Belgacom versnelt vast netwerk
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 58 keer
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... .art?ckc=1
Telecomoperator Belgacom, goed voor 1,6 miljoen breedbandklanten, steekt een tandje bij in de strijd met Telenet om het snelste internetaanbod. Uiterlijk tegen 2014 wil Belgacom zijn klanten tot 100 megabit per seconde aanbieden, een snelheid die Telenet nu reeds claimt via zijn kabelnetwerk.
Belgacom doet geen ingrijpende veranderingen in zijn netwerk. Fiber to the homepage (ftth, of glasvezel tot bij u thuis) komt er nog niet. Belgacom blijft voor de laatste honderden meter van zijn netwerk beroep doen op de oude trouwe koperkabel. In het kastje bij u in de wijk gaat Belgacom wel sleutelen.
In samenwerking met telecomproducent Alcatel-Lucent pioniert Belgacom met de zogenaamde vectoring-technologie. Die is het beste te vergelijken met een gesofisticeerde hoofdtelefoon. Zoals die erin slaagt om interferentie tussen de geluidsgolven weg te werken, en voor een mooier geluid te zorgen, zo kan vectoring interferentie tussen koperkabels uitsluiten. Dat resulteert in een hogere snelheid.
Belgacom wil uiterlijk tegen 2014 zijn klanten 50 Mbps (megabit per seconde) aanbieden. Dat is voldoende om terzelfdertijd naar vijf HD-zenders te kijken. Wie zijn aansluiting enkel gebruikt voor internet kan snelheden tot 100 Mbps halen. Vandaag kan een Belgacom-klant maximaal 30 Mbps halen.
Belgacom wil Telenet counteren. Die Vlaamse kabeloperator claimt nu het snelste internetaanbod te hebben, zelfs tot 100 Mbps. Komt Belgacom dan niet rijkelijk laat? 'Die geadverteerde snelheid is in theorie en haal je enkel als er in je geburen niet teveel mensen op dat aanbod intekenen. De Telenet-kabel moet je immers delen met honderden andere huizen. Belgacom heeft per huis een aparte koperkabel die vertrekt van het kastje in de straat', zegt Wim De Meyer, verantwoordelijk voor het netwerk.
Wie binnen een paar jaar wil intekenen op het aanbod, heeft een nieuwe modem nodig.
Hoeveel de investering in de vernieuwing van het netwerk bedraagt, wil Belgacom niet kwijt.
Telecomoperator Belgacom, goed voor 1,6 miljoen breedbandklanten, steekt een tandje bij in de strijd met Telenet om het snelste internetaanbod. Uiterlijk tegen 2014 wil Belgacom zijn klanten tot 100 megabit per seconde aanbieden, een snelheid die Telenet nu reeds claimt via zijn kabelnetwerk.
Belgacom doet geen ingrijpende veranderingen in zijn netwerk. Fiber to the homepage (ftth, of glasvezel tot bij u thuis) komt er nog niet. Belgacom blijft voor de laatste honderden meter van zijn netwerk beroep doen op de oude trouwe koperkabel. In het kastje bij u in de wijk gaat Belgacom wel sleutelen.
In samenwerking met telecomproducent Alcatel-Lucent pioniert Belgacom met de zogenaamde vectoring-technologie. Die is het beste te vergelijken met een gesofisticeerde hoofdtelefoon. Zoals die erin slaagt om interferentie tussen de geluidsgolven weg te werken, en voor een mooier geluid te zorgen, zo kan vectoring interferentie tussen koperkabels uitsluiten. Dat resulteert in een hogere snelheid.
Belgacom wil uiterlijk tegen 2014 zijn klanten 50 Mbps (megabit per seconde) aanbieden. Dat is voldoende om terzelfdertijd naar vijf HD-zenders te kijken. Wie zijn aansluiting enkel gebruikt voor internet kan snelheden tot 100 Mbps halen. Vandaag kan een Belgacom-klant maximaal 30 Mbps halen.
