Deze week nog gingen in Nederland zes Opel Corsa's de toonbank over: de dieselwagens werden verkocht voor 15.550 euro, 4.200 euro minder dan bij de officiële dealer. In mei heeft dezelfde website 26 Chevrolet Sparks met meer dan twintig procent korting verkocht.
Initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis is met de site niet aan zijn proefstuk toe. Hij heeft nu al een website ikwilvanmijnautoaf.be. Daar worden tweedehandse auto's van particulieren verkocht aan autobedrijven. Op de site wordt een soort van veiling georganiseerd, zoals bij eBay. De koper krijgt het hoogste bod te horen, en kan daar dan op ingaan. ‘We zijn begonnen in Nederland, maar sinds vorig jaar hebben we ook een kantoor in Leuven. Ondertussen hebben we ook in België al een paar duizend auto's helpen verhandelen.' In Nederland waren het er vorig jaar zo'n 15.000.
Vanuit die activiteiten heeft het bedrijf van Luttikhuis ook een expertise gekregen in het schatten van de waarde van auto's. Zo kwam hij ook in contact met bepaalde autobedrijven die hele partijen nieuwe auto's willen verkopen. ‘Soms haalt een importeur een te groot lot van een bepaald type wagen binnen, en wil hij daar vanaf. In zijn eigen garages kan hij er moeilijk mee stunten, dus vraagt hij dat aan ons. Wij krijgen ook voorstellen van leasingmaatschappijen die eveneens soms te veel auto's ineens kopen.'
Luttikhuis kondigt dan de verkoop tegen stuntprijzen op een bepaalde dag aan. De eersten die dan toehappen, krijgen de auto's. Ze kunnen hooguit de kleur kiezen. Eventuele opties moeten ze later zelf laten inbouwen.
Totnogtoe verkocht 1daycar.com alleen in Nederland. ‘Wij kennen toch heel die papierwinkel door onze vestiging in Leuven. Daarom is het een kleintje in de toekomst onze veilingen ook voor Belgen open te stellen.' Luttikhuis beklemtoont ook dat het wel degelijk om spiksplinternieuwe auto's gaat, die perfect rijklaar zijn voor de Europese markt. Ze kunnen gewoon onderhouden worden bij de erkende dealers, en ook met de garantievoorwaarden is er geen probleem.
Geen warm welkom
Toch waarschuwt afgevaardigd bestuurder Philippe Pirson van Federauto, de confederatie van de autohandelaars, voor dergelijke initiatieven. ‘De autohandel in Europa is vrijgemaakt, dus verwacht ik almaar meer dergelijke initiatieven te zien. Denk ook aan de parallelimport door Cardoen. De consument moet toch telkens heel goed nagaan of hij wel degelijk een auto in handen krijgt met de uitrusting zoals die in België aangeboden wordt. Anders loopt hij het risico dat hij helemaal niet de korting krijgt die hij denkt.'
Pirson beaamt dat dergelijke auto's bij een gewone garage binnen kunnen voor onderhoud en herstelling. ‘Toch moeten klanten ook beseffen dat ze daar niet hetzelfde warme welkom zullen krijgen als de klant die zijn auto bij de garagist zelf koopt.'
bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=1U3EJAFR
Zouden die ook met TNT post verscheept worden
