Ik heb onlangs utp kabels door het huis getrokken :
router(boven) -naar garage- switch(garage)- naar verschillende punten in huis.
De switch heeft eerder probleemloos gewerkt.
Nu heb ik de test gedaan met twee verschillende laptops (wel met zelfste chipset netwerk kaart)
Met elke laptop heb ik op elk punt achter de switch in de garage toegang tot het netwerk. Maar de toegang tot het internet raakt steeds verloren. Een korte periode na opstart, uit en inschakelen netwerk adaptor,.. kan ik nog surfen en dan plots niet meer. Alle pings falen en het het lijkt mij een dns probleem te zijn aangezien de pcs geen hostnames meer kunnen vinden. Ik zit nu online via vnc op de server boven die niet achter de switch hangt (maar vroeger wel).
Ik zou nog eens moeten testen of deze laptops wel nog op het net kunnen wanneer ze rechtstreeks op de router aangesloten zijn via kabel.
Draadloos verbinden met de router geeft geen problemen...
De switch : D-Link DGS-1008D heeft autoswitch dus srtraight/crossed zou niet uit mogen maken.
De kabels zijn allemaal straight.
dns instellingen zijn overal gelijk.
Switch hangt aan de zelfde router die dhcp/dns regelt voor zowel draadloos als bedraad.
Toestellen die op dezelde router hangen via utp geven geen problemen.
Hoe kan het dan ik wel nog alles kan doen op het intern netwerk, hier helemaal geen problemen merkbaar zijn maar toch enkel de dns gestoord op het deel na de switch?
Is er 1 kabelje in de utp verantwoordelijk voor dns? Zoniet enig ander idee? (Moet ik morgen wel eens rechtstreekse kabel boven testen om evt virus (alhowel dan niet herked door mckafee) op de laptops uit te sluiten)
Bizar 'dns' probleem
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
De kabel zou niet mogen uitmaken, zolang die goed gepatcht of de fiche goed gedaan is.
Misschien softwareprobleem. Een router kan soms ook problemen geven als deze. Resetten of laatste firmware er eens op smijten?
Misschien softwareprobleem. Een router kan soms ook problemen geven als deze. Resetten of laatste firmware er eens op smijten?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Ter info: krisken heeft een tijdje geleden hier Onderwerp: Fast ethernet (100Mbps) onstabiel, Gigabit we stabiel ... aangegeven dat er met die D-link green switches (zoals jouw D-Link DGS-1008D) soms problemen zouden zijn. Hetgeen bevestigd werd in gebruikers reviews op diverse sites ...
Mijn oog viel erop omdat je zei dat het probleem zich voordoet na de switch.
Mijn oog viel erop omdat je zei dat het probleem zich voordoet na de switch.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Ok bedankt. Ik verwacht mijne nieuwe switch voor boven deze of begin volgende week. (hangt ervan af of de post vrijdag werkt. Kan ik die eerst eens testen in de garage en zo de dlink al dan niet uitsluiten. Bedankt voor de info nooit gedacht dat het simpelste toestelleke zo'n klote probleem zou kunnen geven. Dan zou hety kapot gegaan zijn tijdens de verplaatsing
.

“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Nee, DNS is gewoon een onderdeel van TCP/IP... dat dit specifiek zou falen lijkt me dus bizar.Heronic schreef:Is er 1 kabelje in de utp verantwoordelijk voor dns? Zoniet enig ander idee? (Moet ik morgen wel eens rechtstreekse kabel boven testen om evt virus (alhowel dan niet herked door mckafee) op de laptops uit te sluiten)
Als je pings falen, kan je dan nog wel pingen op IP... bv. ping 8.8.8.8
- Heronic
- Elite Poster
Ja, ik kan alle ip's pingen maar domein namen na laat ons zeggen en minuut en enkele websites klikken niet meer.
Het 'lijkt' enkel dns te zijn dat wegvalt na de switch. Geen andere netwerk problemen vandaar dat ik het hoogst bizar vind.
Ben nu de nieuwe (veel te luidruchtige, iemand interesse?) us robotics aan het testen.
edit : ben nu al even vie de andere switch bezig en geen enkel dns probleem hiermee!
Dus probleem gelokaliseerd : de dlink switch!
Bedankt om dit te suggereren het blijkt te kloppen!
Nu moet ik een ander switchke hebben voor in de garage en aangezien deze nog problemen geven zal het geen dlinkske meer worden.
Het 'lijkt' enkel dns te zijn dat wegvalt na de switch. Geen andere netwerk problemen vandaar dat ik het hoogst bizar vind.
Ben nu de nieuwe (veel te luidruchtige, iemand interesse?) us robotics aan het testen.
edit : ben nu al even vie de andere switch bezig en geen enkel dns probleem hiermee!
Dus probleem gelokaliseerd : de dlink switch!
Bedankt om dit te suggereren het blijkt te kloppen!
Nu moet ik een ander switchke hebben voor in de garage en aangezien deze nog problemen geven zal het geen dlinkske meer worden.
- Heronic
- Elite Poster
Ja is ook zo, ik kon perfect van beneden via vnc op server boven surfen terwijl ik hier niet eens google kon pingen, wel het ip van de server boven.
De nieuwe 24p switch die ik oorspronkelijk boven wou plaatsen heeft behoorlijk luide fans, ik denk eraan een bundel kabels naar boven te steken en de garage tot centraal punt van alles te maken, heeft ook nog als voordeel een betere wifi beneden.
De nieuwe 24p switch die ik oorspronkelijk boven wou plaatsen heeft behoorlijk luide fans, ik denk eraan een bundel kabels naar boven te steken en de garage tot centraal punt van alles te maken, heeft ook nog als voordeel een betere wifi beneden.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
klopt, maar het zou een probleem met de switch zijn buffers kunnen zijn, dat je daar op een bepaald moment data corruption krijgt, en niet alle protocollekes zijn daar even gevoelig aan (ie. errorcorrection etc).Sub Zero schreef:Het blijft toch een raar probleem aangezien je switch niet weet welk protocol je aan het spreken ben een paar lagen hoger (layer 2 vs layer 4 en hoger). Dus het lijkt me geweldig sterk dat alleen DNS zou wegvallen.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.