Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Benji85
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2010, 19:58

Ik heb vandaag Fibernet 40 + digitale TV besteld bij Telenet. Heb al heel wat van deze topic doorgelezen, maar wat ik niet ben tegengekomen is de werking van VMware. Mijn PC op het werk draait op VMware en om van thuis uit te kunnen werken moet ik hierop ook kunnen inloggen.
Weet iemand of de verbinding met de VMware server in de problemen komt met de Modem+router?
Ik hoop eigenlijk van wel, dan heb ik al direct een goede reden om een "modem only" te vragen. :twisted:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik veronderstel dat je dan wel één of andere VPN oplossing gebruikt om naar je werk te connecteren ?

Wat uiteindelijk over die VPN gaat (VMWare of wat dan ook) maakt niet uit.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

als de technieker bij jou ter plaatse is, meteen proberen!!!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Benji85
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2010, 19:58

r2504 schreef:Ik veronderstel dat je dan wel één of andere VPN oplossing gebruikt om naar je werk te connecteren ?

Wat uiteindelijk over die VPN gaat (VMWare of wat dan ook) maakt niet uit.

Ik weet eigenlijk niet welke technologie achter die verbinding zit, maar ik gebruik VWware View Client 4.5 en over het poortengebruik vond ik dit:

Product -- Port -- Protocol -- Source -- Target -- Purpose
View 4.5.x -- 80/443 -- TCP -- View Client with Local Mode -- View Transfer Server HTTP(S) access via direct connection for downloading and uploading Local Mode data
View 4.5.x -- 80/443 -- TCP -- Security Server -- View Transfer Server HTTP(S) access via tunnel connection for downloading and uploading Local Mode data
View 4.5.x -- 902 -- TCP -- View Connection Server -- ESX Host -- Used when checking out local desktops. If you intend to use View Client with Local Mode, port 902 must be accessible on your ESX host
View 4.5.x -- 902 -- TCP -- View Transfer Server -- ESX Host -- Publishing View Composer packages for Local Mode
View 4.5.x -- 4001 -- TCP -- View Connection Server -- View Transfer Server -- Required by JMS for Local Mode
View 4.5.x -- 4172 -- TCP/UDP -- View Agent (Virtual Desktop) -- View Client -- PCoIP (AES 128-bit encryption)
View 4.5.x -- 4172 -- TCP/UDP -- View Client -- View Agent (Virtual Desktop) -- PCoIP (AES 128-bit encryption)

Als er iemand uit deze data kan voorspellen of dit problemen gaat geven of niet ... graag.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Benji85 schreef:Ik heb vandaag Fibernet 40 + digitale TV besteld bij Telenet. Heb al heel wat van deze topic doorgelezen, maar wat ik niet ben tegengekomen is de werking van VMware. Mijn PC op het werk draait op VMware en om van thuis uit te kunnen werken moet ik hierop ook kunnen inloggen.
Weet iemand of de verbinding met de VMware server in de problemen komt met de Modem+router?
Ik hoop eigenlijk van wel, dan heb ik al direct een goede reden om een "modem only" te vragen. :twisted:



Ik heb direct een modem only gekregen, toen ik zei dat ik internet nodig had om in te loggen op het werk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Benji85 schreef:Als er iemand uit deze data kan voorspellen of dit problemen gaat geven of niet ... graag.


Mmm.. zonder VPN dus ? Nu ja het gebruikt wel SSL maar daarom is het nog niet veilig.

Op zich denk ik dat het geen problemen zal geven, maar da's moeilijk te voorspellen... maar aangezien TN tegenwoordig blijkbaar niet meer moeilijk doet over een modem-only is de keuze aan jou.
Cyb3r
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38

Bij mij doen ze dus wel moeilijk voor de modem only ik heb deze ook nodig voor men werk maar kan hem dus niet verkrijgen momenteel wat mij dus stopt om over te schakelen van Turbonet XL naar fibernet 60
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Heb hier 2 Motorola modems van Telenet liggen... Waarvan 1tje momenteel nog in gebruik, maar als onze telefoonnummers geporteerd zijn liggen ze hier toch maar...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
HVB
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2011, 15:06

Ik zou graag willen overschakelen van een Turbonet XL shake naar een Fibernet shake wegen 20 euro goedkoper en hogere snelheid. Ik ben thuis zelfstandig tewerkgesteld en ontvang van Telenet een factuur op de naam van mijn bvba. Kan ik bijgevolg als een business klant bestempeld worden. Ik zou graag een modem only krijgen. Moet ik daarvoor nog altijd redenen opgeven? Doet men nog steeds moeilijk?

