Nieuwe modem / account gekraakt

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Hallo,

Ik zit hier met een frustrerende situatie :-(
Ik heb onlangs een nieuwe modem gekocht, een Belkin N+ modem/router.
Nu heb ik deze maandagavond proberen te installeren.
Na een firmware update en de installatie via de bijgeleverde CD, kreeg ik te kampen met wat problemen.
Na het instellen van de modem, werd deze heropgestart. Als ik dan terug wou inloggen op de modem (via IP 192.168.2.1) kreeg ik de waarschuwing dat de modem "administered" was door 192.168.2.2 - inloggen op 192.168.2.2 ging niet.
Dit kon blijkbaar te maken hebben met de firewall.
OK, reset modem, firewall gecheckt en herinstallatie.
Ben dan eens gaan kijken in de firewall settings van de Belkin modem en daar worden blijkbaar security logs bijgehouden.
Nu zag ik daar verscheiden PORT_SCAN ATTACKS vermeld met verschillende IP adressen.
Toen brak het zweet pas echt goed bij mij uit. "Het internet klopt aan de deur en checkt of ze open is".
Moet ik nu panikeren??? :?

Dus nam ik mij voor om wat rond te zoeken op internet en te zoeken in fora of mensen gelijkaardige problemen hebben gehad.
Intussen had ik mijn oude modem terug geplaatst en tot nu heeft niemand thuis nog een computer gebruikt.

Nu komt het 2de deel van mijn verhaal.

Deze ochtend checkte ik mijn hotmail account en tot mijn verbazing had ik een mail gekregen van mijn dochter.
Niks opmerkelijks, ware het niet dat mijn dochter momenteel op kamp is en geen pc ter beschikking heeft.
De inhoud van de mails was in het Nederlands met een link in.
Dus is de hotmail account van mijn dochter gekraakt. Heel leuk! :cry:

Kan dit iets te maken hebben met het voorval met de modem?
Kan bijvoorbeeld nu mijn oude modem gekraakt zijn?
Bewaart een modem inlog gegevens van een mail account bijvoorbeeld? (niemand heeft thuis nog geen computer gebruikt sinds maandagavond).
Of kan mijn computer gehacked zijn in de tijd dat ik mijn modem aan het installeren was? Als je draadloos werkt wordt toch je netwerk een tijdje zichtbaar en onbeschermd tentoongesteld bij de installatie?


Weet hier iemand raad?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Er doen een aantal emails de ronde die lijken alsof ze van een hotmail account verstuurd zijn maar in werkelijkheid van ergens anders komen.
Websites als http://www.meteenhierkijken.com/ proberen je te verleiden om je hotmail gegevens in te geven.
Doe je dat dan zijn je gegevens gehacked en krijgen AL de mensen in je contactenlijsten ook een uitnodiging om naar deze website te gaan en proberen ze op die manier ook deze accounts te hacken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad, vandaag zelfs nog zo'n e-mail in mijn spam folder. Het lijkt wel zeer echt, en als mensen zich laten vangen om daarop te antwoorden, dan heb je het aan je been:

Windows Live Team [[email protected]] schreef:Welcome to Hotmail
The efficient way to do email

Dear Account User,

This message is from our data base center to all Hotmail account owners. We are currently upgrading our data base and e-mail account center. We are deleting all unused accounts to create more space for new accounts. To prevent your account from closing, you will have to update it below so we will know that it's a presently used account. To do this, You have to click on your reply button to reply back to this message and then you fill the information below.

* Name:
* Username:
* Password:
* Date of Birth:
* Country Or Territory:

Warning!!! Account owner that fails to verify his/her account after two weeks of receiving this warning will lose his or her account permanently.

AFTER VERIFICATION,A MESSAGE WILL BE SENT TO YOU AFTER WHICH YOU ARE ADVISED TO CHANGE YOUR PASSWORD IMMEDIATELY.

Sincerely,
The Windows Live Hotmail Team


Als je op de reply knop drukt, gaat je antwoord naar:
Reply-To: <[email protected]>
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

bombas schreef:...
Deze ochtend checkte ik mijn hotmail account en tot mijn verbazing had ik een mail gekregen van mijn dochter.
Niks opmerkelijks, ware het niet dat mijn dochter momenteel op kamp is en geen pc ter beschikking heeft.
De inhoud van de mails was in het Nederlands met een link in.
Dus is de hotmail account van mijn dochter gekraakt. Heel leuk! :cry:
...

