* Weepee geografisch nummer voor inkomende gesprekken @ eenmalig kostprijs van 18euro
* Betamax kloon(Justvoip) voor uitgaande gesprekken naar vaste nummer
* Eventueel andere provider(Jumblo) voor bellen naar GSMs
Als VOIP beginner heb nog een paar vraagjes bij mijn scenario:
* Bij Weepee betaal je één keer voor het nummer en daarna blijf je in principe altijd(altijd = 5 jaar ofzo) bereikbaar op dat nummer? Inkomende oproepen blijven gratis? Stel dat je zou willen veranderen van provider(bv. telefonie bij scarlet) kun je dan uw nummer meenemen?
* Bij Justvoip betaal je ~11 euro waarvoor je 3maanden(120 freedays) gratis kunt bellen naar nationale nummers(zolang je hun FUP van 300minuten/7dagen niet overschrijdt)? Na het verstrijken van de freedays kun je die 11euro 'belwaarde' opbellen? Stel dat je weinig belt kun je dus gesteld zijn met 11 euro per 5-6maand?
* In mijn nieuwe woonst komt Belgacom Favourite met een gratis bbox2. Op dit forum is een sticky aanwezig waarin staat hoe je een VOIP provider kunt gebruiker i.c.m. de bbox2 maar aangezien de bbox2 beperkt is tot 1 provider moet ik Weepee kiezen voor uitgaande oproepen(wat dus wel wat duurder is, 2cent per minuut + 2cent setupkost)?
* Als ik meerdere providers wens te gebruiken ben ik eigenlijk verplicht een aparte ATA(fritzbox e.d.) aan te schaffen en deze te voorzien van inet toegang en hierop mijn telefoontoestal aan te sluiten? Aparte SIP phone is een alternatief voor de ATA maar dit is duurder + je bent beperkt tot 1 'hoorn'(extra phones kosten veel!).
* Hoe zit het met de gesprekskwaliteit bij VOIP? Ik neem aan dat BGC in hun access/core netwerk SIP/RTSP-verkeer niet benadeelt(ze gebruiken het zelf..) noch prioriseert'? Ik vermoed dat het SIP verkeer van een dedicated ATA geen prioriteit zal krijgen op het ander WAN verkeer in de bbox2? Dit betekent waarschijnlijk een verlies in gesprekskwaliteit wanneer mijn VDSL2 lijn volledig verzadigd is met IP-verkeer(bv. ontzettend P2P verbindingen die mijn volledige DS/US benutten)?
Tot slot heb ik nog een lijstje van mogelijke setups gemaakt:
- bbox2: telefoon op de bbox2(via telefoon poort) en de bbox2 configureren
Voordelen: gesprekken lopen vlot zelfs bij een verzadigde lijn(?), bbox2 is gratis+geen extra kost voor andere hardware.
Nadelen: beperkt tot 1 VOIP provider(=uitgaande VOIP oproepen via Weepee). - dedicated ATA: telefoon op ATA en ATA op bbox2 via LAN
Voordelen: meerdere providers mogelijk.
Nadelen: hardware kost(valt nog wel mee, ~20euro schat ik), gesprekskwaliteit daalt bij overbelaste lijn - dedicated ATA + extra (linux) router: al mijn WAN verkeer via mijn linux router laten verlopen(kan een linksys zijn met tomato FW) en daar QOS toepassen die SIP/RTSP prioriteit geeft.
Voordelen: meerdere providers mogelijk, goede gesprekskwaliteit zelfs bij overbelaste lijn(QOS).
Nadelen: prijzig(ATA+QOS enabled router nodig), complexe configuratie(kan veel mis gaan, kost wel wat tijd)
De hoofdreden waarom ik weigerachtig sta t.o.v. VOIP is dus de slechte gesprekskwaliteit(hoge end-to-end delay, packetloss => stiltes) wanneer mijn internetverbinding volledig verzadigd is. Is deze angst gegrond of staat de technologie vandaag al zover dat dit te vermijden valt(zonder zotte kosten te doen)?
Grtn,
logion