dasmewat schreef:@eternum,, aangezien we hier Telenet bespreken zouden we daar kunnen aanvangen
Ik vraag me namelijk af wat er kan gebeuren indien heel veel mensen de kraan helemaal open zet gedurende een zaterdag en een zondag.
Wel ja, laten we met Telenet beginnen dan.
Om direct op je vraag te antwoorden is moeilijk: vooreerst "heel veel" is namelijk zeer rekbaar en het aantal gebruikers zal zeker van grote invloed zijn betreffende de impact op het netwerk ... of misschien beter uitgedrukt op de resterende capaciteit.
Doch mochten de mensen een zaterdag en zondag echt kunnen downloaden op het Telenet netwerk (de kraan helemaal open om het met jouw woorden te zeggen) dan ben ik ervan overtuigd dat ze allemaal, en zonder uitzondering, ofwel op smalband staan ofwel het grootverbruikersprofiel aan hun broek hebben (afhankelijk van hun abonnement).
Maar misschien veel belangrijker is de vraag of dit überhaupt wel mogelijk is?
Heeft Telenet nog wel voldoende reserve capaciteit?
Is de bezettingsgraad niet nu al zeer hoog?
Ik persoonlijk ben van mening dat de bezettingsgraad nu reeds al zeer hoog is op het Telenet netwerk.
Ik heb namelijk indertijd ook bij Telenet al wel wat gedownload, ja zelfs dagen aan een stuk. Je kan dit onder andere nakijken in
dit bericht.
Zelden kon ik een ganse dag downloaden (met de kraan helemaal open) zonder op het grootverbruikers profiel te belanden.
Een voorbeeld van het snelheidsverloop kan je in onderstaand plaatje terugvinden. De plaatjes van andere dagen vind je in voormeld bericht.
Snelheidsprofiel van een Telenet Turbonet verbinding ("Vrij downloaden") bij volcontinu downloaden.
Nu, aangezien ik dit gedoe bij Telenet maar niks vond, ben ik destijds overgestapt op een abonnement bij Belgacom. Een abonnement met optie "ongelimiteerd' (10 euro extra per maand bij een Belgacom Favorite abonnement, dus 53.46 euro/maand in totaal).
Ook bij Belgacom heb ik al heel wat gedownload, ja ook hier al dagen aan een stuk. Een voorbeeld van het snelheidsverloop kan je in onderstaand plaatje terugvinden (afkomstig vanuit
dit bericht). Maar zulk snelheidsprofiel verkrijg ik met mijn Belgacom Favorite abonnement
dag na dag, ook bij dagen aan een stuk downloaden (bijvoorbeeld meer dan 1TB in één ruk). Ook andere gebruikers mogen gebruik maken van hun breedband verbinding wanneer het hun uitkomt.
Snelheidsprofiel van een Belgacom Favorite breedbandverbinding (met optie "ongelimiteerd") bij volcontinu downloaden.
Conclusie.
Indien ik het bovenstaande aandachtig bekijk is het mijn inziens beter om jouw hypothetisch scenario en bijhorende hypothetische vraag:
Ik vraag me namelijk af wat er kan gebeuren indien heel veel mensen de kraan helemaal open zet gedurende een zaterdag en een zondag.
te vervangen door het volgende, meer realistisch senario en in bijzonder een meer praktische, bijhorende vraag:
Wat kan er gebeuren op het netwerk van de diverse Internet Service Providers indien klanten gewoon mogen downloaden wanneer het hun best uitkomt?
Nu is er bij mijn weten maar één Internet Service Provider waarbij de klanten
minder vrij zijn in het kiezen van het ogenblik waarop zij hun downloads uitvoeren. Je weet wel: vrij zoals in "Vrij downloaden".
En dan stel ik jou de volgende retorische vragen:
1)
"Zou het kunnen dat sommige Internet Service Providers hun netwerk beter gedimensioneerd hebben naar de door hen opgegeven productspecificaties waarop hun cliënten zich inschreven hebben?"
2)
Zou het kunnen dat geen enkel breedbandnetwerk, van om het even welke Internet Service Provider, dusdanig gedimensioneerd is dat alle klanten (of toch zeer veel) gelijktijdig van hun product gebruik kunnen maken aan de maximaal geadverteerde specificaties?
Een zeer belangrijk begrip in heel dit verhaal:
overboekingsfactor.