Aansluiting VDSL - TF2007 5/6 polig

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Volgende week schakel ik over naar Belgacom (Internet Favorite).

Een technieker komt mijn lijn activeren. Maar voor de binnenbekabeling moet ik zelf zorgen.
Hiertoe heb ik een Connection Kit van Belgacom ontvangen.

Waarin o.a. volgende onderdelen zitten:
- Opbouw doos TF-2007 (6 polig)
- Adapter (5 polig -> 6 polig)
- DSL Splitter (6 polig)

Mijn telefoon aansluitpunt zit in de garage. Belgacom heeft deze opbouw doos reeds door een TF-2007 (6 polig) twee jaar geleden vervangen. Dus dit is reeds ok.

Mijn Modem is in de woonkamer aangesloten. Daar zit een 5 polig telefooncontact. Een splitter is hierop niet aangesloten. Aangezien ik geen analoog telefonie signaal afneem (enkel internet). De afstand (ondergronds) van het aansluitpunt in de garage naar de woonkamer bedraagt slechts 3 meter. Dus veel verlies zal hier niet opzitten. De modem aansluiten in de garage is geen optie.

De TF-2007 in de garage beschikt over twee uitgangen (TEL a2+b2 en DSL a1+b1). Het DSL blokje is niet aangesloten. De telefoonkabel die naar de woonkamer (5 polig telefooncontact) loopt, is met twee draadjes verbonden aan het TEL blokje (contact a2 en b2)

Nu is mijn vraag aan de Belgacom kenners hier:

Om op VDSL (Internet Favorite) aangesloten te geraken.
Moet er nog iets aan mijn binnenbekabeling veranderen ?

1. Kan ik mijn BBOX2 modem rechtstreeks op dat 5 polig telefooncontact in de woonkamer aansluiten.
Of moet ik hier een Adapter (5 polig -> 6 polig) + DSL Splitter (6 polig) tussen steken ?

2. De aansluitingen in de TF-2007 opbouw doos, zijn ook ok ?
Dus geen aansluiting op DSL a1+b1, wel op TEL a2+b2.

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- Theoretisch moet de splitter op de het NTP 2007 aansluitpunt komen in de garage, en zou de kabel naar de modem (living) dan moeten aangesloten worden op DSL a1+b1.
- Als de splitter niet gebruikt wordt (wat bij jou het geval is), is de bekabeling correct, namelijk op TEL a1+b1.
- Je kan de BBOX2 modem rechtstreeks op het 5 polig telefooncontact in de woonkamer aansluiten.

PS. een lichte verwarring in de namen:
  • de 6-polige opbouwdoos is de NTP 2007.
  • de TF 2007 is de naam voor de splitter (die je op de NTP 2007 steekt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ok,

Bedankt Philippe voor de verduidelijking :-D

Als ik de splitter op het NTP 2007 aansluitpunt in de garage plaats en de telefoonkabel met DSL a1 + b1 verbind, levert me dit dan enig voordeel op ?

Zoniet, laat ik de bekabeling liggen zoals ze nu aangesloten is.
En blijf ik splitterloos :wink:

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgens mij niet, zolang je internet hebt zonder vaste lijn, en er geen enkel andere aftakking is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

philippe_d schreef:- Theoretisch moet de splitter op de het NTP 2007 aansluitpunt komen in de garage, en zou de kabel naar de modem (living) dan moeten aangesloten worden op DSL a1+b1.


Deze aansluiting heb ik gevolgd.
En werkt ok nu.

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

kan je u lijnnr in pm sturen zodat we eens kunnen meten of de lijn goed is
je staat mss op 9mbit
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@ aceke
Ik bebrijp niet waarom jij nu - ongevraagd - de vorige poster zijn lijn nr wil hebben ???
a) de vorige poster meldt hier geen enkel probleem, deze topic ging alleen over de opties bij het plaatsen van een NTP2007.
b) waarom zou hij op 9mbps staan ? Hij heeft VDSL2, en 9 mbps is geen VDSL profiel.
c) quistnix heeft in en andere topic al aangegeven dat deze persoon zijn lijn OK is: viewtopic.php?f=43&t=28221#p358597.

