Fritz!Box 7390 internationale versie: ervaringen, bugs, ...

Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

2 dagen geleden heb ik met het laboratorium 84.05.04-19947 een update over de 84.04.88 gemaakt (er is nu een nieuwe duits labor 84.05.04-20071).
Tot nu toe waren er geen onderbrekingen meer (het is nog steeds een verschrikkelijke echo op de vaste telefoon-lijn, maar niet bij de VoIP. Daar moet ik met een tweede DSL-filter testen).
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Op BTV heb ik sinds kort last van audio die wegvalt na een tijdje. Op sommige (non-HD) zenders is het precies of de mensen een robotstem hebben.
'k Zal 'm eens herstarten en dien wat het geeft.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
trompetterke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2007, 23:56
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Bedankt voor de vele handige tips op dit forum!

Ik heb momenteel een Fritz 7390 in combinatie met Scarlet One (dus enkel DSL lijn, geen aparte analoge telefoonlijn meer)
VDSL draait als een zonnetje en Belgacom TV werkt zonder haperingen.
VOIP krijg ik echter niet geregeld.

Ik vul alle data in

Use internet telephone number (telefoonnummer)
Username: is VDSL username zonder de "@SCARLET")
Paswoord: zelfde paswoord als VDSL
voip.scarlet.be:5060
voip.scarlet.be:5060

Als ik dan echter via mijn gsm het thuisnummer bel krijg ik geen verbinding. Ook van intern naar GSM krijg ik geen respons.

In een enkel forumbericht lees ik iets over VoATM, maar een duidelijke uitleg vind ik niet terug. Kunnen jullie me verder helpen?

Alvast bedankt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor zover ik weet, draait Scarlet VoIP - net zoals Belgacom i-Talk - op VLAN20, en dus niet via het Internet (VLAN10).
Het verwondert mij dus niet dat je Scarlet VoIP niet aan de praat krijgt op je FritzBox.
Tenzij AVM een Firmware update (of configuratie file) ter beschikking stelt waarmee dit VLAN ingesteld wordt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
patrix
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 maa 2008, 13:04
Locatie: Zuid Luxemburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

IVM Scarlet VoIP: ik merk dat in de Fritz GUI, onder "Internet Telephony" en de "Advanced Settings" tab de mogelijkheid bestaat om een VLAN ID toe te voegen.
Misschien de moeite waard om dit eens te proberen, door "20" te vermelden.

Ik kan het zelf niet testen, ik ben geen Scarlet klant.
EDPNet VDSL2 / AVM Fritz!Box 7390/ OVH VoIP
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fantastisch .... ik had deze optie nog niet gezien (hoewel dit o.a. op mijn verzoek door AVM toegevoegd werd) :cry:.
Bij vorige Firmwares kon je al een aparte VCI/VPI ingeven voor VoIP, maar dar was alleen nuttig voor ADSL.
Nu kan je inderdaad een aparte VLAN ingeven.

Eén mogelijk nadeel zou wel kunnen zijn dat deze VLAN gebruikt wordt voor alle VoIP accounts.
Als je bijvoorbeeld een combinatie wil van Scarlet/Belgacom VoIP (via VLAN20) en andere VoIP providers (via Internet), zou je dat moeten instellen bij die andere accounts. Dit is (voorlopig?) niet mogelijk via de Web GUI.
Nochtans zie ik in de config file bij iedere VoIP account volgende lijn:

Code: Selecteer alles

route_always_over_internet = no;
Waarschijnlijk moet je hier dan 'yes' ingeven om de andere VoIP accounts via het internet te laten registreren ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Drielander schreef:...... echo op de vaste telefoon-lijn, maar niet bij de VoIP. Daar moet ik met een tweede DSL-filter testen.
Nu heb ik een tweede splitter aangesloten tussen de BC-splitter en de Fritzbox en de echo is veel "korter" worden.

Nog steeds geen nieuwe internationale labor-fw?
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
zornik
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2010, 20:17

Hello folks,

Na een wachtperiode van maar liefst 8 maand kan ik eindelijk mijn Fritzbox 7390 van onder het stof halen. Volgende week komt Belgacom hier eindelijk mijn VDSL installeren.

