Starten met VOIP + QOS?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
logion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

In mijn zoektocht naar het goedkoopste alternatief voor vaste telefonie heb ik volgend scenario bedacht:
* Weepee geografisch nummer voor inkomende gesprekken @ eenmalig kostprijs van 18euro
* Betamax kloon(Justvoip) voor uitgaande gesprekken naar vaste nummer
* Eventueel andere provider(Jumblo) voor bellen naar GSMs

Als VOIP beginner heb nog een paar vraagjes bij mijn scenario:
* Bij Weepee betaal je één keer voor het nummer en daarna blijf je in principe altijd(altijd = 5 jaar ofzo) bereikbaar op dat nummer? Inkomende oproepen blijven gratis? Stel dat je zou willen veranderen van provider(bv. telefonie bij scarlet) kun je dan uw nummer meenemen?
* Bij Justvoip betaal je ~11 euro waarvoor je 3maanden(120 freedays) gratis kunt bellen naar nationale nummers(zolang je hun FUP van 300minuten/7dagen niet overschrijdt)? Na het verstrijken van de freedays kun je die 11euro 'belwaarde' opbellen? Stel dat je weinig belt kun je dus gesteld zijn met 11 euro per 5-6maand?
* In mijn nieuwe woonst komt Belgacom Favourite met een gratis bbox2. Op dit forum is een sticky aanwezig waarin staat hoe je een VOIP provider kunt gebruiker i.c.m. de bbox2 maar aangezien de bbox2 beperkt is tot 1 provider moet ik Weepee kiezen voor uitgaande oproepen(wat dus wel wat duurder is, 2cent per minuut + 2cent setupkost)?
* Als ik meerdere providers wens te gebruiken ben ik eigenlijk verplicht een aparte ATA(fritzbox e.d.) aan te schaffen en deze te voorzien van inet toegang en hierop mijn telefoontoestal aan te sluiten? Aparte SIP phone is een alternatief voor de ATA maar dit is duurder + je bent beperkt tot 1 'hoorn'(extra phones kosten veel!).
* Hoe zit het met de gesprekskwaliteit bij VOIP? Ik neem aan dat BGC in hun access/core netwerk SIP/RTSP-verkeer niet benadeelt(ze gebruiken het zelf..) noch prioriseert'? Ik vermoed dat het SIP verkeer van een dedicated ATA geen prioriteit zal krijgen op het ander WAN verkeer in de bbox2? Dit betekent waarschijnlijk een verlies in gesprekskwaliteit wanneer mijn VDSL2 lijn volledig verzadigd is met IP-verkeer(bv. ontzettend P2P verbindingen die mijn volledige DS/US benutten)?

Tot slot heb ik nog een lijstje van mogelijke setups gemaakt:
  • bbox2: telefoon op de bbox2(via telefoon poort) en de bbox2 configureren
    Voordelen: gesprekken lopen vlot zelfs bij een verzadigde lijn(?), bbox2 is gratis+geen extra kost voor andere hardware.
    Nadelen: beperkt tot 1 VOIP provider(=uitgaande VOIP oproepen via Weepee).
  • dedicated ATA: telefoon op ATA en ATA op bbox2 via LAN
    Voordelen: meerdere providers mogelijk.
    Nadelen: hardware kost(valt nog wel mee, ~20euro schat ik), gesprekskwaliteit daalt bij overbelaste lijn
  • dedicated ATA + extra (linux) router: al mijn WAN verkeer via mijn linux router laten verlopen(kan een linksys zijn met tomato FW) en daar QOS toepassen die SIP/RTSP prioriteit geeft.
    Voordelen: meerdere providers mogelijk, goede gesprekskwaliteit zelfs bij overbelaste lijn(QOS).
    Nadelen: prijzig(ATA+QOS enabled router nodig), complexe configuratie(kan veel mis gaan, kost wel wat tijd)
Ziet er iemand fouten/tekortkomingen in de setups? Zijn er alternatieven die ik vergeet? Momenteel neig ik naar setup #1, wegens de QOS in de bbox2 maar die QOS is slechts een veronderstelling, kan iemand dit bevestigen?

