Sagem 3464 + TP-Link TL-WR1043ND : Routing probs

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Na te lang vloeken op dat rot Sagem onding (geen wifi-n, geen gbit nics), heb ik een TP-Link router bijgekocht om erachter te plaatsen.
Na het uitvoeren van het TP-Link tutorial programmatje werkte de basis eigenlijk vanzelf (internet, wlan, lan).
Vervolgens heb ik nog ff alle IPs van mijn desktops statisch gemaakt, WIFI / DHCP op mijn Sagem uitgezet en het WAN IP van de TP-Link statisch gemaakt.

De Sagem (192.168.1.1) zit in het 192.168.1.0 / 255.255.255.0 netwerk.
De TP-Link zit met zijn WAN poort (192.168.1.2) in het 192.168.1.0 / 255.255.255.0 netwerk en met zijn LAN / WIFI poorten (192.168.0.1) in het 192.168.0.0 / 255.255.255.0 netwerk.

Nu wou ik net ook ff port forwarding naar Vibestreamer en Serv-U in orde maken, maar dit lukt dus niet echt :(

Het probleem waar ik momenteel denk ik tegen aanbots is routing van ofwel de Sagem of de TP-Link.
Als ik nl vanop de Sagem probeer te pingen naar 192.168.0.x IPs faalt dit (hoewel ik bij mijn weten de juiste entry aan de routing tabel heb toegevoegd).

Kan iemand me misschien uitleggen wat ik fout doe?

Hieronder een hoop screenshots met de config van mijn routers en testjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Op deze manier krijg je je problemen nooit deftig opgelost, het werkt wél, maar het kan stukken beter.
Dit kan je doen door je TP-link z'n eigen PPPoE-sessie op te starten. (volgens mij genoeg informatie te vinden via de zoekfunctie)
Zoals het nu is heb je modem>router>router, wat modem>router moet worden :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de snelle reactie, maar ik snap ze niet helemaal...

Je zegt dat het wel werkt, maar het werkt dus niet...

Dat van die PPPoE sessie zal ik eens onderzoeken wat dat inhoud.

Ook begrijp ik niet goed hoe je het verkeer anders kan directen dan ik het nu probeer. De clients zitten allemaal op de TP-Link aangesloten, terwijl het internet enkel op de Sagem is aangesloten. Het verkeer van internet naar de clients zal dan toch ook altijd via de sagem, langs de tp-link naar de clients moeten lopen, of niet?

de enige volledig andere manier om alles in te stellen lijkt me om de sagem lan in hetzelfde subnet als de tp-link te forceren (als dat mogelijk is). Maar ik weet dus niet echt hoe en vooral of dat wel beter is...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zonder poorten te forwarden zal je weinig problemen ondervinden, wil je met poorten beginnen, maak je het nodeloos complex.
Wat je daar allemaal doet met die routing tables lijkt mij eigenlijk al vrij overbodig in de eerste plaats.
Waarvoor je moet zorgen is dan ENKEL jouw TP-Link jouw internetverkeer gaat afhandelen (vandaar de eigen PPPoE-sessie).
Wat ben je met een betere router als je de connectieproblemen van de BBOX2 blijft behouden?

Heb je interesse waarom het niet werkt, of wil je gewoon een oplossing?
Anders wil ik gerust eens een poging doen om het verhaal in grote lijnen uit te typen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je sagem mag zelf geen connectie opbouwen met het internet, enkel de kabels moeten verbonden zijn. Dus DHCP enzovoorts moet er ook op uitstaan wat betreft het netwerk.

In je router moet je instellen dat hij via pppoe moet verbinden en hierbij dien je de username@PROVIDER en het wachtwoord in te vullen.
En normaalgezien moet die dan zelf zijn connectie opbouwen en verloopt nu al je traffiek via de tplink. De sagem is dan enkel nog modem.


