[Politiek]Een jaar later: voor wie zou je nu stemmen?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Laten we eerst de stresstests afwachten. Ik heb trouwens het woord 'windmolens' nooit aangehaald. Ik had het over het concept 'hernieuwbare energie' wat eigenlijk iets totaal anders is.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Genoeg, terug on topic of ik zal dit moeten sluiten. Gelieve de waarschuwingen in de openingspost terug door te nemen voordat je antwoordt!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
Wat een argument, ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
De andere partijen zijn dan ook allemaal leugenaars, want ze hebben ook geen resultaat.
De andere partijen zijn dan ook allemaal leugenaars, want ze hebben ook geen resultaat.
En ik dacht nog dat ze 3 weken met vakantie waren...
Gelukkig dat ze onderhandelen, het land is vast en zeker gered.
Gelukkig dat ze onderhandelen, het land is vast en zeker gered.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
En waarom zouden ze niet mogen profiteren, ze hebben dat goed bekeken ?Wat N-VA al een jaar doet, dat vraag ik me af. Verkiezingen winnen, subsidies incasseren en wat medewerkers op bureaus met hun vingers laten draaien?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 215 keer
Raf1; het is precies wat moeilijk om op mijn laatste post te antwoorden? Ik begrijp dat wel, er valt ook niks tegen te beginnen omdat het gewoone de harde realiteit is.
Ge kunt ze kussen
- raf1
- Elite Poster
Mijnheer Marlboro, jouw analyse gaat volledig de mist in want ze gaat uit van een gemeenschappelijke vijand en een conflictmodel. Er zijn geen transfers op basis van moedertaal of afkomst. Er zijn transfers op basis van inkomen. Solidariteit dus.
Door op N-VA te stemmen verandert er toch niets. Of toch, er verandert iets in je hoofd, je begint te denken dat iedereen met een andere moedertaal of afkomst slechte bedoelingen heeft en als vijand moet beschouwd worden.
Door op N-VA te stemmen verandert er toch niets. Of toch, er verandert iets in je hoofd, je begint te denken dat iedereen met een andere moedertaal of afkomst slechte bedoelingen heeft en als vijand moet beschouwd worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Laat dat nu net het grote probleem zijn: ons huidig sociaal model heeft de grenzen van zijn solidariteit bereikt. We zijn met bijna 11 miljoen Belgen waarvan bijna 10% mensen van vreemde origine en van die vreemdelingen heeft slechts 10-15% werk. Willen we de solidarideit voor iedereen (Vlaming, Waal, allochton, autochtoon, enz...) bewaren dan moeten we nu ons beleid wijzigen en daar wringt het schoentje: het merendeel van de franstaligen samen met de SP.A willen geen verandering.raf1 schreef:Er zijn geen transfers op basis van moedertaal of afkomst. Er zijn transfers op basis van inkomen. Solidariteit dus
We zijn trouwens niet het enige land dat in de problemen zit en op zich is het ook niet verwonderlijk: we hebben in bijna alle landen de grenzen opgezocht van onze solidariteit en ondertussen hebben we onze economie hervormt tot een diensteneconomie waarvan je de toegevoegde waarde enorm in vraag kan stellen.
Daarnaast is het zo dat ALLE instanties die aan Belgie aanbevelingen doen (Nationale Bank, Rekenhof, IMF, OESO, EU, enz...) voorstellen doen die enorm veel gelijkenis vertonen met de partijpunten die de NVA naar voor schuift. Je mag de NVA verwijten dat ze vlaams gezind zijn maar ik heb liever een partij die vecht voor alle vlamingen dan de klassieke partijen (CD&V, SP.A, VLD...) die door hun standpunten slechts een gedeelte van de (vlaamse) bevolking vertegenwoordigen.
- raf1
- Elite Poster
In de analyse van Astralon kan ik me enigszins vinden, al reikt N-VA uiteindelijk geen oplossingen aan. Ze roepen maar wat.
Een partijprogramma hebben en verkiezingen winnen is één ding, maar een compromis sluiten met andere partijen om een deel van dat programma om te zetten in beleid is nog een ander paar mouwen.
Ik kan bij deze ook meedelen dat de meerderheid van de Vlamingen nog steeds vertegenwoordigd wordt door CD&V, OpenVLD, SP.A en Groen!
Hier zomaar verkondigen dat N-VA vecht voor alle Vlamingen en tegelijkertijd steevast weigert om een federale regering te vormen is een zware contradictie.
Zonder regeringsvorming is hetgeen N-VA doet eigenlijk gewoon maar "wat geblaat en weinig wol".