Nu had ik graag van de experts hier op het forum gehoord wat ik juist moet instellen om mijn VDSL werkende te krijgen...
Provider is EdpNet en firmware is de international Annex B 84.04.86-18550
Echter het dropdown menu waar ik Belgacom VDSL in terugvind zie ik zo direct niet... wel een boel andere ...

Thanks for all the help,
Zornik
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik denk dat 84.04.87 of de laatse nieuwe 84.04.88 beter zijn hiervoor, maar ben niet zeker.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Als er is geen verschil tussen BC en Ednet, kan ik zowel de final 88.04.88 en ook de huidige labor 84.05.04-19947 anraaden, want er is de pull-down menue inkl. BC VDSL etc. .
Ik gebruik de nieuwste labor (zonder het gebruik van de B-Box 2) in de versie BC VDSL + TV.
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik kan het antwoord van de vorige poster(s) bevestigen: tenminste upgraden naar de laatste reguliere Firmware 84.04.88, of je wagen aan de nieuwe "beta" Firmware 84.05.04-19947
Beide versies lopen heel stabiel.

In beide gevallen moet je eerst "Country=Belgium" selecteren tijdens de opstart wizzard, en na een reboot vind je dan bij Internet > account information de drop-dowlijst waar je "Belgacom VDSL" kan selecteren.
Ga ook naar het System menu en activeer de "expert view", zodat alle opties zichtbaar worden in de web interface.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik begrijp toch echt niet goed waarom de eenvoudige functie om traffic te meten op je netwerk, snmp, niet in die fritzbox zit. snmp werkt zelfs op een vrij gesloten apple router!
zornik
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2010, 20:17

Bedankt voor jullie wijze raad ...

Zal updraden naar de nieuwe firmware en kijken wat er gebeurt.

Thanks Zornik
trompetterke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2007, 23:56
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

philippe_d schreef:Fantastisch .... ik had deze optie nog niet gezien (hoewel dit o.a. op mijn verzoek door AVM toegevoegd werd) :cry:.
Bij vorige Firmwares kon je al een aparte VCI/VPI ingeven voor VoIP, maar dar was alleen nuttig voor ADSL.
Nu kan je inderdaad een aparte VLAN ingeven.

Eén mogelijk nadeel zou wel kunnen zijn dat deze VLAN gebruikt wordt voor alle VoIP accounts.
Als je bijvoorbeeld een combinatie wil van Scarlet/Belgacom VoIP (via VLAN20) en andere VoIP providers (via Internet), zou je dat moeten instellen bij die andere accounts. Dit is (voorlopig?) niet mogelijk via de Web GUI.
Nochtans zie ik in de config file bij iedere VoIP account volgende lijn:

Code: Selecteer alles

route_always_over_internet = no;
Waarschijnlijk moet je hier dan 'yes' ingeven om de andere VoIP accounts via het internet te laten registreren ?
Ik heb de optie met Scarlet One (voip.scarlet.be) geprobeerd in combinatie met VLAN ID 20 (dus in het veld 20 getypt), maar jammer genoeg zonder succes.

Iemand die wel al scarlet telefonie werkend heeft gekregen?
KNOKKi
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 maa 2011, 22:20

Philippe,

Wat late reactie.

1) Zeker weten dat een Duitse Annex B 7390 hier op een Nederlandse Annex A lijn draait (en Annex B blijft aangeven....)
2) Ik installeer 7340s en 7390s aan de lopende band en probeer verloopjes te vermijden (en met VoIP over Annex A druk ik de binnenkomende kabel direct in de Fritz), dus veel adaptertjes en Y-kabels over. Als ik jou (of wie dan ook) hier een plezier mee kan doen......
3) 7340s hebben hier problemen met (lokale) centrales waarin Ikanos kaarten (apparaat staat dan te klapperen); daarnaast hebben ze moeite met wireless-verbindingen indien de PC of laptop gebruik maakt van een Atheros kaart en de Atheros-firmware niet de meest recente is. Voor het eerste probleem is bij XS4all beta firmware beschikbaar via http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/tel ... rmware.php
##edit: zie dat jij betreffende firmware al gelinkt hebt; blijft interessant om te zien dat XS4ALL nieuwe firmware linkt aan disfunctioneren met Ikanos kaarten##


