Belgacom VOIP centrale (Forum 3000) - bellen via PC

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_A
Starter
Starter
Bedankt: 12 keer

Hoi,

Wij hebben sinds enkele maanden een VOIP centrale van Belgacom. We hebben enkele “Forum IPhone 3020” toestellen die we gebruiken in combinatie met deze centrale.

Echter, bij onze vorige telefooncentrale (ISDN) van Belgacom hadden we een bijkomend voordeel dat we nu kwijt zijn: als er een inkomende oproep kwam, zagen we netjes op ons computerscherm wie belde, je kon de oproep weigeren/beantwoorden en zelfs een antwoordapparaat configureren. Dit kon dankzij de ISDN-kaart van onze PC en de software “Moony” van Emtec. Ook voor analoge modems (PSTN) bestaat er software op de markt hiervoor (vb. Asterisk).

Gezien de nieuwe centrale VOIP-based was, ging ik er gemakshalve van uit dat er voldoende mogelijkheden waren om dezelfde functionaliteiten te behouden. Onze PC’s bevinden zich namelijk in hetzelfde netwerk als de telefooncentrale en VOIP-toestellen. Er bestaat ook veel VOIP-software (al dan niet gratis).

Bij die software moet je (o.a.) SIP account gegevens ingeven, zodat die VOIP-software binnenkomende oproepen kan monitoren. In mijn telefooncentrale heb ik deze gegevens teruggevonden, uitgezonderd het wachtwoord. Volgens Belgacom zou dat wachtwoord automagisch worden opgeslagen in de telefooncentrale. Zij delen deze gegevens ook niet. Conclusie: ik kan de software die beschikbaar is op de markt niet gebruiken.

En helaas biedt Belgacom zelf ook geen oplossing aan (aldus hun (onwetende?) helpdesk medewerkers). Als ze al begrijpen wat ik concreet bedoel met VOIP software, weten ze me te zeggen dat dit niet mogelijk is (“U kan toch een bijkomend IPhone 3020 toestel kopen?”).

Ik kan moeilijk geloven dat hier geen oplossing voor is. Is het zo een vergezochte functionaliteit om via je PC te kunnen bellen als je een VOIP centrale hebt?

Wat zijn jullie ervaringen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dries_A schreef:Bij die software moet je (o.a.) SIP account gegevens ingeven, zodat die VOIP-software binnenkomende oproepen kan monitoren. In mijn telefooncentrale heb ik deze gegevens teruggevonden, uitgezonderd het wachtwoord. Volgens Belgacom zou dat wachtwoord automagisch worden opgeslagen in de telefooncentrale. Zij delen deze gegevens ook niet. Conclusie: ik kan de software die beschikbaar is op de markt niet gebruiken.
Ik denk dat je hier 2 dingen verwart:
  • a) de Forum 3000 als SIP client (verbonden met de Belgacom SIP server).
    b) de Forum 3000 als SIP server (waarop jouw VoIP telefoons geregistreerd staan).
De SIP gegevens (met verborgen wachtwoord) die jij terugvindt, zullen wellicht slaan op de i-Talk logon (a).

Maar volgens mij moet het toch mogelijk zijn om op de Forum 3000 bijkomende SIP Clients in te stellen, zodat je bijvoorbeeld met softphones of andere software kan werken op de PC's.
Hiervoor heb je van Belgacom geen paswoorden nodig, die moet je zelf instellen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dries_A
Starter
Starter

Hoi Philippe,

Ik denk dat ik het onderscheid dat je maakt begrijp, maar vind daardoor nog niet meteen terug hoe ik de Forum 3000 of eigen software moet configureren.

In de centrale kan je diverse SIP accounts ingeven. Zoals bijvoorbeeld:
* SIP-server: voip.belgacom.be
* SIP-server poort: 5060
* Gebruikersnaam: 089xxxxxx (komt overeen met telefoonnr);
* Wachtwoord: ******** (onbekend voor mij)
Daarnaast kan je nog wat gegevens over codecs configureren, een AuthID (= telnr), Forced Proxy IP,...

Op het eigenlijke toestel vind ik geen verwijzing naar SIP-gegevens. Wel naar een "RMS server" (extern IP adres) en de telefooncentrale (Forum 3000). Volgens mij vangt de telefooncentrale dus alle SIP-telefonieoproepen op, en stuurt hij die door naar een toestel dat geregistreerd staat.