Er worden inderdaad regelmatig hotmailaccounts gekraakt (vb. zoals in de reply van Astralon hierboven beschreven).
Maar het is niet omdat je een mail krijgt met als afzender het mailadres van jouw dochter dat je daaruit kan besluiten dat haar mailbox gekraakt is.
Iedereen kan een mail sturen in iemand anders naam net zoals je een brief kan steken in de bus van de buurnaam met als afzender 'de koning' of zoiets :-)
Het is momenteel een plaag om net op die manier achter meer gegevens te komen dan alleen het emailadres, in de mail staat dan een link naar een besmette locatie ...
Je kan bv. ook een mail ontvangen zogenaamd van jezelf. Bedoeling is steeds dat je zou doorklikken op de link in de mail, wat je dus meestal beter niet kan doen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
bobsys
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2008, 17:00

bombas schreef:Hallo,

Als ik dan terug wou inloggen op de modem (via IP 192.168.2.1) kreeg ik de waarschuwing dat de modem "administered" was door 192.168.2.2 - inloggen op 192.168.2.2 ging niet.


192.168.2.2 was gegarandeerd het local IP van de PC die je gebruikte om uw modem in te stellen. Waarschijnlijk heb je ook niet uitgelogd na instellen van uw modem en dat is precies wat hij u vertelde toen je terug wilde inloggen. In alle gaval gaat het om een local IP dus geen zorgen. Op dat adres (192.168.2.2) kon je niet inloggen omdat het uw eigen IP was en je daarop geen server draait op default port 80. (anders zou je daarop ingelogd worden).

Wat betreft die mail van uw dochter valt er weinig verstandigs te zeggen zonder zowel de tekst van de mail als de herkomst ervan te kennen. De meeste email clients kunnen u vertellen wat het IP van de verzender was en daarmee kun je dan al een stuk verder.

Voor de rest is het goed instellen van routers niet zo eenvoudig voor een leek. Automatisch configureren met behulp van CD is al helemaal af te raden. Vraag liever aan iemand die er verstand van heeft om het voor u te doen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

philippe_d schreef:Inderdaad, vandaag zelfs nog zo'n e-mail in mijn spam folder. Het lijkt wel zeer echt, en als mensen zich laten vangen om daarop te antwoorden, dan heb je het aan je been:

Windows Live Team [[email protected]] schreef:Welcome to Hotmail
The efficient way to do email

Dear Account User,

This message is from our data base center to all Hotmail account owners. We are currently upgrading our data base and e-mail account center. We are deleting all unused accounts to create more space for new accounts. To prevent your account from closing, you will have to update it below so we will know that it's a presently used account. To do this, You have to click on your reply button to reply back to this message and then you fill the information below.

* Name:
* Username:
* Password:
* Date of Birth:
* Country Or Territory:

Warning!!! Account owner that fails to verify his/her account after two weeks of receiving this warning will lose his or her account permanently.

AFTER VERIFICATION,A MESSAGE WILL BE SENT TO YOU AFTER WHICH YOU ARE ADVISED TO CHANGE YOUR PASSWORD IMMEDIATELY.

Sincerely,
The Windows Live Hotmail Team


Als je op de reply knop drukt, gaat je antwoord naar:
Reply-To: <[email protected]>

Internet regel #1: een wachtwoord wordt nooit zomaar gevraagd (en zeker niet via mail) tenzij om ermee in te loggen op de legitieme website ervan.
Reden genoeg om het als spam te klasseren.

Gebruikers die zo dom zijn om daar hun echte gegevens in te vullen, zijn niet gehackt maar gewoon oliedom.
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

ivm Hotmail : ik zal eens moeten vragen of mijn dochter dan eventueel op een of andere site haar gegevens heeft ingegeven. Indien het zou gaan om een "adres kopieerder" is het misschien aan te raden om een nieuwe account met aangepaste naam te gebruiken of niet.
Dit is de mail :
hey P.,

Ik bekeek je prints deze avond via http://www.dezeoogtgoed.com/?wie=402386; ik vind alles 100% geslaagd.

Later £Velien

btw ik vond ze zo goed dat ik hem een 10 gaf!




ivm de modem : aan bobsys, ja ik kan best nog een leek genoemd worden, ik heb de modem geinstalleerd via de CD omdat deze dan de settings van de provider correct invult. De inlog gegevens en de beveiliging heb ik manueel gedaan. Zijn er nog settings die jij mij kan adviseren om aan te passen?
Als je dit googled kom je nml. onnoembaar vele sites tegen
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je kan in elk geval je dochter aanraden haar hotmail paswoord en geheime vraag te veranderen, dat kan nooit kwaad.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dit is inderdaad één van deze emails waarin gehoopd wordt dat je op de link klikt en je gegevens intikt: NIET DOEN.
Waarschijnlijk heeft je dochter dit dus wel gedaan en zijn de gegevens nu in het bezit van de mensen achter deze website.
Zo snel mogelijk het paswoord van haar hotmail account aanpassen als het nog kan!
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Inderdaad : zo snel mogelijk uw dochter haar paswoord laten veranderen.

