Ingebouwde bridge van Telenet-modem, hoe gebruiken?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
vanstiepelteen
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 okt 2010, 08:45
Locatie: Diest

Mijn 4 computers zijn allemaal verbonden met mijn Telenet kabelmodem door gebruik te maken van 2 goedkope switches, waarvan 1 zelfs helemaal gratis was. Door de computers eenvoudigweg in dezelfde HomeGroup (Windows 7) te plaatsen, is het mogelijk een Thuisnetwerk te hebben tussen mijn 4 computers en tegelijkertijd ook deze 4 computers op dezelfde modem te laten internetten, omdat mijn abonnement mij 4 aparte IP-adressen ter beschikking stelt.

Op mijn Telemeter kan ik zien dat de lokale traffiek niet op de meter wordt aangerekend en dus lijkt alles perfect in orde, de ingebouwde bridge doet haar werk. Maar er is nog wel een klein probleempje. Wanneer ik bestanden kopiëer van de ene computer naar de andere, zakt de bandbreedte van de internet-aansluitingen naar ongeveer nul.

Ik heb dit tijdelijk opgelost door bijkomende software te installeren, namelijk BWMeter. Hiermee kan ik redelijk simpel een snelheidslimiet instellen, maar daarvoor moeten de IP-adressen of het IP-bereik (met wildcards, bijvoorbeeld 192.168.*.* ) van het lokale netwerk ook in het programma ingevuld zijn. Bijgevolg zit ik iedere keer van zodra er 1 van mijn IP-adressen langs Telenet DHCP veranderd is opnieuw in de penarie, want de IP-adressen van het Thuisnetwerk zijn in mijn geval dus gelijk aan die van de internet-aansluitingen.

Heeft iemand een idee of andere suggestie om het bereik niet dagelijks te hoeven aanpassen in de software?

Alvast bedankt voor jullie handige tips.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Router tussenzetten ipv switches.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Aangezien hij reeds spreekt van 192.168.x.x veronderstel ik dat er reeds een router staat (anders zou hij publieke IP-adressen hebben).

Een router lost hier trouwens niets op want tussen LAN clients is er gewoon geen routing (maar gebruik je puur de ingebouwde switch van je router).
vanstiepelteen
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 okt 2010, 08:45
Locatie: Diest

Bedankt voor de reacties. Die 192.168*.*.* was maar als voorbeeld bedoeld dus er staat geen router, maar ik heb wel ondertussen zelf de oplossing al gevonden: in BWMeter kan je ook gewoon de MAC-adressen allemaal invullen. Simpeler kan bijna niet. :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Toch vind ik jouw opstelling, met de PC's rechtsreeks op de Telenet modem, niet zonder risico's.
Om bestanden te kopïeren - of te sharen - van de ene PC naar de andere (via TCP/IP) staan bepaalde poorten open.

Een andere "ouderwetse" oplossing voor jouw probleem is het installeren van een ander netwerk protocol: NetBEUI.
Dit protocol stamt nog uit de tijd voor Internet (TCP/IP) maar werkt perfect tussen PC's op hetzelfde netwerk (via switch).
Dit netwerkprotocol is niet meer standard in Windows (sedert XP, maar staat toch nog op de Windows XP CD's.)

NetBeui bestaat uit 2 kleine bestanden:
* Nbf.sys - te kopiëren naar de map %HOOFDMAP%\SYSTEM32\DRIVERS\
* Netnbf.inf - te kopiëren naar de map %HOOFDMAP%\INF\
Dan het dialoogvenster met eigenschappen van het netwerk openen, op "Installeren" klikken en voeg NetBEUI als protocol toe.

Alle PC's in je Netwerk zullen mekaar zien (ook als de Telenet modem af staat, en je PC's dus geen IP adres kregen), en ze zullen met mekaar communiceren (bestanden en printers delen) via NetBEUI. Dit volledig onafhankelijk van de andere internet traffiek (die via TCP/IP loopt)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wel niet vergeten NetBIOS over TCP/IP te disablen dan (properties TCP/IP, Advanced, WINS)... anders heeft het weinig zin !

Maar persoonlijk zou ik gewoon een router plaatsen (zo heb je nog wat extra security ivm. andere dingen die standaard open staan).
vanstiepelteen
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 okt 2010, 08:45
Locatie: Diest

philippe_d schreef:Toch vind ik jouw opstelling, met de PC's rechtsreeks op de Telenet modem, niet zonder risico's.
Om bestanden te kopïeren - of te sharen - van de ene PC naar de andere (via TCP/IP) staan bepaalde poorten open.
Dank u voor de tip, maar ik begrijp niet helemaal goed welke risico's er precies door die openstaande poorten veroorzaakt worden. Het sharen van bestanden tussen computers die lid zijn van 1 en dezelfde Thuisgroep (HomeGroup) in Windows 7 gebeurt toch langs verbindingen die door Windows zelf worden beheerd en die bovendien 128-bitsversleuteling gebruiken, dus waarom is die beveiliging dan onvoldoende?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Door het feit dat de poorten rechtstreeks te benaderen zijn kan iedereen proberen (en brute forcen) je share te connecteren.

Tevens staan er een aantal andere poorten open in Windows waarop soms bekende exploits zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Heeft hij überhaupt wel echt een modem ? Iedereen gaat er van uit van wel, maar zeker aangezien hij 192.168.x.x als voorbeeld gaf, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat hij een Telenet-all-in-one-router heeft, en dan gaat al het bovenstaande niet op.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vanstiepelteen schreef:Die 192.168*.*.* was maar als voorbeeld bedoeld dus er staat geen router
Blijkbaar dus geen router...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”