Zijn er hier mensen die genoeg kennis van (consumenten)recht hebben om te weten of ik een bestelling na 3 weken kan (gedeeltelijk) cancellen en mijn geld terug eisen?(bestelling is nog niet geleverd, bedrijf heeft een Belgisch adres).
Mails worden(op mijn eerste na) niet beantwoord, en de telefoon van de site wordt ook niet beantwoord.(heb de telefoon van het moederbedrijf gevonden en na die te bellen heb ik gevraagd om mijn zo snel mogelijk te laten weten wanneer het 2de stuk va mijn bestelling zou binnenkomen(ondanks dat het volgens de site in voorraad was), das al 5 dagen geleden en nog altijd geen reactie.
Kortom ik ben het een beetje beu, maar ik heb er een bestelling van € 400 geplaats, dus ik heb ook geen zin om dat in rook te zien opgaan.
Bestelling webshop (gedeeltelijk) cancellen
-
- Starter Plus
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 22 jun 2011, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Heb je bevestiging van de aankoop gekregen op papier?
Consument heeft 14 dagen bedenktijd na een aankoop op afstand volgens de wetgeving.
Op http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... _internet/
hoop ik dat je de nodige informatie kan vinden die relevant is voor je. Succes!
Consument heeft 14 dagen bedenktijd na een aankoop op afstand volgens de wetgeving.
Op http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... _internet/
hoop ik dat je de nodige informatie kan vinden die relevant is voor je. Succes!
-
- Premium Member
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Vraag hen nogmaals via e-mail en op een geschikt mail adres, zeer kordaat en sec (zakelijk) naar meer concrete info in verband met uw bestelling en geef hen enkele werkdagen om hierop te antwoorden.
Hou er ook rekening mee dat de handelaar zelf vaak afhankelijk is van leveringen van derden en dat stockverschillen kunnen voorvallen (menselijk, maar het mag natuurlijk niet te vaak gebeuren). Heel wat online shops werken bovendien niet met een eigen voorraad en als er een stock indicatie wordt gegeven betreft dit vaak een indicatie op basis van gegevens van bij hun leverancier (dus niet hun eigen voorraad!!!). Deze gegevens worden meestal niet in realtime upgedate ... Vaak hebben de handelaars maar max. enkele keren per dag de mogelijkheid dit te synchroniseren. Wees dus ook in "redelijke" mate begripvol als je merkt dat de handelaar toch zijn best probeert te doen om u toch zo snel mogelijk verder te helpen en billijke oplossingen voorstelt.
Krijg je dan nog geen antwoord stel je hen aangetekend binnen een redelijke termijn (e.g. 1-2 weken) in gebreke en eis je volledige terugbetaling van de niet geleverde stukken (en als je niks bent met de geleverde alleen, kan je eventueel alles annuleren en je stelt de reeds geleverde ter beschikking voor hun afhaling zodra ze hebben terugebetaald) . Verwijs eventueel naar de wetgeving verkoop op afstand en uw recht af te zien van uw bestelling, vermits u meermaals informatie heeft verzocht en enige redelijke termijn is overschreden (t.o.v. de aangekondigde). Hou er wel rekening mee dat termijnen <30 dagen doorgaans door de wetgever als "redelijk" worden beschouwd. Hou er ook rekening mee dat geopende, niet langer als nieuw verkoopbare producten, of duidelijk gebruikte producten die reeds eerder werden geleverd niet hoeven te worden teruggenomen door de handelaar (tenzij onder het stelsel van verborgen gebreken - als dit van toepassing is natuurlijk). Hetzelfde geldt voor maatwerk of uitdrukkelijk speciaal bestelde producten (in dit geval dient de handelaar wel duidelijk te vermelden dat deze niet zondermeer kunnen worden teruggenomen). Dat neemt niet weg dat in dergelijk geval sommige "betere" handelaars toch een redelijk voorstel zouden doen, vanuit commercieel oogpunt. Schrik echter niet van "restocking fees" in dergelijke gevallen (distribeurs vragen de handelaar effectief soms 20% tot zelfs 40% van de productwaarde voor restocking, wat vaak meer is dan wat een handelaar verdient op het product. Redelijk is wat anders... Het hangt er een beetje vanaf hoe vlot men dit product nog terug zou kunnen verkopen) ...
Wordt hier nog niet op gereageerd verwittig je de economische inspectie en stuur je een brief waarin je je ingebrekestelling herhaalt en verwijst naar uw eerdere correspondenties via mail (data, tijdstippen...).
Eventueel kan je ook nog misbruik van vertrouwen inroepen en consumentenorganisatie zoals testaankoop of een advocaat inschakelen (maar dan moet het al wel de moeite lonen).
Hou er ook rekening mee dat de handelaar zelf vaak afhankelijk is van leveringen van derden en dat stockverschillen kunnen voorvallen (menselijk, maar het mag natuurlijk niet te vaak gebeuren). Heel wat online shops werken bovendien niet met een eigen voorraad en als er een stock indicatie wordt gegeven betreft dit vaak een indicatie op basis van gegevens van bij hun leverancier (dus niet hun eigen voorraad!!!). Deze gegevens worden meestal niet in realtime upgedate ... Vaak hebben de handelaars maar max. enkele keren per dag de mogelijkheid dit te synchroniseren. Wees dus ook in "redelijke" mate begripvol als je merkt dat de handelaar toch zijn best probeert te doen om u toch zo snel mogelijk verder te helpen en billijke oplossingen voorstelt.
Krijg je dan nog geen antwoord stel je hen aangetekend binnen een redelijke termijn (e.g. 1-2 weken) in gebreke en eis je volledige terugbetaling van de niet geleverde stukken (en als je niks bent met de geleverde alleen, kan je eventueel alles annuleren en je stelt de reeds geleverde ter beschikking voor hun afhaling zodra ze hebben terugebetaald) . Verwijs eventueel naar de wetgeving verkoop op afstand en uw recht af te zien van uw bestelling, vermits u meermaals informatie heeft verzocht en enige redelijke termijn is overschreden (t.o.v. de aangekondigde). Hou er wel rekening mee dat termijnen <30 dagen doorgaans door de wetgever als "redelijk" worden beschouwd. Hou er ook rekening mee dat geopende, niet langer als nieuw verkoopbare producten, of duidelijk gebruikte producten die reeds eerder werden geleverd niet hoeven te worden teruggenomen door de handelaar (tenzij onder het stelsel van verborgen gebreken - als dit van toepassing is natuurlijk). Hetzelfde geldt voor maatwerk of uitdrukkelijk speciaal bestelde producten (in dit geval dient de handelaar wel duidelijk te vermelden dat deze niet zondermeer kunnen worden teruggenomen). Dat neemt niet weg dat in dergelijk geval sommige "betere" handelaars toch een redelijk voorstel zouden doen, vanuit commercieel oogpunt. Schrik echter niet van "restocking fees" in dergelijke gevallen (distribeurs vragen de handelaar effectief soms 20% tot zelfs 40% van de productwaarde voor restocking, wat vaak meer is dan wat een handelaar verdient op het product. Redelijk is wat anders... Het hangt er een beetje vanaf hoe vlot men dit product nog terug zou kunnen verkopen) ...
Wordt hier nog niet op gereageerd verwittig je de economische inspectie en stuur je een brief waarin je je ingebrekestelling herhaalt en verwijst naar uw eerdere correspondenties via mail (data, tijdstippen...).
Eventueel kan je ook nog misbruik van vertrouwen inroepen en consumentenorganisatie zoals testaankoop of een advocaat inschakelen (maar dan moet het al wel de moeite lonen).