Belgacom wil Telenet counteren. Die Vlaamse kabeloperator claimt nu het snelste internetaanbod te hebben, zelfs tot 100 Mbps. Komt Belgacom dan niet rijkelijk laat? 'Die geadverteerde snelheid is in theorie en haal je enkel als er in je geburen niet teveel mensen op dat aanbod intekenen. De Telenet-kabel moet je immers delen met honderden andere huizen. Belgacom heeft per huis een aparte koperkabel die vertrekt van het kastje in de straat', zegt Wim De Meyer, verantwoordelijk voor het netwerk.
Wie binnen een paar jaar wil intekenen op het aanbod, heeft een nieuwe modem nodig.
Hoeveel de investering in de vernieuwing van het netwerk bedraagt, wil Belgacom niet kwijt.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
De vraag is of dit niet rijkelijk te laat zal zijn
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
't Is te zien wat de prijs zal zijn vermoed ik. Als Belgacom (of om het even welk bedrijf) morgen 100mbit gegarandeerd geeft tegen 50 euro, denk ik dat fibernet100 klanten snel zouden overstappen...niet?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Marketing gewijs kunnen ze in Mechelen nog lachen... puur technisch al veel minder denk ik.raf1 schreef:Ze zullen in Mechelen eens goed lachen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 17 keer
- Contacteer:
Telenet levert dit vandaag al...
De vraag is nog wanneer en voor wie Belgacom dit kunnen uitrollen.
Al die plaatsen waar nog geen VDSL2 beschikbaar is
De vraag is nog wanneer en voor wie Belgacom dit kunnen uitrollen.
Al die plaatsen waar nog geen VDSL2 beschikbaar is
Everything that has a beginning has an end.
-
- Deel van't meubilair
Shared, gecapped en met een stevige FUP !Jelly schreef:Telenet levert dit vandaag al...
Of waar je zelfs geen 30 Mbit profiel kan krijgen (zoals bij mij).Jelly schreef:Al die plaatsen waar nog geen VDSL2 beschikbaar is
Beiden hebben dus nog wel wat werk aan de winkel.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Lol, grappig! Want als je bij BGC 10m van het "kastje" zit haal je ipv de 50 nog maar 40 (jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sterk overdreven, maar ik zou hier potverdikke sneller via een 3G verbinding kunnen surfen dan via BGC)lucdec schreef: Die geadverteerde snelheid is in theorie en haal je enkel als er in je geburen niet teveel mensen op dat aanbod intekenen. De Telenet-kabel moet je immers delen met honderden andere huizen. Belgacom heeft per huis een aparte koperkabel die vertrekt van het kastje in de straat', zegt Wim De Meyer, verantwoordelijk voor het netwerk.
-
- Moderator
- Contacteer:
En nog wat meer info...
http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetai ... ucent.page
http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetai ... ucent.page
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Leuk maar ik denk niet dat Telenet er wakker van zal liggen.
In Engeland is er momenteel een beetje opwinding rond de enorme marktwaarde van al die koperen telefoonlijnen (in handen van British Telecom), hoewel BT zelf de opwinding probeert te temperen door de onzekere kost van extractie aan te halen. Zelf denk ik toch dat het de moeite waard is om zoiets te bekijken - je extractiekost valt immers gedeeltelijk samen met de investeringskost van FTTH als je de koper vervangt door fiber.
Aangezien zo'n koperwinning hier voor beide duopolisten zou gelden, biedt fiber misschien de kans om het hele netwerk in handen van de overheid te brengen en eindelijk een eerlijke markt te krijgen.
In Engeland is er momenteel een beetje opwinding rond de enorme marktwaarde van al die koperen telefoonlijnen (in handen van British Telecom), hoewel BT zelf de opwinding probeert te temperen door de onzekere kost van extractie aan te halen. Zelf denk ik toch dat het de moeite waard is om zoiets te bekijken - je extractiekost valt immers gedeeltelijk samen met de investeringskost van FTTH als je de koper vervangt door fiber.