Ik weet dus niet wat ik moet ingeven in eigen software (die typisch om SIP gegevens vraagt).
philippe_d
Moderator
Moderator

Dries_A schreef:In de centrale kan je diverse SIP accounts ingeven. Zoals bijvoorbeeld:
* SIP-server: voip.belgacom.be
* SIP-server poort: 5060
* Gebruikersnaam: 089xxxxxx (komt overeen met telefoonnr);
* Wachtwoord: ******** (onbekend voor mij)
Daarnaast kan je nog wat gegevens over codecs configureren, een AuthID (= telnr), Forced Proxy IP,...
Dit zijn de VoIP trunk lijnen (dus de externe VOIP accounts), die al voor geprogrammeerd zijn (en waar je zelf nog SIP providers kan toevoegen - ik denk tot max 10 externe VoIP accounts)
Dries_A schreef:Op het eigenlijke toestel vind ik geen verwijzing naar SIP-gegevens. Wel naar een "RMS server" (extern IP adres) en de telefooncentrale (Forum 3000). Volgens mij vangt de telefooncentrale dus alle SIP-telefonieoproepen op, en stuurt hij die door naar een toestel dat geregistreerd staat.
Ik vermoed inderdaad dat jouw interne VoIP toestellen (IPhone 3020) in de Forum geregistreerd staan.
Je zal dus op zoek moeten gaan in de Web interface hoe je de toestellen kan programmeren (Toestel Instellingen > Toestel programmeren ??)
Hier zou je - volgens mij - een nieuw toestel manueel moeten kunnen toevoegen, dat "toestel" een nummer kunnen geven, een naam, en een paswoord.
Dries_A schreef:Ik weet dus niet wat ik moet ingeven in eigen software (die typisch om SIP gegevens vraagt).
De softphone op je PC (of de software) is dus een "toestel", die om SIP gegevens vraagt. Deze SIP gegevens zijn dus:
  • - het toestelnummer.
    - de naam (kan ook het toestelnummer zijn).
    - paswoord.
    - SIP server (registrar): vul hier het IP adres van de centrale (vb: 192.168.1.200 ?).
Om het nog eens duidelijk te stellen:
De SIP gegevens die je nodig hebt voor de software zijn niet de SIP gegevens van je externe VOIP accounts, maar je software moet ingesteld worden als een "binnentoestel" op de centrale.
Jouw conclusie dat je de software die beschikbaar is op de markt niet kan gebruiken (omdat Belgacom de SIP gegevens niet kenbaar maakt) is dus verkeerd ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Dries_A
Starter
Starter

Hoi Philippe,

Heel erg bedankt voor je input. Het wordt allemaal een stuk duidelijker. Ik heb de indruk dat je er een pak meer van kent dan de mensen bij Belgacom.

Ik kan vanop afstand de telefooncentrale niet configureren (ik zit op het interne netwerk via VPN, maar behoor tot een ander subnet, hij blokkeert dit blijkbaar bij inloggen ("Foutief RAS IP"). Dus ik ga dat vanavond eens uitpluizen (tenzij ik die veiligheidssetting kan afzetten? Het zit tenslotte veilig achter een firewall).

Nu nog goede VOIP software vinden voor op de PC. :-)
Dries_A
Starter
Starter

Hoi Philippe en andere,

Vanavond heb ik mijn tanden eens gezet in die telefooncentrale van Belgacom (figuurlijk dan :-) ).

Het volledig verslag kan je hier lezen. Heb het even in een documentje geplaatst, want ik heb een overzicht gemaakt van alle instellingen die ik heb bekeken/gewijzigd op de Belgacom telefooncentrale.

Helaas, ik krijg het niet aan de praat. Ik denk dat alle instellingen juist zijn (misschien dat jullie nog iets zien wat ik gemist heb), maar dat Belgacom dit gewoon niet toe laat (en ik zou niet weten waarom).

Misschien dat iemand van jullie nog een idee heeft?
philippe_d
Moderator
Moderator

Je hebt 2 variabelen die je aan het uittesten bent:
a) een nieuwe SIP account aanmaken in de Forum.
b) X-Lite aan de praat krijgen.
Fouten opsporen met zoveel onbekenden is natuurlijk moeilijk. Vandaar dat ik het volgende voorstel:

Probeer eerst eens X-Lite aan de praat te krijgen op een bestaande SIP account (voorbeeld als toestel 11).
- Schakel tijdens deze proef je VoiP toestel 3020 (toestel 11) tijdelijk uit.
- Probeer met de X-Lite instellingen te spelen tot je die aan de praat krijgt.
- De SIP poort voor de interne telefoons schijnt dus 5075 zijn. Geen idee waar je dat kan inbrengen in X-Lite. Indien je er geen veld voor vindt, probeer dan gewoon als registry: 192.168.1.200:5075

Eens je X-Lite aan de praat krijgt, dan kan je proberen met de volgende stap: een Softphone account aanmaken in de Forum.