Een partijprogramma hebben en verkiezingen winnen is één ding, maar een compromis sluiten met andere partijen om een deel van dat programma om te zetten in beleid is nog een ander paar mouwen.
Ik kan bij deze ook meedelen dat de meerderheid van de Vlamingen nog steeds vertegenwoordigd wordt door CD&V, OpenVLD, SP.A en Groen!
Hier zomaar verkondigen dat N-VA vecht voor alle Vlamingen en tegelijkertijd steevast weigert om een federale regering te vormen is een zware contradictie.
Zonder regeringsvorming is hetgeen N-VA doet eigenlijk gewoon maar "wat geblaat en weinig wol".
Iedere rijke inwoner betaalt de solidariteit, in elke Belgische provincie. Dit bedrijf bijvoorbeeld betaalt ook belastingen en is gevestigd in Wallonië: http://www.evs-global.com/Stormlord schreef:Welke solidariteit vanuit Wallonië? Laat me niet lachen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ho, ho, ho... de punten worden pas gegeven aan de eindstreep (en daar is het clubje van 8 nog ver vandaan hoor, tenzij men echt ALLES cadeau zal doen aan de Walen). Zolang we niet in een destructieve regering zijn gestapt die de absurde manier van regereren van de laatste 50 jaar verder zet is het resultaat van NVA trouwens nog steeds zéér positief ! Resultaat is geen synoniem met "snel een regering vormen" zoals jij wel denkt.raf1 schreef:Alles wat BDW vóór de verkiezingen beloofd heeft. Allemaal gelogen, want het resultaat is nul.
Je geeft dus toe dat we een ernstig probleem hebben, maar gelijktijdig wil je gewoon verder doen ? We hebben de afgelopen 50 jaar trouwens gezien hoe goed de traditionele partijen zijn in oplossingen... is het een vorm van masochisme of zo dat je blijft geloven in hun manier van werken, of is het echt naieviteit dat ze het deze keer nu wel eens goed gaan doen (hoop doet leven zeker ?).raf1 schreef:In de analyse van Astralon kan ik me enigszins vinden, al reikt N-VA uiteindelijk geen oplossingen aan. Ze roepen maar wat.
Man, het gaat er echt moeilijk in bij jou... de Walen willen GEEN compromis, ze willen HUN goesting ! Je spreekt dan wel van NVA propaganda, maar ik heb de indruk dat deze van de Waalse partijen er nog vlotter ingaat bij jou.raf1 schreef:Een partijprogramma hebben en verkiezingen winnen is één ding, maar een compromis sluiten met andere partijen om een deel van dat programma om te zetten in beleid is nog een ander paar mouwen.
Ik voel mij niet echt vertegenwoordigd door het lijstje dat je opgeeft... ten tijde van oorlog zou men ze zelfs betichten van verraad !raf1 schreef:Ik kan bij deze ook meedelen dat de meerderheid van de Vlamingen nog steeds vertegenwoordigd wordt door CD&V, OpenVLD, SP.A en Groen!
Geef me je huis, en nog een berg centen er bovenop graag... of ben jij zo ook eentje die geen compromis wil ? Blijkbaar blijf je ook vergeten dat EDR als eerste de nota BDW heeft afgeschoten zonder deze zelfs te lezen, of ook maar enig argument te leveren (maar juist, het is de NVA die niet wil)raf1 schreef:Hier zomaar verkondigen dat N-VA vecht voor alle Vlamingen en tegelijkertijd steevast weigert om een federale regering te vormen is een zware contradictie.
Net zoals een aantal andere bedrijven in Wallonie die met Vlaamse centen stevig gesponserd worden (oa. door gratis grond voor hun bedrijf ed.)raf1 schreef:Iedere rijke inwoner betaalt de solidariteit, in elke Belgische provincie. Dit bedrijf bijvoorbeeld betaalt ook belastingen en is gevestigd in Wallonië: http://www.evs-global.com/
-
- Elite Poster
Dat is wat die partijen ons graag doen geloven in hun strijd met de NVA. Voor mij geldt het in ieder geval niet:raf1 schreef:Ik kan bij deze ook meedelen dat de meerderheid van de Vlamingen nog steeds vertegenwoordigd wordt door CD&V, OpenVLD, SP.A en Groen!
* In veel van de standpunten van CD&V kan ik mij vinden maar heb nog nooit op die partij gestemd omdat ze zo verzuild is. Ze zullen mij slechts vertegenwoordigen als ze erin slagen veel van de economische punten uit EDR zijn plan te weren.
