Router suggestie

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Iemand iets wat te vergelijken is met een Cisco RV220W (maar dan zonder de ellende die ik al gevonden heb) ?

Hardwarematig zie het er alvast goed uit, en mogelijkheden zouden fijn zijn moesten er niet massaal issues zijn.
wirelessinfo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

Wat zou je ermee willen aanvangen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Goh, is eerder dat het tijd is voor iets nieuws en dus kijk ik even rond... maar Gigabit speeds, deftige wireless (al zou ik nog wel apart een AP willen zetten indien het verder een deftige router is), Guest networks, goede firewall mogelijkheden, IPv6 ondersteuning (inclusief mogelijkheid tunnels op te bouwen rechtstreeks op de router zoals die RV220W), VLAN support, VPN support (diverse vormen)...

Er zijn wel leuke oplossingen zoals pfSense maar daar blijkt vandaag het issue te zijn dat Gigabit speeds (of toch een 250 Mbits WAN-to-LAN) niet haalbaar zijn (of ik heb de hardware nog niet gevonden). Met hardware bedoel ik trouwens geen PC (vreet teveel stroom).
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

eigenlijk valt dat wel mee ze als je een mini itx bordje zoekt dat met atom die verbruiken redelijk weinig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik had even de mogelijkheden van een Atom over het hoofd gezien.

Iemand met dergelijke setup... Atom, meerdere NIC's en pfSense ?

Feit is dat de RV220W slechts een 200 euro kost... denk dat het moeilijk wordt voor die prijs.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb hier thuis een via single core 1,2Ghz draaien met pfsense.
Zeer tevreden over

Bij een klant draai ik een supermicro 1u atom server passief gekoeld en deze heeft dual wan failover.
Werkt perfect en daar zitten 350 gebruikers achter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

rpr schreef:Ik heb hier thuis een via single core 1,2Ghz draaien met pfsense.
Maar dan spreek je al meteen over hoeveel... minstens 70 W ?
rpr schreef:Bij een klant draai ik een supermicro 1u atom server passief gekoeld en deze heeft dual wan failover.
Heb je meer details over welk Atom bordje en vooral de NICs ?

Zijn deze tevens Gigabit ? Vandaag zitten we bij TN ook nog aan 100 Mbit maximum... maar de setup zou toch wat jaartjes moeten meegaan.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb dual wan setup via een atom 510D (13watt). Lan gaat via de gigabitaansluiting op het mobo, de wan via een 4-in-1 NIC. 4x 100mbit dus. Indien je overal gigabit wilt raad ik je aan een managed gigabitswitch te kopen. Je kan dan al je uplinks op één vlan steken (trunk) naar een aparte insteekkart (PCI) op je atom mobo. En via de NIC op het mobo zelf ga je naar je LAN, ook via gigabit.

Pfsense is ook een pak uitbereider dan enig welke router momenteel en is op elk vlak in te zetten en uit te bereiden!

Een persoon die ik ken woont boven het bedrijf waar hij werkt, en heeft ook een dergelijke setup: 2x EDPnet VDSL pro (met op elke lijn een /26 ip range), belgacom VDSL (favorite, zit bij zijn belgacom tv) en telenet fibernet 100. De 2 VDSL pro lijnen zijn voor de servers/vps'en/..., de belgacomlijn voor zichzelf en de telenetlijn voor de 130 werknemers. Dit gaat via een professioneel atom moederbord (supermicro) met een atom 330 processor met daarom 2GB ram en 2 extra gigabit nics. Is een fijn netwerk als alle werknemers naar huis zijn om te downloaden ;)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Ipv met zo'n supermicro serverke te werken, neem je dan niet beter iets zoals een HP MSR router (600 a 700 EUR voor JD663B)? Verbruik daarvan ligt rond de 50W. Wij gebruiken die als backup voor onze glasvezels (GRE tunnels over IPSEC) op VDSL2 lijntjes.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Als je veel VPN stuff zou draaien, hou er dan rekening mee dat de snelheden over VPN niet denderend zullen zijn. Ik heb ooit de VPN tunnel voor 't werk op mijn dualcore atoom draaiende gehad (ok, 't zijn wel 1024bit keys) en ik haalde max 2Mbyte/s aan throughput. 1 core was constant bezig met encrypten/decrypten van traffic.
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

dat hangt natuurlijk af van hoe sterk je encryptie is, 'k zou zo zeggen een 512~1024 key is al meer dan voldoende en dan zal je throughput ook veel hoger liggen.
r2504 schreef:Ik had even de mogelijkheden van een Atom over het hoofd gezien.

