Steve Jobs stopt als ceo van Apple

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Heet van de naald
http://tweakers.net/nieuws/76366/steve- ... #r_4928397
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... pple.dhtml

Zelfs tweakers.net post zo laat of vroeg nog een bericht, nooit gezien op tweakers.

Een icoon vertrekt, maar Apple zal doorgaan.

Een einde van een tijdperk. Net zoals Gates bij MS is vertrokken.

Mede sinds de laatste perikelen van Apple ben ik een Apple hater geworden, maar diep respect voor Jobs !
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Zeer jammer, jobs is gewoon apple en gaan ze als jobs er niet meer zou zijn (ooit komt die dag), gaan ze dan nog kunnen doen wa jobs deed? Met iets nieuws kunnen afkomen of met iets als 1ste afkomen die niemand anders had of kon?
Ik heb der zo beetje m'n twijfels over.

Aandelen zouden al 5.5% zijn gezakt op een paar minuten tijd.
Ge kunt ze kussen
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Dit hoeft geen einde voor succes te zijn; alles hangt ervan af hoe Jobs daar de organisatie blijvend beinvloed.

En ook succesverhalen houden ooit op en laten plaats voor opnieuw een nieuw verhaal; dit heet vooruitgang.

Het enige patent dat geen enkel bedrijf kan krijgen is er een op blijvend succes.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

De vraag is of hij zich nog zal bemoeien.
Gaat hij voor de zaak of zal hij genieten van het zeer korte leven die hem nog rest.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Net alsof hij daar de enige was die met nieuwe ideeën naar voor kwam. Er wordt precies gedaan of hij helemaal alleen de iPod, iPhone én iPad heeft uitgevonden, gedesigned en de hele marketingcampagne georganiseerd heeft.

En dan die hysterie op de aandelenmarkt. Om te lachen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Dat elk idee van hem kwam lijkt me inderdaad sterk, maar het moge toch duidelijk zijn dat de hele Apple bedrijfscultus is opgebouwd rond één persoon. Ikzelf twijfel dus ook hoe het met Apple zal aflopen.
Ik veronderstel dat hij de laatste jaren/maanden minder en minder verantwoordelijkheden heeft opgenomen, maar het was wel steeds Steve Jobs himself die een hele hype creëerde tijdens zijn presentaties...
Nu ja, time will tell ;)
Afbeelding
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Maglor schreef:Om te lachen.
Net als jouw reactie ... :bang:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Marlboro schreef:Zeer jammer, jobs is gewoon apple en gaan ze als jobs er niet meer zou zijn (ooit komt die dag), gaan ze dan nog kunnen doen wa jobs deed? Met iets nieuws kunnen afkomen of met iets als 1ste afkomen die niemand anders had of kon?

Correctie, Apple slaagde er steeds in een een product binnen een relatief nieuw concept populair te maken. De iPod was in 2001 echt niet de eerste mp3 speler. Smartphones en tablets bestonden ook al respectievelijk voor de iPhone en iPad.

Het charisma dat Jobs uitstraalt is natuurlijk Apple en is de laatste 13 jaar steeds nauw met elkaar verbonden geweest. We mogen ook niet vergeten dat in de tijd dat Jobs weg was bij Apple, het erg slecht ging met het bedrijf (ironisch genoeg heeft Microsoft er zelfs nog in geïnvesteerd). Ik hoop maar dat het terug de betere kant uitgaat, want mijn aandelen zijn terug evenveel waard als toen ik ze even geleden kocht. :bang:
Abusimbal schreef:Heet van de naald
http://tweakers.net/nieuws/76366/steve- ... #r_4928397
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... pple.dhtml

Zelfs tweakers.net post zo laat of vroeg nog een bericht, nooit gezien op tweakers.

Een icoon vertrekt, maar Apple zal doorgaan.

Een einde van een tijdperk. Net zoals Gates bij MS is vertrokken.