* OpenVLD - heb er jaren op gestemd maar ik vraag me nu luidop af: waar staat die partij voor? Ik kan mis zijn maar het lijkt erop dat ze vooral proberen te overleven.
* SP.A - deze partij streeft een sociaal model na voor de ganse bevolking behalve voor zichtzelf (denk maar aan Steve Stevaart, Bruno Tuybens, Patrick Jansens, enz...). Het is gemakkelijk om een sociaal model te prediken maar er zelf niet toe bijdragen of nog erger, er van te profiteren.
Groen! - hebben nog steeds problemen met het aftoetsen van de haalbaarheid van hun ideeen aan de werkelijkheid.
Ik hoef geen gelijk te hebben en ik ben er zeker niet om het standpunt van N-VA te verdedigen maar ik ben ervan overtuigd dat de N-VA wel een oplossing wil maar de franstaligen en sommige vlaamse partijen (denk maar aan SP.A) moeten af van hun klassieke denkpatronen. Als N-VA in het parlement vragen stelt over het aanblijven van Didier Bellens als bestuurder kan je dat zien als een aanval van een vlaamse partij op de PS maar (voorlopig?) zie ik dat als de wil van een vlaamse partij om degelijk te besturen en komaf te maken met hand- en spandiensten die de klassieke partijen nog steeds verlenen.raf1 schreef:In de analyse van Astralon kan ik me enigszins vinden, al reikt N-VA uiteindelijk geen oplossingen aan. Ze roepen maar wat
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 32 keer
Hervorming van de sociale zekerheid? Herziening van de index? Beperking van de werkloosheidsuitkering en afschaffing na een bepaalde periode? Nooit van gehoord zeker? U hoort alleen wat U wenst te horen. De enige die hier in sprookjes gelooft, ben jij beste vriend. NV-A kiezers zijn voor een groot deel (niet allemaal dus) mensen die zich baseren op feiten en CIJFERS! Geen blaasjes en fratsen dus als: "we moeten aan al deze dingen niets veranderen" en "het zal allemaal wel loslopen". Het zal zijn eigen wel oplossen, met magisch geld dat uit de boom komt vallen blijkbaar.raf1 schreef:In de analyse van Astralon kan ik me enigszins vinden, al reikt N-VA uiteindelijk geen oplossingen aan. Ze roepen maar wat.
Gelieve ook te stoppen met dat het bepleiten dat iedere NV-A stemmer een Waal/Brusselaar als de "vijand" ziet want dat is gewoon onwaar en flauwekul. Een werkloze is een werkloze, waar die ook mag wonen. Of dacht je dat een beperking van de werkloosheidsuitkering alleen in Wallonië zou gelden? Het is wel een feit dat Franstalige politici dit met hand en tand afwijzen, waarom denk je? Misschien zouden er wel eens lijken uit de kast kunnen vallen, nee?
- raf1
- Elite Poster
Leuk hoor, al die kritiek op het apesysteem. Misschien roept N-VA wel de juiste dingen, maar ondertussen doen ze niets om een regering te vormen.
En zonder nieuwe federale regering verandert er NIETS aan het apesysteem.
Een systeem kan je pas veranderen door in het systeem te infiltreren. Niet door te roepen aan de zijlijn.
Bovendien is het heel naïef om te denken dat N-VA ooit iets zal veranderen met zo'n radicaal discours.
Wat betreft Bellens. Heeft N-VA een telecomplan voor het post-Bellens-tijdperk? Ik dacht het niet.
Trouwens, had N-VA een regering gevormd dan konden ze Bellens vandaag nog ontslaan.
Een systeem kan je pas veranderen door in het systeem te infiltreren. Niet door te roepen aan de zijlijn.
Bovendien is het heel naïef om te denken dat N-VA ooit iets zal veranderen met zo'n radicaal discours.
Wat betreft Bellens. Heeft N-VA een telecomplan voor het post-Bellens-tijdperk? Ik dacht het niet.
Trouwens, had N-VA een regering gevormd dan konden ze Bellens vandaag nog ontslaan.
-
- Elite Poster
Toevallig via Twitter net nog een rapportje ontvangen:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ ... 038-EN.PDF
Vorig jaar zijn er nog eens 56000 migranten bijgekomen.
Iedereen die zijn ogen openhoudt weet dat een meerderheid van deze mensen niets kan bijdragen aan ons sociaal model. Daarom MOETEN we de koers wijzigen want dit is gewoon niet houdbaar en elke partij die zich daar tegen verzet (dus niet allen de franstaligen maar ook SP.A en Groen!) spelen met de toekomst en welvaart van ons land.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ ... 038-EN.PDF
Vorig jaar zijn er nog eens 56000 migranten bijgekomen.
