2 harde schijven probleem

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Fraggle
Member
Member

Hallo,

onlangs heb ik mij een tweede harde schijf aangekocht wegens plaatsgebrek. De originele was een maxtor 40gb, de nieuwe een maxtor 120gb. Allebei 7200rpm.

Ik heb nu wel problemen met spelletjes, zoals max payne 2(en andere, dus zeker geen probleem specifiek voor het spel zelf). Als ik ze installeer op mijn nieuwe harde schijf werken zen vééél te traag. Als ik daarna simpelweg cut-paste naar mijn originele c-schijf doe, werken ze wel perfect.

Heeft er iemand enig idee hoe dit komt???

Misschien nog wat extra informatie. Windows XP is geïnstalleerd op mijn originele c-schijf, met FAT32. De nieuwe schijf is ntfs.
Op de c-schijf is ook linux suse geïnstalleerd, maar ik veronderstel dat da ni veel verschil zou mogen uitmaken.

:???: :???: :???:
stephan
Elite Poster
Elite Poster

probeer de D: eens als master te zetten...
Dus de 2 schijven van plaats wisselen (en OS herinstalleren he :wink:)

Misschien dat het iets te maken heeft met de verbindingen tussen de schijven...

Zoveel weet ik er niet van, maar mss dat dit al kan helpen?

ciao
stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gast

Probeer eens op een andere ide kabel of zet eens die nieuwe op master zoals fraggle al zei.
bubbs
Pro Member
Pro Member

Check of DMA ingeschakeld is en schijven seker niet in PIO-modus werken...

Al eens een HD-benchmark gedraaid? Wat voor resultaten geeft die?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb iets vergelijkbaars: HDD 1, is een 80 GB 5400 RPM Seagate Barracuda, HDD 2 is een 120 GB 7200 RPM Maxtor DiamondMax Plus 9. En die 2e harde schijf is vééél sneller als de eerste hoor. Maar kijk inderdaad of die PIO-mode niet aan staat, dat is een heel pak trager.
Fraggle
Member
Member

Neig bedankt, het werkt ondertussen :-D

Maar ik denk wel dat ik de settings niet echt optimaal gezet heb. 'k Heb de PIO op mode 0 gezet (is dit zelfde als disable?) en de DMA op auto.
Zijn andere combinaties beter? Bij de DMA heb 'k wel geen keuze denk 'k, 't is auto of disable.

'k Heb dat alleen voor de slave gedaan. Zou ik de master ook zo configureren dan?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Nog een tip misschien, maar probeer je 2 harde schijven als master te zetten op 2 verschillende IDE-kanalen.
Ik neem aan dat je een dvd-lezer en een cd-brander (of iets vergelijkbaars hebt).
Dus IDE0, master: HDD1, slave: dvd-lezer;
IDE1, master: HDD2, slave: cd-schrijver.

Je gaat dan vooral prestatiewinst merken op de momenten dat beide harde schijven gelijktijdig bezig zijn (bvb bij het kopieren van het 1ne naar de andere harde schijf).
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Fraggle schreef:Neig bedankt, het werkt ondertussen :-D
'k Heb de PIO op mode 0 gezet (is dit zelfde als disable?)

Ja, normaal gezien wel. :P
Fraggle
Member
Member

°MaRtO°° schreef:
Fraggle schreef:Neig bedankt, het werkt ondertussen :-D
'k Heb de PIO op mode 0 gezet (is dit zelfde als disable?)

Ja, normaal gezien wel. :P

Mja, ge lacht nu wel een beetje met die vraag, maar mode 0 en disable lijken mij niet hetzelfde.
Heeft er iemand een niet-sarcastisch idee?
MaverickXP

Dat is volledig correct, PIO mode 0 is niet gelijk aan disabled. PIO mode (gebruikt in de jaren 90) 0 staat voor 3.3 MB/s, dus vrij traag. Tegenwoordig wordt Ultra DMA gebruikt, waarbij mode 5 voor 100 MB/s staat (dus ATA-100). Dat PIO mode 0 bevredigende resultaten geeft, is op z'n minst verwonderlijk te noemen.

Als ge bij apparaatbeheer uw IDE-kanalen juist zet, dus Ultra DMA mode x (ik weet niet wat voor schijf ge hebt natuurlijk), dan zou het probleem ook opgelost moeten zijn. Plus, zoals meon zei, als hdd1 en hdd2 beiden als master hangen, dan vertraagt de ene schijf de andere niet.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”