Mede sinds de laatste perikelen van Apple ben ik een Apple hater geworden, maar diep respect voor Jobs !
Ik zou Jobs en Gates niet echt met elkaar willen vergelijken. Steve Balmer is niet zo bepalend voor Microsoft de laatste 10 jaar als wat Steve Jobs geweest is voor Apple.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Steve Ballmer <> Bill Gates

Gates had weldegelijk een positieve invloed op het bedrijf, vooral op technologisch vlak. Ballmer is het financiele brein. Sinds het vertrek van Gates is ms achteruit gegaan.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

't zal me benieuwen wat de apple aandeeltjes straks gaan doen,

Afbeelding
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Aandelen Apple zijn eigenlijk al lang overgewaardeerd.
Ze komen nu mogelijks op een realistischer waardering.
Altijd het principe van de slingerbeweging.
Tech potentieel een beetje bubble gevoelig.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer

TomG schreef:
Marlboro schreef:Zeer jammer, jobs is gewoon apple en gaan ze als jobs er niet meer zou zijn (ooit komt die dag), gaan ze dan nog kunnen doen wa jobs deed? Met iets nieuws kunnen afkomen of met iets als 1ste afkomen die niemand anders had of kon?

Correctie, Apple slaagde er steeds in een een product binnen een relatief nieuw concept populair te maken. De iPod was in 2001 echt niet de eerste mp3 speler. Smartphones en tablets bestonden ook al respectievelijk voor de iPhone en iPad.
Smartphones en tablets? Ervoor nooit van gehoord of gezien zenne en als ik het al gezien zou hebben ervoor dan moet het me allesins niet bekoord hebben anders had ik het wel al gekocht toen.
Ik had den iphone 2G gezien en was volledig verkocht, niemand aners had toen zo'n smartphone en daar zit het hem, apple komt altijd met iets af dat anderen mss wel al hebben maar er nikske van bakken terwijl apple meteen met iets steengoeds en nieuws afkomt en die wel werkt en goed werkt en eenvoudig in elkaar steekt. Tablet van apple is de beste die er is samen denk ik mee die van asus.
Ge kunt ze kussen
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Onozele kip. Smartphones en tablets bestonden al jaren nog voor apple met de iphone op de proppen kwam. Ooit al gehoord van RIM of nokia's Symbian? Tot de komst van de iphone heersten zij over de smartphone markt. Toen kwam apple en het enige verschil was dat ze het beter deden voor dezelfde prijs. Tablets bestonden ook al lang, het enige verschil was dat er toen nog een gewone windows xp op draaide en een stylus nodig hadden voor de touchscreen.

Het enige dat apple verwezenlijkt heeft is een bestaand concept nemen (smartphone, tablet, mp3 speler) en er iets beter van maken, en dankzij de hype springen andere fabrikanten mee op de trein en zorgen ze zo voor meer aanbod en lagere prijzen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer

Marlboro schreef: Smartphones en tablets? Ervoor nooit van gehoord of gezien zenne en als ik het al gezien zou hebben ervoor dan moet het me allesins niet bekoord hebben anders had ik het wel al gekocht toen.
Duidelijk last van 'applitis', ook wel gekend als 'gebrainwashed' :beerchug:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Marlboro schreef:Smartphones en tablets? Ervoor nooit van gehoord...
Zeg maar daaaaag aan je reputatie/geloofwaardigheid.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Marlboro schreef:
TomG schreef:

Smartphones en tablets? Ervoor nooit van gehoord of gezien zenne en als ik het al gezien zou hebben ervoor dan moet het me allesins niet bekoord hebben anders had ik het wel al gekocht toen.
Ik had den iphone 2G gezien en was volledig verkocht, niemand aners had toen zo'n smartphone en daar zit het hem, apple komt altijd met iets af dat anderen mss wel al hebben maar er nikske van bakken terwijl apple meteen met iets steengoeds en nieuws afkomt en die wel werkt en goed werkt en eenvoudig in elkaar steekt. Tablet van apple is de beste die er is samen denk ik mee die van asus.
Voorbeeld van MP3 spelers:
wikipedia schreef:Sinds 1999 is er een ruime keuze in draagbare mp3-spelers. In 1999 had een mp3-speler bijvoorbeeld 32MB voor een half uur muziek spelen. De mp3-spelers gebruikten vaak losse batterijen. Vanaf 2003 zijn de mp3-spelers sterk in prijs gedaald. Ook is de opslagcapaciteit van de mp3-spelers sterk toegenomen. Verder zijn de fysieke afmetingen ook sterk teruggebracht, zodat deze makkelijk is mee te nemen.
Dat waren dan vooral van die USB stick mp3 spelers, soms ook al met harddisk. Apple heeft de iPod maar in 2001 uitgebracht wat in feite voor de revolutie bij mp3 spelers teweeg heeft gebracht (kijk maar naar het kopiergedrag van destijds door andere fabrikanten).

