hallo,
ik heb zo nog een oude meterkast van de maatschappij,waar geen aan/uit schakelaar op staat ....
ik heb naar de maatschappij gebeld en deze heeft 3*230 volt
deze is afgezekerd met oude stoppen 25 A(die doorbranden)
ik heb in het verleden voorgehad dat ik teveel stroom afnam en dus die 25 A overschreed en dus een stop doorbrandde...
nu ben ik van zin nog een automaat er tussen te plaatsen....
maar in de handel vind ik enkel maar 2 of 4 polige automaten....
mag ik een 4 polige gebruiken? en daar effectief maar 3 klemmen van gebruiken of gaat deze dan niet functioneren?
moet ik dan een automaat van 25 A nemen?
thx voor de info
vraag meterkast...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 17 keer
ja geen probleem , eigenlijk is elke fase afzonderlijk thermisch/magnetisch gezekerd .
Overstroom En kortsluiting.
Maar je mag de stoppen van de meterkast zelf NIET vervangen ... deze is verzegeld en je zult iemand van de distributie laten komen .
sluit L1 L2 L3 aan en laat de N maar leeg. Verwissel deze liefst niet! anders kan het zijn dat een motor een andere richting draait ! Als het een 3 fasige is toch
Ik hoop dat je weet waar je met bezig bent.
Kun je even een foto posten? dan kan ik het direct uitleggen
Ik herinner mij dat als je 3x400 + N hebt , je tussen L1 , L2 , L3 : 400v hebt
En tussen N + L1 = 230V , N + L2 = 230V , N + L3 = 230V
je hebt waarschijnlijk 3x240v , dus tussen 2 fase´s heb jij 230v zonder N
Overstroom En kortsluiting.
Maar je mag de stoppen van de meterkast zelf NIET vervangen ... deze is verzegeld en je zult iemand van de distributie laten komen .
sluit L1 L2 L3 aan en laat de N maar leeg. Verwissel deze liefst niet! anders kan het zijn dat een motor een andere richting draait ! Als het een 3 fasige is toch
Ik hoop dat je weet waar je met bezig bent.
Kun je even een foto posten? dan kan ik het direct uitleggen
Ik herinner mij dat als je 3x400 + N hebt , je tussen L1 , L2 , L3 : 400v hebt
En tussen N + L1 = 230V , N + L2 = 230V , N + L3 = 230V
je hebt waarschijnlijk 3x240v , dus tussen 2 fase´s heb jij 230v zonder N
Specs: Intel i7 5960x @ 4.3ghz - Rampage V Extreme - 16gb DDR4 Dual Channel 2800mhz - 2 x 980GTX Ti - AX1200i - 1Tb Samsung 840 EVO
GSM : Duosim Base Business 7 : iPhone 6S + iPhone 5S
Tablet : iPad Air 2
Belgacom TV en Intense Internet
GSM : Duosim Base Business 7 : iPhone 6S + iPhone 5S
Tablet : iPad Air 2
Belgacom TV en Intense Internet
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Het kan ook zijn dat je 1 fase te veel belast, waardoor die zekering altijd doorbrandt.
Als je een ampèretang hebt dan kan je die eens rond de 3 fases houden en alle verbruikers aanzetten en dan meten,
zo zie je welke fase het meest belast word.
Je kan ook een verzwaring vragen zodat je meer vermogen hebt, bijvorbeeld 40A.
Als je een ampèretang hebt dan kan je die eens rond de 3 fases houden en alle verbruikers aanzetten en dan meten,
zo zie je welke fase het meest belast word.
Je kan ook een verzwaring vragen zodat je meer vermogen hebt, bijvorbeeld 40A.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Je kan eventueel bij je netbeheerder vragen of ze die stoppen willen vervangen door een automaat... (zou kunnen dat hier wel kosten aan verbonden zijn, maar kan je normaal ook wel navragen)
Of kan je zelf die stoppen niet vervangen door stoppen die je kan resetten. Dit moet volgens mij wel te vinden zijn (misschien niet bij de gebruikelijke doe-het-zelf zaken, maar eerder bij speciefiekere elektro-handels of via elektricien?)
Op die manier hoef je in de meterkast niets aan te passen...
Mogelijks zijn deze geschikt.
Of kan je zelf die stoppen niet vervangen door stoppen die je kan resetten. Dit moet volgens mij wel te vinden zijn (misschien niet bij de gebruikelijke doe-het-zelf zaken, maar eerder bij speciefiekere elektro-handels of via elektricien?)
Op die manier hoef je in de meterkast niets aan te passen...
Mogelijks zijn deze geschikt.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Als ik me niet vergis mag je zelfs afzekeren met een automaat van 1 stapje zwaarder.
Of dit een garantie is dat die stoppen er nooit meer uitvliegen weet ik niet.
Selectiviteit tussen automaten en smeltzekeringen is al wat lang geleden op school
Of dit een garantie is dat die stoppen er nooit meer uitvliegen weet ik niet.
Selectiviteit tussen automaten en smeltzekeringen is al wat lang geleden op school
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Laat dat eerst maar eens goed nakijken voor je dat verhoogd, bij ons in de zaak sloeg de kast ook altijd af.
Blijkbaar durven die aansluitingen/vijzen loskomen door de warmte waardoor die stoppen minder kunnen trekken dan waarvoor ze bedoeld zijn.
Die technieker heeft al die vijzen nog eens goed vastgedraaid en sindsdien hebben we geen last meer.
Blijkbaar durven die aansluitingen/vijzen loskomen door de warmte waardoor die stoppen minder kunnen trekken dan waarvoor ze bedoeld zijn.
