netwerkopstelling nieuwbouw

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
frisco
Member
Member

Hoi,

ik ben net verhuisd naar mijn nieuwe woning en ben aan het bekijken hoe ik mijn netwerk kan inrichten. Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan oa op dit forum maar ik geraak er niet uit. Ik heb wel wat afiniteit met IT maar ben geen professional en zeker niet wat netwerken betreft.

Mijn situatie:

* Telenet Comfort XL met nieuwe all-in-one wifi modem/router (max. 2 IP adressen??)
* cat6 bekabeling

Aansluitingen:
* 2 aan TV (1 voor digitale tv)
* 4 aan bureau (1 vaste telefoon, 1 netwerprinter, 1 desktop, 1 ubuntu server)
* 3 slaapkamers met elk 2 aansluitingen (momenteel onbenut)

FYI toestellen die (momenteel) gebruik maken van het netwerk:
- desktop (kabel)
- digibox (kabel)
- printer (kabel)
- ubuntu server (kabel)
- laptop (wifi)
- gsm (wifi)
- wii (wifi)

In totaal komen er dus 12 netwerkkabels toe in mijn garage. Om dit netjes te beheren had ik gedacht om een kleine patchkast omhoog te hangen zodat ik steeds de nodige flexibiliteit heb met al mijn netwerkpoorten en waar ik mijn netwerk toestellen in kwijt kan. Op mijn telenetmodem kan ik slechts 4 toestellen rechtreeks aansluiten dus ik zal hiertussen nog een switch of router moeten hangen.

Welke (betaalbare) hardware kunnen jullie aanbevelen? Het is niet de bedoeling van een netwerkinstallatie voor een KMO in mijn garage te zetten.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Zal het door die TN all-in-one sowieso niet een switch worden en of je dan een patchpanel gebruikt of niet, ligt puur aan uw eigen voorkeur, niet?
Gelukkig & gezond 2022!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Door de router heb je geen beperking meer wat betreft maximum IP's.

Wel raad ik je toch een patchpaneel aan, tenzij je er zeker van bent dat je aan connectoren voor stranded kabels geraakt (vaste kern).
Dit lijkt eenvoudiger dan het is als particulier, ik heb ze uiteindelijk op ebay moeten bestellen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Kijk eens naar TP-LINK voor switches, zijn redelijk goedkoop en degelijk! Voor patchpanelen ga je best een electrozaak of IT zaak binnen, of via een electricien vragen dat hij een model besteld volgens je benodigdheden bij Cebeo ofzo...
Verder zou ik zeker een patchpaneel gebruiken, zo ben je vrij te doen wat je wilt en kan je makkelijk veranderingen aanbrengen in de toekomst.
Alle kabels, zelfs voor analoge telefonie mogen volledig gepatcht worden volgens de TIA68B standaard. In de RJ45 plug op het patchpaneel kan je dan een RJ11 kabeltje inpluggen. voor je telefoon (die naar de modem gaat?), op het patchpaneel zelf kan je bvb een brugje maken naar andere poorten om daarop dan ook telefonie te hebben.

Tip: hou genoeg kabellengte en knip ze zeker niet te kort af!

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”