Belgacom test langere connectietijden internetverbindingen
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Belgacom is bezig met het testen van langere connectietijden op haar ADSL en VDSL2 internetverbindingen. Nu ligt het maximum op 36 uur (1,5 dag), tijdens de testen wordt dat verlengd naar 96 uur (4 dagen). Dat meldt een anonieme bron aan userbase en wordt bevestigd op het forum van ADSL-BC.org.
Wie Belgacom klant is kan in de E-Services controleren hoelang zijn internetverbinding een connectie heeft of had met het internet. Normaal wordt elke connectie afgebroken na 36 uur. Er wordt dan telkens een nieuw IP-adres voorzien. Dit kan op heel ongelukkige momenten gebeuren, bijvoorbeeld bij het downloaden of uploaden van een bestand via http of tijdens het gamen. Zo'n onderbreking duurt enkele seconden.
Volgens een gebruiker op het ADSL-BC.org forum heeft dit te maken met het testen van IPv6, de opvolger van Internet Protocol versie 4, maar dat kunnen we niet bevestigen. Wanneer er meer informatie voorhanden is, laten we het jullie zo snel mogelijk weten.
UB Frontpage
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wat is trouwens de technische reden (of is die er niet) om zo'n verbinding te verbreken ?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
De enige reden die ik kan bedenken is het "ontmoedigen" om thuis een server te draaien op een privé-abonnement.
Een andere reden zou kunnen zijn dat het iets veiliger is misschien (maar dan compleet achterhaald uit de tijd van de PCI-modem).
Een andere reden zou kunnen zijn dat het iets veiliger is misschien (maar dan compleet achterhaald uit de tijd van de PCI-modem).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Heeft inderdaad te maken met veiligheid en het ontmoedigen om thuisservers te draaien...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Zelf heb ik geen last van die disconnect op een willekeurig tijdstip, gezien ik mijn modem om de 24uur laat herconnecteren op een tijdstip waarop ik het internet niet nodig heb.
Ik heb mij ook al dikwijls de vraag gesteld naar het waarom, deze discussie is hier op Userbase ook al meermaals aan bod gekomen, maar daar is nooit een duidelijk (lees: officieel) antwoord op gekomen.
Een technische reden is er in ieder geval niet, eerder een commerciële reden ? Beschikbaarheid IP adressen ? Mogelijkheid tot afrekenen van volumes per PPPoE sessie ? Vermijden van semi-vaste IP adressen / servers ?
Bij de meeste buitenlandse DSL providers bestaat deze disconnect niet.
Ik heb mij ook al dikwijls de vraag gesteld naar het waarom, deze discussie is hier op Userbase ook al meermaals aan bod gekomen, maar daar is nooit een duidelijk (lees: officieel) antwoord op gekomen.
Een technische reden is er in ieder geval niet, eerder een commerciële reden ? Beschikbaarheid IP adressen ? Mogelijkheid tot afrekenen van volumes per PPPoE sessie ? Vermijden van semi-vaste IP adressen / servers ?
Bij de meeste buitenlandse DSL providers bestaat deze disconnect niet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Verklaar... iedereen heeft een BBOX met NAT... dus zonder port forwarding kan je gewoonweg de PC niet bereiken. Het feit dat je om het uur, 36 uur of 4 dagen die verbinding verbreekt zal daar niets aan veranderen.krisken schreef:Heeft inderdaad te maken met veiligheid
Bij BGC kan je poort 80 en 443 nog gebruiken (zelfs dat kan al niet bij TN)... maar dan nog heb je zo ie zo een variable IP-adres zodat van enig "professioneel" serveren al helemaal geen sprake kan zijn. Trouwens voor amper enkele euro's per maand heb je al een redelijke hosting met heel wat meer bandbreedte... je zou dus echt wel dom moeten zijn om het zelf te doen.krisken schreef:en het ontmoedigen om thuisservers te draaien...
Wat mij betreft nogal een zwakke verklaring...
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Denk aan de tijd van de PCI-modems (Jaja ik heb ze nog 12.000 belgische frank weten kosten ).
Ik denk niet echt dat firewalls dan zo ingeburgerd waren, geen idee hoe het met de security policy van Microsoft zat op vlak van poort 139,...
Poort 80 en 443 is van toen die paswoorden uitgelezen werden.
Dat was maar een lapmiddeltje dat gebleven is denk ik.
Net vergeten dat FTP ook nog een dikke server kan worden op een standaardpoort.
