Belgacom VOIP zonder Belgacom internet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_A
Starter
Starter
Bedankt: 12 keer

Hoi,
Enkele maanden geleden hebben we de volgende producten afgenomen bij Belgacom;
Internet:
* Belgacom Internet Favorite + IOffice;
* Bizz Internet for Favorite;
Telefonie:
* I-Office Multi 2 channels;
* VoIP Individual number (2);
* I-Office No Limit (2);
Voordien hadden we op deze locatie enkel een Telenet-abonnement (kabel dus), en geen vaste telefonie.

Vlak na de installatie merkten we het volgende op:
* Enorm veel storingen. Onze vaste lijn was op gegeven moment meer dan een dag onbereikbaar (we zijn een KMO en konden onze klanten niet bedienen);
* Het bleek om een tragere ADSL aansluiting te gaan en niet om de snellere VDSL. Dit werd tijdens het verkoopspraatje niet duidelijk gemaakt, en misschien onze fout dat we daar te weinig bij stilgestaan hebben. het gevolg is dat offsite backups (ettele gigabytes/week), VPN verbindingen, en remote inloggen op servers allemaal vrij traag werkt. Als er op dat moment nog een VOIP-telefoongesprek tot stand kwam, liep het allemaal in de soep, de kwaliteit van de oproep was zeer laag (robot stem);
* Daarnaast blijkt Belgacom ook diverse poorten te blokkeren die niet expliciet vermeld stonden op de website, maar die we wel nodig hebben (zie ander topic).

Gelukkig hadden we ons Telenet kabelabonnement nog niet opgezegd (Fibernet). We wisten echter niet of de VOIP centrale zou werken over een niet-Belgacom abonnement. Op de helpdesk zeiden ze dat dit onmogelijk was ("Allé, dan kan iedereen met onze Belgacom nummers bellen!"). Maar hoewel ik benadrukte dat het om VOIP ging en je nog altijd met SIP gegevens moet inloggen, en er vele andere aanbieders zijn die onafhankelijk van je internet abonnement werken, hielden ze voet bij stuk. De enige manier om het echt te weten te komen was het gewoon proberen.

En ik moet zeggen dat dit sinds mei al vlekkeloos loopt, geen storingen, een snelle internet verbindingen, en ook de bandbreedte die de VOIP-verbindingen verbruikt (en bij Belgacom vermoedelijk niet meegerekend worden in je totaalverbruik) blijkt laag genoeg te zijn om aan een bepaalde maandelijkse limiet te komen.

Onze Belgacom abonnement hadden we nog niet opgezegd. We hadden er vertrouwen in dat de storing aangepakt zouden worden, er zou "weldra" VDSL komen en het probleem van geblokkeerde poorten was doorgegeven aan de technische dienst. Dat was in mei, en we zijn nu in september. Ik vond dat we geduldig genoeg waren geweest en contacteerde Belgacom voor het opzeggen van het internetabonnement en het behouden van de VOIP-telefonie.

Bij Belgacom wisten ze me doodleuk te zeggen dat Belgacom internet 'noodzakelijk' is voor de telefonie, "omdat het VOIP is". Toen ik zei dat onze Bbox al bijna 4 maanden niet aanstond, en ik het telefoongesprek dat ik met hen voerde via een telenet-lijn liep antwoorden ze "wij kunnen deze configuratie niet ondersteunen". Maar ze ondersteunen ons nu al niet (cfr voorgaande problemen)!

Ik zit dus muurvast. Blijkbaar kan ik het (waardeloze en ongebruikte) internetabonnement niet opzeggen, of ik moet het hele VOIP-spel opzeggen. Het is duidelijk dat er geen technische reden is (logisch, hoeveel VOIP aanbieder zijn er niet die geen internet abonnementen verkopen), enkel een commerciële reden. Maar is dit geen koppelverkoop of zo? Wat kan ik hieraan doen? Ik heb eigenlijk veel zin om het hele Belgacom-spel buiten te smijten, ware het niet dat die telefooncentrale (Forum 3000) ook wat gekost heeft.

Hebben jullie suggesties hiervoor? Wat kan ik nog ondernemen?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Kan je niet gewoon een andere SIP provider nemen zoals bv. Weepee en deze in de centrale configureren en gewoon je nummers porteren ? Dan kan je de centrale gewoon houden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Je nummer laten porteren naar Weepee. Daarna kan je alles van Belgacom opzeggen en gewoon verderwerken via Telenet zoals je nu al doet.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Met WeePee ben je wel een jaar vast tenzij je een hoge som betaalt. Let daar maar mee op!

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dries_A schreef:Ik zit dus muurvast. Blijkbaar kan ik het (waardeloze en ongebruikte) internetabonnement niet opzeggen, of ik moet het hele VOIP-spel opzeggen.
Wat kan ik hieraan doen? Ik heb eigenlijk veel zin om het hele Belgacom-spel buiten te smijten, ware het niet dat die telefooncentrale (Forum 3000) ook wat gekost heeft.
* Ik vindt het wel grappig ... een Belgacom telefoonnummer die via Telenet gebruikt wordt. Ik wist zelfs niet dat dit mogelijk was (dacht altijd dat de Belgacom VoIP oplossingen over het eigen VLAN liepen).

* Als de Forum3000, en de bijhorende SIP phones jouw eigendom zijn, dan kan je wel overwegen om Belgacom op te zeggen, en de investering verder te gebruiken bij een andere provider (dan natuurlijk zonder de Belgacom support). Volgens mij kan je daar zeer gemakkelijk andere VoIP providers toevoegen, en dus de hele functionaliteit behouden.

* Let er wel op dat je heel waarschijnlijk één jaar vastzit aan Belgacom. Zomaar je nummers porteren zal jou een boete kosten berekend op basis van de resterende looptijd.

* Let er ook op dat je eerst de nummers moet laten porteren naar een andere VoIP provider, voor je het "hele spel" buitensmijt. Zoniet riskeer je dat de nummers verloren zijn.

* Heb je geen mogelijkheid om je Favorite te downgraden ? Als je toch die ADSL lijn niet gebruikt, kan je ze beter downgraden naar het laagst mogelijke (indien je de VoIP kan behouden).

* last but not least, wat is de reden waarom je niet op VDSL2 staat ? Is VDSL2 absoluut niet mogelijk? Zelfs het laagste VDSL2 profiel (16.5/2) is nog beter dan je huidige ADSL2 sync ? De overschakeling naar VDSL2 is momenteel gratis.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dries_A
Starter
Starter
Bedankt: 12 keer

Hey,

Ik denk ook dat ik andere VOIP providers kan toevoegen. Enige jammere is dan de aankoop van de dure centrale en telefoons (een Fritzbox en niet-Belgacom SIP telefoons zijn een stuk goedkoper).

Ik ben nog altijd bezig met de klantendienst voor een oplossing. Daarna ga ik naar de ombudsman. Ik ben niet van plan om een jaar een internet-abonnement te nemen dat ik nooit heb kunnen gebruiken.

Ik kan het internet-abonnement niet downgraden. Het abonnement dat ik nu heb is volgens Belgacom "het minimum dat nodig is voor VOIP". :bang: Ook VDSL is technisch niet mogelijk (niet beschikbaar).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”