Wieger Fransen, KNOKKi audio technologies
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Beste phill, zeer interessante topic... is het niet mogelijk de interessantigheden (uitleg, howto) ne noteren op de main topic, een edit zeg maar gebruikelijk voor interessante posts op fora...

annex a, b, y kabel, solderen.... wat hebben wij? zijn de duitse altijd anders? En die kan je dan weer gewoon internationaal maken? Geen gewone belgische die hier gewoon werken zonder 19 pagina's aan posts te moeten doornemen?

Nu hoor ik de klokken luiden in keulen ;)

aub :oops:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

antwoord van "VoIP gebruiker" philippe_d:
  • Ik zie dat echt niet zitten om deze 19 bladzijden tellende post te gaan resumeren op de main topic ...
    Is inderdaad beetje uit de hand gelopen ... maar er waren zoveel verschillende vragen (en zoveel antwoorden)
antwoord van moderator philippe_d:
  • Wij zijn bezig met het testen van Dokuwiki op het Userbase platform. Indien successvol zal dit zo vlug mogelijk geïmplementeerd worden. VoIP zal zeker één van de vele onderwerpen zijn op deze wiki, en het wiki formaat zal veel beter geschikt zijn voor het verzamelen van de interessantigheden (uitleg, howto).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Bedankt, kijk er al naar uit..

Ik las hier ondertussen ook ergens dat de fritzboxen met internationale versie niet meer moeten 'foefelen' en anex en zelfs 'vdsl2 belgacom' gewoon keuzemogelijkheden zijn bij een zekere 'beta' versie van mogelijks al meer dan een jaar geleden.

Kunnen deze de bbox2 volledig vervangen? Tv, HD zenders ok?
Zijn niet alle fritzboxen internationaal ondertussen? Welke wel?
Welk aankoopadvies geef je?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je het over VDSL2 hebt is de keuze eenvoudig: alleen de 7390 (en het kleinere broertje de 7340) ondersteunen VDSL2.

Wat betreft het foefelen:
- de huidige officiële (internationale) Firmware (84.04.88) bevat alle instellingen voor "Belgacom VDSL2" en "Belgacom VDSL2 + IPTV" (je moet dan wel eerst "Belgium" kiezen in de country settings).
- de laatse (internationale) Beta versie bevat ook de mogelijkheid om een VoIP VLAN in te stellen.

In principe kan deze FritzBox dus de BBox2 inderdaad volledig vervangen. Er hoeft niets "gefoefeld" te worden :)

Nee, niet alle FritzBoxen zijn internationaal. Je moet dus een internationale versie kopen (ofwel een Duitse Box - op eigen risico - omzetten, zoals ook in dit Forum beschreven).
Laatst gewijzigd door philippe_d 15 jul 2011, 11:47, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typo verbeterd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

OK bedankt, maar waar vind ik deze in de buurt/prijslijk? want zelfs op
http://www.fritzwebshop.be/shop-cats/pr ... -wlan-7390
valt niet af te lezen welke versie deze betreft, ook al is het van de 'bekende' belgische shop...

Of maw hoe herken ik die 'internationale' versie?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Je kan praktisch iedere computerwinkel binnen stappen en vragen dat ze bij Copaco dit model voor je bestellen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
patrix
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 maa 2008, 13:04
Locatie: Zuid Luxemburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