Ik denk niet echt dat firewalls dan zo ingeburgerd waren, geen idee hoe het met de security policy van Microsoft zat op vlak van poort 139,...
Poort 80 en 443 is van toen die paswoorden uitgelezen werden.
Dat was maar een lapmiddeltje dat gebleven is denk ik.
Net vergeten dat FTP ook nog een dikke server kan worden op een standaardpoort.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
als je een gewoon intense hebt met een vast ip adres is er dan ook om de 36 uur een onderbreking
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Voor sommige mensen zal dit wel goed zijn maar voor mij geeft dit geen verschil. Ik zet elke avond als ik ga slapen alles af Ik ben van principe als je geen internet nodig hebt kan je het beter afzetten En de grote updates heb ik dan 's morgens in de plaats van 's nachts.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- vuurvos
- Erelid
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
Een Intense abbo heeft net zo goed een dynamisch IP adres.proximusboyke schreef:als je een gewoon intense hebt met een vast ip adres is er dan ook om de 36 uur een onderbreking
@philippe_d: het is een commerciële beslissing
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
vuurvos als je een vast ipadres aankoop ka dat 25€+btw
maar ben je dan nog altijd gekl**t met die onderbrekingen
maar ben je dan nog altijd gekl**t met die onderbrekingen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
- vuurvos
- Erelid
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
Klopt, je hebt het over de I-Office optie voor 25 € per maand. Hierbij krijg je weliswaar een vast IP adres maar wordt je inderdaad ook na 36 u onderbroken.
Had niet direct begrepen toen je het had over een "normaal Intense" abbo
Had niet direct begrepen toen je het had over een "normaal Intense" abbo
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
En wat is de commerciële waarde dan van een 36-u onderbreking bij users die een vast IP hebben ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat het een anti-DoS maatregel is door het vrijgekomen IP adres een tijdje ongebruikt te laten?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja want er gebeuren massaal veel DOS aanvallen op consumer IP-adressencptKangaroo schreef:Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat het een anti-DoS maatregel is door het vrijgekomen IP adres een tijdje ongebruikt te laten?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Massaal is niet het probleem, wel dat het een gemakkelijke pesterij is tegen een <4mbit lijntje.
- vuurvos
- Erelid
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
De commerciële waarde van een vast IP adres is toch duidelijk ? Dan bedoel ik natuurlijk een professioneel abbonement als Pro en Office.philippe_d schreef:En wat is de commerciële waarde dan van een 36-u onderbreking bij users die een vast IP hebben ?
Waarom de optie I-Office i.c.m. een mass market abbo die een vast IP adres garandeerd ook een disconnect doet om de 36 uur is me anderzijds een raadsel. Iemand van Belgacom ???
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik denk dat ze die 36h disconnect hebben ingevoerd omdat er soms locked sessies waren/zijn waarbij niet kon gedetecteerd worden of de sessie nog actief was en aangezien je maar een bepaald aantal concurrent logins mag hebben zou dat voor problemen kunnen zorgen. Bij de alternatieve providers die via het Scarlet Broba2- of BRUO-netwerk werkten had je die disconnect niet.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nee, hij bedoelde wat is de waarde van een 36u disconnect als je toch reeds een professioneel abonnement met vast IP hebt ?vuurvos schreef:De commerciële waarde van een vast IP adres is toch duidelijk ? Dan bedoel ik natuurlijk een professioneel abbonement als Pro en Office.
- vuurvos
- Erelid
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
Ik vroeg het mezelf toch al af: "Waarom de optie I-Office i.c.m. een mass market abbo die een vast IP adres garandeert ook een disconnect doet om de 36 uur is me anderzijds een raadsel. Iemand van Belgacom ???"
Antwoord zou kunnen zijn dat een gewoon abonnement met de optie I-Office een semi professioneel abonnement is, weet ik veel ... Daarom terug een oproep naar een BGC ingewijde.
Antwoord zou kunnen zijn dat een gewoon abonnement met de optie I-Office een semi professioneel abonnement is, weet ik veel ... Daarom terug een oproep naar een BGC ingewijde.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Uiteindelijk is die 36h disconnects onder de noemer DOS attacks vermijden ook maar een lapmiddel.
Ik merk toch weldegelijk zowat dagelijks SSH brute force attacks op een SSH server die ik thuis draaien heb... Blijkt niet al te veel uit te maken welk IP je dan hebt.