Alvast bedankt.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Heeft iemand meer informatie over de "modem only" met battery backup?
Dit zou de CBN SBV6220E ETMA 3.0 (https://www.telenet.be/mijntelenet/acti ... modemId=17) zijn. Graag zou ik weten hoelang de batterij meegaat en of ze die modem ook gewoon meegeven als je hiernaar vraagt bij een omschakeling naar FiberNet.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Het laatste wat ik daar over gehoord heb, is dat je moet bijbetalen als je die modem met battery back-up wil.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Cyb3r
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38

gewoon aan de technieker vragen voor modem only toen ik zei dat ik hem nodig had voor werk kreeg ik hem meteen, niet naar vragen bij de klanten dienst want die doen heel moeilijk en proberen het op alle mogelijke manieren te stillzwijgen tenzij je iemand hebt die weet wat hij doet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Cyb3r schreef: niet naar vragen bij de klanten dienst want die doen heel moeilijk en proberen het op alle mogelijke manieren te stillzwijgen


Niet alléén dat, ze geven ook nog foutieve informatie door te beweren dat je de combi router z'n instellingen volledig kan aanpassen terwijl je maar controle hebt over een beperkte set (en al zeker niet over MAC passthrough).
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

De modem only doet geen NAT voor zover ik begrepen heb. Betekent dit dan ook dat je vrij bent op poorten < 1024 uitgaand te gebruiken?
Sinds enkele maanden heeft telenet ervoor gezorgd dat je met de andere modem bij Mijn Telenet niets < 1024 kan forwarden, zeer irritant.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jorgo schreef:De modem only doet geen NAT voor zover ik begrepen heb.


Inderdaad, hier krijg je meteen een public IP.

jorgo schreef:Betekent dit dan ook dat je vrij bent op poorten < 1024 uitgaand te gebruiken?


Normaal wel... al zitten er wel enkele beperkingen op (oa. SMTP is enkel mogelijk naar de TN relay).

Heb je een concreet voorbeeld dat niet werkt ?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Poort 113 (ident) en poort 443 voor m'n OpenVPN server om er maar enkele te noemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jorgo schreef:Poort 113 (ident) en poort 443 voor m'n OpenVPN server om er maar enkele te noemen.


Da's geen uitgaand... maar inkomend verkeer voor jou.

Poort 443 (slechts een zeer beperkte lijst staat wel open) heeft trouwens steeds dicht gestaan bij TN... dat staat dus los van modem only of niet. Let wel op dat TN de filtering doet op hun border, en niet op jou modem. Met andere woorden, poort 443 bij jou is dus wel bereikbaar voor een andere TN klant, maar dus niet voor een niet-TN klant.

Nu als TN geen port forwarding laat instellen voor poorten < 1024 op hun combi modem/router... dan werkt het inderdaad ook niet voor andere TN klanten. Dergelijk probleem heb je inderdaad niet bij een modem-only (en net om dergelijke verassingen te vermijden heb ik dan ook een modem-only laten plaatsen).
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Sinds enkele dagen probeer ik de Fritzbox 7390 te configureren. Dat is nog niet gelukt omdat ik een vermoeden heb dat de modem/router van telenet (type: CBN) en de Fritzbox elkaar tegenwerken in verband met de DHCP-functie. Of scheelt er iets anders? Ik ben eerder een beginner op het vlak van netwerken dus als er dingen zijn die ik misschien over het hoofd zie, hoor ik het graag. Hieronder een tweetal regels uit de log:

12.09.11 00:08:09 WLAN registration failed (2,4 GHz): Authorization failed. Name: -, MAC address: 78:...
12.09.11 00:08:06 WLAN device registered: Reactivating WLAN at full power (2,4 GHz).