Success.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Dries_A schreef:Het volledig verslag kan je hier lezen.
Leuk verslag, zo zien we ook de instelmogelijkheden die beschikbaar zijn.
Kan je eigenlijk de Forum bvb vervangen door een server met bijvoorbeeld Asterisk? Krijg je de wachtwoorden voor de SIP accounts van Belgacom of niet?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Dries_A
Starter
Starter

Hey,
Bedankt voor de reacties.

@Philippe: ik heb reeds geprobeerd om de X-Lite te laten inloggen met de bestaande SIP account (IP11), met hetzelfde resultaat. Wat ik nog niet heb geprobeerd is het omgekeerd: het Belgacom telefoontoestel laten inloggen op de nieuwe SIP account (IP15). Met een beetje geluk 'activeert' dit ergens iets, waardoor ik ook met x-lite kan inloggen. Ik probeer het vanavond.
@Ken: de telefooncentrale vervangen heb ik zeker overwogen (eventueel door zo'n Fritzbox). Echter, ik krijg de wachtwoorden van de externe SIP accounts van Belgacom niet (reeds gevraagd). Ze zeggen dat die wachtwoorden automatisch gegenereerd worden en opgeslagen worden door de Forum3000. Ze hebben hun zaakje goed dichtgetimmerd. :bang:
Ken
Elite Poster
Elite Poster

'k Vind het eigenlijk jammer dat ze het zo moeten dichttimmeren, het is waarschijnlijk wel een goed product, maar zo verliezen ze in feite wel een flinke duit communicatiekosten die misschien veel makkelijker zouden gebeuren via een softphone naast een reguliere telefoon...
Momenteel hebben we bij WeePee een forwarding account en bellen we in/uit met GSM's. We zouden ook graag kunnen uitbellen met dat nummer met een softphone, maar bij iedere speler is het dit of dat die een probleem vormt.

OVH komt ergens volgende week uit met een VoIP aanbod voor de Belgische markt, ik kan niet wachten! :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
philippe_d
Moderator
Moderator

Ken schreef:Momenteel hebben we bij WeePee een forwarding account en bellen we in/uit met GSM's. We zouden ook graag kunnen uitbellen met dat nummer met een softphone, maar bij iedere speler is het dit of dat die een probleem vormt.
En wat is het probleem met de softphone ?
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Dat je bij Weepee voor alles een aparte account op hun webinterface nodig hebt + nog eens bijkomende usernames & passwords voor SIP.

TV = FTA IPTV + Netflix
Dries_A
Starter
Starter

Ik blijf natuurlijk met mijn probleem zitten, namelijk dat ik niet via de PC kan bellen/telefoonoproepen opvolgen.

Vandaar dit ideetje:
* Ik koop een 56K analoge inbouw modem voor mijn PC;
* Aan de Belgacom Forum 3000 zijn een aantal analoge uitgangen. Eéntje wordt momenteel gebruikt voor de fax, en ander voor een analoog DECT toestel. D.m.v. een splitter zorg ik dat de telefoonkabel die naar het DECT toestel gaat ook naar de modem van mijn PC gaat;
* Op mijn PC installeer ik dan software waarmee ik oproepen kan beantwoorden/weigeren en een overzicht heb van iedereen die de voorbije periode gebeld heeft.

Het is natuurlijk wat omslachtig. Je telefoonoproep komt digitaal (VOIP) binnen, gaat dan even analoog verder om dan weer in je PC digitaal behandeld te worden. Maar ja, dat hebben we dan maar aan Belgacom te danken.

Lijkt dit een haalbaar idee? Wat denken jullie? En de volgende logische vraag: welke software bevelen jullie aan voor op de PC hiervoor?
Dries_A
Starter
Starter

Hey,

Niemand input over mijn idee (met de analoge modem)?

Heb nog iets geprobeerd vandaag.
Via deze link heb ik VOIP software van Belgacom zelf kunnen downloaden. Buiten het feit dat het een draak van een stuk software is (de UI is een printscreen van een Forum Iphone toestel, inclusief hoorn :bang: ) krijg ik "registratie niet mogelijk".
philippe_d
Moderator
Moderator

Dries_A schreef:Niemand input over mijn idee (met de analoge modem)?
Lijkt mij inderdaad wel een "omweg" maar theoretisch moet dat lukken.
Je moet dan wel een analoge modemkaart zoeken die CLI (calling line identification) ondersteunt, anders krijg je geen telefoonnummers te zien in je call logs.
Oproepen "weigeren" met een analoge modem zal wel moeilijk zijn (tenzij je bedoelt "niet beantwoorden")
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”