Ik herinner me overigens nog levendig deze, heb toen op het punt gestaan zo ene te kopen:
Afbeelding
6 GB aan mp3's, dat was een mirakel in die tijd (2000). Toen had ik misschien een harddisk van nog geen 15 GB in m'n pc zitten.

Wat smartphones betreft: ervoor had je al PDA's die op pakweg Windows Mobile draaiden, iets later ook de smartphones. Ook Symbian van Nokia was toen redelijk belangrijk. Maar dat verdween dan precies in het niks toen Apple in 2007 de iPhone uitbracht.

Dit was ook top-of-the-bill... in 2000 (Nokia 9210):
Afbeelding

Tablet computers idem: HP had oa dergelijke modellen: in feite kleine laptops met full keyboard maar met touchscreen die je kon plat bovenop toetsenbord kantelen om als touchscreen te gebruiken (met zo'n pennetje).
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Zo een Creative Jukebox heb ik hier ook nog ergens liggen, heb ik veel plezier aan beleefd op de lange treinritten Hasselt<->Gent toen ik nog studeerde. Toen de ipods begonnen op te komen en iedereen begon met die omgapplewawapplefantasticappleappleappleappleappleAPPLE! zever had ik zoiets van: meh...
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Het design van een apple toestel is niet mis, maar dat alles rond Jobs draait gaat voor mij toch te ver.
Voor mij is Steve Wozniak toch nog het technisch brein bij Apple (nu spreek ik wel van de beginjaren)
en was Jobs gewoon een goede verkoper en soms
is het toch maar een arrogante kerel.

Jobs hebben ze in 1985 ook nog buiten gegooid om hem daarna in 1997 terug binnen te halen.
Een goede docu over het begin van de computer met Jobs, Gates, Wozniak etc, ik weet niet meer hoe de Engelse titel is.

http://youtu.be/F0lwKN-pg80
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

LOL, ze hebben hem terug binnen gehaald om zijn next-besturingsysteem te gebruiken voor OSX (kijk maar naar de NS voorvoegsels dieper in het huidige systeem) waarop het nu nog steeds gebaseerd is.

Jobs is meer dan een goede verkoper.

Er zijn er inderdaad die last hebben van het stockholm-syndroom, maar gaan roepen dat Apple brol, overgewaardeerd en nog vanalles is, is toch wat overdreven.

Een hype kan het geen jaren volhouden, Apple doet dat wel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ach, je zal altijd Apple haters en Apple lovers hebben. Persoonlijk ben ik een lover. Ik werk sinds 1987 met de Mac. Ironisch genoeg is de Mac, waar Apple mee groot geworden is, weinig of niet bekend bij het publiek. Iedereen kent Apple van de iPod, de iPhone, iPad... maar hun Macintosh computers??? Ho maar. Nu moeten er toch wel een paar feiten op een rijtje gezet worden, voornamelijk voor wat de Apple haters betreft. Dat zijn dan mensen die weliswaar Windows PC's gebruiken, maar tegelijkertijd één of ander gadget van Apple hebben of gebruiken (iPhone, iPad, iPod...), ik zou ze niet te eten willen geven. Voor mij zijn het hypocriete mensen. Enerzijds Apple afbreken als ze maar kunnen en anderzijds hun producten gebruiken, maar dan niet de Macintosh. Tweede feit: als ik lees hoeveel mensen er met de regelmaat van een klok overstappen op Macintosh en nooit meer terug willen naar de Windows PC. De overstap in de andere richting is blijkbaar minder populair. Stond gisteren nog te lezen bij de reacties in HLN naar aanleiding van het vertrek van Jobs. Derde feit: velen beweren dat Apple een dichtgetimmerd systeem is. Waarop slaat dat dan? Hun GSM toestellen? Hun tablet? Hun Macintosh computers? Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat je in de beginperiode op een Mac enkel Apple randapparatuur kon aansluiten zoals scanner, harde schijf, printer... Met de introductie van OSX (en misschien daarvoor ook al) sluit je om het even wat aan op een Mac. Zo heb ik een Panasonic HD camcorder die perfect communiceert met mijn Mac. Zo heb ik een Epson scanner aangesloten via FW, zo heb ik een Brother printer die perfect samenwerkt met mijn Mac via draadloos netwerk. Zo heb ik een Canon Powershot digitaal fototoestel dat perfect samenwerkt via USB. Zo werkt mijn Mac perfect samen met mijn Dreambox satelliet ontvanger via draadloos netwerk. Zo werkt mijn HTC Desire perfect samen met mijn Mac, hetzij via usb, hetzij via draadloos netwerk.En het leukste van al is: ik sluit randapparatuur aan op mijn Mac, die wordt meteen herkend en kan ik meteen gebruiken. Hoezo Apple dichtgetimmerd? Dat wordt vooral verkondigd door zij die nog nooit met een Mac gewerkt hebben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer

Jack, ik ben het grotendeels zeker met je eens.
Werk hier reeds jaren op beide platformen en kan dus ook vergelijken.

