Hoe veilig is mobiel internet?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Michael
Pro Member
Pro Member
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 maa 2011, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Weten jullie of surfen via mobiel internet veiliger is dan bv surfen op een onbeveiligd openbaar netwerk/beveiligd WPA netwerk? Ik zou denken dat dit zo is, maar heb een paar dingen gelezen dat deze encryptie gemakkelijk te kraken zou zijn. En is 3G veilger dan gewone GPRS/EDGE ?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Waarom zou surfen over mobiel netwerk (on)veiliger zijn dan via Wifi of bekabeld lokaal netwerk? Laat me de vraag anders stellen: denk je dat het (on)veiliger is/was als je surft(te) over een 56k-inbelmodem, ISDN lijn of ADSL/VDSL? Het is toch gewoon een andere technologie die je gebruikt om online raken? Ik snap de vraag volgens mij niet helemaal :-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Het is eigenlijk beetje onveiliger, aangezien je GSM rechtstreeks op Internet zit (met eigen IP) en je dus niet beschermd wordt door een modem met router en firewall...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik denk dat de vraag gaat over het onderscheppen van de verzonden en ontvangen data tussen pc/smartphone en access-point/gsm-mast.

Openbare netwerken zijn helemaal niet te vertrouwen: traffic is gemakkelijk te onderscheppen en een hacker weet welke access-point hij moet afluisteren. Het is dus een gemakkelijkere prooi dan een mobiel netwerk.
Ik ken geen technische specs van mobiele netwerken, maar het lijkt me dat mobiel internet even gemakkelijk of moeilijk te onderscheppen is als het afluisteren van gsm-gesprekken.
Sinds mobiel internet betaalbaar is geworden, heb ik dan ook de app van mijn gsm gehaald om te connecteren met hotspots.

Als je de keuze hebt tussen mobiel netwerk en een beveiligd WPA netwerk waarvan je weet wie de access-point beheert, zou ik voor de wifi kiezen. Als je de beheerder niet kent, is een WPA-wifi even onveilig als een publiek netwerk, omdat de beheerder alle communicatie over zijn access-point kan volgen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Welk netwerk je ook gebruikt: voor privacy gevoelige gegevens toch steeds zorgen dat je via SSL werkt (bvb HTTPS).
Michael
Pro Member
Pro Member
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 maa 2011, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

johcla schreef: Ik ken geen technische specs van mobiele netwerken, maar het lijkt me dat mobiel internet even gemakkelijk of moeilijk te onderscheppen is als het afluisteren van gsm-gesprekken.
Oke, daar komt mijn vraag idd op neer, ik vind op het internet veel informatie over hoe men onbeveiligde netwerken kan 'afluisteren', dit zal dus via mobiel internet veel moeilijker zijn hoop ik. Ik heb onlangs een VPN gekocht voor 1 jaar, met servers over de hele wereld, omdat ik binnenkort in China ga werken en daar wel op geblokkeerde website's wil surfen (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_we ... c_of_China) , ik heb gezien dat deze VPN ook op mobiel internet werkt, en dus de vraag had of het de moeite is om deze te gebruiken op een gsm (in Belgie)... maar aangezien ik nog nooit gehoord heb van iemand die mobiel internet kan hacken zal dit niet nodig zijn ?
billybob
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2011, 09:38

Michaelv schreef:Oke, daar komt mijn vraag idd op neer, ik vind op het internet veel informatie over hoe men onbeveiligde netwerken kan 'afluisteren', dit zal dus via mobiel internet veel moeilijker zijn hoop ik. Ik heb onlangs een VPN gekocht voor 1 jaar, met servers over de hele wereld, omdat ik binnenkort in China ga werken en daar wel op geblokkeerde website's wil surfen
Als je in het buitenland gaat werken, moet je je aan de daar geldende wetgeving houden. :roll:

Dat gezegd zijnde: wees maar zeker dat china telecom ook zijn mobiele netwerken filtert.
Michael
Pro Member
Pro Member
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 maa 2011, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Ik kan toch facebook niet missen zeker ;) :p
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb nog het volgende gevonden: "How secure is data transmission over mobile broadband networks?"

http://www.quora.com/Mobile-Broadband/H ... d-networks
Michael
Pro Member
Pro Member
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 maa 2011, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Looks interesting ty ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”