Ik begrijp dan ook jouw vraag niet.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

philippe_d schreef:
  • de 6-polige opbouwdoos is de NTP 2007.
  • de TF 2007 is de naam voor de splitter (die je op de NTP 2007 steekt).


Onderstaande afbeelding is dus niet de TF 2007, maar een NTP 2007 aansluitdoos?

Afbeelding
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

mag er maar 2 paar kabels aangesloten zijn op dat groene blokje voor telefonie? Ik zou er 3 paar insteken(zoals nu bij alcatal bakje)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je mag daar meerdere kabels op aansluiten ...
Of als je het iets properder wil: één kabeltje op de groene klem naar een verdeelbakje, en van daaruit de individuele kabels naar je toestellen...

FezzFest schreef:Onderstaande afbeelding is dus niet de TF 2007, maar een NTP 2007 aansluitdoos?

Inderdaad. De afbeelding bij jouw vorige post is de NTP2007; de titel boven de afbeelding is verwarrend.
Deze afbeelding komt heel waarschijnlijk niet van Belgacom, en circuleert al jaren op het Internet als "TF 2007"

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Zag op de helppagina van Belgacom een nieuwe gids om de TF2007 aan te sluiten.
http://support.nl.belgacom.be/euf/asset ... tp2007.pdf
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Buzz3r
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2010, 16:56

Moet de DSL splitter in het aansluitpunt zitten als je de modem aansluit in de aansluitdoos op blauwe klem a1 en a2 ?

Just curious.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja.

- zonder splitter wordt de intro (zwarte klemmen) direct doorverbonden met de groene klemmen (en de RJ11 telefoonaansluitingen op het aansluitpunt).
- mèt splitter wordt het signaal van de intro gesplitst in een modemsignaal enerzijds (blauwe klemmen op aansluitpunt en RJ11 modemaansluiting op de splitter), en een gefilterd telefoonsignaal anderzijds (groene klemmen op aansluitpunt en RJ11 telefoonaansluiting).

Het signaal keert dus "terug" vanuit de splitter naar het aansluitpunt (vandaar 6 pinnen op de splitter: 2 intro (links), 2 modem (midden) en 2 telefoon (rechts) contacten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Buzz3r
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2010, 16:56

Bedankt voor de info philippe_d, interessante thread voor diegenen die hun internet binnenbekabeling zelf willen plaatsen of aanpassen.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Eventueel kan hier een stickie voor gemaakt worden ? (dan staat deze info meer op de voorgrond).
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Die was al lang te vinden in de sticky "Belgacom TV Infobase" en meer bepaald onder:
http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcintrontp2007aansluiting
mvg,
Buzz3r
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 aug 2010, 16:56

jackho schreef:Die was al lang te vinden in de sticky "Belgacom TV Infobase" en meer bepaald onder:
http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcintrontp2007aansluiting
mvg,


Veel interessante info over BGC TV op bovenstaande blog.
De gangbare foto van de aansluitdoos met de benaming van de klemmen vind je erop terug, maar weinig "do's and don'ts", zaken die moeten, kunnen of niet mogen (bij het aansluiten en bekabelen).
Dezelfde opmerking geldt ook voor de installatiehandleiding die bij de BBox zit, of die je op de BGC-site vindt. Daar wordt bij de installatie steeds vanuit gegaan dat alles op dezelfde plaats komt te staan: aansluitpunt, stopkontakten, modem, telefoon, PC, decoder en TV.
Sommige mensen hebben deze toestellen in verschillende ruimtes of verdiepingen van hun woning staan, dan is het soms zoeken naar een goede aansluiting voor de "setup".
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”