Feit is dat de RV220W slechts een 200 euro kost... denk dat het moeilijk wordt voor die prijs.
bij zercom.eu zijn de racks ook niet echt duur 'k had er al eentje op het oog, weet niet meer hoeveel de rack koste maar ik dacht iets van een 120 euro maar dan moet je nog wel een atom bordje kopen en ram, maar die bordjes vind je ook al voor een 60 euro dus .. momenteel staan ze wel niet meer op de site, maar het komt en gaat dus soms staan er dergelijke goedkope rack behuizingen op de site en soms niet, het is gewoon wachten op het juiste moment.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Als vpn zeer belangrijk is.
Voorzie dan gewoon een cpu die aes kan encrypen en decrypten.

Gebruik ik voor mijn backup server ook om via truecrypt de backups te encrypten.
Encrypten gaat in benchmarks aan 800Mb/s.

Mijn gebruikt bordje:
http://www.supermicro.com/products/moth ... .cfm?typ=H

Ondertussen zijn er al betere uit. De D525 bv
http://www.supermicro.com/products/moth ... H-D525.cfm

Of met ipmi poort:
http://www.supermicro.com/products/moth ... F-D525.cfm
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Waar kan je die Supermicro bordjes vinden (leuk is dat ze alvast een dual NIC hebben).

Eén van de eerste Google resultaten gaf al meteen dit ... http://forum.pfsense.org/index.php?topic=33855.0 (da's dus de modem gebruikt door TN ook).

Qua prijs zitten ze rond de 190 a 200 euro, daar nog wat RAM, een HDD en kastje bij, ook nog een gigabit switch aangezien je maar één LAN poort hebt dan... dan nog een oplossing zoeken voor een goed wireless AP. Op die manier kom ik al snel aan het dubbele van de Cisco :-(
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

http://www.routerboard.com/

Bv. nen 493G + Wireless N minipc doet alles wat je wil.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Maar geen Gigabit... Nine 10/100 Mbit/s Fast Ethernet ports with Auto-MDI/X

Wel bizar dat men dan bij troughput 188.42 Mbps zet ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

493G heeft Gigabit poorten, de gewone 493 niet.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik had even de mogelijkheden van een Atom over het hoofd gezien.

'k ben eens gaan opzoeken wat die RV220W eigenlijk wel niet is, .. en merk dat het een cisco router is zijn waarschijnlijk vrij goede routers, maar ik zou toch de voorkeur geven aan een pfsense setup, .. omdat als je iets wil toevoegen aan de router dit zonder problemen kan je krijgt keuze om zaken te installeren terwijl je voor cisco updates toegang moet hebben tot hun services je kan zelfs niet eens de juiste firmware zomaar downloaden, natuurlijk als je een nieuw cisco product koopt zal je hier wel toegang tot krijgen maar toch.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ofloo schreef:'k ben eens gaan opzoeken wat die RV220W eigenlijk wel niet is, .. en merk dat het een cisco router is zijn waarschijnlijk vrij goede routers
Hij komt wel uit de small business range (dus geen IOS) en blijkbaar nog wat (essentiele) kinderziektes. Hij heeft dus potentieel.
Ofloo schreef:maar ik zou toch de voorkeur geven aan een pfsense setup, .. omdat als je iets wil toevoegen aan de router dit zonder problemen kan je krijgt keuze om zaken te installeren
Inderdaad... maar voor gelijkaardige hardware/performance betaal je minstens het dubbele :-(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nog een leuk bordje gevonden (wel geen prijs)... http://www.msi.com/product/server/MS-96D9.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Gisteren heb ik een tijdje gezocht, maar zelfs een dual NIC bordje vinden blijkt een onmogelijke opgave.

Als iemand toch zin heeft... een config (dus moederbordje, RAM, voeding, kastje, ...) met een Atom bordje met dual NIC (meer mag natuurlijk ook), liefst Intel, is steeds welkom.

Ondertussen een vraagje voor de pfSense gebruikers... kan ik op één NIC twee MAC addressen definieren en hierop voor beide via DHCP een IP-adres krijgen ?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zoek eens op deze nic : dlink DFE-580TX

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Waarom blijf je bij dat verouderd Atom platform (met dual NIC, waardor je keuze helemaal beperkt is) en ga je niet voor een Fusion systeem op basis van bijvoorbeeld de Asrock E350M1?

p.s. waar kan je die Boxee remote los krijgen? Zie deze post
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Zoek eens op deze nic : dlink DFE-580TX
Slechts 100 Mbits.
jorgo schreef:Waarom blijf je bij dat verouderd Atom platform
Alternatieven zijn steeds welkom... mits ze niet teveel stroom verbruiken.. en ook de ASRock heeft maar één GB poort.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Momenteel is je WAN toch max 100mbit dus met Gbit schiet je niet veel op.