Enkel de pc waarmee ik de Fritzbox geconfigureerd heb, kan verbinden met de Fritzbox. Alle andere apparaten die ik wil verbinden, krijgen een 'Authorization failed' in de logs. Is dit een IP-conflict? Wat doe ik er best aan? Als het juiste antwoord de vervanging van de CBN is door een modem only, kan ik dat dan zomaar doen in een Telenetcenter?

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik denk dat je 2 verschillende dingen verwart:
    a) de manier waarop de FritzBox op de Telenet router aangesloten is.
    b) de WLAN settings.
De logs hierboven, en de "Authorization failed" boodschappen hebben alleen met de wireless settings te maken. Dit heeft niets met IP conflicten te maken.
Misschien eens proberen op een ander kanaal (conflict met de wireless van de Telenet modem?).
Best een 6-tal kanalen tussen laten tussen deze 2 routers.

Maar de eerste vraag is: hoe wil je de FritzBox verbinden met de Telenet modem/router ?
    a) als IP Client ?
    b) als router ?
Er zijn voor- en nadelen voor beide methodes:

Als je de FritzBox instelt als IP client:
- krijgt deze een IP toegewezen in het lokaal netwerk van de Telenet modem/router (of je kan de Fritz een vast IP toewijzen).
- kan je de 3 andere (Gigabit) LAN poorten gebruiken als een switch (zelfde lokaal netwerk).
- je hebt maar één netwerk, je PC's kunnen zowel op de FritzBox verbodnen worden als op de Telenet router (ook wireless)
- je hebt geen dubbele NAT
- nadeel: je kan de netwerk instellingen niet gebruiken (vb blokkeren van websites, instellen van surf-uren voor de kinderen, enz ...)

Als je de FritzBox instelt als router:
- moeten alle PC's op de FritzBox aangesloten worden (je hebt 2 lokale netwerken, waarvan je één niet gebruikt)
- je kan dus de Telenet wireless niet gebruiken voor je lokaal netwerk (eventueel wel voor "Gasten")
- heb je wel een dubbele NAT
- meer router functies voorhanden dan de Telenet router (zet dan je FritzBox in "DMZ" op de Telenet router)

In beide gevallen voorzie ik wel de gekende VoIP problemen, die sommige users hier gerapporteerd hebben.
De minst problematische oplossing als je de FritzBox 7390 wil gebruiken op Telenet is de router omruilen voor een modem-only.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Intussen ken ik de reden waarom de Fritzbox een Authorization Failure gaf: het wachtwoord dat gevraagd werd bij het verbinden op bijvoorbeeld een GSM, daarmee werd de security key bedoeld ipv het wachtwoord. Een domme vergissing natuurlijk. :oops:

Heeft er iemand een goede basiscursus netwerken? Ik weet het allemaal wel ongeveer maar verre van voldoende.
kvc
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:22

jorgo schreef:Heeft iemand meer informatie over de "modem only" met battery backup?
Dit zou de CBN SBV6220E ETMA 3.0 (https://www.telenet.be/mijntelenet/acti ... modemId=17) zijn. Graag zou ik weten hoelang de batterij meegaat en of ze die modem ook gewoon meegeven als je hiernaar vraagt bij een omschakeling naar FiberNet.


Ik heb (als zelfstandige met gewone particuliere fibernet shake) een modem only kunnen bekomen doordat mijn VOIP niet deftig meer werkte nadat er een modem/router geïnstalleerd was. (Uiteindelijk leek dat niet enkel aan de router te liggen maar dat was voor de technieker toch een goede reden om een modem only te plaatsen)

Toen ik de vraag stelde voor een modem met battery backup zei hij wel dat dit enkel is voor klanten die telefonie bij TN afnemen.
Hij zei ook dat dit niet voor internet werkt; enkel voor telefonie. (nogal onzinnige uitleg vind ik persoonlijk)

Anyway, heb modem nu op een simpel goedkoop upsje hangen en dat werkt...
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Hou wel rekening dat je NIU (kabelversterker/verdeler) ook stroom nodig heeft zodat alles blijft werken.
Alleen je modem van back-up stroom voorzien voldoet dus niet.

http://onlinesupport.telenet.be/content ... -uitzetten

Mvg
Everything that has a beginning has an end.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor back-up systemen installeert Telenet niet alleen een battery pack, maar ook een relais op de ingang van de NUI.
Hierbij wordt de binnenkomende coax rechstreeks doorverbonden met de telefoniemodem in geval van stroomonderbreking. De NUI wordt op die manier gebypasst.