Aangezien zo'n koperwinning hier voor beide duopolisten zou gelden, biedt fiber misschien de kans om het hele netwerk in handen van de overheid te brengen en eindelijk een eerlijke markt te krijgen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ergens heb je gelijk...maar dit laatste is vermoedelijk een beetje wishful thinking vrees ik
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Blijven dromen zou ik zo zeggen. Onze politici zien liever de graai-premie op hun rekening verschijnen dan iets fundamenteels in orde te brengen ten goede van het volk. Ze zullen zodanig veel voorwaarden en regeltjes stellen dat er terug een halfbakken en ondoorzichtige situatie ontstaat.cptKangaroo schreef: Aangezien zo'n koperwinning hier voor beide duopolisten zou gelden, biedt fiber misschien de kans om het hele netwerk in handen van de overheid te brengen en eindelijk een eerlijke markt te krijgen.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Voor mensen met ''veel" tv's is dit misschien wel handig. Ik vrees alleen tegen dat zij 100Mbps aanbieden, ze beter hadden geïnvesteerd in FTTH.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Moderator
- Contacteer:
TiTanium : met ftth zouden ze zeker meer voorbereid zijn op de toekomst, maar zoals ze zelf reeds aanhalen : dan moeten ze tot aan elk huis de straat opengooien en dit kost pakken geld...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Voor fiber moet je ook de mentaliteit bij de mensen veranderen. Veel nieuwbouwwoningen (één is al te veel) die nu enkel nog uitgerust worden met kabel en geen telefoonlijn of wachtbuizen voor fiber.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Zelfs niet meer overal toegestaan ! Dus ftth is niet direct mogelijk.krisken schreef:TiTanium : met ftth zouden ze zeker meer voorbereid zijn op de toekomst, maar zoals ze zelf reeds aanhalen : dan moeten ze tot aan elk huis de straat opengooien en dit kost pakken geld...
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Mijn straat wordt volgend jaar volledig vernieuwd, wegdek, riolering, nutsvoorzieningen. Kost pakken geld. Maar ze gaan géén glasvezel leggen. Waarschijnlijk is het goedkoper om 5 jaar later m'n straat nog eens open te breken.
-
- Deel van't meubilair
In dergelijk geval zou men het eigenlijk moeten verplichten... maar wie hé ?
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Hier hebben ze een jaar of 4 geleden ook de straat vernieuwd, vdsl2 is er niet te krijgen en de elektriciteitsleidingen + coax hangen nog altijd aan de palen,raf1 schreef:Mijn straat wordt volgend jaar volledig vernieuwd, wegdek, riolering, nutsvoorzieningen. Kost pakken geld. Maar ze gaan géén glasvezel leggen. Waarschijnlijk is het goedkoper om 5 jaar later m'n straat nog eens open te breken.
die hadden ze ook in de grond kunnen leggen.
-
- Deel van't meubilair
Kan er trouwens iemand wat extra technische achtergrond geven rond de nood voor vectoring... men sprak tot op heden steeds dat VDSL2 perfect 100 Mbits zou kunnen leveren, en nu plots heeft men een gloednieuwe technologie nodig om zelfs maar 50 Mbits te halen
- raf1
- Elite Poster
Er is interferentie tussen de verschillende koperparen, vandaar het conservatieve 30 Mbps-profiel en de voorzichtige testen met een 50 Mbps-profiel.
Met vectoring wordt dit probleem opgelost, men plaatst een computer met een superzware processor op de koperbundel en men berekent realtime de verschillende interferenties tussen de honderden koperparen en past realtime alle signalen aan. Heavy stuff hoor!
