Bij mijn verhuis naar een nieuwe woning oktober-november van dit jaar ben ik van plan over te schakelen naar TV Vlaanderen/Satelliet.
Ik heb echter geen ervaring met samenstelling en plaatsing van dergelijke hardware (wel informaticamateriaal).
Vermits mijn vrouw Kosovaarse is hadden we ook graag de lokale zender ontvangen (RTK), dit naast de gebruikelijke Astra 1/2/3 (19.2 - 23.5 en 28.2) of 2 Astra's (welke?) en evt. Hotbird op 13 E heb ik hiervoor ook Eutelsat W2M (15.8 E)nodig. RTK zou free to air op de Eutelsat W2M zitten.
Met de 3 Astras, hotbird 13 en Eutelsat W2M heb ik dacht 5 LNBs nodig, wat me niet echt interessant lijkt qua setup (of is hier een betaalbare oplossing voor?) Waarschijnlijk zal ik het dus moeten beperken tot 4 om het budgettair verantwoord te houden ...
In dat op zich is de ontvangst van Benelux zenders, RTK (Kosovo) en Franse en vooral de Engelse zenders prioritair over e.g. Duitse ...
De opstelling zou in eerste instantie bedoeld zijn voor aansluiting van 4 ontvangers (2 receivers met dual tuner voor weergave en opname op andere zender tegelijkertijd) - maar het lijkt me interessant om tot 8 ontvangers te voorzien , vermits het prijsverschil voor de multiswitch met 4 of 8 uitgangen niet zo groot is.
Ik dacht aan iets in volgende zin:
Schotel:
Visiotsat Big Bisat
of
Wavefrontier Toroidal T90P
of
een degelijke ronde schotel >=80cm (suggesties welkom)
Advies?
Hoogwaardige kabel 100-120dB categorie, F conectoren
Bevestigingsmateriaal antenne (langere overstekende mast die aan de zijmuur van een plat dak wordt bevestigd een optie?)
LNB:
4 (of5?) x Inverto Multiconnect Quattro IDLB-QUTL20 - LNB - LNB Quattro
Multiswitch:
17/8, enig advies/aanbeveling ? (wel betaalbaar graag)
Spaun mag dan wel goed zijn, maar meer dan 2x de prijs van een ander merk voor een 17/8 is toch een beetje te veel van het goede...
Receiver:
2x
Clarke-Tech ET 9000 HDTV Linux Twin PVR Receiver (of XTrend, maar dat is deze Clarke-Tech)
of
VU+® Duo Twin Linux HDTV Receiver PVR
(met ccam mogelijkheid)
(beide worden op intern netwerk aangesloten, dus geen CCAM server buiten het privé netwerk)
Subscription:
1 x abo TV Vlaanderen Basic +
Een goeie satfinder?
Aanbiedingen voor verkoop een plaatsing door shops zijn ook welkom ...
Telenet buiten --> Satelliet voor kangeroewoning
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Op http://www.kingofsat.net kan je zien welke kanalen van Kosovo beschikbaar zijn (klik rechtsboven op channel search en kies het land), of ze gecodeerd zijn (klink linksboven op 16E en de witte zijn dan FTA), en welk formaat van schotel je hiervoor nodig hebt (klink op beams, rechtsboven; voor 16E is het minstens 85cm hier).
Voor TV Vlaanderen heb je 19,2°E en 23,5°E nodig. Heel interessant (voor mij dan toch) is 28,2°E voor de Britse zenders. Veel mensen willen ook 13°E (bvb voor Télésat of veel internationale zenders).
Hoe meer satellieten je wil ontvangen, en hoe meer tuners je tegelijk onafhankelijk wil bedienen, hoe duurder uw installatie zal worden. Acht onafhankelijke tuners is al vrij uitgebreid, en zal je wel wat kosten...
Je kan voor 5 LNB's en 8 tuners kiezen tussen:
1. ofwel 5 octo LNB's en 8 diseqc (8/1) switches; je hebt dan wel heel wat coax kabeltjes nodig (40 stuk!) tussen LNB's en diseqc switches
2. ofwel 4 quattro (niet quad) LNB's en 1 multiswitch (21in/8uit). Helaas zijn multiswitches niet goedkoop, en zeker al geen 21/8 !
Voor beide systemen heb je uiteraard ook nog 8 coax kabels nodig tussen uw tuners en de installatie buiten.
Als 4 ipv 5 satellieten volstaan, en je bvb 4 onafhankelijke tuners wil bedienen zal het al heel wat goedkoper zijn... Of eens goed bekijken of je wel overal tegelijk iets anders wil kunnen opnemen... Je kan bvb in de slaapkamers alleen TV Vlaanderen voorzien en geen opname mogelijkheid; als je allemaal dreamboxen (of compatibele) hebt, kan je toch altijd van de ene naar de andere streamen (bvb opnemen in de living en dit later bekijken in de slaapkamer via streaming). Dit drukt de prijs van de installatie al heel sterk (en al uw opnames staan dan ook centraal, en toch van overal bereikbaar).
Je kan ook eenvoudig beginnen (met bvb 2 LNB's) en dan later uitbreiden...
Voor TV Vlaanderen heb je 19,2°E en 23,5°E nodig. Heel interessant (voor mij dan toch) is 28,2°E voor de Britse zenders. Veel mensen willen ook 13°E (bvb voor Télésat of veel internationale zenders).
Hoe meer satellieten je wil ontvangen, en hoe meer tuners je tegelijk onafhankelijk wil bedienen, hoe duurder uw installatie zal worden. Acht onafhankelijke tuners is al vrij uitgebreid, en zal je wel wat kosten...
Je kan voor 5 LNB's en 8 tuners kiezen tussen:
1. ofwel 5 octo LNB's en 8 diseqc (8/1) switches; je hebt dan wel heel wat coax kabeltjes nodig (40 stuk!) tussen LNB's en diseqc switches
2. ofwel 4 quattro (niet quad) LNB's en 1 multiswitch (21in/8uit). Helaas zijn multiswitches niet goedkoop, en zeker al geen 21/8 !
Voor beide systemen heb je uiteraard ook nog 8 coax kabels nodig tussen uw tuners en de installatie buiten.
Als 4 ipv 5 satellieten volstaan, en je bvb 4 onafhankelijke tuners wil bedienen zal het al heel wat goedkoper zijn... Of eens goed bekijken of je wel overal tegelijk iets anders wil kunnen opnemen... Je kan bvb in de slaapkamers alleen TV Vlaanderen voorzien en geen opname mogelijkheid; als je allemaal dreamboxen (of compatibele) hebt, kan je toch altijd van de ene naar de andere streamen (bvb opnemen in de living en dit later bekijken in de slaapkamer via streaming). Dit drukt de prijs van de installatie al heel sterk (en al uw opnames staan dan ook centraal, en toch van overal bereikbaar).
Je kan ook eenvoudig beginnen (met bvb 2 LNB's) en dan later uitbreiden...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Dank voor de link.
Heeft u dan ook concrete suggesties wbt. dish, multiswitches of disecq switches bijvoorbeeld?
(concreet: welke switch zou je voorstellen voor e.g. 21/8? Ik zie er namelijk geen bij diverse shops, met een cascade van welke switches?)
Wbt. streaming: dat zou evt. ook vanaf mijn fileserver kunnen ...
Wbt. het aantal receivers kan ik het misschien bij 4 houden voorlopig, maar wel een aantal zaken al voorzien op uitbreiding naar 6 of 8 outputs.
Het aantal LNBs is idd. een probleem, die 5 sats lijken mij vrij belangrijk - en als ik er eentje moet laten vallen lijkt het me eerder dan op de Hotbird op 13 graden oost uit te draaien, maar liever zou ik hem houden ... Eutelsat W2M 16 graden oost is alleszins nodig... Mogelijk neem ik ook een jaarabonnement bij Digit Alb. Dit zou dus mogelijk zijn met 5 x een 8/1 Disecq switch ipv. een enkele multiswitch 17/4-8 voor 4 quattro LNB? Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat er op meer dan 4 toestellen tegelijk naar 1 LNB wordt gekeken, dus waarom een octo? (vormen deze ook geen probleem omwille van de breedte van de feedhorn?)? Is een monoblock (mits uitschakeling van de ingebouwde switch) + enkele losse LNB voor een paar van de Astra's evt. een optie ofzo (om het aantal LNB naar beneden te halen)?
De 4 outputs gaat om de basistoestellen voor in de living bij mij en mijn vrouw en bij mijn ouders respectievelijk, hiervoor dient opnamemogelijkheid voorzien te zijn. De kabels die van de antenne komen steek ik wellicht in een grote PVC buis ...
Ah ja, ik heb ook wireless omni antennes waarvan 1 outdoor (2.4 en 5ghz). Kunnen deze evt. op dezelfde mast worden bevestigd of zou dit voor problemen met interferentie kunnen zorgen?
Wat zou jij concreet voorstellen?
Heeft u dan ook concrete suggesties wbt. dish, multiswitches of disecq switches bijvoorbeeld?
(concreet: welke switch zou je voorstellen voor e.g. 21/8? Ik zie er namelijk geen bij diverse shops, met een cascade van welke switches?)
Wbt. streaming: dat zou evt. ook vanaf mijn fileserver kunnen ...
Wbt. het aantal receivers kan ik het misschien bij 4 houden voorlopig, maar wel een aantal zaken al voorzien op uitbreiding naar 6 of 8 outputs.
Het aantal LNBs is idd. een probleem, die 5 sats lijken mij vrij belangrijk - en als ik er eentje moet laten vallen lijkt het me eerder dan op de Hotbird op 13 graden oost uit te draaien, maar liever zou ik hem houden ... Eutelsat W2M 16 graden oost is alleszins nodig... Mogelijk neem ik ook een jaarabonnement bij Digit Alb. Dit zou dus mogelijk zijn met 5 x een 8/1 Disecq switch ipv. een enkele multiswitch 17/4-8 voor 4 quattro LNB? Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat er op meer dan 4 toestellen tegelijk naar 1 LNB wordt gekeken, dus waarom een octo? (vormen deze ook geen probleem omwille van de breedte van de feedhorn?)? Is een monoblock (mits uitschakeling van de ingebouwde switch) + enkele losse LNB voor een paar van de Astra's evt. een optie ofzo (om het aantal LNB naar beneden te halen)?