Mijn hotmail-account is vorig jaar ook nog gekaapt geweest. Hoe het ze gelukt is, daar ben ik nog steeds niet achter. Ben er achter gekomen dat er iets niet klopte omdat ik een boel 'undelivered' meldingen binnenkreeg dat bepaalde mailtjes die ik zou hebben gestuurd niet waren afgeleverd bij de bestemmeling. Tot mijn grote schrik - en verbazing - zag ik inderdaad een boel mailtjes in mijn outbox zitten. Mailtjes die ik zeker niet zelf had verstuurd.

Toen heb ik meteen mijn paswoord veranderd. Heb toen ook veiligheidshalve tegelijk mijn PC geherinstalleerd. Want het was me opgevallen dat het tijdstip van versturen van de mailtjes telkens op momenten was dat ik zelf op mijn PC aan het werken was.

Daarna heb ik er gelukkig geen last meer van gehad.

Dacht vroeger dat het me nooit zou overkomen, want ik had (en heb) immers Avast antivirus en Zonealarm firewall in gebruik.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Mijn zus had ook een gekraakte account. Ze had 1 keer haar mails nagekeken op een publiek PC in een hotel. Enkele weken later werden naar al haar contactpersonen spam-berichtjes gestuurd. Blijkbaar was die hotel- PC gehackt of zat er een key-logger in.

Ik kreeg die spam ook. Bij nazicht kwam het van een ip-adres in China.

Enfin: wachtwoord veranderd en het probleem was opgelost.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
bobsys
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2008, 17:00

bombas schreef:: aan bobsys, ja ik kan best nog een leek genoemd worden, ik heb de modem geinstalleerd via de CD omdat deze dan de settings van de provider correct invult. De inlog gegevens en de beveiliging heb ik manueel gedaan. Zijn er nog settings die jij mij kan adviseren om aan te passen?
Als je dit googled kom je nml. onnoembaar vele sites tegen


Zelfs de meest gerenomeerde experts zijn ooit begonnen als leek. Dus niks mis mee. Verder.... zowat alle routers verschillen van elkaar. Ook hangt veel af van persoonlijke voorkeur en noodzaak. Mocht je alsnog hulp zoeken dan zijn daar wel wat mogelijkheden voor. Ik wil zelf best helpen maar het forum heeft daar weinig aan dus beter dat je in dat geval een PM stuurt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bobsys schreef:Ik wil zelf best helpen maar het forum heeft daar weinig aan dus beter dat je in dat geval een PM stuurt.


En waarom zou het forum daar weinig aan hebben ?

Ik denk dat iedereen wel graag weet wat de ideale instellingen zijn (en zo krijg ook jij meteen feedback van andere bezoekers die misschien andere ervaringen hebben).
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik had zo de gewoonte op op die spammails van contactpersonen te reageren met SPAMMER!!! zodat ze het wisten dat ze rommel versturen.
Niet echt zo beleefd maar kom, 'k was dat echt beu 'k had beter een lijstje met tips gemaakt :p

Zo heeft het wachtwoord en al de rest veranderen geen enkele zin, je adres wordt gefaked, en je contactpersonen zijn bemachtigd heb ik al ondervonden nadat vriendin dat had gedaan, de spam blijft komen tot de spamfilter deze detecteert denk ik.

en eehm, toch nog niet zo irritant als spam van illegaaltje.nl :twisted:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik zou niet veralgemenen dat wachtwoord veranderen geen zin heeft. Ik ken nu al drie personen die het probleem hadden met hun Hotmail. Bij alle 3 is de spam gestopt nadat ze hun wachtwoord veranderd hadden.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Goed dat jij het zegt!

Ik had de indruk dat de spam zeer "gelijkaardig" was als je de opmaak bekijkt, maar dat is het dus niet :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ja, in theorie kunnen je contactpersonen copiëren maar blijkbaar doen ze daar niet de moeite voor. Ze versturen het gewoon met je Hotmail-account.

Ik heb indertijd die spam van mijn zus uitgeplozen en die was weldegelijk van de servers van Hotmail vertrokken. Maar zij had het niet verstuurd. Dit heeft voor waarschijnlijk het voordeel dat ze gemakkelijker door spamfilters geraken.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

bombas schreef:Na het instellen van de modem, werd deze heropgestart. Als ik dan terug wou inloggen op de modem (via IP 192.168.2.1) kreeg ik de waarschuwing dat de modem "administered" was door 192.168.2.2 - inloggen op 192.168.2.2 ging niet.

Voor zover ik weet is die pagina voor als de firmware bricked is. Via die pagina kom je dan in een recovery menu om de modem terug te resetten. (voor de originele bbox weliswaar)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”