DVB-T of ??

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Tiyuna
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 okt 2008, 03:26

Beste,

naar aanleiding dat telenet zijn prijs verhoogt van kabelabonnement en auteursrechten. Ben ik aan twijfelen om over te stappen naar iets anders. Want uiteindelijk kijk ik zelden naar de tv. Enige zenders dat ik bekijk zijn één , canvas, fox life , SyFy en 13th Street en nederland 1.

De vraag is nu zou DVB-T in aanmerkingen ervoor komen, enige dat ik weet dat ik één en canvas kan bekijken. Maar is kwaliteit goed?

En zijn er eventueel alternatieven nog die zowel goed is voor de portemonnee als zenderaanbod?

Want de serie's dat ik bekijk is meestal van internet geplukt, zou ik ook eventueel een mediacenter aanschaffen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb bijna de laatste 10 jaar exclusief via analoge antenne gekeken en later DVB-T. Heel mooi scherp beeld naar mijn mening, op een vrij kleine CRT tv.

DVB-T op een 80cm LCD tv ... ik zeg niet de het slecht is, maar het je ziet wel dat het minder is vergeleken met de kleinere CRT. Vooral als je niet beter gewoon bent valt dat goed mee. Wat afstand nemen van de tv helpt ook.

Gedurende een paar jaar had ik de opstelling dat het DVB-T video-signaal naar mijn computer ging, video-in, de TV via HDMI op de computer aangesloten met de computerdesktop ook op de tv. Het DVB-T video-signaal bekeek ik dan via een TV-applicatie om het signaal weer te geven op de TV, via de computer. De software van de applicatie om dat weer te geven maakte het beeld duidelijk beter dan direct via scart van de DVB-T ontvangen naar de TV. Het programma dat ik gebruikte was tvtime (linux). Het gezoem van de computer werkte wel op de zenuwen.

Nu heb ik ook Telenet digitale TV, SD digicorder. Ik kan zappen tussen beide signalen. En dan is het duidelijk dat het Telenet-signaal duidelijk beter is dan DVB-T.

Maar als ik zou kunnen zappen tussen SD en HD, dan zou de SD weer duidelijk minder zijn natuurlijk.
leysfi
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2011, 13:33

Ik gebruik al enkele jaren DVB-T op mijn pc. En de kwaliteit is uitstekend voor alle VRT zenders (zowel TV als radio). De RTBF zenders kon ik aanvankelijk ook digitaal ontvangen, maar sinds enkele maanden zijn die plotseling verdwenen.

Veel zal wellicht afhangen van je woonplaats. Wij wonen tussen Leuven & Brussel, en kunnen dus kiezen tussen 2 digitale zenders. Bovendien zijn hier enkel open bebouwingen in de buurt, dus geen miserie met muren (wolkenkrabbers), hoogspanningsleidingen of ander potentieel storend "ongedierte" :wink:
In ieder geval is het een goed idee om je ontvangstantennetje dicht tegen een venster te plaatsen, en ervoor te zorgen dat de verbindingskabel tussen ontvanger en de usb-poort zo onaangeroerd mogelijk blijft liggen of hangen.

Wij gebruikten reeds ontvangers van Terratec, Pinnacle (PCTV), Hama, Sweex, Freecom, Hauppage, Conceptronic & Trust. Allemaal best okee, maar beste ervaringen met de Pinnacle sticks.
Tiyuna
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 okt 2008, 03:26

Het is de bedoeling dat ik DVB-T rechtstreeks via men TV ga bekijken, wat heb ik in eerste instantie nodig?

Ik woon in Oostende, woon ook niet tussen de wolkenkrabbers of iets anders dus eigenlijk zou ik zeer goeie bereik moeten hebben ervan.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Wat u nodig heeft is TV met ingebouwde DVB-T tuner of een externe ontvanger.

Heel goedkoop;
http://www.redcoon.be/index.php/cmd/sho ... ceiver_S5/

...zelfs met een antenne inbegrepen. Zal wel een prustantenne zijn maar waarschijnlijk werkt het daarmee ook.