Die technieker heeft al die vijzen nog eens goed vastgedraaid en sindsdien hebben we geen last meer.
-
- Premium Member
dit mag inderdaad, maar als het de bedoeling is dat de automaat eruit gaat voor de stoppen door slaan, dan weet ik niet of dit kan gegarandeerd worden. (zoals je reeds aangaf door selectieviteit) Dan zou je de curve van de stoppen moeten vergelijken met deze van de automaat...honda4life schreef:Als ik me niet vergis mag je zelfs afzekeren met een automaat van 1 stapje zwaarder.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Je mag zomaar niet verhogen uw kabels moeten dik genoeg zijn, .. anders branden ze door, .. nu, .. wat je wel kan doen is eens kijken met een ampère tang hoeveel je verbruik is, op die lijn en dan één voor één de zaken op die lijn aanschakelen en kijken wat er eigenlijk zoveel verbruikt. Misschien kan je zaken op een andere lijn zetten.
Trouwens volgens mij is het net omgekeerd, je mag zwaarder zekeren als je smelt zekeringen hebt en niet als je automaten hebt, althans dit was toch zo toen ik naar school ging, dat was in jaren 90, dus eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden. Wat ook is in de industrie, heb je trage smelt zekeringen die wel even een piek kunnen verdragen, ik neem aan dat dit ook bij huishoudelijk is, misschien heb eentje die snel reageert en dus makkelijker door gaat branden, het zou best kunnen door dat je zaken ineens gaat aanschakelen dat je ineens wat te hoge pieken krijgt, ..
om voorbeeldje te geven
automaat 2,5mm² => 16A
smelt 1,5mm² => 16A
en mochten niet meer dan 8 apparaten per lijn, of was dat nu per stopcontact, .. dat weet ik niet meer zo direct.
Trouwens volgens mij is het net omgekeerd, je mag zwaarder zekeren als je smelt zekeringen hebt en niet als je automaten hebt, althans dit was toch zo toen ik naar school ging, dat was in jaren 90, dus eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden. Wat ook is in de industrie, heb je trage smelt zekeringen die wel even een piek kunnen verdragen, ik neem aan dat dit ook bij huishoudelijk is, misschien heb eentje die snel reageert en dus makkelijker door gaat branden, het zou best kunnen door dat je zaken ineens gaat aanschakelen dat je ineens wat te hoge pieken krijgt, ..
om voorbeeldje te geven
automaat 2,5mm² => 16A
smelt 1,5mm² => 16A
en mochten niet meer dan 8 apparaten per lijn, of was dat nu per stopcontact, .. dat weet ik niet meer zo direct.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
je bedoelt waarschijnlijk 3x230V tussen ieder fase en de N en 400V tussen iedere fase onderling.je hebt waarschijnlijk 3x240v , dus tussen 2 fase´s heb jij 230v zonder N
2,5mm² -> smeltzekering 15 A -> automaat 20Aom voorbeeldje te geven
automaat 2,5mm² => 16A
smelt 1,5mm² => 16A
1,5mm² -> smeltzekering 10A -> automaat 16A
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Er bestaan aansluitingen zonder (aangesloten) N en met 230V tussen de fasen.jackho schreef:je bedoelt waarschijnlijk 3x230V tussen ieder fase en de N en 400V tussen iedere fase onderling.je hebt waarschijnlijk 3x240v , dus tussen 2 fase´s heb jij 230v zonder N
-
- Premium Member
de meest courante aansluitingen zijn inderdaad:
- 1x230V (ofwel zit je op 1 fase en N, indien het net in de straat 3x400V+N is, ofwel heb je 2 fasen indien het net in de straat 3x230V is)
- 3x230V (hier heb je tussen de fasen telkens 230V)
- 3x400V+N (hier heb je tussen de fasen 400V en tussen de fasen en N 230V)
Doorgaans worden de netten in de straat tegenwoordig in 3x400V+N aangelegd.
- 1x230V (ofwel zit je op 1 fase en N, indien het net in de straat 3x400V+N is, ofwel heb je 2 fasen indien het net in de straat 3x230V is)
- 3x230V (hier heb je tussen de fasen telkens 230V)
- 3x400V+N (hier heb je tussen de fasen 400V en tussen de fasen en N 230V)
Doorgaans worden de netten in de straat tegenwoordig in 3x400V+N aangelegd.
-
- Premium Member
Uw automaat mag 1 trap zwaarder zijn dan een smeltzekering.Ofloo schreef:Trouwens volgens mij is het net omgekeerd, je mag zwaarder zekeren als je smelt zekeringen hebt en niet als je automaten hebt
Volgens AREI mag je max 8 stopcontacten op 1 stroomkring voorzien (die door 1 automaat of smeltveiligheid worden beveiligd) Echter worden dubbele en driedubbel stopcontacten als 1 stopcontact beschouwd.Ofloo schreef:en mochten niet meer dan 8 apparaten per lijn, of was dat nu per stopcontact, .. dat weet ik niet meer zo direct.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Dan nog zou ik niet zomaar een zwaardere zekering steken ! Wie weet hebben ze al zwaardere zekeringen gestoken in het verleden, ..
Heb het opgezocht en blijkbaar ja is het nu anders, toen ik destijds de materie op de schoolbanken kreeg was het andersom, raar, ..
heb trouwens een handige gids gevonden met redelijk wat info
Heb het opgezocht en blijkbaar ja is het nu anders, toen ik destijds de materie op de schoolbanken kreeg was het andersom, raar, ..
Code: Selecteer alles
Doorsnede in mm2 Nominale stroom van de automaat
1.5 16A
2.5 20A
4 25A
6 32A/40A
10 63A
16 80A
25 100A
35 125A