3G <> EDGE; switch; dropped calls

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Beste(n),

Sinds kort bezit ik een Android HTC Desire Z, welke 3G ondersteunt.
Ik ben aangesloten op het BASE netwerk.
Hiervoor steeds een 'gewone' Nokia 6300 gebruikt, die enkel EDGE ondersteunde.

Ik bel gemiddeld een 1,5 uur per dag en meestal in de wagen, tijdens een snelheid van +/- 100 km/u (autosnelweg).

Met mijn 6300 had ik af en toe (1x per dag ongeveer) wel eens oproep die abrupt onderbrak (dropped call). Dit lijkt me normaal (je rijdt bijvoorbeeld even door een gebied waar de radioontvangst minder of niet aanwezig is).

Sinds ik de Desire gebruik, heb ik énorm veel last van dropped calls: soms tot wel 10 à 20 keer per dag!!
De data modus van de gsm is ingesteld dat ie automatisch switched tussen 3G en EDGE.

Kan het zijn dat tijdens een switch van 3G > EDGE of vice versa, de voice verbinding telkens uitvalt?
Is dit normaal?
Is dit de reden van mijn dropped calls?

Ik heb nu deze week de Desire eens ingesteld dat ie enkel en alleen EDGE mag gebruiken (dus ook enkel EDGE indien er 3G beschikbaar is).
Ik ben nu 2 dagen aan het testen en het lijkt wel dat mijn probleem van de dropped calls zo goed als opgelost is?

Wat denken jullie?
Is dit normaal?

Indien een dropped call normaal is tijdens een switch tussen 3G & EDGE, wil dat eigenlijk zeggen dat ik nooit deftig 3G kan gebruiken?
Gezien BASE maar op sommige plaatsen 3G beschikbaar heeft, gebeurt het dus tijdens het rijden bijzonder vaak dat er gepoogd wordt om te switchen!

Thx!
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Is wel "normaal" hoor althans bij base ;)
Stel dat je constant op de grens van 3G en edge zit pakweg E40 in gent daar is het goed mogelijk 1min 3G dan weer edge dus dan verlies je iedere keer je verbinding. Zet je het op edge dat je dat inderdaad niet hebben.

En met met al dat bellen zal je wel niet goedkoper vinden dan base hoor. :-)
Je oplossing alijd je modus verzetten als je in en uitstapt :-D
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Meer dan dank q-tec!

Duidelijk antwoord.
Nu weet ik tenminste wat me te doen staat, en ben ik zeker van waar mijn probleem ligt/lag.

Een manuele toggle op het home screen zal het eenvoudigst zijn denk ik...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Dit is zeker niét normaal, maar een bug waar sommige Desire En Desire S en Z last van hebben... Contact opnemen met Htc helpdesk, ze gaan een nieuw moederbord steken...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

KRL100 schreef:Dit is zeker niét normaal, maar een bug waar sommige Desire En Desire S en Z last van hebben... Contact opnemen met Htc helpdesk, ze gaan een nieuw moederbord steken...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
zelfde bij andere smartphones hoor....niet allemaal maar de meeste wel heb ik de indruk
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Perfect normaal. Je GSM kiest het snelste netwerk, bij elke switch heb je even een onderbreking in je signaal...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

cyberbozzo schreef:Een manuele toggle op het home screen zal het eenvoudigst zijn denk ik...
Dit kan ook met apps zoals Tasker. Alleen EDGE indien verbonden met carkit bijvoorbeeld.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Zoef
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 sep 2006, 23:32

Ik heb het probleem van TS destijds ook ondervonden met Base en een HTC Desire. De oplossing is inderdaad om manueel te switchen tussen GSM en wcdma.

Dit heeft m.i. niets te maken met een defect aan de telefoon. Toevallig vandaag nog iemand gezien met een gloednieuwe Samsung Galaxy S2 in combinatie met Mobistar en die had juist hetzelfde voor: nauwelijks signaal onder wcdma. Wel perfect signaal onder gsm. Ik weet echter niet of het signaal volledig wegvalt bij een switch tss. edge en 3G bij de Samsung.

By the way: er is wel degelijk een hele partij HTC desire toestellen in omloop waarvan na verloop van tijd het moederbord begeeft en dit manifesteert zich meestal onder de vorm van plotse reboots van het toestel. Is bij mij overigens properkes door HTC onder garantie opgelost, ze zijn het toestel zelfs thuis komen afhalen/terugbrengen (al een sjans, dat laatste, niewaar...).
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Het is inderdaad een probleem dat zich bij alle aanbieders voordoet: van zodra uw telefoon switcht tussen UMTS en GSM heb je het voor. Als je een gesprek voert via 2G gaat uw telefoon normaal niet overschakelen naar 3G als dit er plots wel is (uw 2G is er nog). Als je anderzijds via 3G aan het bellen bent en het signaal valt weg dan is meestal nog het 2G signaal (draagt verder), maar is uw gesprek verbroken. Ultieme oplossing is om 2G GSM zo snel mogelijk af te schakelen (of enkel nog op 1800Mhz) en 900 Mhz volledig te benutten voor UMTS (naast 2.1Mhz natuurlijk).
Qbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 nov 2007, 20:10

Ik heb onlangs een samsung galaxy s2 gekocht met mogelijk 3 problemen.

Is het normaal dat ik een soort raar geluid hoor tijdens het bellen, zoals je je gsm vroeger te dicht bij je boxen hield,... Ook valt de connectie weg en heb ik zeer slechte verbinding/ontvangst.

Probleem 2 is, dat er op scherm een zeer fijn zwart lijntje komt in de donkere kleuren als het scherm niet echt helder staat (schermhelderheid). (Schermhelderheid op max en de strepen zijn weg.)

Nr 3 is het normaal dat de smartphone soms heropstart (automatisch)

Alle updates zijn gedaan (via kies), ben bij proximus

Mvg
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”