De hoofdreden waarom ik weigerachtig sta t.o.v. VOIP is dus de slechte gesprekskwaliteit(hoge end-to-end delay, packetloss => stiltes) wanneer mijn internetverbinding volledig verzadigd is. Is deze angst gegrond of staat de technologie vandaag al zover dat dit te vermijden valt(zonder zotte kosten te doen)?

Grtn,
logion
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Bij VoipBuster Pro krijg je 365 dagen "freedays"! Je moet wel 15€ (+tax?) laden: http://www.voipbusterpro.com/en/index.html
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

logion schreef: Ziet er iemand fouten/tekortkomingen in de setups?
Wel ik ben van mening dat je uw huiswerk PRIMA gedaan hebt.
Ik gebruik al jaren een setup gelijkaardig aan die van jou met het grote verschil dat ik:
1) Onlangs een FB 7390 heb gekocht
2) VDSL2 van Dommel heb.

Die FB is gewoon ongelooflijk maar duur. Ik zou ze echter voor geen geld meer willen missen.
Over kwaliteit van VOIP met WeePee als inkomend en VOIPSTUNT evenals JUMBLO voor uitgaand heb ik nooit problemen met gesprekskwaliteit en maak heel regelmatig verbindingen zowat over de hele wereld.

Om uw kosten te drukken kan ik misschien helpen. Ik heb hier namelijk nog een oude FON-ATA Fritzbox liggen maar ik weet in het geheel niet meer of die toen ook al meerdere VOIP providers aan kon. Indien ja mag je die van mij hebben. Je zet dan ding gewoon met een vast IP achter uw Bbox2 op het net en gebruikt hem uitsluitend als ATA.
Dan kost het je niks en kan je later als alles naar uw wens verloopt nog altijd een FB7390 kopen of aan Sinterklaas vragen :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

logion schreef:Ziet er iemand fouten/tekortkomingen in de setups? Zijn er alternatieven die ik vergeet? Momenteel neig ik naar setup #1, wegens de QOS in de bbox2 maar die QOS is slechts een veronderstelling, kan iemand dit bevestigen?

De hoofdreden waarom ik weigerachtig sta t.o.v. VOIP is dus de slechte gesprekskwaliteit(hoge end-to-end delay, packetloss => stiltes) wanneer mijn internetverbinding volledig verzadigd is. Is deze angst gegrond of staat de technologie vandaag al zover dat dit te vermijden valt(zonder zotte kosten te doen)?
Je hebt inderdaad je huiswerk goed gemaakt.

Ik denk niet dat de technologie vandaag al zover dat je kan vermijden dat de kwaliteit van VoIP achteruit gaat bij het verzadigen van de internetverbinding.
Het grote verschil tussen nu en vroeger zijn de snelheden van de internetverbindingen. Voor VoIP heb je een bandbreedte nodig van ca 100 kbps (up- en down). Nog niet zo heel lang geleden hadden we nog internetlijntjes met 128 kbps upload: bij de minste traffiek kon je niet meer telefoneren: in sommige gevallen hoorde jij de tegenpartij wel goed (download), maar de tegenpartij hoorde jou in snukjes (upload).
Met de huidige snelle verbindingen - vooral de verhoogde upload - is dit probleem bijna niet meer aanwezig.

Wat betreft QoS.
Theoretisch kan dit alleen naar de upload kant denk ik: jouw router kan VoIP pakketjes prioritair behandelen, maar heeft geen invloed op de prioriteit van de binnenkomende pakketjes ?