Iedereen die zijn ogen openhoudt weet dat een meerderheid van deze mensen niets kan bijdragen aan ons sociaal model. Daarom MOETEN we de koers wijzigen want dit is gewoon niet houdbaar en elke partij die zich daar tegen verzet (dus niet allen de franstaligen maar ook SP.A en Groen!) spelen met de toekomst en welvaart van ons land.
Laatst gewijzigd door Astralon 29 jul 2011, 10:46, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Mmm... is de wijsheid aan het neerdalen ?raf1 schreef:Misschien roept N-VA wel de juiste dingen
Fout... ze doen er net alles aan om niet in de zoveelste flut regering te stappen, moest men gewoon akkoord gaan met de huidige voorstellen zou er trouwens ook niets aan het apesysteem veranderen (in tegendeel, via een aantal extra grendels maken we het alléén nog erger).raf1 schreef:maar ondertussen doen ze niets om een regering te vormen. En zonder nieuwe federale regering verandert er NIETS aan het apesysteem.
Infiltreren door je akkoord te verklaren met een aantal absurde dingen ? M'n voorkeur gaat nog steeds uit naar een partij die effectief nee durft te zeggen, en niet het nee, ja maar, ja ...raf1 schreef:Een systeem kan je pas veranderen door in het systeem te infiltreren.
We leven al jaren in een radicaal parcours van pure verspilling en cadeautjes... dat in stand houden moet dus wel kunnen ? Of het naief is zullen we zien, maar als het niet lukt zullen we het spijtig genoeg onszelf (dankzij VLD, SPA, CDV en Groen!) moeten verwijten, en niet de Walen.raf1 schreef:Bovendien is het heel naïef om te denken dat N-VA ooit iets zal veranderen met zo'n radicaal discours.
Als zelfs nieuwe verkeersborden invoeren al onder "lopende zaken" valt, dan kan Bellens ontslaan zeker geen probleem zijn (maar laat ons eerst het onderzoek afwachten, maar daarna dan ook de juiste maatregelen treffen, en niet de zoveelste gouden handdruk van enkele honderde miljoenen cadeau doen).raf1 schreef:Trouwens, had N-VA een regering gevormd dan konden ze Bellens vandaag nog ontslaan.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Let wel dat de index een mechanisme is dat voor sociale rust zorgt en vrij eerlijk is. In andere landen moet hier telkens over onderhandeld worden!!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
Het mag vreemd klinken maar door niets te doen besparen we ongeveer 2,5% per jaar en dat cumulatief. Doordat de regering van lopende zaken slechts evenveel kan uitgeven als vorig jaar en de inkomsten van de staat stijgen (lonen, producten, diensten worden duurder door de indexaanpassing waardoor de staat meer BTW, belasting, enz... ontvangt). Het is dan ook niet verwonderlijk dat de huidige regering nog altijd relatief goede begrotingscijfers kan voorleggen.raf1 schreef:Leuk hoor, al die kritiek op het apesysteem. Misschien roept N-VA wel de juiste dingen, maar ondertussen doen ze niets om een regering te vormen.
Aan het afwijzen van de economische maatregelen die EDR voorstelt is niets radicaal. Net zoals ons land de grenzen van het sociale heeft bereikt hebben we ook de maximale belastingsdruk bereikt en moeten we dus besparen. En ik ben ervan overtuigd dat als EDR met een goed besparingsplan komt het voor de N-VA verschrikkelijk moeilijk wordt om niet aan tafel te gaan zitten. En het is gevaarlijk om een discussie over BHV te starten omdat de gewone burger, inclusief mezelf, niet alle details kent maar wordt er in een democratie niet verwacht dat je de (grond)wet naleeft en BHV splitst zonder compensaties?raf1 schreef:Bovendien is het heel naïef om te denken dat N-VA ooit iets zal veranderen met zo'n radicaal discours
Blijkbaar heb je toch weinig voelig met de werkelijkheid want mocht N-VA in de regering zitten en het ontslag eisen van Bellens dan zou de regering vallen omdat de klassieke partijen (met de franstaligen voorop) zich vastklampen aan de macht.raf1 schreef:Trouwens, had N-VA een regering gevormd dan konden ze Bellens vandaag nog ontslaan
Ik zou voor NV-A stemmen.
De walen hebben financieel genoeg van ons geprofiteerd gedurende vele jaren.
Het is hoog tijd dat de walen eens op hun plaats gezet worden.
De huidige politiekers azen alleen op status en macht en willen ten koste van alle fatsoen regeren.
