Sabam vraagt geen geld aan Pukkelpop

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

hln.be schreef:... Na het drama op Pukkelpop heeft de auteursvereniging besloten dat geld dus niet te innen. Sabam zal daarnaast zelf de auteurs betalen van de liedjes die vóór de storm werden gespeeld.
Uit goede bron vernam de krant verder dat Sabam heeft voorgesteld aan Pukkelpop om volgend jaar voor een mogelijke nieuwe editie, eens samen te zitten om te bespreken hoe Sabam Pukkelpop daarin kan steunen. ...
Lees het volledige verhaal op http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festivals ... lpop.dhtml
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Het is maar logisch zeker dat ze van hun gage afzien? Het festival is amper door gegaan, plus het feit van het diep menselijk trauma.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als ze nu echt denken dat ze daarmee hun blazoen gaan oppoetsen :bang:.
Voor mij persoonlijk is het er alleen maar erger op geworden want nu zie ik dat deze gelegaliseerde maffia zich 8% van de gage toeëigent.
En ja, van mij mogen de auteurs (songwriters/componisten) ook verdienen aan een optreden maar betaal die mensen rechtstreeks (kan niet zo moeilijk zijn om te achterhalen wie de auteurs zijn :angel: ) de helft 4% en iedereen is gelukkig.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Doen ze eens een geste en is het ook niet goed.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Ik denk niet dat je dit moet bekijken als een geste, maar eerder als een puur commerciële aangelegenheid. Ze hebben gewoon schrik dat Pukkelpop niet meer door zal gaan en dat ze daardoor een belangrijke bron van inkomsten mislopen (want die 8%, da's echt wel niet niks).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bij commerciêle initiatieven is alles een commerciële aangelegenheid. Het enige wat ik zeg, is dat ze even goed toch hadden kunnen innen en het niet doen. Ik zie niet in hoe zoiets als negatief kan aanzien worden. En ik ben heus geen sabamfan!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

We moeten dit natuurlijk wel een beetje nuanceren... voor de afgelaste optredens kan Sabam al niks innen....
Het gaat natuurlijk nog om een pak geld, wetende dat een festival met 5 lokale groepen, drankprijs van 1.5 euro (waarvan dan nog een 20 cent naar een goed doel gaat) en 3 euro inkom reeds >400 euro moet ophoesten!
Leuke geste, dat wel...
Laatst gewijzigd door axs 25 aug 2011, 11:52, in totaal 1 gewijzigd.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ze zullen het "verlies van PP" wel recupereren bij kinderdagverblijven enzo ;)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het lijkt mij dat sabam gewoon eens wil scoren. Zoals eerder geschreven, er moet niet betaald worden voor de optredens die zijn afgelast, van de groepen die niet optraden zijn er die hun gage terugbetalen en 8% van €0 is ook niet veel :eek:
Het bedrag dat ze niet gaan innen zal dus zo al maar een fractie zijn van wat PP moest dokken voor het hele festival.

Het ziet er naar uit dat ze na de hopen (terechte) kritiek proberen om hun blazoen wat op te poetsen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Koyan
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2005, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Sabam beweert de artiesten te vertegenwoordigen, en stort zogezegd auteursrechtgeld door wanneer men cd's en zo koopt. Maar Pukkelpop betaalt de artiesten natuurlijk rechtstreeks. Waarom moet die maffiabende zichzelf daar dan überhaupt nog eens tussenwringen?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Als een artiest aansluit bij een auteursverening staat de auteur/componist het beheer van de auteursrechten af aan die auteursverening...
Een lid kan zelf niet beslissen voor welke optredens hij auteursrechten wil innen, hangt volledig van die auteursverening af.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Goztow schreef:Doen ze eens een geste en is het ook niet goed.
Het is de moeite. Er zijn al een hoop artiesten die hun "loon" terug gegeven hebben aan PP of gezegd hebben dat ze niks moeten hebben. Dus op welke grond zou sabam dan geld kunnen innen? Of zouden ze dan hetzelfde doen als met Wouter Deprez destijds, die gratis ging optreden bij een benefiet en waarbij sabam pertinent geld bleef eisen ondanks protest van Wouter zelf.