Ben ook helemaal akkoord dat OSX intuïtiever aanvoelt, maar het helemaal ophemelen zoals zovelen: neen!
Ik heb momenteel zelfs MEER crashes met OSX Lion (en zelfs tot kort met tiger) dan ik heb op mijn windows systeem.

Feiten: Bijna dagelijks crasht de safari-browser wel op een of andere website, Itunes is serieus buggy, Indesign en illustrator doen er nog een schepje bovenop.
Verder krijg ik bijna maandelijks 2 a 3 keer updates binnen voor OSX (inclusief dichten van beveilingslekken etc)
Kan dan ook niet begrijpen dat vele van die fanboys juist het ontbreken van crashes en het niet constant uitbrengen van patches/updates/servicepacks aanhalen als het sterkte punt van apple tov Microsoft Windows.

Ik klaag over geen van beide systemen, ze hebben namelijk beiden hun voor- en nadelen.
Ben helaas te nuchter (zal wel komen door het gebrek aan grote hoeveelheden alcohol...) om mij te laten brainwashen door een producent ;)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik denk dat het dichttimmeren vooral slaat op iPhone en iPad. Het is overigens geen groot geheim dat Apple dit voor hun Mac's ook zou willen en liefst zelf alle randapparatuur zou leveren of toch tenminste zijn zeg in zou hebben maar bij dat platform is dat gewoon moeilijker door historiek, openheid bij andere platformen, ...

Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Jack Daniels,

datgene wat veel mensen stoort is vooral de cultus van ontkenning van problemen en het traditionele scheeftrekken van zogezegde neutrale vergelijkingen door Apple die niet werden/worden geapprecieerd (e.g. hun nieuwe server gaan vergelijken met een PC server van vorige generatie of met "mindere" componenten). Zelfs de fanbase ontkent meestal steevast dat er problemen zijn op Apple (ook als die duidelijk zijn aangetoond blijft men vaak ontkennen), terwijl Apple wel degelijk ook al ernstige problemen heeft gehad met panelen, batterijen etc... recentelijker nog antenne problemen op iPhone (die overigens veel meer ruchtbaarheid hebben gekend dan de vele andere problemen die er reeds in het verleden geweest zijn)... Kortom: Apple (en een deel van haar gebruikers helaas ook, let wel: ik zeg niet dat jij daartoe behoort) hebben een "attitude problem". Het is soms alsof de nulmeridiaan door het achterwerk van Steve Jobs loopt ... Dat is erover. Men moet soms het "fandom" naast zich kunnen neerleggen en positief en negatief durven oplijsten.

