Woning kopen: BTW al dan niet inbegrepen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Beste UB'ers,

Ben één dezer weken/maanden aan het uitkijken voor een woning.

Het valt me daarbij op dat bij de ene woning de prijs incl. BTW is en de andere niet.

Oudere woningen tot nu toe waren altijd inclusief BTW. Nu ben ik onlangs ook nieuwbouw tegen gekomen, en zowel bij appartementen als huizen waren de prijzen exclusief BTW (en dat staar er niet expliciet bij vermeld). Het ging daarbij telkens om afzonderlijke eenheden die te koop zijn binnen een project (van bvb 8 appartementen of 12 huizen).

Hoe zit dat precies? Ik dacht dat in België voor particulieren alles met BTW geafficheerd moest worden?
Laatst gewijzigd door TomG 18 jul 2011, 11:01, in totaal 2 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ben je particulier als je een blok koopt met 8 appartementen?
de koe zegt boe
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Die appartementen worden per stuk aan particulieren verkocht hé. Niet gans die blok wordt in z'n geheel verkocht.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

als ik het goed voorheb, worden nieuwbouwhuizen altijd zonder btw geadverteerd. Op nieuwbouwhuizen heerst 21% btw, alleen op het huis, dus niet op de bouwgrond.

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?f=28&t=83801
de koe zegt boe
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@TomG, prijzen voor nieuwbouw zijn altijd exclusief BTW, dit is een bijzondere maatregel op nieuwbouw projecten omdat deze (meestal) te koop aangeboden worden wanneer het project nog niet voltooid is. De "prijs" is dus enkel een richtprijs en mag als dusdanig exclusief BTW getoond worden (mits het erbij staat volgens mij). Dit is omdat de totaalkost van het project afhankelijk is van de gekozen afwerking en andere factoren. Men kan dus geen correct BTW bedrag opgeven.

Zie hier voor wat extra info: http://www.triview.be/lexicon/lexicon_n ... uwbouw.htm

Grtz,
Sasuke
Laatst gewijzigd door Sasuke 18 jul 2011, 11:09, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Even opletten met de grond. Vanaf 01/01/2011 betaal je in het geval van een 'sleutel op de deur' aankoop in principe 21% BTW op de grond. De registratierechten (in principe 10%) vervalt wel, maar je bent uiteindelijk wel duurder uit.

Veel bouwmaatschappijen omzeilen dit door de grond te verkopen via vennootschap X terwijl de bouw zelf verkocht wordt door vennootschap Y.

Je betaalt enkel BTW wanneer een huis 'nieuw' is. Een woning is nieuw 'wanneer zij uiterlijk op 31 december van het tweede jaar volgend op het jaar van de eerste ingebruikneming of de eerste inbezitneming wordt geleverd'. Op 'oude' woningen betaal je enkel registratierechten (normaliter 10%)

Bron : http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... ll/vat.htm
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Hier: http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... g-2011.pdf
is een vrij compleet overicht over woningen kopen/verkopen/renoveren en de fiscale mogelijkheden die daaraan tepas komen.

Het is pas een nieuwe uitgave dus het zou volledig up to date moeten zijn.
Greetz, Francis
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Als je verbouwingen doet aan een oud huis bedraagt de btw 6% maar is dit ook zo als je een oude CV ketel vervangt door condensatieketel of is het 21% in dit geval?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik geloof dat de regel is dat als je een woning koopt die jonger is dan 5 jaar, dat je dan BTW moet betalen. De verkoper kan die dan namelijk terugvorderen, en voor vadertje staat moet het natuurlijk een nul-operatie zijn...

Het interessantste zijn in dit opzicht dus woningen die net iets ouder zijn dan 5 jaar.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

johcla schreef:Ik geloof dat de regel is dat als je een woning koopt die jonger is dan 5 jaar, dat je dan BTW moet betalen. De verkoper kan die dan namelijk terugvorderen, en voor vadertje staat moet het natuurlijk een nul-operatie zijn...
De grens ligt op +/- 2 jaar. Zie mijn bericht hierboven.
johcla schreef:Het interessantste zijn in dit opzicht dus woningen die net iets ouder zijn dan 5 jaar.
Daar moet ik je toch tegenspreken. Als de verkoper het eerlijk wil spelen dan kan zowel de verkoper als de koper profijt halen uit een verkoop onder stelsel van BTW : hij krijgt meer geld voor zijn woning en jij moet minder betalen dan wanneer je registratierechten zou betalen
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Uzzi, ik spreek je niet tegen.
Waarschijnlijk zal ik een paar zaken door elkaar halen. :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TomG schreef:Oudere woningen tot nu toe waren altijd inclusief BTW.
Onjuist,
Zoals hierboven reeds aangehaald: op oudere woningen is de BTW nooit van toepassing, maar registratierechten.
Je kan vermindering krijgen van registratierechten ("klein beschrijf") als je aan bepaalde voorwaarde voldoet (kadastraal inkomen < 745 €, eerste woning, enz ...)
Er zijn verschillende sites waarop je een berekening kan maken, rekening houdend met de specifieke omstandigheden (nieuwbouw, bestaande woning, klein beschrijf, enz...): http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/reken ... osten.html
jackho schreef:Als je verbouwingen doet aan een oud huis bedraagt de btw 6% maar is dit ook zo als je een oude CV ketel vervangt door condensatieketel of is het 21% in dit geval?
De BTW vermindering geldt voor alle werken aan een oud huis, die uitgevoerd zijn door een geregsitreerde aannemer.
- als je zelf verbouwingen doet aan een oud huis, dan blijft de BTW 21% op al je aankopen.
- als je een condensatieketel laat plaatsen, dan geldt het tarief van 6%.
- als je bijvoorbeeld nieuwe horren koopt - zelfs al worden die geplaatst door de aannemer, geldt ook de BTW vermindering niet, gezien deze horren niet vast aan het huis hangen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Op "oude" huizen dient er geen BTW betaald te worden, maar registratierechten.
Normaal is dat 10%, tenzij klein beschrijf KI<745 dan is het 5%

Ook niet vergeten dat je notaris een mooi ereloon heeft voor de schrijfkosten van de woning.
Je moet op de lening ook nog eens aktekosten betalen en uiteraard dossierkosten bij de bank.

Kosten voor de RR kan je berekenen op notaris.be, en dossierkosten navragen bij de bank.

Maw, voor een huis van €200.000 in de meest gunstige omstandigheden (klein beschrijf + verhoogd abattement) betaal je €8.250 RR en €2.163 schrijfkosten voor de woning.
Voor een lening van datzelfde bedrag moogt ge ook nog eens €4.000 rekenen. Alletwee te verhogen van eventuele "extra kosten" tot +/- €1.000

Een nieuwbouw, zelfde bedrag, allé, 50k voor grond en 150k voor de woning.
Registratierecht 2 500
BTW op woning (enkel voor nieuwbouw) 31 500
Ereloon notaris 1 736
Aktekosten 625
Totaal aanschafkosten 36 361

Ohja, wat ook nog direct te betalen is, en wat velen vergeten (wij ook). Het restbedrag van de jaarlijkse grondbelasting.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”