De processoren die deze rekenkracht aankunnen blijken trouwens nog maar zeer recent op de markt. Vandaar de lange onzekerheid over vectoring.
zie http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/te ... vectoring/
Met vectoring wordt dit probleem opgelost, men plaatst een computer met een superzware processor op de koperbundel en men berekent realtime de verschillende interferenties tussen de honderden koperparen en past realtime alle signalen aan. Heavy stuff hoor!
De processoren die deze rekenkracht aankunnen blijken trouwens nog maar zeer recent op de markt. Vandaar de lange onzekerheid over vectoring.
zie http://www2.alcatel-lucent.com/blogs/te ... vectoring/
-
- Deel van't meubilair
Wat vectoring doet is me wel duidelijk... alleen begrijp ik niet dat men eerst aangeeft dat VDSL2 100 Mbits aankan en dan plots een nieuwe techniek nodig heeft om 50 Mbits te halen (zelfs over conservatieve afstanden).
- raf1
- Elite Poster
Die 50 Mbps slaat op de huidige 20 Mbps en 16,5 Mbps-profielen.
Men kan deze profielen met VDSL2-vectoring opwaarderen tot een 50 Mbps-profiel gewoon door vectoring-processoren in de straatkasten te installeren.
De huidige 30 Mbps-profielen kunnen met VDSL2-vectoring allemaal naar een 100 Mbps-profiel.
Men kan deze profielen met VDSL2-vectoring opwaarderen tot een 50 Mbps-profiel gewoon door vectoring-processoren in de straatkasten te installeren.
De huidige 30 Mbps-profielen kunnen met VDSL2-vectoring allemaal naar een 100 Mbps-profiel.
-
- Moderator
- Contacteer:
Laten we hopen dat dit klopt raf1
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Dus in plaats van een hoop boostboxen erbij te zetten, gaat men de bestaande ROPs aanpassen?
-
- Moderator
- Contacteer:
Wees gerust : ze plaatsen ook vbb's voor klanten die op +1km van een kvd zitten te kunnen bedienen.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
' Belgacom wil uiterlijk tegen 2014 zijn klanten 50 Mbps (megabit per seconde) aanbieden'
Ik hoop dat dit de eind datum is dat iedereen is aangesloten op de nieuwe snelheden.
Of betekend dit dat er de komende 2 jaren 2012 en 2013 niets zal veranderen aan de profielen of is er ook een start datum dat de eersten zullen aangesloten en overgezet
worden op de nieuwe 50Mbps of 100Mbps?
Dan kunnen we een paar jaar overschakelen naar de kabel en dan in 2014 (als ook de jpl terug naar btv komt???) terug naar belgacom?
Ik hoop dat dit de eind datum is dat iedereen is aangesloten op de nieuwe snelheden.
Of betekend dit dat er de komende 2 jaren 2012 en 2013 niets zal veranderen aan de profielen of is er ook een start datum dat de eersten zullen aangesloten en overgezet
worden op de nieuwe 50Mbps of 100Mbps?
Dan kunnen we een paar jaar overschakelen naar de kabel en dan in 2014 (als ook de jpl terug naar btv komt???) terug naar belgacom?
- 7zp
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik snap niet dat Belgacom nog in 'outdated' technieken wilt werken. 2014 is pas over 2-3 jaar, als je dan pas 100mbit gaat kunnen leveren staan er toch weer nieuwe technieken voor over de koper kabel nog hogere snelheden te leveren.
Nog maar te zwijgen dat 100mbit gewoon te weinig gaat zijn in de toekomst (spreek ik over na 2014);
-VOD diensten online in full HD met nodige surround sound (en dan niet youtubes beeld van 1080p)
-een tijdje terug ook iets gelezen op tweakers dat er fabrikanten waren die in de nabije toekomst 4K TVs willen leveren
-3D TV
Imo beetje laat om nog te investeren in een techniek dat al sinds 2005 bestond, en deze proberen uitmelken naar 2014 is laat in mijn ogen. En volgens mij ook een serieuze omkost naar de toekomst toe.
edit, van Tweakers:
"maar deze zijn door de vergrote kans op packet loss alleen te gebruiken voor regulier internetverkeer".