Een probleem waarmee heel wat PC dealers worden geconfronteerd is dat men bij Apple enkel een preferential treatment hanteert voor bepaalde officiële Apple dealers, en andere dealers vaak zelfs meer betalen bij een groothandel zoals Techdata(want ook nog transportkosten en recupel, bebat apart te betalen) dan als ze bestellen bij de Appleshop (en dikwijls ook nog een stuk langer moeten wachten op leveringen!). Als je dan vraagt hoe je Apple dealer kan worden krijg meestal nul op het request, en als ze je dan een antwoord geven is dat ze hier in België met een beperkt dealernet werken en ze een gereserveerd aantal m2 in je winkel willen met modellen op toonzaal (eigenlijk kunnen zuivere online shops dus nooit Apple verkopen aan goede prijzen, tenzij ze ook een winkel hebben die dergelijke toonzaal heeft en officieel Apple dealer zijn OF ze aan parallelimport doen). Komt er nog bij dat ze dan meestal zeggen dat ze al genoeg officiële dealers in uw regio hebben zelfs als je bereid bent enige tegemoetkomingen te doen op dat vlak en qua marketing... Tja, je kan dan ook moeilijk verwachten dat veel dealers met veel enthousiasme Apple product gaan aanbieden ... Deze Apple's policy is gelukkig niet in alle landen hetzelfde, dat verklaart ook allicht gedeeltelijk waarom ze in sommige andere landen beter verkopen ... Ik kan je verzekeren dat in de periode dat ik voor een dealer werkte meermaals gevloekt heb op Apple, we kregen geregeld aanvragen binnen voor volume op product voor een krantenpromotie (m.a.w. veel marketing en visibiliteit voor Apple), leveringen bij techdata bleven lang uit (terwijl het product wel vaak meteen verkrijgbaar was in de Appleshop en voor de officiële dealers), en zelfs dan waren ze nog niet inschikkelijker en kregen wij geen betere dealerprijzen (laat staan volumekortingen) ... Dit lijkt mij zelfs in strijd met de vrije handel: er wordt vaak contractueel vastgelegd dat ze zich aan bepaalde (list)prijzen moeten houden - doen ze het niet zijn ze hun dealership kwijt of krijgen ze geen leveringen meer etc... idem voor ander exclusieve dealer-netten zoals deze voor Denon, Bose, B&W, ... overigens (om er enkele te noemen). Ze kunnen daar trouwens een serieuze boete voor pricefixing aan hun been krijgen van de EU, en ze weten het verdorie goed. Zo heb ik B&W hier in het verleden op attent gemaakt (fijntjes er bij vermeldend dat de Europese Commissie een van onze klanten was) en plots konden we wel een mooie dealerkorting verkrijgen via een andere (officiële) dealer - terwijl de dealer ervoor ons specifiek zeiden dat ze contractueel verboden werden door te verkopen met een korting aan andere, niet officiële dealers .. Toch straf, dan ga je toch via een officieel dealer en het officiële net? Ik kan nog begrijpen dat ze grijs kanaal of parallelimport willen vermijden, maar dat is een brug te ver!

Dit om er enkele te noemen. Apple mag dan op sommige vlakken en stabiele en degelijke oplossing bieden (Apple is vooral populair bij grafici en muzikanten op computer vlak), maar je moet je 1 ding realiseren: de huidige Apple macs zijn eigenlijk een PC met een Apple besturingssysteem op (wat op zich dan weer een Unix BSD derivaat is met een mooie grafische schil op). Uiteindelijke productie van zo ongeveer alle Apple hardware is niet in handen van Apple zelf, maar OEM partijen zoals Hon Hai Precision Industries Limited (Foxconn, http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn) of Quanta (http://www.quantatw.com/Quanta/english/Default.aspx) en dergelijke ...

Wat betreft support kwaliteit scoort Apple gemiddeld wel beter dan heel wat laptop fabrikanten op de PC markt, maar zeer veel hangt af van de service partner die ze kiezen in de betroffen region of sale ...

Het klopt dat Apple een soms stabieler platform biedt voor audio/video, maar je moet dat ook even kaderen: de standaard hardware selectie is VEEL beperkter, de Mac compatibele hardware is meestal ook stukken duurder (of vaak ook niet ondersteund) omwille van de merkelijk kleinere oplages.. Het software en hardware aanbod op PC is VEEL groter (en de mogelijkheid tot complexere problemen en conflicten dus groter omwille van de veel grotere diversiteit aan software/hardware combinaties) en de normale gemiddelde IBM compatibele PC sleurt nog een hele backward compatibility zooi mee...

Let's face it: in sommige landen ligt het percentage wat hoger, maar in België heeft Apple peanuts marktaandeel als het op PC/laptops/servers aankomt. In sommige landen ligt het percentage iets hoger, maar nooit is het echt noemenswaardig ...

Apple heeft zeker wel een aantal mooie producten, de laptops en workstations hebben een knap design en zijn meestal wel degelijk. Met de iPhone en iPod had Apple ook steevast een hit.

Neem niet echt weg dat Apple in het verleden ook een aantal verkeerde keuzes heeft gemaakt: Firewire en bluetooth waren nooit het verhoopte succes (vergeleken met USB en RF radio voor accessoires). Met de mini display poort waren ze wat te vroeg, n.l. voor er veel accessoires op de markt waren of monitors met een dergelijke aansluiting ... (met allerlei compatibiliteitsproblemen met schermen etc. als gevolg)

Ook ben ik er van overtuigd dat Apple nog meer succes zou kunnen hebben als ze zich ontdeden van hun attitude problems en exclusief distributiekanaal, de exclusiviteitsdeals, (al dan niet gegronde) patent problemen met leveranciers, ...

De vraag is nu: Steve Jobs is altijd een man met een eigen visie geweest en een goede verkoper (zie de winstcijfers die Apple nu al jaren op rij kan voorleggen). Wie is in staat dit vacuum op te vullen, zal dit het beleid van Apple veranderen en een impact hebben op de verkoop en ontwikkeling van nieuwe producten?
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dat loopt wel los bij Apple, Tim Cook is al geruime tijd dé man achter de schermen die alles in goede banen leidt. Zo ook toen Jobs een eerste keer met ziekenverlof ging. Nog even over de beperkte hardware en ondersteuning voor/door Apple. Zie ook mijn vorig bericht. Als randapparatuur worden aangesloten: HD Camcorder van Panasonic, digitaal fototoestel van Canon, HTC Desire smartphone, Brother Printer, Epson scanner, Dreambox satelliet ontvanger. Op mijn vorige Mac was er een Agfa scanner aangesloten. Ik heb er ooit externe DVD brander van LaCie op aangesloten. Ik heb er MO brander van een of ander onbekend Koreaans merk op aangesloten. Ik heb er Syquest drives (voor de nostalgici onder ons) op aangesloten, een Microtek scanner. Vermoedelijk is er in de loop der jaren nog andere hardware de revue gepasseerd bij mij, maar wie durft beweren dat je geen randapparatuur, andere dan van Apple, op een Mac kan aansluiten, die is ziende blind als je bekijkt wat er op mijn Macs aangesloten is (geweest) in de loop der jaren. Nooit enig probleem mee ondervonden.
Iemand anders schrijft hier dat zijn Mac (of een programma) regelmatig vastloopt. Mijn MacMini, gekocht in december 2007 en nog volledig operationeel tot op de dag van vandaag, heeft 1x een kernel panic gekend waarbij ik de Mac moest herstarten. Wat wel durft gebeuren is dat een programma vastloopt of niet doorstart. Dan forceer je een stop en je kan het programma opnieuw opstarten zonder dat overige programma's of het besturingssysteem geraakt worden. Als een programma als Safari regelmatig vastloopt, dan moet je kijken of er geen conflicten zijn met add-ons of iets dergelijk. Wat Adobe Illustrator betreft: het is een publiek geheim dat Adobe crappy software maakt. Daar kan je dus moeilijk Apple de schuld van geven.
Mijn MacMini draait ook OSX Lion, gedownload via usenet vanuit de USA en geïnstalleerd op mijn Mac nog voor het hier officiëel te verkrijgen was. Ondertussen update gedaan naar 10.7.1 zonder ook maar één enkel probleem ondervonden te hebben.
Tussen 1987 en vandaag heb ik verschillende Macs gehad, te beginnen bij de Mac 512K, dan de SE, de SE/30, de 7500, de 7600, iMac, G4, G5, MacMini... In al die jaren en met al die toestellen heb ik ooit 1 keer een defecte Mac gehad, maar die is eigenlijk "kapot" uit de winkel gekomen toen ik hem gekocht had. Heb ik nu geluk gehad met al mijn toestellen? Ben ik een uitzondering die zo weinig problemen heeft met zijn Macs? Ik weet het niet. Dat laat ik aan jullie over om een oordeel te vellen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Jack Daniels,

begrijp me niet verkeerd: qua return-percentage en uitval valt Apple redelijk goed mee, zoals ik al zei : ze scoren vaak beter dan sommige PC fabrikanten w.b.t. service.

Men moet echter niet stellen dat er op Apple nooit problemen zijn en dat Apple nooit productieproblemen en kinderziektes of haar producten heeft gehad, want dat is pertinent onwaar - maar dat is wel wat sommige fanboys regelmatig schijnen te verkondigen. Apple heeft ook geprobeerd een aantal van die defecten stil te houden (toch niet netjes, zeker niet als je weet hoeveel winst ze maken). In dat opzicht heb je misschien inderdaad wel wat geluk gehad. Nu, ik heb tot op heden ook nog maar twee HDDs kapot gehad sinds begin jaren 90, dus .... En toch zijn er mensen die steen en been klagen dat bepaalde merken schijven geregeld kapot gaan bij hen ... Soms moet je dus effectief gewoon wat geluk hebben (hoewel het ook afhangt hoe men het product behandeld natuurlijk: tijdens transport, voldoende koeling, etc..) ...

