De Standaard: Windows 8 verbluft

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Microsoft waagt een sprong in het duister. Windows 8 is een technische en grafische krachttoer, maar het is afwachten of de gebruiker er klaar voor is.

Windows 8 komt pas volgend jaar op de markt, maar sinds dinsdag kunnen alle geïnteresseerden het al uitproberen. Wie dat doet, zal behoorlijk schrikken. Bij het opstarten kom je terecht in een omgeving die in niets nog herinnert aan het Windows dat we kennen. Geen taakbalk, geen pictogrammen, geen menu's. Wel panelen die informatie weergeven, zoals het weer, updates van je Facebook-vrienden of een stroom nieuwsberichten. Klik op de panelen en je komt in programma's terecht die vooral lijken op wat we gewend zijn op smartphones of op – en hier komt het al – Apples iPad.

Maar dan klikken we op het paneeltje ‘desktop' en hup: we zien de vertrouwde Windows-omgeving. Een ietwat versoberde, strakker uitgelijnde versie van Windows 7, om precies te zijn.

Inhaaloperatie

Al dertig jaar lang levert Microsoft de software waar we ons dagelijks werk op doen: eerst MS-Dos, later Windows en Office. Maar tijden veranderen. Onze informatie bewaren we steeds meer in ‘de wolk', op het internet dus. Een pc is maar één van de apparaten waarmee we toegang krijgen tot die wolk. Vaak verkiezen we smartphones of tablets, omdat we die bij de hand hebben en omdat ze ogenblikkelijk aan staan, terwijl die logge laptop of desktop een minuut moet opstarten.

Het leek de jongste jaren of Microsoft achter die feiten aanholde. Windows slabakte, en op smartphones speelde het bedrijf amper een rol.

Met Windows 7 stelde Microsoft twee jaar geleden weer enigszins orde op zaken: geen revolutie, maar wel een aantrekkelijke update van zijn vlaggenschip. En vorig jaar lanceerde het softwarebedrijf Windows Phone 7, een behoorlijk vernieuwend besturingssysteem voor smartphones. ‘Heel mooi', riepen recensenten, ‘maar te laat.' Apple en Android hadden de markt al onder elkaar verdeeld. En vorig jaar liet Apple de iPad op ons los. Een uiterst betaalbaar en toegankelijk apparaat dat veel van de taken van een computer kan overnemen, maar dat wel een breuk betekent met het verleden: traditionele software kun je er niet op draaien.

Er zijn ondertussen 25 miljoen iPads verkocht. Een mooi aantal, maar het zinkt nog steeds in het niets bij het cijfer dat Microsoft dinsdag bekendmaakte: 450 miljoen exemplaren verkocht van Windows 7. Pc's tellen dus nog altijd mee.

Met Windows 8 probeert Microsoft een grote inhaaloperatie uit te voeren door beide werelden met elkaar te verzoenen: het moet een besturingssysteem zijn dat kan draaien op iPad-achtige tablets, maar ook op traditionele pc's. Dat vereenvoudigde apps kan draaien die nu zo populair zijn, maar ook toelaat om spreadsheets te openen in Excel.

En tot op grote hoogte schijnen ze daarin te zijn geslaagd. Dankzij de van Windows Phone 7 geleende Metro-interface. Metro is vooral bedoeld voor tablets en andere apparaten met een aanraakscherm. Op een desktop-pc zul je meestal eerder in de traditionele Windows-omgeving blijven werken. Heen en weer schakelen tussen beide werelden doet aanvankelijk nogal vreemd aan, maar het went verrassend snel.

Er blijven grote vragen open staan. Zal Windows 8 snel genoeg opstarten en zuinig genoeg omspringen met een batterij om te kunnen concurreren met Android en iOS op tablets? De eerste indruk is dat Microsoft toch dicht in de buurt zal komen. Een andere vraag is of de doorsnee Windows-gebruiker niet zal afknappen op deze radicale verandering. Maar op dat vlak kan Microsoft nog uitwijken. Het bedrijf zou de komende maanden kunnen beslissen om Metro ergens in een hoekje weg te steken, zodat een pc-gebruiker amper een verschil ziet met Windows 7. In ieder geval bewijst Microsoft met deze testversie van Windows 8 dat het nog niet uitgespeeld is op de computermarkt.

Bron

Hier al users met ervaringen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:
Provider

ik gebruik het nu een 2 tal dagen.

Het is anders dan windows 7 en nog veel zoeken. Ik zal het gebruiken omdat het een vernieuwing is maar ik zou het nu niet direct een verbetering noemen.
Het voelt enorm aan alsof je met een tablet bezig bent in plaats van met pc.

Een ander nadeel : het vraagt telkens een windows Live acount : live , hotmail ...

De rest moet ik nog verder testen.
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Ik vind die Metro interface inderdaad precies of je met een muis een Ios/android device aan het bedienen bent.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

Ik blijf wel bij windows 7, tis nu eens iets dat deftig werkt (na hun vista klodden).
Ge kunt ze kussen
brechtb
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Ik ben ook Win8 developer preview aan het testen, maar ik krijg iets vreemds.

