Telenet Smalband

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Min de analoge/digitale tv kanalen nog?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik weet dat ik op een drukke node moet zitten. Ocharme 1Gb in de groen uren en pats meterke ga omhoog. :bang:
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Hoe men zoveel huishoudens op één node kan bedienen? Met multiplexing en andere datacommunicatietrucjes.

De absolute bandbreedte van 428 Mbps die men hier voorstelt moet dus anders benaderd worden.
Op piekmomenten wordt 10% van de absolute bandbreedte gebruikt. Bij normale belasting ongeveer 2%.

Dus even uitrekenen:
428 Mbps/1400 huishoudens/2 procent = gemiddeld 15,28 Mbps/huishouden
428 Mbps/1400 huishoudens/10 procent = gemiddeld 3,06 Mbps/huishouden

Oftewel een node van 428 Mbps kan door middel van 'datacommunicatietrucjes' een reële bandbreedte leveren van 4280 Mbps (statistische 10% piekbelasting)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Hoe men zoveel huishoudens op één node kan bedienen? Met multiplexing en andere datacommunicatietrucjes.
Dit heeft niets met multiplexing of datacommunicatietrucjes te maken... 428 Mbps is en blijft 428 Mbps ! De enige factor die hierin speelt is overboeking, maw. je hoopt dat die 1500 mensen niet simultaan het internet gebruiken. Nu is dat bij gewoon surfen meestal geen probleem (korte requests met redelijke intervallen, je moet de pagina ook nog lezen), echter bij het bekijken van bv. Youtube heb je een continue request voor de lengte van het filmpje... en bij downloaden zelfs een request dat meerdere uren in beslag kan nemen. Waar dus enkele jaren geleden een grote overboekingsfactor nog reeel was, is diezelde factor vandaag gewoon dodelijk voor je netwerk !
raf1 schreef:Op piekmomenten wordt 10% van de absolute bandbreedte gebruikt. Bij normale belasting ongeveer 2%.
Aangezien Telenet verplicht is te cappen zal het op piekmomenten aan > 95% zitten (anders had men die noodzaak niet) !
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Dit heeft niets met multiplexing of datacommunicatietrucjes te maken... 428 Mbps is en blijft 428 Mbps ! De enige factor die hierin speelt is overboeking
Absolute bandbreedte blijft natuurlijk gelijk. Maar zonder multiplexing zou je slechts één huishouden op een node kunnen aansluiten. De DOCSIS-standaard past daarenboven heel wat trucjes toe om die absolute bandbreedte zo efficiënt mogelijk te benutten over een duizendtal huishoudens. Dat bedoel ik dus.

Dit is inderdaad te bestempelen als 'overboeking' maar dit is niet zo dramatisch als je het zelf voorstelt. Op sommige nodes met veel "heavy users" kan het wel dramatisch zijn, maar dan kan er 'snel' ingegrepen worden met 'channel bonding'.
alphalpha
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Dit is mijn status grootverbruiker speedtest,
Deze snelheid (en soms nog trager) heb ik tijdens de volgens Telenet drukke perioden.
Dus, de normale daguren, net wanneer ik mijn snelheid nodig heb!

Afbeelding

Wat moet ik hier mee aanvangen? Telenet overdrijft nu toch helemaal.
Laatst gewijzigd door Goztow 03 nov 2011, 14:50, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: onnodig gebruik van bold lettertekens verwijderd
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Voor Fibernetters rekent Telenet gemiddeld een datavolume van 250 GB/maand. Als je daar onder blijft zal je dus minder problemen hebben met smalband/traffic management.

Hoger verbruik ==> VDSL2
alphalpha
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb Turbonet, En ze hoeven toch ook niet alles zo hard dicht te knijpen!
Ik denk dat ik toch maar eens zal overstappen naar Belgacom, daar knijpen ze niet alles dicht na 250 GB
Laatst gewijzigd door philippe_d 23 jun 2011, 19:13, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodig gebruik van bold lettertekens verwijderd
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Maar zonder multiplexing zou je slechts één huishouden op een node kunnen aansluiten.
En denk je niet dat dit niet zo is voor iedere techniek... jij sluit thuis toch ook meer PC's aan op één switch (of zelfs hubje), ook al is dit eenvoudiger dan een op een HFC netwerk ? Ik begrijp dus echt niet waar je naartoe wil met je uitspraken aangezien geen enkele bijdraagt tot een verhoging van de capaciteit... nogmaals 428 Mbps blijft 428 Mbps (we spreken hier trouwens over netto capaciteit) !
raf1 schreef:Dit is inderdaad te bestempelen als 'overboeking' maar dit is niet zo dramatisch als je het zelf voorstelt.
Maar nee... Telenet doet trafficshaping puur voor de lol :bang:
raf1 schreef:Op sommige nodes met veel "heavy users" kan het wel dramatisch zijn, maar dan kan er 'snel' ingegrepen worden met 'channel bonding'.
Channel bonding is het bundelen van meer kanalen... kanalen die er nu net te weinig zijn !