Weet niet wat ik hiervan moet begrijpen, maar gamen met packet loss is ook verre van optimaal, zeker voor FPS.
Nog maar te zwijgen dat 100mbit gewoon te weinig gaat zijn in de toekomst (spreek ik over na 2014);
-VOD diensten online in full HD met nodige surround sound (en dan niet youtubes beeld van 1080p)
-een tijdje terug ook iets gelezen op tweakers dat er fabrikanten waren die in de nabije toekomst 4K TVs willen leveren
-3D TV
Imo beetje laat om nog te investeren in een techniek dat al sinds 2005 bestond, en deze proberen uitmelken naar 2014 is laat in mijn ogen. En volgens mij ook een serieuze omkost naar de toekomst toe.
edit, van Tweakers:
"maar deze zijn door de vergrote kans op packet loss alleen te gebruiken voor regulier internetverkeer".
Weet niet wat ik hiervan moet begrijpen, maar gamen met packet loss is ook verre van optimaal, zeker voor FPS.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Ach, een bluray 1080p stream met DTS mag nu ook niet boven 40 mbps uitkomen, dus dat kan makkelijk door 100 natuurlijk niet als je met 4 man tegelijk dat wil doen
-
- Deel van't meubilair
Bij BGC is de snelheid wel voor internet en TV... bij TN puur voor internet.
100 Mbps bij BGC is dus helemaal niet hetzelfde als 100 Mbps bij TN (even in de veronderstelling dat ze dit kunnen leveren voor iedereen).
100 Mbps bij BGC is dus helemaal niet hetzelfde als 100 Mbps bij TN (even in de veronderstelling dat ze dit kunnen leveren voor iedereen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 30 keer
Belgacom gaat blijkbaar dus vectoring toepassen om hogere snelheden mogelijk te maken.
Nu lees ik hier en daar dat dit voor IPTV niet geschikt gaat zijn, omwille van de verhoogde kans op packetloss.
Hoe zit het dan met VoIP en toepassingen die van het UDP protocol gebruik maken waarbij packetloss niet wenselijk is?
Nu lees ik hier en daar dat dit voor IPTV niet geschikt gaat zijn, omwille van de verhoogde kans op packetloss.
Hoe zit het dan met VoIP en toepassingen die van het UDP protocol gebruik maken waarbij packetloss niet wenselijk is?
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik vraag me dan af waarom ze in de straat van m'n kantoor fiber bundels getrokken hebben, en de vorige jaren was dit ook zo in een 10-tal andere straten die een 'infrastructuur' (electriciteit + water + gas + copper + fiber) 'upgrade' kregen... Ik veronderstel dat ze voor ieder huis ook fibers zullen fusielassen zoals ze het al doen (lassen) voor de koper).
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- 7zp
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
True-HD vergt zelfs nog hogere bitrate dan DTS. En zoals inderdaad gezegd is belgacom stuurt TV over de telefoonlijn.qless schreef:Ach, een bluray 1080p stream met DTS mag nu ook niet boven 40 mbps uitkomen, dus dat kan makkelijk door 100 natuurlijk niet als je met 4 man tegelijk dat wil doen
En de techniek dat ze willen toepassen heeft kans op packet loss, stel u voor een TV waar om de 2-3 seconden en zwart beeld voorbij flikkert aangezien het een constante stream is, mss dat QoS dit verbeterd. Het is ook maar vaag dat ze snelheid verkiezen boven packetloss.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
De ondernemers zitten er alleszins niet achter, want zoalsj e zelf zegt: anders mogen ze binnen een paar jaar de straat niet nog eens opengooien. Het is je reinste waanzin!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
100Mb is bij telenet ook niet de snelheid die je haalt als iedereen in de straat aan het surfen is.r2504 schreef:Bij BGC is de snelheid wel voor internet en TV... bij TN puur voor internet.