NV-A en in het biezonder Bart De Wever, aast niet op status en macht, hij wil gewoon voorzitter blijven van zijn partij.
Maar hij is de enige politieker in vele jaren , die op zijn standpunt blijft staan.
Daarom NV-A
De walen hebben financieel genoeg van ons geprofiteerd gedurende vele jaren.
Het is hoog tijd dat de walen eens op hun plaats gezet worden.
De huidige politiekers azen alleen op status en macht en willen ten koste van alle fatsoen regeren.
NV-A en in het biezonder Bart De Wever, aast niet op status en macht, hij wil gewoon voorzitter blijven van zijn partij.
Maar hij is de enige politieker in vele jaren , die op zijn standpunt blijft staan.
Daarom NV-A
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Toch straf he Raf, als NVa van de splitsing van BHV een breekpunt maakt (waarbij ze zelfs bereid waren tot toegevingen), dan heet het dat ze verstard zijn en geen compromissen kunnen sluiten. Ik nodig u trouwens uit om een voorbeeld te geven van een onderwerp waarbij de NVa geen compromissen wil sluiten.raf1 schreef: P.S.
Mag ik er even aan herinneren dat de wet op de kernuitstap nog steeds niet teruggeschroefd is, dus mag ik me gelukkig prijzen dat een belangrijk punt het het partijprogramma van Groen! de komende jaren zal uitgevoerd worden. Dit zal onze economie ertoe dwingen om nog meer energie uit hernieuwbare bronnen op te wekken. Mijn stem heeft dus iets POSITIEF opgeleverd.
GROEN echter heeft duidelijk gemaakt dat zij niet in een regering stapt zonder uitstap uit kernenergie de komende jaren. In onze kaviaarrode media al iemand opgemerkt die zei dat ze zichzelf met deze compromisloze houding buiten spel zetten?
Blijkbaar heeft een standpunt van een minipartijtje als GROEN meer impact dan dat van een partij die drie keer meer stemmen haalt en wel bereid is tot compromissen. Niet omdat het een groter draagvlak heeft, maar omdat de Waalse partijen er geen probleem van maken.
Het beste bewijs dat momenteel een meerderheid gedomineerd wordt door een minderheid.
- raf1
- Elite Poster
N-VA weigert sinds oktober 2010 steevast elke onderhandeling.
Een been dat je te lang stijf houdt, dat zal op den duur geen goede doorbloeding meer hebben en moeten geamputeerd worden.
Een beetje meer lichaamsbeweging voor BDW zou trouwens geen kwaad kunnen.
Een been dat je te lang stijf houdt, dat zal op den duur geen goede doorbloeding meer hebben en moeten geamputeerd worden.
Een beetje meer lichaamsbeweging voor BDW zou trouwens geen kwaad kunnen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 32 keer
Wat wens je nu dat we op jouw ontelbare leugens blijven antwoorden?N-VA weigert sinds oktober 2010 steevast elke onderhandeling.
Een regeerakkoord wordt wel geschreven VOOR de vorming van de uiteindelijke regering. Maar ja, feiten zijn niet echt uw ding, dat hebben we al mogen merken.Een systeem kan je pas veranderen door in het systeem te infiltreren. Niet door te roepen aan de zijlijn.
- raf1
- Elite Poster
Ik begrijp dat het een probleem vormt om de data van de regeringsonderhandelingen te geven. Die data zijn er niet.
Er zijn alleen nota's geschreven... waarop N-VA steevast een agressieve allergische reactie vertoonde. Onderhandelen is toch geen vieze ziekte?
Er zijn alleen nota's geschreven... waarop N-VA steevast een agressieve allergische reactie vertoonde. Onderhandelen is toch geen vieze ziekte?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Raf,
toen BDW een nota schreef werd ze door de Waalse partijen na enkele uren al verworpen. Dit op een tijdspanne die nauwelijks volstond om het document nog maar gelezen te krijgen. Zei u daar iets over agressieve en allergische reactie?
Trouwens wat had NVA moeten doen met een voorstel tot nota van onderhandeling waarbij het tegenovergestelde van hun partijprogramma werd bepleit?
Heb je zelf iets tegen de argumentatie van de NVA in te brengen?
Ik had van jou graag eens de data geweten dat de andere partijen zonder NVA regeringsonderhandelingen gestart zijn. Bij mijn weten is er enkel onderhandeld over een nota die een aanleiding zou moeten zijn tot onderhandelen. Maar verbeter me gerust als ik fout ben.
toen BDW een nota schreef werd ze door de Waalse partijen na enkele uren al verworpen. Dit op een tijdspanne die nauwelijks volstond om het document nog maar gelezen te krijgen. Zei u daar iets over agressieve en allergische reactie?