Ik heb het OS (32bit versie) geïnstalleerd op mijn netbook via de Windows 7 USB/DVD download tool (dus op mijn usb stick aangezien de netbook geen dvd drive heeft) en dit lukt perfect. Win8 was binnen 20 minuutjes geïnstalleerd. Maar de Metro style apps (de tiles zeg maar) die er bij geleverd zijn werken niet... Jammer, want dit is waar het allemaal om te doen is. Ik vrees dat ik zal moeten wachten tot 2012 op de RTM versie.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Ik vind de metro interface wel mooi, maar ik snap niet waar Microsoft heen wil. Waarom een OS bouwen met 2 interfaces? Het lijkt me een schizofreen OS te worden die in niets echt goed is.
Ook stel ik mij ernstige vragen bij de performance van het systeem. Hoe kan zo'n log systeem op een tablet draaien met beperkte hardware specificaties.

Tijd zal ons leren.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Ik vind de metro interface wel mooi, maar ik snap niet waar Microsoft heen wil. Waarom een OS bouwen met 2 interfaces? ...
Omdat Microsoft wil "vernieuwen" zonder hun "oude" klanten af te schrikken.. in heel veel bedrijven (kantoren/fabrieken) is men nogal behoudsgezind als het op software aankomt. Als de support op xp afloopt moeten ze hun vertrouwde ui kunnen terugvinden in de nieuwe producten.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

één groot probleem met de metro interface: flash wordt niet meer ondersteund. Als je zoals mij veel werkt met flash sites voor zakelijke doeleinden is dat dus meer dan een klein probleempje!
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

IE10 blijft wel flash ondersteunen.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

Ja, wanneer je de Desktop versie hebt, maar niet onder de Metro interface.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

Bezig aan het installeren vanuit windows 7..
Duurt al wel lang........

omg..
heb al spijt..

de schermresolutie klopt niet, kan niet meer mijn native kiezen.
Hoe kan ik in godsnaam mijn appilcaties terugvinden?
Ik zit op de desktop, maar wanneer ik op het vlagje klik (start) keer ik altijd weer naar de metro interface!

Gewijzigd door TiTanium: dubbele post samengevoegd
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:
Provider

Wil je je vertrouwde start menu terug?
http://www.intowindows.com/how-to-enabl ... windows-8/
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer
Provider

ToMiKoN schreef:Ik vind de metro interface wel mooi, maar ik snap niet waar Microsoft heen wil. Waarom een OS bouwen met 2 interfaces? Het lijkt me een schizofreen OS te worden die in niets echt goed is.
Ook stel ik mij ernstige vragen bij de performance van het systeem. Hoe kan zo'n log systeem op een tablet draaien met beperkte hardware specificaties.

Tijd zal ons leren.
Log systeem? Duidelijk de keynote niet gezien...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

seagull schreef:Wil je je vertrouwde start menu terug?
http://www.intowindows.com/how-to-enabl ... windows-8/
Bedankt!
Dat heeft gewerkt..

seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:
Provider

sail0rbe schreef:Ja, wanneer je de Desktop versie hebt, maar niet onder de Metro interface.
Gewoon in de Metro interface op desktop klikken en dan op explorer in de taakbalk.

Code: Selecteer alles

Your Flash Player version: WIN 11,0,1,129
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Perfect !
Werken in je vertrouwde omgeving en de extra metro shell om makkelijk te kunnen "syncen" met je smartphone of tablet.
Back to basics, geen harder faster stronger hardware meer nodig.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Is het de moeite om dit als gewone pc gebruiker te installeren?
Want als ik de foto's zie, ziet het er wel mooi uit. Maar als er veel niet zou werken of veel instellingen zouden moeten veranderd worden om iets werkende te krijgen, dan begin ik er niet aan. Ik heb momenteel nog vista draaien op deze laptop.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Je kan dit eens installeren als test, dit is geen build om dagelijks op te werken hé.
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:
Provider

Ik heb geprobeerd om W8 te installeren met VMWare Player maar dit lukte niet. Ben dan overgeschakeld op Oracle (SUN) Virtual Box.

Ditmaal lukte de installatie wél. Heb als enige probleem dat ik de native screen resolutie niet kan selecteren. Ik zie dat dit al aangegeven is.

W8 is duidelijk lichter dan W7 (laat staan Vista) en draait zeer soepel in m'n virtuele machine en boot zeer snel op en een shutdown gaat eveneens snel.

PS: een system rating lukt niet. Is er iemand bij wie dat wél lukt ?

Update:

Heb W8 ondertussen geinstalleerd onder VMware Station 8. Draait als een zonnetje. Native resolutie is géén probleem. Geluid en netwerk werkt van de eerste keer. System rating werkt óók.

Eén klein probleempje tijdens de installatie: W8 vraagt om de Product Key en reboot eindeloos. Remedie: verwijder floppy in de VM. Zie hier.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”