Een dure kan een dubbele tuner hebben en hardeschijf zodat men time-shift en opnames kan maken.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik gebruik DVB-T sporadisch als back up of om simultaan te kijken (P&P). ik ontvang Eén, Canvas, Eén +, Canvas + en dan nog wat radiozenders. de kwaliteit van DVB-T is goed, maar minder dan bv Belgacom SD stream. op kleine tv zal je daar weinig van merken. in mijn tv zit een DVB-T tuner ingebouwd, dus die zal jij misschien nog moeten aanschaffen. 't belangrijkste is nog de antenne. buitenantenne is natuurlijk het best, als je binnenhuisantenne wil gebruiken koop je best geen klein ding want daarmee zal het wellicht toch niet gaan, of je kan ze zelf maken via onderstaande link (geen ervaring mee)
http://muziekmuseum.skynetblogs.be/arch ... tenne.html
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

hoe zit het bij stormweer? Mijn schotel durft al eens wegvallen bij storm of heel slecht weer.
Kan ik dan verder met dvbt? Of heeft die daar ook last van?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Een ingebouwde tuner in een LCD tv zal beter beeld geven dan een externe via SCART (tenzij je een model vindt met HDMI, die klaar is voor HD uitzendingen via DVB-T).

Momenteel ontvang ik met een binnenhuis antenne van Philips volgende zenders:

een
canvas/ketnet
La Une
La Deux
La Trois
Euronews
ActuaTV

Gecodeerd:

TMF
Life TV
Stories
Acht
Telenet Infokanaal


Koop dus zeker een LCD tv met ingebouwde tuner EN CI slot, of een externe via HDMI en een CI slot, want je weet niet welke spelers er nog gaan aankomen op DVB-T in Belgie (TVV had ook al interesse getoond).
En misschien vallen de prijzen van Telenet binnenkort nog wel mee.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

bambipower schreef:hoe zit het bij stormweer? Mijn schotel durft al eens wegvallen bij storm of heel slecht weer.
Kan ik dan verder met dvbt? Of heeft die daar ook last van?
Geen last van.
Alleen bij speciale omstandigheden, inversie, waarbij hogere luchtlagen warmer zijn dan dichter bij de grond kan buiging van de radiosignalen plaatsvinden waardoor plotseling ontvangst van verre zenders mogelijk wordt.
Hierdoor kreeg ik af en toe zware storing bij ontvangst van de dvb-t zenders te Eindhoven, 25km van hier, door Duitse zenders.
Dit heb ik opgelost door een kleine richtantenne op de schoorsteen te plaatsen. (6el yagi)
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Ik vind het kwaliteit van de VRT DVB-T zeker goed.
Omdat we geen rekening moeten houden met het PALplus probleem, is het altijd scherper
dan analoog 16:9 ***

De bitrate is ongeveer 400 KB/sec MPEG-2 ------> gemeten op de PC

Wil je een idee van de kwaliteit dan upload ik wel een stukje TV.
Dat is immers ook een voordeel: net zoals bij DVB-C (Sat) doe je
"wat je wil" met je opnames.

Ontvangst van Nederland .....Frankrijk.... kan binnen bereik zijn in Oostende,
maar: je moet aardig van knutselen houden... :D
(masten, buitenantenne, yagi, mastversterker)

Waarschiijnlijk wist je dit al: de plus kanalen zijn ook te ontvangen:
canvas+/ketnet+
een+



*** 16:9 Analoog, zitten er extra beeldlijnen verstopt in de "zwarte balken"
Draai de helderheid maar omhoog op een 4:3 TV, en je kan vaag blauwe schimmen waarnemen...
Echter bijna alle 16:9 TV's ontbreken de PALplus decoder om er iets mee te doen...het resultaat is dat de beeldlijnen gewoon worden weggesmeten/ ingezoomd...
Laatst gewijzigd door vasonline 20 jul 2011, 21:23, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Ik veronderstel dat je 400 KB/sec bedoelt?

Ik bekijk ook regelmatig DVB-T op een 37 inch LCD scherm en ben er zeer tevreden van.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Ja.

Dus ongeveer 4 megabit.
Ruwweg geschat.

Groetjes
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

vasonline schreef:Waarschiijnlijk wist je dit al: de plus kanalen zijn ook te ontvangen:
canvas+/ketnet+
een+
Die kanalen worden binnenkort opgedoekt, samen met RVI, om het derde VRT kanaal mogelijk te maken.
En er was toch bijna nooit iets op te zien...
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Ivm Ketnet+ is dat heel jammer. Die hebben een heel goede programmatie voor kleinere kinderen.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Ik vraag me af of het gaat over een derde net op de analoge Telenet kabel
...of iets anders?

Voor de VRT DVB-T mux, lijkt het me niet zo moeilijk te zijn om dit aan te passen.
het huidige canvas+/ketnet+ kanaal = het "nieuwe" ketnet ?

Groetjes
Tiyuna
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 okt 2008, 03:26

svenska schreef:

Gecodeerd:

TMF
Life TV
Stories
Acht
Telenet Infokanaal
Hoe kan je de gecodeerde zenders bekijken?
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

je kan ze niet bekijken. telenet ging komen met een betaald pakket maar ze doen er blijkbaar geen moeite meer voor
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”