Zonder deze bypass zal de "modem op een simpel goedkoop upsje hangen" inderdaad niet werken als de NUI zonder stroom valt.

kvc schreef:Toen ik de vraag stelde voor een modem met battery backup zei hij wel dat dit enkel is voor klanten die telefonie bij TN afnemen. Hij zei ook dat dit niet voor internet werkt; enkel voor telefonie. (nogal onzinnige uitleg vind ik persoonlijk)

Ik denk niet dat dit een onzinnige uitleg is. In de gevallen die ik ken, heeft Telenet bij deze klanten een aparte telefonie modem geplaats, naast de internet modem. Alleen de telefoniemodem blijft werken bij stroomonderbreking.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

philippe_d schreef: In de gevallen die ik ken, heeft Telenet bij deze klanten een aparte telefonie modem geplaats, naast de internet modem. Alleen de telefoniemodem blijft werken bij stroomonderbreking.


Goed om weten maar heb ik nog niet gezien. Hierbij foto recente installatie bij vrienden.
Wel slordig uitgevoerd ondanks voldoende ruimte. Noteer 2 NUI's ingevolge vele TV uitgangen.
Als de netspanning, en dus ook het relais uitvallen zullen de twee onderste coax lijnen met elkaar verbonden worden en zal de binnenkomende kabel alleen nog maar met de enige modem verbonden zijn. Deze modem heeft een ingebouwde batterij en de alarmcentrale is met een telefonieuitgang van die modem verbonden.

http://dl.dropbox.com/u/41779906/Techni ... 20fvdm.jpg
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

bobsys1 schreef:Wel slordig uitgevoerd ondanks voldoende ruimte.

De technieker moet uw tros kabels toch niet wegwerken?
De kastjes hangen mooi recht en de aansluitingen tussen de kastjes zijn ook in orde.
Ik vind het een onterechte opmerking.
Afbeelding
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

bobsys1 schreef:Hierbij foto recente installatie bij vrienden.
Wel slordig uitgevoerd ondanks voldoende ruimte. Noteer 2 NUI's ingevolge vele TV uitgangen.
http://dl.dropbox.com/u/41779906/Techni ... 20fvdm.jpg

Wat een nest
Nog nooit van kabelgootjes gehoord zeker.
Bij mij zie je geen enkele kabel...

[Mod Edit] fullquote ingekort tot het essentiële
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

lucdec schreef:Nog nooit van kabelgootjes gehoord zeker.


Moet je aan Telenet vragen.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

bobsys1 schreef:Moet je aan Telenet vragen.

Het is niet de taak van de technieker om de klant zijn "persoonlijke" kabels weg te werken.
Blijkbaar hebt u een verkeerd gedacht van wat een technieker van een ISP moet doen.
Afbeelding
Xe0n
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:
kvc schreef:Toen ik de vraag stelde voor een modem met battery backup zei hij wel dat dit enkel is voor klanten die telefonie bij TN afnemen. Hij zei ook dat dit niet voor internet werkt; enkel voor telefonie. (nogal onzinnige uitleg vind ik persoonlijk)

Ik denk niet dat dit een onzinnige uitleg is. In de gevallen die ik ken, heeft Telenet bij deze klanten een aparte telefonie modem geplaats, naast de internet modem. Alleen de telefoniemodem blijft werken bij stroomonderbreking.


Vorige week zijn ze telefonie en internet in orde komen brengen (ik had al digitale TV). Ze hebben hier enkel de Fibernet modem gehangen (zonder battery backup) en geen aparte telefonie modem/NUI..
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Vorige week zijn ze telefonie en internet in orde komen brengen (ik had al digitale TV). Ze hebben hier enkel de Fibernet modem gehangen (zonder battery backup) en geen aparte telefonie modem/NUI..