Ikzelf ondervind geen enkel probleem (100% VoIP hier), maar mijn internet verbinding is ook nooit volledig verzadigd, ik ben geen super downloader :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
logion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

bobsys1 schreef:
Om uw kosten te drukken kan ik misschien helpen. Ik heb hier namelijk nog een oude FON-ATA Fritzbox liggen maar ik weet in het geheel niet meer of die toen ook al meerdere VOIP providers aan kon. Indien ja mag je die van mij hebben. Je zet dan ding gewoon met een vast IP achter uw Bbox2 op het net en gebruikt hem uitsluitend als ATA.
Dan kost het je niks en kan je later als alles naar uw wens verloopt nog altijd een FB7390 kopen of aan Sinterklaas vragen :-D
Zeer vriendelijk aanbod waar ik graag op in ga, dan kan ik eens testen of het moeite waard is. Indien niet dan is het een interessant experiment geweest :)
Hoe zou je dit verder willen afhandelen, via PM?

Over die DS QOS: Uw IP-router kan de VOIP pakketjes in de DS kant prioritair behandelen in de zin dat hij ze onmiddellijk doorstuurt naar de host op uw LAN. Maar ik schat dat de impact hiervan beperkt is, in een ideale situatie zou de access router van Belgacom dit ook doen want hier zit hoogstwaarschijnlijk de grootste delay(bij de overgang naar de lagere linkspeed). De router kan eventueel andere TCP connecties throttlen(=packets droppen) om zo genoeg DS bandbreedte over te houden voor de VOIP stream. Maar TCP voorziet standaard enkel in traffic control tussen de twee endhosts van de verbindingen(tussenliggende routers hebben daarin niets te zoeken) dus ik weet niet of dit zou werken. Langs de andere kant gebruikt quasi iedereen vandaag eigenlijk NAT, dus uw router is effectief de endhost van de TCP connectie. Soit, dit soort QOS is zeker niet aan de orde, je zou al een modem in bridged mode moeten combineren met een software router(Linux) en dat is me allemaal te veel moeite :p

Momenteel zijn we aan het overwegen om scarlet internet(VDSL2)+telefonie te nemen, dit is eigenlijk de bbox2 setup met als VOIP provider scarlet. Kost 5euro per maand en bellen tijdens de daluren is gratis. Dit is waarschijnlijk de gemakkelijkste optie en zal qua kostprijs niet zoveel schelen met Weepee als er enkel tijdens de daluren wordt gebeld. Als die fritzbox echter mee valt kan ik misschien toch zonder een telefoonabonnement bij scarlet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Bestaat er geen mogelijkheid om op de bbox2 verschillende SIP-accounts te configureren? Eventeel met alternatieve firmware of configuratie via command line? Weet iemand meer?
bobsys1
Pro Member
Pro Member

logion schreef: Hoe zou je dit verder willen afhandelen, via PM?
OK. Ik ga het ding uit mijn rommelbak halen om het juiste type te weten te komen. Dan even bij AVM de manual ophalen om te zien of ik wat kan vinden i.v.m meerdere VOIP providers. Als dat kan stuur ik je een PM.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

bobsys1 schreef: Dan even bij AVM de manual ophalen om te zien of ik wat kan vinden i.v.m meerdere VOIP providers
Intussen gebeurd. Het gaat om een FRITZ!BoxFON ATA artikel nummer: 200 1670.
Even vluchtig de manual doorgenomen en ja hoor, hij kan meerdere VOIP providers beheren. Je moet dus de router functie uitschakelen en het ding dan op een ethernet poort van uw Bbox2 hangen. Geef het een vast IP en configureer de ATA. Als je dat nog nooit gedaan hebt vraagt het wel effe wat opzoekwerk maar moeilijk is het echt niet. Er zit zelfs nog een zelf gemaakt kabeltje bij met aan de ene kant een RJ11 die je op uw gefilterde vast telefoonlijn hangt (als je die hebt natuurlijk) en de andere kant een RJ45 die de juiste pins 1 en 8 daarvoor gebruikt op de FB combo ingang line/dsl. (op de FB 7390 is dat pin 3 en 6)

PM komt er aan.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”