Of maw hoe herken ik die 'internationale' versie?
Eenvoudig. De duitse versie is (bijna) enkel in Duitsland te koop. Verpakking is in het duits. Artikelnummer is 20002448.
Voor de internationale versie is de verpakking in het engels, en artikelnummer is 20002484.
Ik kocht de mijne bij Informatique.nl
EDPNet VDSL2 / AVM Fritz!Box 7390/ OVH VoIP
Afbeelding
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

philippe_d schreef:....
- de huidige officiële (internationale) Firmware (84.04.84) ....
hallo philippe,
Ik veronderstel dat het een typo is, want ik had voor de huidige labor als laatste final de 84.04.88 geflasht.
Heronic schreef:... hoe herken ik die 'internationale' versie? ...
Naast de firmware (en de serie-nr) zijn er twee verschillen met de Duitse versie: in de (int) versie voor België zijn er twee extra RJ-adapters (die je niet echt nodig heb, als men het zo maakt als philippe me aanbevolen heeft) en twee TAE-aansluitingen op de linke kant ontbreken.

Het is niet zo'n groot probleem, een Duitse versie op internationaal te flashen - er zijn tools voor (ruKernelTool).
Maar daardoor kun je een hoop euro's besparen. :wink:

Over het algemeen kan men zeggen dat ook int versies zijn goedkoper in Duitsland - als alternatief is er nog de omgeflashte 1&1 Homeserver 50.000 (net als ik - nieuw uit contract extensies - in Ebay gekocht). Hier zijn een paar voorbeelden van prijzen:
AVM 7390 Homeserver 50.000
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Scheelt inderdaad een pak euro's zelfs, maar bij zo'n duitse eens internationaal geflashed zit je dan goed? Of blijft het elke keer 'bricoleren' om up to date te blijven. Maw blijf je het risico op een brick de hele levensduur meedragen of is dit slechts eenmalig?

Kleine bijkomstige vraag : zijn er 'inwerkbakjes' om ethernet in te werken die een gigabit netwerk ondersteunen? Waarvan de afdekplaat in meerdere kleuren verkrijgbaar is? Ik kom net van een groothandel en niko heeft dit niet (geen gigabit althans), legrand wel maar de afdekplaat is enkel in het wit wat inhoud dat ik alle stopcontacten die onder de zelfde afdekplaat zitten moet vervangen (minst van mijn zorgen) en die allemaal in het wit moet steken (wil mijn vrouw niet)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Heronic schreef:... maar bij zo'n duitse eens internationaal geflashed zit je dan goed?
Ja!
Heronic schreef: Of blijft het elke keer 'bricoleren' om up to date te blijven.?
Nee! Er is de update-functie. Met dat functie heb ik een update van de 0.88-finale op het 84.05.04-19947-labor gemaakt.
ruKernelTool wordt slechts een keer gebruikt om van de Duitse versie een internationale te maken (of retour).

Een van de redenen waarom ik de Duitse versie kocht, was de prijs (100,- Teuro mehr of minder is een woord ;)).
De tweede reden was de hardware-versie voor het moment dat ik weer terug ga naar Duitsland. Dan flash ik terug naar de duitse versie - klaar is de muis! :D
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Heronic schreef:Maar daardoor kun je een hoop euro's besparen. :wink:
http://www.4launch.nl/shop/product/1104 ... -b/beslist
221 € + 11 € shipping. = 232 € intern. edition (volgens mij momenteel laagste prijs)

http://www.voipandgo.be/avm-fritz-box-f ... re=english
249,26 € (Tielt - W-Vl.), niet ver van Philippe :-D

http://www.lasystems.be/AVM/20002484/FR ... 42949.html
242 € (Asse, Vl. Brabant)

Eens op ebay wat gevolgd....je zit constant aan 180 à 200 € (zonder garantie) + verzendkosten....

Dan niet beter nieuwe intern. edition te kopen met volle garantie?

1 X miserie hebben, en je gaat wat verzendkosten mogen afdokken. Als prijs niet veel scheelt met online, verkies ik toch een lokale shop :eek:
dit terzijde en eigenlijk off-topic :oops:
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ik ga voor 180 incl verzending, heb het zowat zitten volgen en op de juiste moment (meerdere verkopen in korte duur) moet dit mogelijk zijn.
Ik zie de gekste zaken op ebay :
Vandaag een nieuwe verkocht aan 184 incl verzending
Paar dagen geleden een 2e hands aan 204.10 incl verzending

voor de rest schommelt alles daar wat tussenin laatst een 2e hands met "een grote kras op het rode deksel" aan 189.43 incl verzending. Ik wacht nog even af, voor minder dan 50€ profijt ga ik inderdaad geen risico nemen.