De 4 outputs gaat om de basistoestellen voor in de living bij mij en mijn vrouw en bij mijn ouders respectievelijk, hiervoor dient opnamemogelijkheid voorzien te zijn. De kabels die van de antenne komen steek ik wellicht in een grote PVC buis ...
Ah ja, ik heb ook wireless omni antennes waarvan 1 outdoor (2.4 en 5ghz). Kunnen deze evt. op dezelfde mast worden bevestigd of zou dit voor problemen met interferentie kunnen zorgen?
Wat zou jij concreet voorstellen?
-
- Elite Poster
Ik heb niet meteen concrete suggestie qua materiaal; in het verleden ben ik al bij verschillende winkels geweest, en dat heeft altijd degelijk blijven werken... Een 21/8 multiswitch vind ik ook niet zo meteen terug ergens...
Je kan inderdaad alle dreamboxen centraal op een NAS of fileserver laten opnemen, dan moeten ze geen lokale harddisk hebben.
Misschien heb je RTK enkel nodig op één tuner? Dan kan je volstaan met goedkopere 4/1 diseqc switches, behalve op de plaats waar je wel RTK nodig hebt. Ik bedoel, het systeem moet niet "symmetrisch" zijn. Bekijk het eens kritisch. Je kan bvb 13+16+19,2+23,5+28,2 voorzien in je living (via een 8/1 diseqc switch), en 19,2+23,5 bij je ouders (via een 2/1 diseqc switch). Hierdoor kan je veel besparen qua installatiekosten.
Op zich zijn 5 LNB's geen probleem. Het "probleem" is dat jij die allemaal onafhankelijk wil kunnen zien op 8 tuners.
PS. kijk ook eens op het forum http://www.sat4all.com
Je kan inderdaad alle dreamboxen centraal op een NAS of fileserver laten opnemen, dan moeten ze geen lokale harddisk hebben.
Misschien heb je RTK enkel nodig op één tuner? Dan kan je volstaan met goedkopere 4/1 diseqc switches, behalve op de plaats waar je wel RTK nodig hebt. Ik bedoel, het systeem moet niet "symmetrisch" zijn. Bekijk het eens kritisch. Je kan bvb 13+16+19,2+23,5+28,2 voorzien in je living (via een 8/1 diseqc switch), en 19,2+23,5 bij je ouders (via een 2/1 diseqc switch). Hierdoor kan je veel besparen qua installatiekosten.
Octo LNB's zijn inderdaad soms vrij groot, en dan kan een probleem zijn als uw satellietposities kort bij elkaar liggen. Ik stelde een octo LNB voor omdat je zei dat je op 8 tuners onafhankelijk wil kunnen kijken. Ook al kijk je nooit tegelijkertijd op meer dan 4 tuners naar 1 LNB, dat maakt niet uit - die diseqc switch werkt niet "dynamisch" waar je het signaal nodig hebt... je moet het overal voorzien waar je het wil kunnen zien.Dit zou dus mogelijk zijn met 5 x een 8/1 Disecq switch ipv. een enkele multiswitch 17/4-8 voor 4 quattro LNB? Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat er op meer dan 4 toestellen tegelijk naar 1 LNB wordt gekeken, dus waarom een octo? (vormen deze ook geen probleem omwille van de breedte van de feedhorn?)?
Ik denk niet dat het zo eenvoudig is om de switch in een monoblock uit te schakelen. Geen idee of het ding daarna nog waterdicht zal zijn.Is een monoblock (mits uitschakeling van de ingebouwde switch) + enkele losse LNB voor een paar van de Astra's evt. een optie ofzo (om het aantal LNB naar beneden te halen)?
Op zich zijn 5 LNB's geen probleem. Het "probleem" is dat jij die allemaal onafhankelijk wil kunnen zien op 8 tuners.
Normaal gezien niet. De satelliet signalen zitten rond de 10-11 Ghz, en uit de LNB komen ze als 1 a 2 GHz.Ah ja, ik heb ook wireless omni antennes waarvan 1 outdoor (2.4 en 5ghz). Kunnen deze evt. op dezelfde mast worden bevestigd of zou dit voor problemen met interferentie kunnen zorgen?
PS. kijk ook eens op het forum http://www.sat4all.com
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 13 keer
- Contacteer:
die T90 schotel heeft een 3 a 4 graden plek tussen elke lnb,dus net gepast voor sommige posities te kunnen ontvangen.
staat ook op m'n verlanglijstje
staat ook op m'n verlanglijstje
greets
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
-
- Elite Poster
Als je vreest niet genoeg plaats te hebben tussen de LNB's, kan je ook twee schotels plaatsen, en de LNB's over de twee schotels verdelen... (de schotel zelf is toch niet de grootste kost, verre van).