Ik merk toch weldegelijk zowat dagelijks SSH brute force attacks op een SSH server die ik thuis draaien heb... Blijkt niet al te veel uit te maken welk IP je dan hebt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik heb dat lang geleden ook nog gedraaid, amai ... de logs stonden er dagelijks van vol ...TomG schreef: Ik merk toch weldegelijk zowat dagelijks SSH brute force attacks op een SSH server die ik thuis draaien heb... Blijkt niet al te veel uit te maken welk IP je dan hebt.
-
- ISP Official
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
- Twitter: proximus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 106 keer
- Contacteer:
Aan iedereen,
Er lopen inderdaad testen om de PPPoE-sessie te verlengen naar 96 uur. Net omdat het om testen gaat (onder meer monitoring van de datakwaliteit), is er niet veel informatie dat we hierover kwijt kunnen.
Mvg,
Eva.
Er lopen inderdaad testen om de PPPoE-sessie te verlengen naar 96 uur. Net omdat het om testen gaat (onder meer monitoring van de datakwaliteit), is er niet veel informatie dat we hierover kwijt kunnen.
Mvg,
Eva.
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik heb bijna het idee dat het heel algemeen uitgerolt is de afgelopen dagen, ik kijke willekeurig 4 lijnen die ik beheer en ik zie dat ze allemaal bezig zijn aan een 1e sessie die langer dan 36 uur duurt.
Ik zal wel eens moeten berekenen of ik moet eraan denken aan de modems die ik forceer om iedere nacht te disconnecten, omwille van weepee voip.
Ik zal wel eens moeten berekenen of ik moet eraan denken aan de modems die ik forceer om iedere nacht te disconnecten, omwille van weepee voip.
-
- Plus Member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 02 dec 2008, 15:15
- Locatie: Diest
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 16 keer
Hier ook voor het eerst boven de 36h....net gezien dat de lopende connectie op 48h staat ..... and still counting...
-> speedtest was done with wireless-connection<-
Proximus/ Tuttimus
PC: Macbook Air i7/8Gb/256GB SSD, 13" , Apple iPad Pro 256 GB-3G/ GSM : iPhone6S-128GB + Mobilus M
profiel : 100/40
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
hier ondertussen ook verbindingstijden van 96h 00m 00s
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Ik ben eens benieuwd. De daily disconnect aangepast naar tweemaal per week.
Wat zou de volgende stap zijn?
168 uur (1 week) of 336 uur (2 weken)?
Wat zou de volgende stap zijn?
168 uur (1 week) of 336 uur (2 weken)?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Geen disconnect... tot op heden heb ik nog geen enkele zinnige verklaring kunnen lezen waarom het nodig zou zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
We kunnen in dit topic natuurlijk ook een poll aanmaken over de gewenste tijdsspannes waarover een gedwongen disconnect als wenselijk ervaren wordt. Kwestie dat wij, als gebruikers, via deze weg Belgacom op de hoogte willen brengen van wat wij wenselijk achten.
- gedwongen disconnect om de 36 uur
- gedwongen disconnect om de 96 uur
- gedwongen disconnect om de 168 uur (1 week)
- gedwongen disconnect om de 336 uur (2 weken)
- gedwongen disconnect om de maand
- geen gedwongen disconnect
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En waarom zou je iets anders wensen dan geen disconnect ?
Als er dan toch één moet zijn dan ga je best voor veelvouden van 24u... zo kan je hem tenminste eenvoudig voorspellen (namelijk iedere dag op hetzelfde uur).
Als er dan toch één moet zijn dan ga je best voor veelvouden van 24u... zo kan je hem tenminste eenvoudig voorspellen (namelijk iedere dag op hetzelfde uur).
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Voor mij hoeft een gedwongen disconnect ook niet. Net zoals voor jou.
Doch allicht zijn er mensen die daar anders over denken.
Doch indien een poll zou uitwijzen dat een meerderheid van de gebruikers 96 uur als meest wenselijk acht, betekent dit ook dat Belgacom haar beslissing in overeenstemming is met wat de gebruikers wenselijk achten....
Doch allicht zijn er mensen die daar anders over denken.
Doch indien een poll zou uitwijzen dat een meerderheid van de gebruikers 96 uur als meest wenselijk acht, betekent dit ook dat Belgacom haar beslissing in overeenstemming is met wat de gebruikers wenselijk achten....
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
die disconnect wordt blijkbaar gebruikt om uw volumemeter op "0" te zetten... als je op het einde van de maand op smalband staat, dan blijf je daar in principe op staan tot de volgende disconnect, tenzij je de modem zelf eens disconnecteert. dus dat is misschien zijn 'nut'
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect