verplaatsingskosten inbrengen bij belastingsaangifte

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,


van mijn werkgever krijg ik een vasty bedrag op de loonbrief betaald voor de gedane verplaatsingskosten woon-werk....
kan ik mijn gedane verplaatsingskosten ook niet zelf inbrengen bij m'n belastingsaangifte aan bv 0.15 euro ??

volgens mij is dit voordeliger voor mij....

iemand die me emer info kan geven?

bedankt
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Soms is het voordeliger om je effectieve onkosten in te brengen ipv het forfaitair bedrag. Maar dat hangt van een aantal factoren af: afstand (km) tussen woon-werk, je belastbaar loon, aantal dagen effectief gewerkt ... Kort samengevat je moet met je effectieve onkosten hoe dan ook hoger uitkomen dan het forfaitair bedrag. anders heet het geen zin. Is niet zo eenvoudig hoor ....
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Woon werk verkeer(dit is niet de verplaatsing van het werk naar bv klant) met de personenwagen is steeds een max van €0,15

Het heeft dan ook niet direct een voordeel om hiervoor je kosten gaan te bewijzen.

Mvg
Everything that has a beginning has an end.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Je doet er geen voordeel mee.....
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Denk dat je zo dingen best eens aan de belastigen zelf vraagt, of eens opzoekt op hun website. Zal er wel opstaan.
Maar ik vrees er een beetje voor...


En euhm, je woon-werk verkeer is in sommige gevallen wel nuttig. Je moet wel +40km van je werk wonen en fulltime werken. Uiteraard moet je dit zelf uitrekenen en kijken wat voor jou het forfait beroepskosten is.

Bij mij zijn het de feitelijke kosten, en ik ga erboven enkel met mijn km's. GSM voor €5/maand erbij, moet bereikbaar zijn voor het werk. En werkschoenen er ook bij, normaal kan kledij niet ingebracht worden maar het ziekenhuis vraagt ons om ons schoenen niet buiten de werkvloer te dragen, zou niet willen ook (wat daar soms aanhangt ;) )
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Is inderdaad interessant vanaf een bepaalde afstand, óf als je met de moto rijdt!

Meer info:

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... es-use.htm
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik woon 80 km van mijn werk en doe jaarlijks een groot voordeel door mijn verplaatsingskosten in te geven als "werkelijke beroepskosten" ipv te kiezen voor de forfaitaire aftrek. Dus gewoon: 0,15€ x 160km (heen en terug) x aantal gewerkte dagen dat jaar. :-D
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

misschien muggenzifterij ... maar je kan ook nog de financieringskost van je auto in rekening brengen, bovenop de forfaitaire aftrek van 0,15€ per km.
Let wel: niet de afschrijving, maar wel de interest + kosten van de lening.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

jaker schreef:Ik woon 80 km van mijn werk en doe jaarlijks een groot voordeel door mijn verplaatsingskosten in te geven als "werkelijke beroepskosten" ipv te kiezen voor de forfaitaire aftrek. Dus gewoon: 0,15€ x 160km (heen en terug) x aantal gewerkte dagen dat jaar. :-D
Vergeet wel niet da als je meer dan 75km van je werk woont, je nog een extra forfait kunt inbrengen voor grote afstanden. Maar zoveel is het nu ook weer niet, dus in jouw geval komt het wellicht nog altijd voordeliger uit van zelf onkosten af te trekken.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Tomby schreef:... in jouw geval komt het wellicht nog altijd voordeliger uit van zelf onkosten af te trekken.
Juist
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En eens je begint met werkelijke kosten, je ook alle werkelijke kosten kan inbrengen. Onderhoud wagen, in geval van regelmatig thuiswerk: een deel van de bureau ruimte, de electriciteit daarvoor, de verwarming daarvoor, enz... en niet te vergeten de kosten om je belastingaangifte te laten invullen :)

Maar ik vraag me af hoe het zit bij de topicstarter, hij KRIJGT al geld om zich te verplaatsen, dan kan je het natuurlijk niet meer als beroepskosten aangeven. Twee keer mag niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Onderhoud wagen kan je niet inbrengen, dat zit verweven in die 15cent/km. Idemdito voor benzine/verzekering/...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Als je de standaard kilometervergoeding krijgt op je loonbriefje wordt dat bij je aangifte er gewoon van afgetrokken. Onderhoud enz. kan je inderdaad niet inbrengen voor een wagen. Voor een moto kan dit wel!
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Als je ver van je werk woont en je je woon-werk abbo terugbetaald krijgt, wat dan?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Als je ver van je werk woont en je hebt aan openbaar vervoer abonnement, kan je uiteraard geen km vergoeding eigen wagen ingeven. Als je wel met de wagen komt en je krijgt als vergoeding van je werkgever de waarde van een openbaar vervoer abonnement, is het zoals Mathy reeds schreef en kan je wel km vergoeding eigen wagen ingeven.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ohja, ge moet wel uw kilometers kunnen bewijzen!
Belastingen kan u vragen uw kilometerstand door te geven, en met het carpass gedoe is dat allemaal zeer snel te achterhalen ;)


Ik heb al van verschillende collega's gehoord dat bij het inbrengen van de effectieve beroepskosten je meer kans op controle hebt.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Het gaat over woonst/werk verplaatsingen: daar is niet veel bewijzen aan! De afstand woonst/werk is een objectief gegeven (eenvoudig vast te stellen) en de enigste andere variabele is je aantal verplaatsingen. Dit zijn je aantal gewerkte dagen, deze staan letterlijk op het jaaroverzicht de ik elk jaar krijg van mijn werkgever. Meer is er niet ...
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik bedoel de kilometerstand van uwen auto. Dit is dan vooral naar personen gericht die treinabo krijgen en proberen zo ff fiscus erop te leggen door toch nog km's in te geven.