Trouwens wat had NVA moeten doen met een voorstel tot nota van onderhandeling waarbij het tegenovergestelde van hun partijprogramma werd bepleit?
Heb je zelf iets tegen de argumentatie van de NVA in te brengen?
Ik had van jou graag eens de data geweten dat de andere partijen zonder NVA regeringsonderhandelingen gestart zijn. Bij mijn weten is er enkel onderhandeld over een nota die een aanleiding zou moeten zijn tot onderhandelen. Maar verbeter me gerust als ik fout ben.
- raf1
- Elite Poster
Realiteit: er is nog geen regering. En er is zeker nog geen regering met N-VA.
Besef: N-VA kiest bewust voor oppositie, waardoor ze niets van hun partijprogramma zullen kunnen omzetten in beleid.
Besef: N-VA kiest bewust voor oppositie, waardoor ze niets van hun partijprogramma zullen kunnen omzetten in beleid.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
- heeft u de cijfers van het ziekteverzuim over de laatste decennia in Wallonië en Brussel al eens vergeleken met de Vlaamse?Stormlord schreef:Welke solidariteit vanuit Wallonië? Laat me niet lachen...
Iedere rijke inwoner betaalt de solidariteit, in elke Belgische provincie. Dit bedrijf bijvoorbeeld betaalt ook belastingen en is gevestigd in Wallonië: http://www.evs-global.com/
- heeft u de werkloosheidscijfers van Wallonië en Brussel over de laatste decennia al eens vergeleken met de Vlaamse?
- heeft u bijvoorbeeld al eens nagegaan hoeveel syndicale premies onterecht aan metaalbewerkers van meer dan 100 jaar (!!! m.a.w. het gros ervan zijn doden) in Luik werden uitbetaald? (om een simpel praktisch voorbeeld aan te halen dat zich althans een aantal jaren geleden werkelijk voordeed)
- heeft u al eens uitgerekend wat al het profitariaat van de Waalse politici ALLE Belgische burgers kost ik denk aan allerhande vriendjespolitiek (toekenning van contracten en bevriende "kameraden" en dergelijke), niet te verantwoorden onkostennota's (diners, etentjes, luxe-vakanties en snoepreisjes voor militairen of ander overheidspersoneel,...) , steekpenningen, ... Pure maffia-praktijken zijn het.
- vergelijk het aantal verkeersboetes die in Vlaanderen geïnd worden met deze van Wallonië, vergelijk vervolgens hoeveel flitspalen er in Wallonië staan t.o.v. in vlaanderen, vergelijk het aantal inwoners in elke regio en het percentage van de inkomsten van die boetes dat momenteel naar Wallonië gaat volgens een onrechtvaardige verdeelsleutel ...
Zo kan je nog een tijdje doorgaan vrees ik ...
Rekeninghoudend met het feit dat Vlaanderen jaarlijks MILJARDEN euri mag bijdragen in de Brusselse en Waalse begroting om de putten die o.a. daardoor veroorzaakt worden te delven herhaal ik mijn opmerking:
"Welke solidariteit vanuit Wallonië?"
Profiteren van de goedheid van de Vlamingen en als ze zeggen dat het genoeg is dan nog het lef te hebben meer eisen gaan stellen als voorwaarde voor iets wat een pure Vlaamse aangelegenheid is (splitsing van BHV)? Ik noem dit geen solidariteit.
Wat blijft er netto over van die "solidariteit van Wallonië" en welke bijdrage levert Vlaanderen reeds decennia lang jaarlijks om de bodemloze put telkens te dempen?
Responsabilisering en beperking van de overheidsuitgaving wordt echt noodzakelijk!
Waarom moet een klein land als België 5 regeringen en parlementen (+ een senaat) hebben?
Waarom provinciebesturen? --> afschaffen die handel!
Waarom notarissen? --> afschaffen die handel! (dit is een veredeld en zwaar overbetaald beroep met een job invulling die net zo goed door een gemeenteambtenaar kan worden uitgevoerd)
Decentraliseer diensten en laat ambtenaren zo veel mogelijk telewerken! (minder verplaatsingen en bijhorende verloren tijd en onkosten, minder files, ...) Dit is zeker mogelijk voor heel wat administratieve functies. Zeker deeltijds, maar soms ook volledig.