Werkt hier perfect op die manier...
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Heb net even gekeken in de handleiding wat die PPPoE inhoudt en dit lijkt een manier te zijn om te connecteren naar mijn ISP met username en paswoord.
Ik heb echter VDSL2 van Dommel en volgens mij kan enkel de Sagem zelf hiermee connecteren. Ik denk maw niet dat TP-Link het internetverkeer kan afhandelen.

De TP-Link zijn WAN poort is dan ook statisch ingesteld en is eigenlijk gewoon een "mini-LAN" naar mijn Sagem.

Maar misschien ben ik verkeerd en snap ik er niet veel van ;)

Ik heb dan ook zeker interesse in de "beste" oplossing 8)
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

thamar schreef:Je sagem mag zelf geen connectie opbouwen met het internet, enkel de kabels moeten verbonden zijn. Dus DHCP enzovoorts moet er ook op uitstaan wat betreft het netwerk.

In je router moet je instellen dat hij via pppoe moet verbinden en hierbij dien je de username@PROVIDER en het wachtwoord in te vullen.
En normaalgezien moet die dan zelf zijn connectie opbouwen en verloopt nu al je traffiek via de tplink. De sagem is dan enkel nog modem.


Werkt hier perfect op die manier...
hmmm...

Interessant... Ik wist niet dat dit kon... Moet ik dan misschien best de TP-Link Quick Setup opnieuw uitvoeren?
Moet ik voordat ik de TP-Link ga configureren, de Sagem misschien al "voorbereiden" op deze wijziging? (DHCP heb ik al uitgezet, maar misschien is er meer?)

bv: momenteel staat dyndns ook nog op de Sagem geconfigureerd. Moet ik die best 1st uit zetten en later op de TP*Link instellen?

owja: en welke settings van de Sagem kan ik best even afdrukken voor ik de TP-Link begin in te stellen? Ik veronderstel dat ik meer moet instellen dan enkel username / paswoord...?

edit:
net even op de WAN config pagina van de TP-Link zitten kijken en als ik daar van Static naar PPPoE/Rusia PPPoE verander,dan moet ik eigenlijk niet veel meer dan username en paswoord invullen (wat ik wel vreemd vind. haalt ie de andere settings dan nog van de sagem modem config?)
Wel weet ik niet zeker wat ik moet kiezen voor die secondary connection. Kan iemand me dit zeggen? dan kan ik misschien ff proberen of het zo al werkt...
Laatst gewijzigd door Mastakilla 02 aug 2011, 21:20, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb zelf geen BBOX2, dus hoe je die het beste configureert kan ik enkel omschrijven.
Waar ik met zou beginnen is beide toestellen te resetten.
Geen idee of username en password automatisch in de Sagem worden gestoken door ZTC (configuratie vanuit Belgacom-netwerk zelf). Ik denk het niet vermits alternatieve provider.
Opgelet dus, als het hier fout gaat zit je zonder internet, dus je moet weten waar je met bezig bent!
Ik veronderstel dat de Sagem standaard goed ingesteld staat maar ook hier ben ik niet zeker van.
Verder kom je met die "quick settings" al een hele eind in de goede richting, je zal ergens wel PPPoE tegenkomen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Als ik dit doe, hoe ziet mijn netwerk er dan achteraf uit normaalgezien?

Heb ik dan nog steeds 2 lokale subnets (1 voor de sagem en 1 voor de tp-link + clients)?
Of is de Sagem, als modem, dan gewoon deel van het tp-link subnet? Als dat het geval is, krijgt ie dan een IP via DHCP of kan ik best (op voorhand?) zowel sagem als tp-link static in hetzelfde subnet steken?

ik wil nl vermijden dat ik op apply ergens klik en plots de sagem of tp-link niet meer kan bereiken of vinden

de reset knop zou ik liefst ook vermijden op de sagem
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Afbeelding

Ik bedoel maar... is er een speciale reden om met meerdere routers te gaan prutsen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

heb net de gok gewaagd en geprobeerd alles te herconfigureren...

