LP naar WAV

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Iemand tips voor software om oude LP's op te nemen en te converteren naar .WAV files (om dan uiteindelijk een normale muziek CD van te maken).
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb het zelf nog niet gedaan, maar je kunt misschien eens een beetje lezen op http://www.sectie.be - daar klik je op "mp3" en dan heb je een link "Van LP's en cassettes naar MP3"...
If you can't beat them, confuse them.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

LP is zoiezo mono he? (oude LP's toch)

zet ze dan gewoon op je line in en capture het geluid... Zelfs de windows wave editor kan dat... :lol:
En dan het programma wav2mp3 gebruiken (google)

ciao
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

33 toeren LP's zijn stereo hoor. Denk niet dat ie 78 toeren spullen bedoelt...

Inderdaad gewoon opnemen via de line in vanje klankkaart. Wel de line out van je versterker gebruiken (niet je platen-speler aan je PC hangen : het signaal daarvan is veel te zwak). Als software gewoon een wave-editor gebruiken. Ik gebruikte die, die bij Nero zit, omdat hij heel eenvoudig is in gebruik.
Gewoon een volledige kant opnemen in 1 wav (als elke minuut zo'n 10 MB is, heb je dus een dikke 250 MB/kant). Met die nero wave-editor kan je gemakkelijk die ene wave file opsplitsen in een aantal wave-files (gewoon een kwestie van knippen en plakken).
Het kan wel wat zoeken zijn om de signaalsterkte juist bij te regelen. Met mijn soundblaster live moest ik alles op het maximum zetten en dan via die wave-editor het signaal nog wat digitaal versterken.

En laat die overgang naar MP3 maar achterwege : als je een gewone audio-CD wil maken, zorgt die enkel maar voor kwaliteitsverlies.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

CueBoy schreef:Heb het zelf nog niet gedaan, maar je kunt misschien eens een beetje lezen op http://www.sectie.be - daar klik je op "mp3" en dan heb je een link "Van LP's en cassettes naar MP3"...

Hier spreekt men over "Media Jukebox"... blijkbaar een goed idee.

MP3 is inderdaad niet nodig... wil een gewone audio CD.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Heeft de wave-editor van nero geen functie "normalize" ?
Als je een 'echte' editor neemt zitten er meestal nog 'oppoets'-functies bij waarmee je ruis kan wegfilteren (door bepaalde frequenties te dempen bijvoorbeeld) en bassen wat kan bijkleuren en hoge tonen afvlakken met een equalizer (bijvoorbeeld met een grafische envelope).
Goeie editors zijn: Adobe Audition (het vroegere Cool Edit 2000) en Sony SoundForge 7 (vroeger van Sonic Foundry, de mannen van Acid).
nck
Plus Member
Plus Member

Ik herinner me dat ik vroeger nog heel ons pa zn LP collectie op CD moest zetten, met een of ander freeware programmatje 'DePopper' die de pops, clicks enz.. uit de audio stream haalde, high quality normalizing... het is een bezigheid die veel geduld nodig had :)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”