Ik denk dat heel wat gebruikers eerder niet echt fans zijn van Apple omwille van hun "attitude", en dat het niet zozeer een afkeer is van de hardware op zich ...

Sinds de MACs eigenlijk PCs geworden zijn en MAC OS X gebruikt wordt zal het met de compatibiliteit inderdaad wel fel zijn verbeterd, ergens logisch - vermits er ook een aantal drivers voor SCO Unix, RED Hat, FreeBSD, Novell SuSe etc.. worden/werden gemaakt en portering naar MAC OS X waarschijnlijk een pak minder problematisch is dan voorheen (RISC vs. x86, zeer specifieke hardware aansluitingen en methodes van interfacing etc.. nu ook gewoon gebruik van PCIe etc...) Mijn punt is dat je vooral vroeger vaak zeer specifieke upgrades nodig had (aan een vaak ernstige price premium) voor bijvoorbeeld uitbreidingskaarten en lang niet alle fabrikanten Mac specifieke producten goed ondersteunden. Die situatie is wel iets verbeterd intussen.
Er zijn inderdaad een aantal merken die gekend staan als Mac Friendly: Lacie en Sonnet zijn van oorsprong merken die zich al zeer lang als Mac accessory leverancier profileren bijvoorbeeld. Epson geeft idd. ook support voor Mac, maar dat is ergens niet moeilijk vermits zij ook redelijk wat printing producten hebben die eerder bedoeld zijn voor de semi-pro/pro grafische markt. Dat is nu ook net een belangrijke Mac markt ... Wat Brother betreft: tja, die hebben zelfs nu nog support voor DOS op sommige printermodellen (!) terwijl heel wat fabrikanten dat al lang niet meer bieden ...

Wbt. Adobe: het zijn inderdaad zeker niet de meest betrouwbare software leveranciers en het Mac platform lijkt hier minder last te hebben van problemen dan het windows platform. Adobe maakte oorspronkelijke ook Mac software en was ook zo'n echt Mac merk dat haar markt heeft uitgebreid naar PC producten, dit is ook de reden dat zo veel users uit het grafisch segment nog steeds met Mac werken: vertrouwde Adobe software paketten zijn ook nog steeds beschikbaar binnen hun vertrouwde Mac omgeving.

Sommige paketten van Adobe zijn misschien wel erg buggy, maar de vraag is of pakweg bijvoorbeeld Corel een beter alternatief is.. Beide hebben vaak problemen met hun installers (clean installeren/de-installeren na een upgrade is soms een "groot probleem" blijkbaar ...). Problemen met die software kan je inderdaad niet in de schoenen van Apple schuiven, en dat doe ik ook niet. Ik zeg alleen dat Apple hier soms bevoordeeld is door het geringere aantal/de geringere hardware variatie die standaard op het platform aanwezig is (en hiermee doel ik vooral op interne mac hardware vs. interne hardware en legacy support op PC). Men kan mede hierdoor dus ook vaak efficiënter aan bugtesting en tweaking doen op het Mac platform. Dat speelt ook dus weer in het voordeel van stabiliteit en performantie...
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Dat dichttimmeren slaat inderdaad op mobile devices. Kritieken die ik vaak hoor is dat je onder normale omstandigheden (met normaal bedoel ik zonder speciale unlocking procedures etc) enkel maar iTunes ermee kan gebruiken om te synchroniseren.
Het is blijkbaar ook niet mogelijk om pakweg muziek toe te voegen/te wijzigen op een andere mac/pc dan waarmee dat device gesynchroniseerd is (of het nu over een iPod of iPhone gaat).
Zelf niet meteen last van, sync steeds met m'n macbook.

Na 3 jaar een macbook te hebben, ben ik overigens niet zo zeker dat ik qua laptop/desktop platform bij Apple zou blijven. Ik betrap mij erop toch nog altijd liever op een gewone (betaalbare!) desktop te werken met ditto hardware (neem maar eens een SSD upgrade in een Macbook pro...).