Zo'n modem met batterij en relais wordt ook alleen geplaatst op uitdrukkelijke aanvraag van de klant. Meestal omwille van het feit dat alarmmeldkamers eisen dat er een telefoonverbinding is ook al valt de netspanning weg. Verder heb je er weinig aan.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb recent zo'n modem aangevraagd: er werden mij volgens de telefoniste geen kosten aangerekend. Ik moet natuurlijk wel nog mijn eerste factuur krijgen...
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Vandaag aangesloten op Telenet Fibernet 50. Gezien ik een FritzBox 7390 ter beschikking heb wilde ik die liefst gebruiken dus gevraagd aan de technieker de modem only te installeren. Modem werkt perfect maar het gedrag van de 7390 begrijp ik niet. Ik wilde namelijk de FB7390 als router gebruiken waarbij dan LAN1 poort de WAN ingang is en de andere drie poorten kunnen gebruikt worden als local network bvb in het gebied 192.168.1.xxx
Ik krijg dit niet klaar. Na het aansluiten van de 6120 modem op LAN1 en 3 PC's op de overblijvende poorten krijgen deze allemaal een eigen publiek adres. Verder geraak ik ook niet meer op de FB gezien die blijkbaar een heel ander adres gekregen heeft dan de vroegere 192.168.1.1

Volgende settings had ik ingevoerd via Account information
Connection: Internet connection via LAN1
Operating mode: Share existing Internet connection (IP client)
Connection settings: Obtain IP address automatically (DHCP)

Heb vroeger (oudere) Fritzboxen op een Telenet modem only gezet en daar kreeg ik wel mijn lokaal LAN.

Wat doe ik fout ?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

bobsys1 schreef:Operating mode: Share existing Internet connection (IP client)

Het bovenstaande is fout; dit moet "Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)" zijn, en daaronder "Account Information: No account information required (IP)"
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bobsys1 schreef:Operating mode: Share existing Internet connection (IP client)
Connection settings: Obtain IP address automatically (DHCP).
Wat doe ik fout ?

Het antwoord geef je zelf: Share existing Internet connection !
Dit is de modus waarbij je de FritzBox gebruikt als een IP Client (en niet als een router), m.a.w. als ATA.
In deze modus zijn al uw LAN poorten gelijk, en werken als een switch.

Om de FritzBox te gebruiken als router achter een modem, moet je:
  • Internet connection via LAN 1
  • Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)
  • No account information required (IP)
  • Obtain the IP address automatically (DHCP)
  • Configure the speed of your DSL line: hier je werkelijke up- en download snelheid opgeven (t.b.v. de QoS)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Edward Valckx schreef:Het bovenstaande is fout; dit moet "Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)" zijn, en daaronder "Account Information: No account information required (IP)"


Jongens jongens het wordt stilaan heel duidelijk dat ik net 73 jaar oud geworden ben. :bang:
En zeggen dat ik dan nog de FB manual er naast had liggen blz 45.

Bedankt Edward en Philippe :oops:

Loopt nu als een trein.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

is het nog steeds zo dat de CBN 6540 niet overweg kan met een vast ipadres
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
JustJv
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:05

Hallo, ik heb wat vragen ivm met de snelheid. De eerste twee dagen dat ik Fibernet had haalde ik snelheden tot 4MB/s en tegenwoordig mag ik al blij zijn met 1.5MB/s.. Door wat komt dat ? Ook ben ik niet echt tevreden van die achterlijke modem/router van telenet.. zeer zwak signaal en als je iets wil instellen MOET je internet hebben.. Zijn daar alternatieven op ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Snelheidstesten hebben enkel zin via een UTP kabel... via WIFI zijn ze waardeloos.

Van de modem/router combi van TN is echter al langer geweten dat deze wireless geen hoogvlieger is... ofwel plaats je dus je eigen wireless toestel achter de TN router (met dubbele NAT als gevolg), ofwel vraag je voor de installatie voor een modem only (en moet je alsnog een wireless toestel zelf plaatsen).

Let wel op dat wanneer je zelf een router plaatst dat je ook zelf verantwoordelijk bent voor de performantie ervan (genoeg routertjes halen zelfs geen 50 Mbps WAN-to-LAN) en de mogelijkheden (in de toekomst bv. IPv6 ondersteuning).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:... ofwel plaats je dus je eigen wireless toestel achter de TN router (met dubbele NAT als gevolg),

Als je een wireless access point plaatst achter de TN router, heb je toch dat probleem niet van dubbele NAT! Toch een oplossing als je enige probleem de wireless performance is ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Met een AP heb je inderdaad geen dubbele NAT.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”