Gebruik als overheid meer open source software i.p.v. dure commerciële software, koop informatica materiaal aan normale prijzen i.p.v. veel geld te spenderen aan merkproducten met erg dure servicecontracten die toch vaak niet worden gerespecteerd (je kan dikwijls voor veel lagere kost reserve onderdelen zelf op stock nemen).
Betaal als overheid ook uw rekeningen op tijd en binnen een redelijke termijn (2-4 weken). Geef ook op dit vlak het goede voorbeeld. Ook dat is responsabilisering: dit kan er voor zorgen dat je betere condities van leveranciers krijgt en je brengt heel wat plaatselijke bedrijven en handelaars NIET in financiële moeilijkheden omdat je als overheid laattijdig betaald ... M.a.w. dit kan een positieve impact hebben op de lasten van de overheid (werkgelegenheid vs. werkloosheidsuitkeringen)
Waarom heeft een klein land als België zo veel overheidspersoneel nodig? Informatiseer en vereenvoudig zoals het hoort - d.w.z. efficïent (waarom e.g. aparte e-id + sis kaart?). Laat overschot aan personeel op termijn afvloeien en stimuleer hen tot het respecteren van werktijden, motiveer hen en zorg voor salarissen die in lijn liggen met soortgelijke functies in de privé sector. Zo kan je beter geschoold personeel te pakken krijgen en ook behouden.
Stimuleer langere activiteit voor zij die dit willen: belast mensen die langer willen blijven werken niet meer dan nodig en sta hen toe extra te verdienen boven op hun pensioen en zo ook langer bij te blijven dragen tot ons sociaal systeem.
In geen enkel ander democratisch land (ik heb het niet over dictaturen) ter wereld heeft bovendien een minderheidsgroep zoveel blokkeringsmechanismen en (veto)rechten als hier in België. Laat de democratie werkelijk spreken: laat elke stem tellen voor een stem en sluit geen enkele politieke partij uit. De huidige situatie is discriminerend t.o.v. de Vlamingen die in dit kiesarrondissement wonen. Voor zover ik weet ligt de kieskring BHV nog steeds in Vlaanderen en heeft Wallonië helemaal niks ter compensatie te eisen. Wees moedig en stem dit nu eens gewoon per meerderheid in het parlement ... Misschien is iets dergelijks nodig om Wallonië eindelijk te laten beseffen dat het de Vlamingen menens is.
Terecht werd hier ook door enkelen het probleem van de illegale migratie aangekaart. Vooral de PS, groene partijen en CDH (lees : communisten) willen reeds jaren dit systeem van willekeur dat veel misbruik toelaat behouden omdat veel van hun kiezers van oorsprong van buitenlandse origine zijn. Een probleem waarbij de meningen van diverse Vlaamse partijen haaks op een aantal van Waalse staan .. M.a.w. het zoveelste communautaire probleem... Het werd hoog tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan de gezinshereniging waarbij tantes/nonkels, neven en nichten, ouders en grootouders die vaak ongeschoold zijn en bijgevolg meestal ten laste komen van onze sociale zekerheid (ze vinden vaak geen werk en dragen dus niet bij aan de maatschappij, in tegendeel) koppelt aan een duidelijke, niet dubieuze regelgeving. Het huidige vreemdelingenbeleid is een soep en nodigt uit tot misbruik (wat wil je als de bevoegdheden over meerdere ministers verdeeld werden om de communautaire vrede te bewaren...).
Mijn vrouw is Kosovaarse: wij hebben onze documenten allemaal in orde gebracht volgens de regels. Wij hebben anderzijds wél heel wat tegenkantingen gehad vanwege de administratie (ik werk zelf bij de overheid en zij werkte in Kosovo nota bene op paspoortcontrole en hield regelmatig mensen met een vals of gestolen paspoort die -op illegale wijze dus- naar België wilden tegen!): onkunde, duidelijke kwaadwilligheid, niet respecteren van de taalwetgeving (art. 13 gecoördineerde wetten van 1966), schendingen van de universele rechten van de mens ... Onvoorstelbare willekeur ... België is hier overigens al een aantal keer voor veroordeeld door het EU Hof Van De Rechten Van De Mens... Het is erg dat een aantal mensen met goede bedoelingen last moeten ondervinden omwille van een aantal rotte appels. Ik heb hiervoor ook klacht neergelegd bij de federale ombudsman en hij heeft een aantal van mijn klachten ontvankelijk verklaard. Sommige klachten vallen echter buiten zijn bevoegdheid ...
