Extra AC voor fibernet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Axonet
Starter
Starter

Vandaag is Telenet langsgeweest om Fibernet te installeren en alles is goed verlopen. Enkel hebben we problemen met het draadloos signaal. Met kabel( in heel het huis ) en vlak naast de telenet modem ( in de garage ) halen we snelheden van 45Mbps. Nu op de eerste verdieping wordt deze snelheid gerudeceert naar slechts 21Mbps en op de bovenverdieping slechts 1Mbps.

Het idee is om boven een switch + Wireless access point te plaatsen ( kabel is boven aanwezig ) om de bovenverdieping te voorzien van een goed wireless signaal, liefst ook 45Mbps. Ik veronderstel dat ik hiervoor een 802.11n AC nodig heb, iemand die mij eentje kan aanraden die niet te duur is maar toch kwaliteit is. Er moeten min 3 ethernet poorten aanzitten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Misschien eens kijken op http://www.smallnetbuilder.com/wireless ... harts/view

Trouwens de meeste AP's (AC ?) hebben geen ethernet poorten (in tegenstelling tot routers)... maar je had toch een switch boven ?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Nu ik heb een modem only oplossing, maar naar het schijnt kan je het vermogen verhogen in mijn telenet. Wat soms ook helpt is een ander kanaal kiezen.

http://www.dlink.be/cs/Satellite?c=Prod ... FDLWrapper

selecteer dan accespoints en je kan vergelijken

Deze kan je alvast eens bekijken mocht het niet helpen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik zou boven een router zetten maar dhcp enzovoorts uitschakelen. Dus die gebruiken als switch en als AP.
Moet je maar 1 toestel zetten, zal voordeliger zijn in prijs en in stroomverbruik.
Axonet
Starter
Starter

Ik zou boven een router zetten maar dhcp enzovoorts uitschakelen. Dus die gebruiken als switch en als AP.
Moet je maar 1 toestel zetten, zal voordeliger zijn in prijs en in stroomverbruik.
Inderdaad, na wat hier en daar te lezen ben ik van plan een router te kopen en deze dan in te stellen als access-point. Kan je eentje aanraden?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Koop een router, op de meeste routers zitten 4 lan poorten (en 1 wan).. daarna sluit je die eerst aan op je notebook/pc(niet aan je telenet router) en configureer je die zo dat hij enkel als switch en accesspoint werkt.
Dus, je geeft je router een vast ip adres dat in de range van je telenet router zit en als gateway geef je het ip adres van je router op.

bv. als je telenetrouter 192.168.1.1 als ip heeft, stel je je nieuwe router in met ip 192.168.1.100 en de gateway 192.168.1.1 (dns mag je ook instellen als 192.168.1.1)
daarna zet je de dhcp van je nieuwe router uit en sluit je de kabel die van je telenetrouter komt aan op een vrije lan poort. (de wan poort gebruik je dus nooit)

Eentje aanraden ? moeilijk.. wat ga je er mee doen ? elke router heeft voor en nadelen.

Moet hij snel zijn ? ga je veel grote bestanden van en naar je notebook sturen ?
Moet hij ver kunnen uitzenden ? verwisselbare antennes ?
Heb je apparaten die niet met wpa/psk2 overweg kunnen ?
Moet de router een gastnetwerk kunnen opzetten ?
Dynamic DNS ?
Usb poorten ?
Moet er een externe harde schijf aankunnen ? of misschien een webcam ?
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik gebruik een Netgear WNDR3700 met dd-wrt geconfigureerd als switch en accesspoint en haal full speed met Fibernet Business L.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Vraag anders eens in ons te koop / gezocht forum of niemand nog een router heeft liggen die kan dienen. Voor iets van een 15 euro vind je dan wel een tweedehands toestelletje.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Als het is om als switch/AP te gebruiken, ofwel een tweedehandstoestel ofwel gewoon één dat aan je eisen voldoet.
Uw telenet-modem doet al het werk qua routing, dus moet je eigenlijk geen dure router kopen voor boven.

http://www.codima.be/product/2371/icidu ... 07517.aspx
http://www.codima.be/product/1868/dlink ... R-600.aspx
http://www.codima.be/product/1702/icidu ... 07521.aspx
http://www.codima.be/product/1898/links ... 49518.aspx
Axonet
Starter
Starter

Iemand ervaring met deze router?
http://www.codima.be/product/1222/tplin ... 043ND.aspx

Voordeel hierbij is dat deze 1Gbps haalt over ethernet en een 300mpbs draadloos.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik heb er ervaring mee, maar dat heb ik op GoT ook al geantwoord natuurlijk ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Is trouwens gesupporteerd door DD-WRT wat altijd leuk is.
Axonet
Starter
Starter

Ik zal wsl voor de tp-link gaan. Is onderstaande setup goed?

Afbeelding
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Lijkt me prima. Al is het 192.168.0.1 en niet 192.1.0.1.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Geen idee welke range de DHCP van TN uitgeeft... maar je wireless routers staan wel raar op .10 en .20 (zorg alvast dat ze niet in de DHCP pool zitten). Persoonlijk (maar da's een eigen keuze) zet ik de router steeds op .254 en vaste devices op .253, .252, ... waarbij de DHCP clients gewoon starten op .1
Axonet
Starter
Starter

Petervanakelyen schreef:Lijkt me prima. Al is het 192.168.0.1 en niet 192.1.0.1.
Is het eigenlijk wel aangeraden boven eentje met gigabit ethernet te plaatsen als deze in de living geen gigabit poorten heeft?
Ik ben nu aan het twijfelen of ik die tp-link router wel zou nemen, misschien is een gigabit en een usb poort wel onnuttig.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dan wissel je die routers toch gewoon om ? heb je gigabit in de living en 100mbit op de slaapkamers ?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Als hij 2 computers en een NAS boven heeft staan en slechts 1 computer in de living is het juist best de situatie zo te laten en de gigabit router boven aan te sluiten. Anders word de snelheid alsnog gelimiteerd op 100Mbit. ;)

Op deze manier kan hij tenminste bestanden uitwisselen tussen de computers (en andere apparaten) boven tegen gigabit snelheden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

just, sorry....
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Petervanakelyen schreef:Als hij 2 computers en een NAS boven heeft staan en slechts 1 computer in de living is het juist best de situatie zo te laten en de gigabit router boven aan te sluiten. Anders word de snelheid alsnog gelimiteerd op 100Mbit. ;)

Op deze manier kan hij tenminste bestanden uitwisselen tussen de computers (en andere apparaten) boven tegen gigabit snelheden.

Euhm, volgens mij niet, toch?? Alle verkeer passeert uiteindelijk toch de telenet-router, en dan gaat die100Mb op het eerste verdiep toch als bottleneck werken en alles vertragen?? Ideaal zou zijn dat zowel router 1 als router 2 een kabelverbinding hebben rechtstreeks met de telenet router. Dan haal je volle snelheden.

Zeg mij als mijn redenering fout is!

GRTS

Karel
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

KRL100 schreef:Euhm, volgens mij niet, toch?? Alle verkeer passeert uiteindelijk toch de telenet-router
Ik denk dat een cursus networking van pas zou komen :wink:

Al z'n PC's boven en z'n NAS zullen prima op Gigabit speed met elkaar kunnen communiceren... daar komt geen TN router aan te pas !
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”