Met alle respect, maar volgens mij ontbreekt je de nodig kennis over dit topic.
Exoronic
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

alphalpha schreef:Ik heb Turbonet, En ze hoeven toch ook niet alles zo hard dicht te knijpen!
Ik denk dat ik toch maar eens zal overstappen naar Belgacom, daar knijpen ze niet alles dicht na 250 GB]
bij mij ook ni hoor :)

Afbeelding
Cyb3r
Starter
Starter

exo hangt echt af van waar je zit hoor bij mij stond ik vorige maand tegen t rood na 300gb en ik vrees dat in de zomermaanden t nog erger gaat worden sinds er veel meer volk thuiszit overdag.
UniCorn
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Bij iedereen zijn er precies andere limieten voor "vrij downloaden".

Ik zie nu het volgende staan op mijn telenet pagina:

Afbeelding

164 GB is toch helemaal niet veel ofwel?
Als ik dus vanaf nu gewoon download tijdens de drukke periodes zal ik al als grootverbruiker worden aangeduid vanaf 185 GB.
Laatst gewijzigd door UniCorn 28 jun 2011, 08:45, in totaal 1 gewijzigd.
criminala
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Die smallband is zo traag dat internet absoluut niet meer bruikbaar is . Eigenlijk sluiten ze je gewoon af .

Gewoon klacht indienen bij de ombudsdienst voor telecommunicatie , dat heb ik ook gedaan . Helpdesk bellen is waardeloos voor zulke zaken .
steve_jaspers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

iemand ervaring met de smalband snelheden van fibernet XL ??? ik zal binnen dit en enkele uren jammer genoeg zelf mijn bevindingen kunnen geven, maar ben toch al stiekem benieuwd :p

ps: dag 9 van mijn aanrekening :roll:
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Mijn aanrekeningsperiode verliep op 18/08. Ik kwam voor middernacht op smallband, en nu zie ik gewoon staan "Je verbruikte volume wordt op 0 gezet op 18/09/2011"
Normaal veronderstel je toch dat je om 00:00 de dag dat de volgende periode start je de reset krijgt, niet dus?

Telenet.. :roll:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat is al jaar en dag zo dat de reset pas vanaf half één gebeurt, hé. Dus niet klokslag 24u.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Gelukkig opgelost ondertussen, maar wat dat betreft is (was alleszins) het bij Belgacom toch ook een pak beter geregeld..
lucdec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

criminala schreef:Die smallband is zo traag dat internet absoluut niet meer bruikbaar is . Eigenlijk sluiten ze je gewoon af .

.
Volgens mij is dit zelfs niet wettelijk.
Je betaalt een maandabo voor continue verbinding die ganse maand, je moet die maand je internet "normaal" kunnen gebruiken
volgens Kroes.
Ik vind het eigenaardig dat iedereen dit zomaar slikt, en dan nog aan zo een woekerprijzen...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Wie zijn gat verbrand, wie niet horen wil...

Alternatieven genoeg.. :wink:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

krisken schreef:Ergens wel logisch die afstraffing...vandaag gehoord van een technicus bij telenet dat ze op de hoofdkabel (dus per node) maar maximaal 428mbit kunnen leveren. En maximaal 2 klanten met fibernet 100 en 2 klanten met fibernet 60 op één hoofdkabel. Dus (2x100)+(2x60) = 200 + 120 = 320mbit. De overigen 100mbit afgerond is dus voor alle andere abo's (fibernet 40 + oude abo's) voorzien. Natuurlijk is er altijd overboeking maar wist niet dat het zo nipt was :s
Vanaf 1 december 2011 zou telenet bovenstaande waarden veranderd hebben. De maximaal 428mbit blijft uiteraard bestaan, maar is nu verdeeld als zijnde 4x fibernet XL (5x100mbit) en 10x fibernet (10x50mbit). Uiteraard zitten ook de "basic internet"-klanten en de oudere abonnementen nog op deze 428mbit.
Wat wel nieuw is, is dat telenet minimumsnelheden zou vastgelegd hebben, ttz 20mbit voor fibernet xl, 10mbit voor fibernet en 4mbit voor basic internet. Of de mensen die nog een ouder abonnement hebben ook minimumsnelheden krijgen, weet ik niet. Ook zouden er nog dagelijks nodes ontdubbeld worden zodat de capaciteit onder de abonnees vergroot.

Dit is mij verteld door een werknemer van Telenet zelf (te Merelbeke), en is mij bevestigd door eens werknemer van cas-vos (subcontractor bij Telenet).

EDIT:
Professionele abonnementen krijgen uiteraard voorrang op huis/tuin/keukengebruikers en hebben hogere minimumsnelheden. Welke deze precies zijn, kon men mij niet zeggen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Ik was het beu, zat iedere maand over mijn kleine limiet en kon in de drukke uren nikske meer doen, sinds ok business L heb ist probleem opgelost. Geene last meer van lagere snelheden tijdens de piekuren enz...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ge kunt ze kussen
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”