Op volgende pagina:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20&start=0
had ik gevonden dat je 1st Wan eth1.20 VoIP en WAN PPPoE moet disablen en de sagem static ip moet geven in het tp-link subnet

dat heb ik dan ook gedaan en vervolgens heb ik de tp-link geconfigureerd met PPPoE te connecten

En het werk!!! (moet wel nog port forwarding enzo testen)

Heb wel een probleem.... De Sagem is niet bereikbaar op het IP dat ik em heb gegeven (192.168.0.10)
Heeft iemand een idee hoe ik de sagem nu nog kan bereiken zonder em te resetten?

edit:
dyndns en port forwarding werkt nu ook
Laatst gewijzigd door Mastakilla 02 aug 2011, 22:07, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Op zijn lan gateway ip.
sub.net.dat.ie.uitdeeld.1
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

dat is 192.168.0.10 toch?

"subnet.dat.ie.uitdeeld" : is "ie" de tp-link?
hoezo deelt deze subnets uit?

het was de bedoeling dat ik de sagem een static ip gaf nl?

enig idee waar ik kan vinden welk ip de sagem nu heeft?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Uiteraard is jouw bbox2 niet meer te bereiken door de TP, maar hiervan zie ik ook niet echt de noodzaak in. Is dit een probleem voor jou? rechtstreeks gaat het wel nog normaalgezien.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Sagem krijgt ip van tp (of heeft vast ip) op zijn wan.
Zoals ik je begrijp heb je die wan v/d sagem een ip gegeven in het subnet van tp (moet ook...) zijnde 192.168.0.10 ?
Welk subnet zit er dan onder de sagem? als dat 192.168.1.255 is dan ist 192.168.1.1
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

ik heb in onderstaand scherm 192.168.1.1 vervangen door 192.168.0.10
volgens mij zit nu dan ook ALLES onder het 192.168.0.0 subnet
in de dhcp client list van de tp-link staat momenteel trouwens enkel mijn laptop

@ honda4life: ik probeer gewoon de sagem admin pagina te bereiken vanop mijn desktop (lijkt me toch belangrijk om te kunnen, niet? moet nl dyndsn op de sagem nog afgezet krijgen, momenteel loopt ie op beiden)

Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Eigenlijk moet ge nooit in die sagem zijn. Als er echt een probleem is pak ik m'n netbook, ga naar de kelder en koppel die aan de sagem ;)
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

maar ook in dat geval moet ik de sagem zijn ip weten eh ;)

als ik nu bv ping van de tp-link naar 192.168.0.10 krijg ik een time-out (gaat hetzelfde zijn als ik er een notebook aanhang eh :p)

ik maw geen flauw idee waar dat ding nu op luisterd
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Hang uw pc eens rechtstreeks aan de sagem ;)



Fixed ip instellen op de pc/laptop wel in dezelfde range als uw vermoeden :)
Laatst gewijzigd door Ramaht 02 aug 2011, 22:59, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

als ge ne pc aan de sagem hangt (of via wife) en de sagem zijnde dhcp geeft uwe pc een ip dan weet ge toch in welk subnet ge zit?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