Vanaf september volgt mijn vrouw alleszins een integratiecursus - zoals het ook hoort. Zijn vindt dat de normaalste zaak van de wereld. Als je je ergens vestigt pas je je aan de lokale gebruiken en taal (dat geldt dus ook voor Walen/Franstaligen!), wat helemaal niet betekend dat je daarmee je culturele eigenheid verliest. Als een Kosovaarse dat kan, kan dat zeker ook voor onze Waalse landgenoten. Dit is een vorm van RESPECT t.o.v. de gemeenschap waar je je gaat vestigen. Ook dat wil er maar niet ingaan bij de Franstaligen ... De faciliteiten waren bedoeld als uitdovend recht. Men heeft de overeenkomsten hieromtrent vanuit Wallonië NOOIT gerespecteerd of nagekomen, en zie: decennia later zijn er zelfs nog faciliteiten bijgekomen!
Nog iets wat vraagt om misbruikt te worden: tot mijn eigen verbijstering heeft mijn vrouw blijkbaar recht (als ik bepaalde teksten nalees) op een bestaansminimum als ze hier minstens 1 dag (!) legaal gewerkt heeft en in Kosovo minstens 3 jaar legaal in Kosovo heeft gewerkt. Iemand die dus noppes heeft bijgedragen tot de Belgische samenleving kan dus zomaar een uitkering krijgen. Ik spreek deels misschien in mijn eigen nadeel, maar ik vind dat als belastingbetaler niet rechtvaardig en vind dat niet zomaar kunnen ... (voor alle duidelijkheid: zij is momenteel ten mijnen laste en geen werkloze en ze trekt geen uitkeringen)
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen extremist, mijn vrouw is moslima en ik vind dat er inderdaad een degelijke sociale ondersteuning moet zijn. Maar het moet wel te rechtvaardigen zijn t.o.v. de belastingbetaler en betaalbaar blijven. In de huidige situatie is er te veel misbruik en sluit men politieke partijen uit (niet democratisch). Laat de kiezers oordelen of een partij hun vertrouwen verdient of niet en zorg voor een rechtvaardige en mathematisch correcte zetelverdeling, niet eentje die in het voordeel van slechts 1 groep speelt.
Het jarenlange misbruik, de graaicultuur van Wallonië en de vele tegengestelde meningen veroorzaken reeds jaren problemen in het besturen van dit land. Men moet aan de andere kant van de taalgrens eens dringend beseffen dat hier een eind aan moet komen. Gebeurt dit niet, moet men maar een ander model van samenwerking overeenkomen of het land inderdaad splitsen. Het was hoe dan ook al een historische vergissing om twee totaal verschillende bevolkingsgroepen samen te brengen in een kunstmatige constructie. Het was toen al een slechte constructie en het is er niet beter op geworden.
Wallonië moet eindelijk eens beseffen dat het Vlaanderen menens is: ofwel stopt het misbruik en volgt er een responsabilisering en een ook voor Vlaanderen aanvaardbaar compromis dat niet te eenzijdig is, ofwel zijn zij zelf de oorzaak dat het land uiteen valt - NIET de N-VA. De aanhoudende Socialistische (en Groene) retoriek (ontwijfeld gedirigeerd van uit het hoofdkantoor vanuit de PS) dat N-VA niet bereid zou zijn tot compromissen is nonsens. N-VA zit al jaren in de Vlaamse regering en ook in het bestuur van de stad Antwerpen. Bart De Wever heeft gedurende maanden mee aan de tafel gezeten en meermaals gepoogd om tot een redelijke onderhandelde oplossing te komen. Het heeft echter niet mogen baten, en na een jaar heeft hij er dan ook -terecht- de brui aangegeven. Het voorstel dat EDR op tafel had gelegd was veel te eenzijdig en bevatte opnieuw een berg compensaties voor Wallonië en Brussel die voor Vlaanderen eerder al duidelijk onbespreekbaar bleken (cfr. octopusakkoord etc.). De vraag is nu of de Vlamingen nu in blok standhouden en geen onaanvaardbare toegevingen gaan doen - of er toch enkelen zullen bij zijn die -zoals Verhofstadt destijds- plat op hun buik gaan liggen en de walen alles geeft wat ze willen én meer voor een paar compensaties zoals ministerpostjes ... Erg ...
De houding van BDW verdient respect: hij blijft zijn programma verdedigen. Zij die plat op hun buik gaan verdienen dat niet, en zouden volgende verkiezingen nog zwaarder moeten worden afgestraft.
Ik denk echter niet dat nieuwe verkiezingen voor een oplossing zullen zorgen: de tegengestelden tussen beide landsdelen zullen blijven bestaan, en zoals het er nu voor staat zouden N-VA en PS opnieuw de grootste partijen zijn.