Als je toch nu al Gbit wil, koop dan voor nog geen 10 euro een goedkope PCI-nic (TP-Link TG-3269 bijvoorbeeld), of als je een Intel adapter wil op PCI-E met ToE en dergelijke de Intel Gigabit CT voor een 25 euro.

Kan je eigenlijk niet beter gebruik maken van een trunk port op een managed gigabit switch? Dan heb je aan de onboard netwerkkaart genoeg.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

jorgo, als hij het als switch gaat gebruiken kan het wel nuttig zijn omdat hij niet perse al zijn trafiek via wan moet laten lopen, bv intern netwerk, intranet?

kijk eens op http://www.mini-itx.com/ jetway heeft lan modules die er mogelijk maakt om meerder nics, .. hoeveel het allemaal kost moet je maar eens bekijken maar ik weet wel dat er atom bordjes zijn die het hebben.

http://www.mini-itx.com/store/?c=34#JNF99-525 bv

dan weet je tenminste op wat voor type je kan zoeken moet je niet perse daar bestellen he, meestal zoek ik hoe en wat en dan ga ik de goedkoopste zoeken. Je moet natuurlijk altijd wel eerst weten wat je wil voor je kan gaan zoeken naar de goedkoopste.

en op die site van miniitx zie je ook ongeveer hoeveel ze verbruiken er zijn tabellen van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jorgo schreef:Momenteel is je WAN toch max 100mbit dus met Gbit schiet je niet veel op.
Vandaag heeft TN reeds al een 100 Mbit aanbod... en aangezien ik bij een investering toch altijd een beetje naar de toekomst kijk lijkt de vraag achter een Gigabit WAN dus niet zo bizar dacht ik (ook al heb ik vandaag zelfs de 100 Mbit niet maar een normale Shake van 50 Mbit).
jorgo schreef:Kan je eigenlijk niet beter gebruik maken van een trunk port op een managed gigabit switch? Dan heb je aan de onboard netwerkkaart genoeg.
Het gaat dus over de WAN kant... het gebrek aan poortjes op de LAN kant kan ik inderdaad oplossen via een managed switch. Voorlopig kom ik nog toe met 3 x GB... de rest zit op een 100 Mbit switch... dus zoals Ofloo aangeeft is het nu meegenomen als ik het als GB switch kan gebruiken (en dus minstens 100 euro bespaar op een managed GB switch).
Ofloo schreef:kijk eens op http://www.mini-itx.com/ jetway heeft lan modules die er mogelijk maakt om meerder nics, ..
I'll do... ga ook eens in detail kijken wat het probleem is met Realtek NIC's (zoals op de Jetway JNF81-T56N) en pfSense. De JNF99-525 blijkt wel 2x Intel GB te hebben, alsook de optie voor 3x Intel GB extra.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Bij deze even een potentiele config...

Jetway JNF99-525 Dual LAN 1.8GHz Fanless Long Life Mini-ITX Board €159.85
2GB DDR3 1333 SODIMM for Selected Mini-ITX Boards €28.75
Jetway 3x Intel 82541PI GigaLAN Daughterboard Module €51.75
M350 Universal Mini-ITX Enclosure €34.50
picoPSU-80 12V DC-DC ATX power supply €33.35
80W AC Universal Adapter 12V 6.6A (UK Power Cord) €28.75

... met transport erbij zo'n 440 euro (en dan nog een oplossing voor een wireless-N AP zoeken).

Toch wel een verschil met een 200 euro kostende RV220W... al zijn de mogelijkheden ook anders natuurlijk.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Indien je geen managed switch hebt en er ook geen wilt kopen dan ben je inderdaad beter af met een extra gigabit nic in je router.

Voor zover ik weet zijn alle Atom boards met 2 ingebouwde gigabit nics duur en slecht te verkrijgen. Dus om mezelf te quoten:
jorgo schreef: Als je toch nu al Gbit wil, koop dan voor nog geen 10 euro een goedkope PCI-nic (TP-Link TG-3269 bijvoorbeeld), of als je een Intel adapter wil op PCI-E met ToE en dergelijke de Intel Gigabit CT voor een 25 euro.
Dat samen met een AMD brazos plank en je bent gestelt. Je zit met een moderner en energiebewuster platform dan de Atom, ze zijn goedkoper en beter verkrijgbaar en doordat ze multithreaded zijn (pfSense heeft SME support) ook nog eens sneller.
Als je die Intel CT adapter koopt ben je ook nog eens 100% zeker van support, snelheid en stabiliteit op FreeBSD.
Laatst gewijzigd door jorgo 20 aug 2011, 17:28, in totaal 1 gewijzigd.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Hierbij mijn voorstel:

Asrock E350M1 €86
LC-Power LC-1320mi €40,4
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G €12,8
Intel Gigabit CT Desktop Adapter €26,4

Totaal: €165,6

Meer dan de helft goedkoper en naar mijn mening een veel geschikter systeem, ook voor de toekomst toe.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Bij deze even een potentiele config...

