Dell PowerEdge T 110 II PERC H200

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Dag,

Voor een 3de partij ga ik een nieuwe server laten aankopen.

Het budget is beperkt, dus mijn keuze was in eerste instantie gevallen op
een Dell Poweredge T 110 II

http://premierconfigure.euro.dell.com/d ... 10II&s=PAD

(Voordelen? - nadelen?)

Wat gaat er op komen:
- Host OS: Windows Server 2008 R2 met HyperV
- Guest OS: Windows Server 2003 domein controller
- Nadien: Eventueel een andere Windows server installatie consolideren, die nu op een oudere aparte server draait.

Vraagjes hardware:
- Raid controller?
Ik zie de Dell Perc H200 staan.
Met een oudere Dell Raid controller had ik goede ervaringen.
Hier goede ervaringen mee? Deze gebruikt SAS schijven zie ik, of kan je er ook gewone SATA schijven aanhangen?

Vraagjes software:

Ik heb met Windows 2008 R2 en Hyper V al een beetje ervaring/spelen/... opgedaan.
Volgens de Microsoft documenten ("best practice guide etc...") zet je best de viruele disken (VHDs) op een aparte storage.
Maar als je het host OS voor niets anders gebruikt dan virtualisatie...dan heb je toch niet veel prestatie verlies?
Of zie ik dat nu zo verkeerd?
(let wel ook om de kosten enigzinds binnen de perken te houden)

Groetjes & bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door vasonline 06 aug 2011, 22:09, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vasonline schreef:Wat gaat er op komen:
- Host OS: Windows Server 2008 R2 met HyperV
- Guest OS: Windows Server 2003 domein controller
Wat is daar het nut van... zeker indien je blijkbaar niet voor een kale Hyper-V gaat ?
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Dag R2504,

- Ik heb de licentie (toch) al, maar ik heb graag ook een lokale console
- HyperV server is enkel vanop afstand te beheren (correct me if I'm wrong...ik dit al eens getest)
- HyperV heeft als voordeel dat het inderdaad heel kaal is, tenzij je "HyperV manager" kan toevoegen achteraf?

Het virtualiseren van die DC heeft toch de voordelen van virualisatie?
Nu, als je bepaalde ervaringen hebt hoor ik het graag.

Wat ik me ook afvroeg:

Kan je aan HyperV een UPS koppelen + management software om te zaak automatisch af te sluiten bij stroompanne?
Aan Windows Server 2008 R2 zal dat wel geen probleem zijn (veronderstel ik).

Groetjes & in ieder geval bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vasonline schreef:Het virtualiseren van die DC heeft toch de voordelen van virualisatie?
Zoals ? En dan bedoel ik bij home gebruik (niet in een bedrijfsomgeving).

Ik was trouwens ook eerst van plan dergelijke setup te draaien, maar vond het uiteindelijk een beetje absurd om m'n DC (inclusief eigenlijk alle taken, van file & print tot mail) als virtueel te draaien voor een home omgeving. De Hyper-V heeft enkel als bedoeling test servers op te zetten, en eventueel met Linux erop te spelen (maar ondertussen is dat er nog niet van gekomen).
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Hoi,

Ok! Voor thuisgebruik begrijp ik dat het enigszinds overkill is.
Ik had het er iets duidelijker moeten bijschrijven: het is weldegelijk de bedoeling om het professioneel te gebruiken.

Groetjes
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Met een single server zou ik toch steeds de DC ook fysiek houden (en niet virtueel want dan start die pas later).
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Virtualisatie is om servers te consolideren, in uw geval zie ik het als tijdverspilling.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

vasonline schreef: Met een oudere Dell Raid controller had ik goede ervaringen.
Hier goede ervaringen mee? Deze gebruikt SAS schijven zie ik, of kan je er ook gewone SATA schijven aanhangen?
SAS is in elk geval backhands compatible met SATA. Dus het antwoord is ja. Ik heb die controllers nog nooit gebruikt. De enige die ik ken zijn de PERC5 en 6 en dat waren vrij stevige beestjes.
Afbeelding
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Dag SubZero

Dank je voor het antwoord.

@trobbelke: ik heb in mijn eerste post iets vet aangeduid.

Groetjes
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Met een single server zou ik toch steeds de DC ook fysiek houden (en niet virtueel want dan start die pas later).
Dat is maar een zwak excuus, die fysieke server kan gewoon in een werkgroep staan en dan maakt de rest niet uit. Zeker niets als het maar om 1 server gaat.

Je kan de ups software gewoon op de windows 2008 server installeren, bij stroompanne zal deze afsluiten en dan zal de virtuele ook wel automatisch afsluiten of in slaapstand gaan. 1 vd 2.

In hyper-v geef je dan gewoon aan dat hij bij het starten vd fysieke server gewoon de virtuele automatisch moet opstarten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

conehead schreef:Dat is maar een zwak excuus, die fysieke server kan gewoon in een werkgroep staan en dan maakt de rest niet uit. Zeker niets als het maar om 1 server gaat.
Tja, dan heb je daar geen domain security en dan heeft die server eigenlijk weinig nut om eventueel iets anders te draaien... en dan komen we terug bij het feit dat je dan beter een pure Hyper-V erop zet welke gratis is, in plaats van er een Windows 2008 licentie aan te verprutsen.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Dat is voor zijn doel ook helemaal niet nodig .... er hoeven geen extra services op gedraaid te worden en lokale security is dan meer dan voldoende.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dus waarom zou hij er dan een Windows 2008 licentie aan verprutsen als hij enkel Hyper-V gebruikt ?
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Hoi,

Dank je voor de suggesties.
Ik denk er nog even over na.
Wat ik nog niet getest heb: hoe zit het eigenlijk met UPS ondersteuning in HyperV server?

Iemand die zoiets in productie heeft?

Groetjes
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Het moet toch gezegd worden ... één single host met VMware vSphere is gratis :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Dus waarom zou hij er dan een Windows 2008 licentie aan verprutsen als hij enkel Hyper-V gebruikt ?
Aangezien hij de licentie heeft en deze wellicht toch voor niets anders gaat gebruiken, en aangezien hij er niet veel ervaring mee heeft is het beheer toch handiger.

En ik spreek uit ervaring ...

Zelf geef ik nog altijd de voorkeur aan vmware ... hoewel de windows server 8 en hyper-v er zeker niet slecht uitziet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

selder schreef:één single host met VMware vSphere is gratis :)
Probleem is meestal de hardware (althans als je het niet commercieel gebruikt en dus op huis-tuin-en-keuken harrdware wil runnen).
conehead schreef:aangezien hij er niet veel ervaring mee heeft is het beheer toch handiger
Dat kan ik alléén maar beamen... beheer van een pure Hyper-V was even knutselen (en heb toen niet meteen gevonden hoe ik er een AZERTY van kon maken).
vasonline schreef:Wat ik nog niet getest heb: hoe zit het eigenlijk met UPS ondersteuning in HyperV server?
Conehead vermelde dit reeds, en afhankelijk van je UPS software kan je die over het netwerk ook events laten sturen naar andere servers (die hierop dan ook kunnen reageren).
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Cionehead & r2504 & Selder & SubZero

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ondertussen heb ik met disk2vhd al eens een fysieke machine, virtueel overgezet naar HyperV/VirtualPC,
(een testopstelling op mijn thuiscomputers) ...en dat ging heel vlot.

De link even gewoon ter info:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... s/ee656415

Groetjes
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Lees de thread http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=28001 eens door zou ik zeggen... denk wel dat daar dergelijke dingen ook aan bod kwamen (al weet ik niet meer of ze ook in detail beschreven zijn).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”