perfect QoS kan instellen. De upload gaat anders je upstream verzadigen zodat ook de downstream in problemen komt omdat de ACK's verzuipen in die overbelaste upstream.
Ben op een aantal servers actief, maar in orde van belangrijkheid:r2504 schreef:Geef de naam eens van je server en een TN'er zal er wel een ping naar doen.
(http://www.wowwiki.com/EU_English_realms_info -> IP per server overzicht).
Ja kabelabbonement heb ik nu ook, alleen haat ik digitale TV (ik kijk enkel sport, nieuws en 's nachts naar Discovery terwijl ik een sigaret smoor). Ik heb dig TV gehad en het is traag, maakt veel te veel lawaai en heeft veel te veel posten waar ik toch nooit naar kijk. Gewone TV is perfect voor mij.r2504 schreef:Vergeet niet de prijs voor je kabelabbonement erbij te rekenen ! Probleem is dat TN geen Shakes meer heeft zonder digitale TV, dus er komt steeds zo'n 13 euro bij (en als je echt geen TV kijkt is dat dus want eigenlijk betaal je dan zo'n 13 + 8 euro huur voor niets).
Ik zag trouwens dat TN een business shake heeft vr telefoon & internet. Alleen komt die dus duurder uit dan de persoonlijke met TV/Internet/Telefoon.
M'n download gebruik beperkt zich tot youtube, af en toe eens een groot software bestand downloaden. Vroeger had ik 100 gb / maand bij TN, en indien ik op 90% zat dan kreeg ik een waarschuwingspagina, en was't erg makkelijk om een paar gyg bij te bestellen. Is dat nog steeds zo?krisken schreef: 1. Let op als je overdreven veel gaat downloaden/uploaden bij Telenet : zoek op dit forum eens naar "vrij downloaden" en lees de topics
Wat ik dus moet zien uit te vissen is hoeveel volume 1 uur streamen in beslag neemt. Dan is't erg makkelijk uit te rekenen hoeveel gyg ik nodig heb per maand voor deze 2 zaken alleen.
Nu ben ik ff in de war. Ik heb bij dommel het zwaarste abonnement dat ze hadden lopen (vdsl2). Er moest een gast van belgacom (vermoed ik) langskomen om wat aan de draden te prutsen vermits ik geen normale belgacom telefoonaansluiting had. Toen die de koperdraad in de kelder zag (ik woon op 1ste verdiep) stond er bij wijze van spreken haar op. Die moet van in de jaren 60 dateren. Door de lamentabele staat van die kabel vertelde hij me dat de snelheid beperkt zou zijn (wat dommel en later andere mensen als 't tersprake kwam mij konden bevestigen). Ik kan ook niet zomaar die kabel vervangen vermits ik geen eigenaar ben.krisken schreef:2. TS heeft nu internet via telefoonlijn (adsl/adsl2/vdsl?) waarbij hij vermoed dat zijn interne bekabeling niet goed is. Dit zou volgens TS de reden zijn dat het uploadennaar YT +10 uur duurt. Indien dit echt zo is (TS : dubbel en triple check aub) dan is enkel telenet een alternatief
...
Als dit over mij gaat, dan heb je de verkeerde voor vermoed ik. Al vaak dit forum gechecked als ik een probleem heb, maar nog nooit gepost.Goztow schreef:Mensen toch, hadden jullie RR niet herkend?
Als 't zo is dat een 2,5mb fibernet een 2mb effectieve upload speed naar youtube heeft dan is dat perfect voor mij. Ik stam uit een tijd waarbij gegoocheld werd met cijfers. Een 56kbps modem gaf 5 kpbs effectieve snelheid, een 20mbps lijn had dan plots maar 1,5 mbps lijn. Daarom dat ik liever effectieve practische cijfers had dan de theoretische, vermits er zoveel omstandigheden zijn die de theoretische naar beneden halen.r2504 schreef: een gewone Fibernet heeft slechts de helft (2.5 Mbps waarvan je zo 10% mag aftrekken als maximum snelheid als de peerings natuurlijk in orde zijn).
Eerlijk, of ik nu een 2gyg bestand aan 2 mbs of 5 mbs binnenhaal, voor die paar keer dat ik dat nodig heb, maakt mij niks uit. Maar tussen uploaden aan 10-30 kbps vs 1 MB+ zit natuurlijk wel een wereld van verschil. 't Moet gewoon een beetje vooruitgaan, dat is alles.
Ik denk dat ik eigenlijk m'n vraag had kunnen samenvatten als: 'welke effectieve uploadsnelheid haal jij met een 2,5mbps upsteam fibernet abonnement naar youtube'.
Den ouwen
-
- Deel van't meubilair
Raar maar allen geven een time-out ?denouwen schreef:Ben op een aantal servers actief, maar in orde van belangrijkheid:
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik heb zelf een Fibernet XL abonnement en ik haal op elk moment van de dag 560Kb/sec upload naar Youtube, ik denk dat die informatie wel degelijk relevant is dus!raf1 schreef:Doe je dat expres sail0rbe, de theoretische snelheid posten? Topicstarter vraagt expliciet géén theoretische snelheden!
Vroeger bij Telenet haalde ik maximum 0,5 Mbps upload naar Youtube met een abonnement met een theoretische upload van 1,5 Mbps.
Nu met een VDSL2-verbinding haal ik praktisch 2 Mbps upload naar Youtube.
Ik denk niet dat je jouw situatie "van vroeger" kan vergelijken met de huidige abonnementsformules.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
In de praktijk haal jij dus 4.48Mbps, dat is 0.52Mbps minder dan de theoretische snelheid.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Bedankt voor de reacties & feedback. Ben uiteindelijk voor fibernet xl gegaan. Ik ben toch meestal actief in de groene uren, dus volume was niet zo'n belangrijke factor. Heb uiteindelijk voor max upload speed gekozen met vrij download volume. Over 3 weken
Mijn telenet fiber xl is sinds een paar uur actief en wilde eventjes terugkoppelen indien mensen deze topic terugvinden in een searchengine:
ping naar verschillende wow servers (parijs, stockholm) is 17 tot 21 ms (waarmee ik supertevreden ben)
een upload naar youtube van 1.1 gb (HD) duurde 33 minuten (zonder verwerking), waar ik lichtjes ontgoocheld in ben, kan natuurlijk aan 't tijdstip liggen
ping naar verschillende wow servers (parijs, stockholm) is 17 tot 21 ms (waarmee ik supertevreden ben)
een upload naar youtube van 1.1 gb (HD) duurde 33 minuten (zonder verwerking), waar ik lichtjes ontgoocheld in ben, kan natuurlijk aan 't tijdstip liggen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
1,1 GB = 1,1 * 1024 MB = 1,1 * 1024 * 8 Mb = 9011,2 Mb
Aan 5 Mbits geeft dit 1802,24 seconden, oftewel 30 minuten.
Zonder rekening houdend met de overhead, lijkt mij 33 minuten redelijk straf.
(Oftewel maak ik een grove redeneerfout)
Edit: Typfoutje. Bedankt Krisken.
Aan 5 Mbits geeft dit 1802,24 seconden, oftewel 30 minuten.
Zonder rekening houdend met de overhead, lijkt mij 33 minuten redelijk straf.
(Oftewel maak ik een grove redeneerfout)
Edit: Typfoutje. Bedankt Krisken.
Laatst gewijzigd door driesve 25 okt 2011, 20:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Overheid? Overhead zal je bedoelen
Telefonie = EDPnet + OVH