Want ge moet al snel een 20.000km doen als ge niet teveel andere kosten hebt om aan uw forfait te komen. En ze kunnen u dus effectief vragen om te bewijzen dat ge die kilometers gereden hebt.
Hoe moet ik mijn autokosten voor mijn woon-werkverkeer verantwoorden?

Indien u alleen uw beroepsmatige autokosten voor uw woon-werkverkeer aftrekt, moet u:

kunnen aantonen dat u uw auto wel degelijk voor het woon-werkverkeer hebt gebruikt
het aantal kilometer dat u voor het woon-werkverkeer heeft afgelegd kunnen bewijzen

Dat bewijs kan bijvoorbeeld worden geleverd d.m.v. een attest van het aantal werkdagen en de onderhoudsfacturen van het voertuig waarop de kilometerstand vermeld staat.

U moet echter geen bewijsstukken kunnen voorleggen met het werkelijke bedrag van de gemaakte kosten.
Voor het volledige verhaal -> http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... es-use.htm

Goed uitrekenen is de boodschap, en de simulatoren gebruiken die beschikbaar zijn.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik geef al 4 jaar mijn werkelijke beroepskosten aan en totnogtoe geen controle gehad. De 2 laatste jaren daarvan heb ik daar ook nog eens mijn moto voor gemiddeld 90% (is forfatair voor privé / werk) inzitten, waarvan ze zeggen dat de kans nog hoger ligt, maar ook dat heeft (nog) geen invloed gehad. Veel hangt er vanaf hoe je dat ingeeft denk ik. Als het realistisch is laten ze dat gewoon passeren zonder boe of ba. Ik heb al gehoord van mensen die om de 2 jaar een controle aan hun broek hebben maar dat zijn meestal dezelfde mensen die ook een darmke van 5 euro dat ze zonder factuur op de zwarte markt gekocht hebben voor hun moto proberen in te brengen.

Ikzelf stuur altijd mee :
* Bewijs aantal gewerkte dagen
* Documenten lening moto
* Aankoopfactuur moto
* Facturen onderhoud moto / kledij
* Een berekening in excel met daarin toepassing van de afschrijvingen, verhouding woon/werk, ... Hoe ik tot het in te geven bedrag kom dus

Volgend jaar zal daar bijkomen documenten voor lening van nieuwe (tweedehandse) auto (bedankt voor de tip philippe_d, dat wist ik nog niet :-D ) Lening moto is afbetaald en de laatste afschrijving is ook dit jaar gebeurd dus het bedrag zal volgend jaar helaas wel wat lager liggen :-( (en nee, een nieuwe moto zit er nog niet in, zo vlak na die auto :-D )
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wij gaven het voor de vriendin ook in, maar na een paar jaar stuurden we bijna geen bewijzen meer mee, (bijna) alleen de berekening in Excel. Als ze het nodig vinden zullen ze het wel vragen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Het "probleem" is als ze het moeten komen vragen duurt het langer eer je je centen terug krijgt :-) Als de documenten erbij zitten kunnen ze het onmiddellijk goedkeuren :-) Ik heb vorig jaar nog een bewijsstuk dat ik vergeten was moeten opsturen ivm renovatie, heb de centen pas 2 of 3 maand nadat ik de vraag kreeg op mijn rekening gekregen. 2 of 3 maand een aanzienlijk bedrag op het spaarboekje, dat scheelt toch wat :wink:
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De verplichte documenten steken we er natuurlijk altijd bij, net zoals de berekening van de beroepskosten. Ik geloof dat we op die bijna 10 jaar één keer een vraag voor verduidelijking hebben gehad.

Als je een nieuwe PC koopt, dan steek je er de eerste keer een copie van de factuur bij, de volgende afschrijvingsjaren niet meer. Ze hebben ze en kunnen ze perfect terugvinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Belastingen vragen zelf om geen bewijzen mee te sturen, maar enkel een berekening van je beroepsonkosten. Als je controle krijgt, dan pas moet je het bewijsmateriaal kunnen voorleggen.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Tuurlijk vragen ze dat. Als je ze mee stuurt nemen ze fysieke (indien papieren indiening) of harde schijf (indien online) ruimte in, dat kost geld. Als ze om verduidelijking moeten vragen hebben ze een excuus om je later uit te betalen dus meer rente. Dat is twee keer gewonnen voor hun! :-)

Mijn documenten staan allemaal gereed in een folderke. Ik copy hetgeen nog van toepassing is van het vorige jaar, upload gewoon alles en ben een kwartierke kwijt daarmee. Dat heb ik er voor over mijn centjes potentieel 2 maanden vroeger te zien, ze houden ze al lang genoeg bij :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”