ik had dhcp uitgezet, remember? :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mastakilla schreef:Op volgende pagina: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20&start=0 had ik gevonden dat je 1st Wan eth1.20 VoIP en WAN PPPoE moet disablen en de sagem static ip moet geven in het tp-link subnet
Dit is wel een heel oude post.
Het enige wat je moet doen is WAN PPPoE disablen.
Wan eth1.20 VoIP mag je gewoon laten staan. Hier komen je BBox2 updates door, en eventueel VoIP.
De sagem een static ip geven in het tp-link subnet is ook overbodig.
Mastakilla schreef:Heb wel een probleem.... De Sagem is niet bereikbaar op het IP dat ik em heb gegeven (192.168.0.10)
Heeft iemand een idee hoe ik de sagem nu nog kan bereiken zonder em te resetten?
Natuurlijk niet bereikbaar, de Sagem zit aan de WAN kant van je TP-link.
Je mag gerust de Sagem resetten. Van zodra hij terug opgestart is en synchroniseert, zal je internet verbinding via de TP-link PPPoE sessie terug werken. Niet vergeten WAN PPPoE terug te disablen na de reset.
Mastakilla schreef:maar ook in dat geval moet ik de sagem zijn ip weten eh ;)
thamar schreef:Hang uw pc eens rechtstreeks aan de sagem ;)
Inderdaad. Eens alles werkt is het zelden nodig dat je nog in de Sagem moet zijn. Als dat eens nodig is, gewoon eventjes je PC met de Sagem verbinden, of de inloggen in de sagem WLAN ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Heb net de sagem kunnen bereiken door kabel tussen laptop en Sagem te leggen EN wifi van de laptop uit te zetten EN ip adres van de laptop op 192.168.0.20 te zetten.

Op deze manier zit de laptop samen met de Sagem ALLEEN in het subnet en was de Sagem bereikbaar op 192.168.0.10.
Als ik van die stappen niet deed (en hij dus via de TP-Link probeerde eraan te geraken) dan lukt het niet.

Nu is de vraag: Hoe kan ik de Sagem zodanig configureren dat hij bereikbaar is vanop mijn desktop zonder dat ik allerlei kabels moet gaan versteken en het internet moet afzetten (moet nl de TP-Link afkoppelen zoals het nu is)

Ik zou em liefst ook een statisch IP geven zodat ik weet waarop ie bereikbaar is

edit: net ontdekt dat kabel tusssen Sagem en TP-Link mag blijven, moet wel wifi uitzetten, anders probeert ie langs TP-Link eraan te geraken
Laatst gewijzigd door Mastakilla 02 aug 2011, 23:42, in totaal 1 gewijzigd.
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt philippe_d

Als ik het goed begrijp MOET de Sagem dus in zijn eigen subnet zitten en kan ie niet bij in het TP-Link subnet?
Ik moet em dan bv terug het 192.168.1.1 adres geven, dat in een ander subnet ligt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad ... Zoals ik al zei was het eenvoudigste dat je de Sagem géén nieuw IP geeft (en zeker niet in het subnet van de tp-link).

Reset je Sagem, dan krijgt je Sagem zijn originele IP terug (192.168.1.1). De enige stap die je dan nodig hebt, is met je laptop op de WLAN van de sagem inloggen (dit zijn 2 muisklikken), en het Ip adres van de sagem in te tikken.

[Edit] je kan ook je één PC met beide routers verbinden, vb via LAN kabel met de TP-link, en wireless met de Sagem (of omgekeerd). Dan kan je beide webinterfaces openen via hun resp. adressen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mastakilla
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2007, 16:19
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

heb intussen (zonder reset) het ip adres terug gezet naar 192.168.1.1, de Wan eth1.20 VoI terug enabled en DHCP terug aangezet (is toch andere subnet)
Nu kan ik via de laptop met kabel (wifi staat uit op de Sagem. Ik wordt zo al voldoende bestraald :p) wel aan de admin pagina (zoals voordien), maar via mijn desktop kan ik er nog steeds niet aan...

is er manier om over dezelfde kabel waarover PPPoE loopt (die van TP-Link naar de Sagem loopt) ook aan het 192.168.1.0 subnet van de Sagem te kunnen?
Of MOET ik daarvoor een extra netwerkkabel leggen van mijn desktop naar de Sagem (en zo een NIC verspillen)?
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

De admin page van de bridged modem toegankelijk houden via de WAN port van de router deed ik destijds via dd-wrt (custom firmware voor routers).
meer info: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ac ... figuration

Misschien dat de TPlink firmware deze mogelijkheid ook heeft zonder ddwrt...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”