Jetway JNF99-525 Dual LAN 1.8GHz Fanless Long Life Mini-ITX Board €159.85
2GB DDR3 1333 SODIMM for Selected Mini-ITX Boards €28.75
Jetway 3x Intel 82541PI GigaLAN Daughterboard Module €51.75
M350 Universal Mini-ITX Enclosure €34.50
picoPSU-80 12V DC-DC ATX power supply €33.35
80W AC Universal Adapter 12V 6.6A (UK Power Cord) €28.75

... met transport erbij zo'n 440 euro (en dan nog een oplossing voor een wireless-N AP zoeken).

Toch wel een verschil met een 200 euro kostende RV220W... al zijn de mogelijkheden ook anders natuurlijk.
zoals ik al reeds aanhaalde je moet niet perse op die site iets kopen, trouwnes vergeet de btw niet miniitx is ex btw !! jetway is ook elders verkrijgbaar, 'k wou enkel aanhalen dat er zeker mogelijkheden zijn.

ik ben in het verleden verschillende bordjes tegengekomen die dual gbit lan hadden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jorgo schreef:Asrock E350M1 €86
Ik ken die E350M1 niet maar zal het eens verder bekijken (als het zuiniger/sneller is dan een Atom, why not).
jorgo schreef:Intel Gigabit CT Desktop Adapter €26,4
Da's dan een twee NIC... dan komt ze natuurlijk een 100 euro bij voor een managed switch. Natuurlijk ook nog een kast en voeding en ik zit zeker rond de 250 euro (350 euro met switch... maar inderdaad nog steeds goedkoper).
Ofloo schreef:zoals ik al reeds aanhaalde je moet niet perse op die site iets kopen, trouwnes vergeet de btw niet miniitx is ex btw !!
Weet ik wel maar je moet ergens beginnen met een prijs... in de 440 euro zit trouwens reeds 70 euro sales tax in.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Een tweede nic vermits je geen managed switch wou, dus waarom tel je er nog eens 100 euro bij?
Een goede 8 port managed gigabit switch hoeft trouwens maar 70 euro te kosten, kijk eens naar de TP-Link TL-SG2109WEB.

In mijn prijsopgave zit ook al een kast en voeding, die hoeft er niet meer bijgeteld te worden.

Het specifieke Asrock moederbord heb ik gekozen omdat dit het goedkoopste is en je toch geen behoefte aan allerlei extra's hebt. Het was maar als voorbeeld om je kennis te laten maken met het platform.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jorgo schreef:Een tweede nic vermits je geen managed switch wou, dus waarom tel je er nog eens 100 euro bij?
Omdat ik wel degelijk enkele Gigabit devices aan te sluiten heb... dus ofwel zitten die poorten reeds op de router (zoals bij een RV220W), ofwel moet ik toch een extra managed switch aanschaffen (het is dus geen kwestie van niet willen, maar wel van het één of het ander, echter de kost in het achterhoofd houden).
jorgo schreef:Een goede 8 port managed gigabit switch hoeft trouwens maar 70 euro te kosten, kijk eens naar de TP-Link TL-SG2109WEB.
Bedankt voor de tip... had eerder gekeken naar een Cisco SLM2008 al is die ook al verkrijgbaar voor 79 euro nu.
aceke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

koop een amd x2 cpu en undervolt/clock deze, dan verbruikt die in totaal met 2 extra nic's, 2 hd's maar een 30Watt
heb hier een server gehad met deze specs, pfsense en win 7 file server in 1 bak bespaart stroom
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Langs de andere kant... heb Hyper-V draaien... geen idee of pfSense hierin werkt (zijn wel wat issues te vinden).
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

en wat is het geworden ben wel nieuwsgierig :p
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het pfSense idee ligt me wel, maar heb dan ook nog eens het probleem (extra cost) voor een AP, en wil je hier meerdere SSIDs in VLAN dan is dat niet echt goedkoop.

Ondertussen volg ik de Cisco RV220W (is natuulijk niet zo flexibel als pfSense, maar heeft toch aardig wat mogelijkheden), maar die firmware moet blijkbaar nog serieus volwassen worden (en de vraag is hoe snel Cisco dit in orde krijgt).
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Koop voor iets van 50 euro een router die DD-WRT ondersteuning heeft, hang die aan je managed switch en dan kan je die toch vanuit pfSense prima benaderen?
Voor zover ik weet kan je hierbij ook gebruik maken van meerdere SSID's in een VLAN..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Op zich geen slecht idee...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”