Ik heb zo trouwens nog een vraag :

Is het mogelijk om een soort secondary mac aan een ip te koppelen met dhcp?
Als pc wifi gebruikt (mac adress x) geeft dhcp ip z
als pc eth gebruikt (mac adress y) geeft dhcp ip z

of iets gelijkaardig.

Kan je een fritzbox ook instellen om 1 poort voor tv en 3 voor lan te gebruiken?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heronic schreef: Ik wacht nog even af, voor minder dan 50€ profijt ga ik inderdaad geen risico nemen.
Hoewel ik zelf al tientallen FritzBoxen op e-bay gekocht heb en omgeflasht, ben ik het met jou (en stasurfer) eens: voor dit kleine prijsverschil ben je beter met een nieuwe internationale versie te kopen:
  • - je vermijdt het risico van omflashen.
    - je krijgt 5 jaar garantie (wat eigenlijk heel lang is voor een router).
Heronic schreef:Is het mogelijk om een soort secondary mac aan een ip te koppelen met dhcp?

Neen, voor zover ik weet gaat dit niet (heb dit nog met geen enkele router gezien).
Dit zou trouwens tot een IP conflict leiden, als toevallig je netwerkkaart en je wireless gelijktijdig verbonden worden.
Je kan dit natuurlijk omzeilen door beide eenzelfde manueel IP te geven ?
Heronic schreef:Kan je een fritzbox ook instellen om 1 poort voor tv en 3 voor lan te gebruiken?
In ieder geval niet via de webinterface.
Misschien door een wijziging in de config file of telnet (= not supported).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Vaste ip' instellen op de toestellen zelf ben ik van afgestapt omdat er al eens een herinstall ofzo plaatsvind en ik toen steeds moest kijken welk ip ik moest geven. dhcp de 'vaste ip's' laten uitdelen vind ik persoonlijk nog altijd de beste manier.

De fritzbox kan dit toch neem ik aan? (ip reservatie volgens mac)

Met 1 poort tv en 3 lan bedoel ik hetgene je met de bbox2 bv wel kan. Ik zou nl verkiezen om 3x gewoon netwerk lan te hebben en 1x die vlan voor tv.

PS kan je even stoppen met fritzboxen te kopen op ebay aub er zijn nog wachtenden :angel:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja natuurlijk, de FritzBox kan IP's reserveren volgens MAC (maar niet hetzelfde IP aan 2 verschillende MAC's.

Wat betreft 3 LAN + 1 IPTV poort: ik heb je vraag goed begrepen, en zoals ik al zei: dit kan niet via de webinterface.
Als je de FritzBox instelt op "Belgacom VDSL2 + IPTV" dan wordt automatisch LAN1+2 = internet (VLAN10), en LAN 3+4 = IPTV (bridged)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Er is iets om te testen: de nieuwe internationale labor: 7390 Labor int. 84.05.04-20267 van 19.07.2011

New DECT features: secure DECT Repeater, RSS feeds with images and customized ring tone
Child protection software: new filter for websites and Internet applications
Simple to switch to another FRITZ!Box: selectively transfer settings, even from older FRITZ!Box models and selected Speedport devices
Additional new features and improvements in terms of user interface, USB storage, IPv6 and more


Wat het kopen op internet/ebay betreft, heb ik bewust alleen naar nieuwe Fritzboxen gekeken (uit contract-verlenging) met een rekeing van de provider. Dus ik heb mijn 5-jaar garantie van avm en heb 80, - bespaard.

Maar ik kan iedereen begrijpen die in de winkel om de hoek wil kopen.