Het is imho puur een mediastunt om zichzelf in een goed daglicht te stellen.

Ik vraag mij trouwens af wat sabam komt zoeken bij een festval waar artiesten rechtstreeks betaald worden door de organisatie (al dan niet via de platenmaatschappij).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

@trojan:

zoals je al in mijn reactie kon lezen kunnen de artiesten eenmaal als ze zijn aangesloten bij een auteursrechtenvereniging zelf niet meer beslissen of ze auteursrechten willen laten vallen of niet...
Koyan
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2005, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

axs schreef:Een lid kan zelf niet beslissen voor welke optredens hij auteursrechten wil innen, hangt volledig van die auteursverening af.
Onvoorstelbaar gewoon. Maffiabende is nog niet sterk genoeg uitgedrukt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Trojan schreef:Ik vraag mij trouwens af wat sabam komt zoeken bij een festival waar artiesten rechtstreeks betaald worden door de organisatie (al dan niet via de platenmaatschappij).
Voor zover ik het begrijp zijn de artiesten de uitvoerders. De gage die ze van de organisatie betaald krijgen is hun loon + kosten als uitvoerder.
Sabam heeft te maken met de auteursrechten: dat zijn de tekstschrijvers en de componisten. Die krijgen geld voor hun creatieve arbeid.

Om een voorbeeldje te geven:
Als Clouseau "Anne" brengt, krijgen ze geld om dat liedje te zingen. Geert Hanssens, die deze megahit schreef (auteur/componist) krijgt hiervoor in principe een vergoeding van Sabam.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als er geen "uitvoering"' is geweest heeft SABAM toch ook niets te eisen ?
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

khsw schreef:
hln.be schreef:... Na het drama op Pukkelpop heeft de auteursvereniging besloten dat geld dus niet te innen. Sabam zal daarnaast zelf de auteurs betalen van de liedjes die vóór de storm werden gespeeld.
Uit goede bron vernam de krant verder dat Sabam heeft voorgesteld aan Pukkelpop om volgend jaar voor een mogelijke nieuwe editie, eens samen te zitten om te bespreken hoe Sabam Pukkelpop daarin kan steunen. ...
Lees het volledige verhaal op http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festivals ... lpop.dhtml

Ze hebben er ook geen recht op er ze hebben geen festival gehouden dus hoogstens voor de artiesten die opgetreden hebben. Plus als ze nu nog eens de uitbaters gaan uitzuigen is er volgend jaar niks meer te zuigen :p Wat dus een peulschil is in vergelijking wat ze vandaag nog kunnen innen.
Goztow schreef:Bij commerciêle initiatieven is alles een commerciële aangelegenheid. Het enige wat ik zeg, is dat ze even goed toch hadden kunnen innen en het niet doen. Ik zie niet in hoe zoiets als negatief kan aanzien worden. En ik ben heus geen sabamfan!
als echt uit respect zou zijn zou ik je volgen, maar volgens mij hebben ze andere belangen en dat is het hem juist, zelfs op het leed van de mensen proberen ze advisering, .. als ze nu niet ge-int hadden en dan niks gezegd dan had het anders geweest, .. maar men gebruikt de dood van die mensen als reclame campagne. Wat in mijn ogen erger is dan het innen van die gelden !

Het is de manier waarop niet wat. Ze vrezen dat het festival volgend jaar niet meer van de grond komt als iedereen gelden gaat innen. En dus hun jaarlijkse 8% verliezen.

Beter imgao ? is bekend dat ze daarop uit zijn, vandaag alles uitzuigen vs komende jaren 8% .. ze hebben enkel aan zichzelf gedacht.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”