In feite is wat mij persoonlijk betreft de moeite om OS X te gebruiken veel kleiner geworden sinds Windows 7 op de markt is gekomen... En de Unix taken die ik al doe, kan ik evengoed onder Linux doen. Dus nee, ik voel niet meer echt de nood om verder te gaan met het Mac OS X platform. Of misschien enkel voor laptop, maar meer ook niet. Want de eenvoudigheid van die hardware valt toch niet te overtreffen als je dat vergelijkt met gangbare laptops (die dan volhangen met marketingtermen stickers en schermen die binnen de kortste keren gaan wiebelen omdat er speling zit op scharnieren etc). Soit, op vlak van laptops dus een serieus dilemma, voor software niet een noodzaak om OS X te gebruiken (vaak een nadeel ivm compatibility).

Al bij al kan ik dus ook wel redelijk goed vergelijken, maar als het op software aankomt, is de nood voor mij minder groot om voor een Mac te gaan. Op vlak van hardware dan weer iets meer, maar dan met de nodige nuances (=niet voor enige performance hardware tegen betaalbare prijs).

Anders is het gesteld met mobiele platformen, in het bijzonder iPod en iPhone. De Apple dock connector die zowat de standaard is geworden op veel docks, auto's,... bied voor mij toch grote meerwaarde. Ik weet niet zo meteen een draagbare muziekspeler die ook overweg kan met de gemiddelde auto hifi installatie (en dan bedoel ik uiteraard die kunnen bedienen met de console unit in je wagen).
Stormlord
Premium Member
Premium Member

TomG,

wat betreft uw opmerking over dockingconnectors: is het niet zo dat men een standaard had afgesproken 5V, mini B5 USB connector te gebruiken op veel GSMs? Dat is alleszins wat heel wat andere merken nu ook doen, en lijkt me vrij zinvol. & what about bluetooth? Het lijkt me logischer dat carkits daar meer van gebruik zouden moeten maken en dat men afstapt van dat soort "proprietary" connectors waar je elke keer je van GSM veranderd weer maar eens voor kan gaan docken, zelfs als er een vrij groot aantal fabrikanten specifiek productaccessoires maken voor de iPOD en iPhone..
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Die 5V mini-usb is inderdaad beetje min of meer de standaard bij vele smarphones al zijn er wel nogal wat varianten qua connectoren op (zoals vierkanten en trapezium vormig...)...

Nu maar met zo'n connector kan je uiteraard wel nog niet docken... Bij apple zit zo'n connector onderaan, maar bij vele andere smartphones langs de zijkant.

Bluetooth blijft bij mijn weten het belangrijkste om handsfree te bellen, geen idee of er al auto's zijn die dat ondersteunen voor louter audio en bediening van muziekspeler?

Nu, de (propritaire) connector is één iets, de "interface" (=protocol) waarmee smartphone/mediaspeler communiceert is nog wat anders. Weet niet in hoeverre daar een standaard in zit. Maar ik ben nog niet echt auto's of docks tegen gekomen die bruikbaar zijn voor ganse resem mp3 spelers en smartphones (dan bedoel ik om muziek daarmee ook te beheren, dus niet zomaar via de audio out van de speler).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb al een 4a5jaar een ipod 5G en meer heb ik niet nodig, gelukkig bestaat er zoiets als sharepod om er muziek op te zetten ipv itunes(crap).
Meer ga ik niet kopen van apple => te duur!
En nog zo iets ga eens een aula binnen met informaticastudenten: hier en daar een mac maar zie ze eens prutsen als ze moeten programmeren in mac? :lol:

Eens benieuwd naar de voorstelling van de iphone 5 door de nieuwe ceo!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wat betreft de Mini-USB lader als standaard, daar zijn inderdaad afspraken rond gemaakt door verschillende grote fabrikanten (waaronder ook Apple)

http://tweakers.net/nieuws/66569/micro- ... hones.html

Ik dacht dat dit intussen ook omgezet was in effectieve wetteksten voor Europa, maar daar vind ik niet direct iets over terug.

Wat betreft audio ondersteunen de meeste moderne autoradio's Bluetooth Audio, waardoor je via Bluetooth de muziek op je gsm (of eender welk ander apparaat dat het ondersteunt) op de autoradio kan afspelen. Let wel, Bluetooth Audio is niet hetzelfde als via Bluetooth bellen! Zowel je radio als je gsm moeten dit apart profiel ondersteunen. Echt docking of standaard communicatie protocol over de USB poort is dus niet echt nodig, al ondersteunen bijvoorbeeld Android-gsm's (en waarschijnlijk vele andere) het zich kenbaar maken als een USB Mass Storage device. Als je een autoradio hebt die MP3's van een USB stick kan afspelen, kan je deze weg ook gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”