Ik koop de laatste tijd meer en meer over online-handel. Tot nu toe, heb ik maar goede ervaringen gemaakt. Als u niet wilt verzenden, dan kunt u natuurlijk nooit kopen op het internet.
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Met 80€ profijt (152€ incl verzending) heb je een zeer goede koop gedaan :)
Ik kijk niet enkel naar de nieuwe maar de 2e hands lijken voor evenveel geveild te worden, ik zou zo'n toestel enkel aan 100€ max binnenhalen wat een utopie lijkt te zijn.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

We zijn precies tegen andere UB'ers aan het opbieden op eBay :)
ik ben het ook af en toe aan het volgen, maar ze gaan inderdaad nog stevig.
Eindhoven is niet zo ver voor mij om af te halen, dus toch maar eens 4Launch overwegen, en proberen mijn huidige fritzbox aan de man te bregen :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Heronic schreef:ik zou zo'n toestel enkel aan 100€ max binnenhalen wat een utopie lijkt te zijn.
http://cgi.ebay.de/AVM-Fritz-Box-Fon-73 ... 567wt_1139
noch nicht benützt :-D
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Sjansaar! De goedkoopste die ik gevolgd heb is gegaan voor 167 (een nieuwe) goed wetende dat daar ook nog een aantal 2e hands boven zitten.
Ik heb kabels en patchpanels besteld die ik volgende week verwacht waarna ik weer zoet zal zijn met de netwerk infrastructuur.
Ik heb wel nog even geduld ;)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

johcla schreef:Sjansaar!
ik heb hem niet gewonnen....kijk gewoon op 'beëindigde biedingen'...en dan laagste...... :-D
philippe_d schreef:Fantastisch .... ik had deze optie nog niet gezien (hoewel dit o.a. op mijn verzoek door AVM toegevoegd werd) :cry:.
wanneer ga je eens CNIP laten implementeren? :beerchug:
ga Gerrit B. eens mailtje sturen.... :-D

[mod Edit] dubbele post samengevoegd
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

satsurfer schreef:....http://cgi.ebay.de/AVM-Fritz-Box-Fon-73 ... 567wt_1139
noch nicht benützt :-D
even better ;): "... eigentlich noch nicht benützt fehlkauf

"eigentlich nicht" = maar eigenlijk nog steeds een beetje (maar met die prijs maakt het niet uit).

"fehlkauf" -- :lol: :lol: Hoe kunt u een verkeerde aankoop doen met de 7390?
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Voila ik ga dus een nieuwe veel te duur kopen aangezien deze keer mijn vrouw mij net kwam storen op de juiste moment bod van 155 klaar maar is zelfs niet eens tijdig verstuurd geraakt al had ik duidelijk gezegd "NU EVEN NIET" het verhaal van mijn leven, ik kan alles maar op de cruciale moment komt er altijd 'iets' de boel vergallen. Ze kan mij het verschil maar terug betalen.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@Heronic
nog nooit gehoord van een sniper? (zoals Philippe al zei) :-D
https://www.myibidder.com/

gewoon uw max. bod ingeven....en op 4 sec. voor afloop veiling, plaatst hij uw bod......
gaat de prijs niet automatisch omhoog ipv gewoon uw max. bod indienen....

Bij gewoon bieden, gaat er gewoon altijd iemand net boven u bieden om het te hebben, en de prijs gaat kunstmatig omhoog....
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ik weet hoe dat werkt, ik gebruik deze aan een zeer lage bied om evt echte koopjes die ik niet echt "dringend" nodig heb te doen die zich amper voordoen. Nu had ik bod op 155 (veel hoger dan op het moment van inzet, nog steeds een stuk hoger dan de uiteindelijke prijs) gezet en gewoon klaar op de knop om te drukken, alleen werd ik op het moment dat ik moest drukken zelf weggedrukt door mijn allerliefste omdat ze geen luttele seconden kon wachten om de rieten mand van onder het kastje te halen. Ik had er geen probleem van gemaakt mocht ze er niet van geweten hebben, moch ik het zelf nagelaten hebben te verwittigen om nog even te wachten ah ja. Zal morgen nog een woordje over gepraat worden. Een paar luttele seconden op een dag dat ze mij even moet gerust laten.. typisch! :bang:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”